TILBAKEBLIKK PÅ REISENE I 2018

Nå er 2018 snart over og det har vært et år med ganske mange reiser. Jeg startet året med å reise og avslutter året med en tur jeg gleder meg helt ekstremt mye til. Nå har jeg rett og slett samlet alle reisene jeg var på (og skal på) dette året i et innlegg.

• – KAUNAS –

Jeg startet året med å dra på tur med Martine! Hun inviterte meg med til en by jeg aldri har vært i før, nemlig Kaunas som er den nest største byen i Litauen. Vi hadde en skikkelig morsom tur og jeg koste meg så mye! Det var shopping, vi dro på spa, spiste alt for fancy mat som ingen av oss likte og koste oss veldig mye. Dere finner reiseguiden her.

• – SARANDE –

• I juni dro jeg på en god gammeldags sydenferie. Dette var en av årets beste turer! Vi dro på jentetur til Sarande i Albania. Det kom både noen oppturer og nedturer i løpet av turen. Vi fikk blant annet kjeft for å sole oss toppløse og ble kalt for horer av en gammel mann da vi var på vei til middag, men ellers var det ganske bra haha. Utrolig nydelig land, men de må jobbe litt med å tilpasse seg turister hehe. Du finner reiseguiden her.
  •  – GØTEBORG –

• I juli dro jeg til Gøteborg med Martine og Martine. Vi hadde bestilt Ed Sheeran-billetter året før og hadde gledet oss til denne turen kjempelenge. Vi hadde to morsomme dager i Gøteborg og var p åen helt sykt bra konsert. Selvfølgelig var den bra, det var jo Ed.  Se vloggen fra turen her.
  • – GRAN CANARIA –

• Dette ble jo en tur til gode, gamle Granca også. Der skjedde det ikke så mye annet enn å være innelåst i en villa, finne kjærligheten og vinne en halv million, hehe
  • – TROMSØ –

• Den første turen sammen med Morten <3 Vi reiste til Tromsø og hadde en langhelg der hvor vi besøkte familien hans som bodde en times tid utenfor, og besøkte lillesøsteren min i Tromsø. Vi hang med Einar og Marius, dro til Senja, var oppe i Fjellheisen, hadde en bytur og var på fotballkamp. Se vloggen her.
  • – BARCELONA –

Wiii, Barcelona havner også høyt på lista over årets beste turer. Det står mellom den eller Albania og jeg tror den eneste grunnen til at Albania ligger likt er fordi det var varmt der, haha. Vår første kjærestetur helt alene og det var så fint! Vi var der i fem dager og brukte masse tid på å gå rundt og oppdage byen, spise digg mat sammen og ha det veeeeldig koselig. Se vloggen fra turen her.

• – ROMA –

• Wiii, Roma er også med på denne listen! Det blir årets aller siste tur. Morten og jeg reiser dit 29. desember og blir til over nyttår. Jepp, vi skal feire nyttårsaften i Roma! Det er så sykt gøy og jeg gleder meg helt ekstremt mye.
  • Kom gjerne med tips til koselige og gode restauranter vi burde teste ut <3
    1. Er det ikke heller turister som burde tilpasse seg landene de drar til en omvendt? Jeg reagerte bare litt på setningen du skrev om Albania. Personlig foretrekker jeg når steder ikke er blitt for påvirket av turisme.

1. Jo, absolutt. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men greia her var at vi dro på en turiststrand og alt vi hadde lest på reisesider om Sarande i forkant skrev at det var som å feriere i Hellas. Der soler alle seg toppløse så vi tenkte virkelig ikke over det, muligens også fordi det er veldig naturlig for oss. Det gikk helt fint frem til en gjeng med sleske menn fikk sønnen sin til å begynne å filme oss og et par damer fra en storfamilie gjentatte ganger kjeftet til “strandvakten” pga det og ville få oss kastet bort. Han prøvde å roe de ned flere ganger, men de var såpass sinte. Han kom heldigvis bort og sa ifra på en veldig fin måte og da var det ikke verre enn at vi kledde på oss. Det var bare å si ifra 🙂 Han sa heldigvis klart ifra til de som filmet også at det ikke var greit. Når det gjaldt setningen om å tilpasse seg turister gjelder de på generell basis. Alle i servicebransjen var superhyggelge og til stor hjelp, men ellers var befolkningen ganske sure og lite imøtekommende. Det til tross for at Sarande satser stort på turisme. Det var mye som skjedde under den turen som gjør at vi ikke vil reise dit igjen og i hvert fall ikke uten minst en mann og det bør absolutt ikke være slik i et land som vil bli “det nye Hellas”.

