REISEGUIDE: KAUNAS

Endelig! Jeg skrev ferdig denne guiden forrige uke, men har faktisk glemt å poste den. Wopsi. Vel, her er min Kaunas-guide til dere!

Jeg kan med hånden på hjertet si at Kaunas er et av de koseligste stedene jeg har besøkt! Byen er full av severdigheter, interessant historie, gode og unike shoppingmuligheter og sinnssykt god mat. Etter tre fulle dager der var jeg ikke klar for å dra hjem og kunne gjerne hatt to dager til for å oppleve enda mer av dette stedet.

GENERELT

Kaunas er den nest største byen i Litauen. De aller fleste priser er oppgitt i euro og man kan bruke kort omtrent over alt. Det er nok lurt å ta ut litt euro i kontanter til tips, taxi og inngangspenger til utesteder. Det er vanlig å gi cirka 10% i tips ved restaurantbesøk.

Du kan gå over nesten hele byen uansett om du bor i den gamle eller nye delen, noe som er superdigg. Uansett er det ingen krise fordi taxi koster maks 5 euro, men pass på – noen taxisjåfører er sleipe og kjører lange omveier for å lure deg så bli enige om pris på forhånd.

TRANSPORT

Det går direktefly til Kaunas fra flere norske byer, men ikke fra Oslo. Vi fløy derfor til Vilnius som er hovedstaden i Litauen og ligger litt over en times kjøretur unna Kaunas. Det går både buss og tog direkte til Kaunas fra flyplassen. Vi tok buss og det kostet 10 euro, altså rundt 100 norske kroner noe som er veldig billig. Flybilletter til Kaunas er ganske så billig og du kan få tur-/returbilletter for cirka 500 kroner på en god dag.

MAT

Vi må faktisk snakke mer om maten i Kaunas. Jeg ble virkelig positivt overrasket over hvor utrolig mye god mat og hvor mange bra restauranter der finnes der. Alt fra interiør til service og kvalitet på maten har vært topp på hvert eneste sted vi har vært innom. I tillegg er alt ekstremt billig sammenlignet med norske priser. Vi spiste alltid hotellfrokost. Den var helt ok, men da vi bestilte roomservicefrokost var den kjempegod!

LUNSJ: Første dagen spiste vi lunsj på PIANO PIANO som jeg skrev et eget innlegg om HER fordi det var så digg.

Den aller beste lunsjen jeg spiste var på et sted som heter UOKSAS. Det ligger i den nye delen av byen og er kjent for å ha en fastsatt lunsjmeny som endres ganske ofte. Da vi var der var forretten laksetartar, etterfulgt av (verdens beste) gulrotsuppe, hovedretten var kyllingfilet med superdigg tilbehør og ostekake til dessert. Prisen for alt sammen? 12 euro, altså rundt 120 norske kroner. Vi var ikke så sultne og valgte bare noen av rettene. Jeg spiste gulrotsuppen og hovedretten. Begge var kjempegode, men altså den gulrotsuppen… SÅ god.

MIDDAG: Jeg har vært mest begeistret for lunsjene, men vi har også spist mye god middagsmat!

Hot Doc. Den aller første dagen spiste vi så mye til lunsj at vi fortsatt var ganske mette da vi dro for å spise middag. Det er synd fordi da jeg så hvor digge burgerne på Hot Doc så ut ble jeg nesten sulten. Jeg tror de har veldig gode burgere der og de er visstnok veldig kjent for mye godt øl fikk jeg vite i etterkant. Vi bestilte breadsticks og persille og parmesan-fries til forrett og supper til middag. Jeg spiste paprika-suppe og den var kjempegod!

Numan. Dette er en veldig eksklusiv restaurant, noe man merker med en gang man går inn dørene der. Utrolig hyggelig personale btw, det må nevnes med en gang! Selv om det er en fancy restaurant er de som jobber der utrolig varme og hjelpsomme.

Vi bestilte en smaksmeny rett og slett fordi vi ville teste ut hvordan det var å spise en femretters på en skikkelig eksklusiv restaurant. Jeg skal ikke si så mye mer om det fordi det kommer en hel videoblogg som dere kan glede dere til. Vi filmer hele besøket, inkludert reaksjonen vår på all maten. De har forresten helt sykt god prosecco der (jeg liker egentlig ikke prosecco), men det er ikke så rart når det er såpass fancy.

Den siste kvelden spiste vi middag i restauranten på hotellet vårt. Det var ganske god mat, men ikke helt min smak. Jeg liker det mer basic og det ble litt for fancy for meg rett og slett.

HOTELL

Vi bodde på Daugirdas som ligger perfekt plassert i gamlebyen. Det var ett minutt å gå til “town square” med rådhuset i midten og mange gode restauranter plassert rundt. Det tar tre minutter å gå til en av handlegatene hvor du finner mange unike butikker, gallerier og caféer. To minutter unna finner du en gate med gode restauranter (som PIANO PIANO) og tre minutter unna ligger starten på hovedgågaten som kan føre deg helt til den nye byen og til slutt til den store, fine kirken St. Michael the Archangel Church.

Hotellet er veldig rent og fint. Hyggelige ansatte som kan hjelpe til med alt en måtte ønske! Store rom, gode senger og nye, fine bad. Det har et ganske gammeldags utseende, men er veldig koselig. Det eneste minuset var at nettet vårt stadig datt ut i fjerde etasje, noe som er veldig frustrerende som blogger. Frokosten var helt okei, men når man bestile roomservice var den helt amazing! Nystekte pannekaker, eggerøre, croissanter og mye annet godt.

SEVERDIGHETER

Her skulle jeg gjerne fått med meg enda mer enn det vi gjorde, men vi rakk rett og slett ikke. Dag to hadde vi en guidet tur gjennom byen som dere kan lese mer om HER. Det finnes også en app man kan laste ned som heter Kaunas modernism. Der er det markert masse man bør se i appen og du kan finne frem til mye kult som du kanskje ikke ville gjort ellers. Den brukte vi litt når vi gikk på egenhånd.

Jeg vil anbefale en tur inn i rådhuset i gamlebyen. Ta også en tur inn i posthuset i Kaunas, det er skikkelig kult og noe helt annet enn her i Norge. Like ved posthuset er det også et minnesmerke for en litauisk mann som satt fyr på seg selv for å rette fokus på urettferdigheten han og mange andre følte på for mange år siden. Jeg vil også anbefale en tur til St. Michael the Archangel Church. Både Martine og jeg ble helt målløse da vi så hvor vakker den var i virkeligheten! Det dere MÅ får med dere er Kiemo galerija. Se alle bildene mine derfra HER.

SHOPPING

Vi shoppet ikke så mye fordi vel… Vi er i sparemodus begge to (pen måte å si at vi er blakke). Allikevel gikk vi en runde både i byen og på det store kjøpesenteret Akropolis. I gatene er det mange små, unike butikker som definitivt er verdt en tur innom. De har også mye litauisk design som også har designpriser (altså dyrt).

Kjøpesenteret har flere etasjer og mange butikker, inkludert en gigantisk matvarebutikk. Du finner kjente butikker som Zara, Lindex og Calvin Klein i tillegg til mange andre mindre og like kjente butikker. Det er definitivt verdt et besøk om dere vil shoppe! Der har de også mye mat, caféer, isbarer og masse annet digg.

SPA

Vi måtte selvfølgelig teste ut spa mens vi var der. Vi fikk anbefalt spaet som ligger inne på kjøpesenteret. Det er på en måte en egen bygning midt inne i senteret, veldig kult. Det heter East Island Spa og tilbyr mange forskjellige behandlinger. Dere kan sjekke ut hjemmesiden dere HER.

Vi bestilte thai massasje hele kroppen. Det kostet cirka 500 kroner, så det er nok ikke det billigste stedet i Litauen, men det var veldig bra og et stort, fint spasenter med veldig profesjonelle ansatte. Da vi kom fikk vi sitronvann og grønn te mens vi ventet, noe vi også fikk etterpå for å slappe av litt før vi dro. Utrolig koselig!

UTELIV

Planen vår var å dra ut på byen på fredag etter middagen. Vi drakk en god del prosecco på restauranten og var klare for å teste ut fem utesteder vi fikk anbefalt av de supersøte menneskene som jobbet på Numan. Vi møtte også to dansker på restauranten som skulle ut og planen var egentlig å møte disse. Dessverre fikk vi litt problemer på veien.

Da vi skulle inn på utestedet tok de kun kontant i inngangspenger (10 euro, så cirka 100 kroner). Vi hadde ikke tatt ut kontanter og spurte om vi kunne løse det ved å betale i baren eller noe slikt, men dessverre… Den kvelden pøsregnet det, så da vi gikk på leting etter en minibank ble vi klissvåte og kalde, noe som resulterte i at vi gikk innom en matbutikk for så å dra hjem på hotellet i stede, haha. Hvis jeg skal dit igjen skal jeg definitivt teste utelivet fordi byen var full av unge mennesker som var ute og festet da vi gikk hjemover. Det var flere steder som så ganske bra ut!

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

1. Er du en av de som er «født i feil kropp»? Du har jo litt mannlige trekk. Spesielt ansiktet ditt! Håper du ikke tar det så frekt men jeg må bare spørre 🙂

2. Jeg bare lurte på en ting angående vaginisme som jeg håper du kan svare på:) Er det sånn at det er heelt umulig for deg å ha sex? Jeg har i flere år slitt med at jeg får vondt hver gang noe kommer inn i sjeden min, enten det er penis, finger eller Q-tips (sjekk hos sex og samfunn Hahah) Hovedproblemet kommer somregel når noe skal inn, men når det først er inne så går det greit. Men så får jeg somregel veldig vondt igjen etterpå. Når noe skal inn så kjennes det ut som at det ikke er plass og jeg får en litt brennende følelse, akkurat som at det et ey brannsår i skjedeveggen. Men det går somregel inn, bare at det er ekstremt smertefullt. Nå bretter jeg meg veldig ut her, men jeg lurte på om du også har vært borti det?
      Og tusen takk for at du har vært så åpen om det på bloggen din <3 Takket være deg har jeg endelig samlet mot til meg til å ringe legen imorgen tidlig, etter flere år med smerter:)

3. J: For det første: Så utrolig bra at du har ringt legen din 😀 Det er nok lurt! Det du beskriver er noe jeg kjenner meg igjen i, absolutt. Det er forskjellige grader av vaginisme og det er også forskjell på hvor man har det (om det er hele bekkenmuskulaturen eller bare ett sted osv.). Jeg tror du gjør lurt i å sjekke det og nevne at du tror det kan være vaginisme/vestibulitt! <3

4. Hei 🙂 Kan jeg spørre om hvor du ville anbefalt å bo, gamle eller nye byen i kaunas, om man helst liker seg i områder der uterestaurantene er plassert tett i tett?