2. Hei. Jeg er en 16 år gammel jente som var på klassetur i Trastevere i Roma i fjor.
      Jeg vil gjerne komme med noen tips til fine restauranter og aktiviteter for deg og Morten.

– Colosseum. Colosseum er virkelig verdt å besøke. Like ved er det også mange andre ruiner og rester av historiske bygninger. Vi hadde en guide til å fortelle oss om de og ta med oss rundt disse områdene noe som var lærerikt og artig. Blant annet er også “Kapitolhøyden” og “Altar of the Fatherland” i nærheten. To kjente attraksjoner.

– Besøke «Spansketrappene» eller «spansih steps». Og i nærheten av dette er det også gater med mange fine kafeer. Og mange kjente merkebutikker. Blant annet Sephora, Gucci, Louis Vuitton, Nike, Brandy Melville, H&M, Prada, Bvlgari, Foot Locker og McDonald’s.

– Besøke en kirke som heter «Bascilia di Santa Maria» i Trastevere. Akkurat i dette området og i disse gatene er det et hav av restauranter, kafeer og barer. Det er veldig koselig å gå her om kvelden. Noen spesifikke restauranter i nærheten er “Tonarello” som tilbyr deilig italiensk mat og de har utrolig bra service. Et veldig koselig sted. Eller “T-bone station” de serverer burgere med fries og løkringer osv.. Også veldig god mat og koselig sted å spise på. Men den beste etter min mening er vel “Trattoria Moderna”. De har et variert utvalg av middagsretter og salater og flere pastaretter. Veldig hyggelig stemning her og koselige ansatte.

– Peterskirken i Vatikanstaten. Det gjelder å komme tidlig for å stå i kø i et par timer. Men det er verdt det. Vi var inne i kirken på en tirsdag og kom tilbake på onsdag, dagen etter for å være med på “paveaudiens “, se selveste Paven kjøre forbi og høre biskoper fra flere forskjellige land holde taler og snakke. En opplevelse man ikke glemmer lett. Når dere står foran Peterskirken er det bare å følge veien så langt dere klarer. Dere vil da gå forbi utrolig mange fine kirker og andre fantastiske bygninger, broen “ponte sisto” som dere kan gå både over og under og ta fine bilder ved vannet på. I tillegg er det mange menn på sykler med en slags tilhenger bak (fungerer som taxi/tuk tuk) som man fint kan bruke som transport. Slik blir man ikke sliten av å gå og man får også med seg alt det fine det er å se i Roma. Perfekt å vlogge dette for eksempel.

– Pantheon “alle guders hus” er en stor og populær attraksjon som også er verdt å besøke i Roma. Hvor nydelig og avansert bygningens arkitektur er vil nok sjokkere de fleste.

– “Fontana di trevi” eller «Trevifontenen» er vakker i seg selv og består av et stort basseng foran noen skulpturer på toppen. Men det spesielle med denne fontenen er hva den er kjent for. At man kaster en mynt oppi og ønsker seg noen. Veldig vanlig turistattraksjon og aktivitet.

– Piazza Navona. En åpen plass med stor fontene i midten. Her er det mange kafeer og iskiosker. En annen ting det er en del av både her og rundt om i byen er gateselgere. Noen av disse selger leker og noe kanskje litt unødvendige ting for enkelte. Andre tilbyr seg å tegne en karikatur eller vanlig portrett av deg som er et fint minne å ha derfra.

Her på Piazza Navona er det også flere malere og kunstnere. Jeg møtte en eldre mann her som jeg dessverre ikke husker navnet på nå. Men han, som flere har nok gått igjennom mye i livet og tegnet altså tegninger som han mente symboliserer verden og mennesker. Altså egne tolkninger og oppfatninger av verden, verdens forventninger til personer og noen tabubelagte meninger kom også fram i hans bilder. Han var en utrolig hyggelig mann som jeg så gjerne skulle snakket med enda en gang. Gjerne kjøp noen bilder fra disse menneskene. Det hjelper dem og gleder dem så stort. Slå av en prat og hør på alt det kloke de har å si om deres erfaringer og opplevelser, tanker og følelser til bildene. Det er både følsomt og lærerikt. Og så dyrt er det heller ikke for bildene. I verste fall så er det lett og prute med dem