BERLIN GUIDE

  • – REISE – 

Det var superenkelt. Det går direktefly fra Oslo til Berlin og vi betalte ikke mer enn et par hundre kroner hver for flyturen om jeg husker rett. Vi fløy med EasyJet. Da vi kom frem så tok vi taxi til hotellet vårt og betalte rundt 40 euro på det. Nå var vi fire stykker så det ble ganske rimelig for vår del.

  • – HER KAN DU BO –

Vi bodde på et hotell som jeg dessverre ikke vil anbefale videre… Dere leste kanskje innlegget hvor jeg skrev at det var urin på gulvet? Yes… Det var også teppegulv, noe jeg synes er litt ekkelt og gjorde at jeg ble ganske allergisk fordi jeg reagerer på støv. Beliggenheten var helt grei. Vi bodde like ved Checkpoint Charlie og kunne gå til det meste av severdigheter, men nå regner jo jeg tre gode kvarter som gåavstand, haha. Hvis du er ute etter en aktiv feire, noe jeg personlig elsker så er beliggenheten der fin og ganske rimelig. Hadde jeg valgt på nytt så hadde jeg nok allikevel booket hotell i nærheten av Alexandersplatz, til tross for at jeg tror det er litt dyrere. Det er supersentralt med tanke på shopping og restauranter, i tillegg så er det ikke så alt for langt å gå til severdigheter.

HER KAN DU SPISE –

The Reed. Dette ligger like ved Alexanderplatz og er et sykt kult sted! Vi spiste lunsj her og de hadde et stort utvalg av vegetarmat for dere som liker det. Jeg vil si at maten var asiatisk-inspirert. Veldig godt, veldig kult lokale og i underetasjen har de en café som serverer drikke, kaffe og kaker.

Beef Grillclub. Okei, denne har sinnsykt god mat. Restauranten ligger inne på Mall of Berlin, Leipziger Platz 12. Vennene mine som spiste biff mente at den var utrolig, jeg bestilte en avocado-mango salat sammen med poetmos (jeg vet rar kombo, men jeg hadde cravings på potetmos). Det var SÅ godt. Den potetmosen må dere faktisk bestille om dere skal dit. Det er den beste jeg har smakt i hele mitt liv altså.

Vappiano. Italiensk mat, kjempegodt! Dette er en kjede du finner flere steder i Berlin. Det lå en på Aker Brygge i Oslo en stund også faktisk.

L’osteria. Dette ligger like ved Alekzanders Platz og er utrolig koselig i tillegg til å ha kjempegod mat. Advarsel: pizzaen der er gigantisk, så med mindre du er kjempesulten kan man fint dele. Jeg bestilte Spaghetti ruccola og den var utrolig god! Anbefales på det sterkeste om du vil ha en italiensk aften. 

Frokostrestauranten . Jeg husker ikke navnet!!! Er det mulig? (Den heter(Bikes café, takk Nina i kommenarfeltet) Men, jeg har adressen og den er Wilhelmstr. 91, 10117 Berlin. Dere ser det med en gang. Det er masse sykler som henger i vinduene og sånt. Utrolig kult sted som dere må teste ut! Jeg må innrømme at maten var helt ok, men det er allikevel verdt en tur bare fordi stedet var så kult. 

BRLO BRWHOUSE. Dette er stedet for deg som vil ha litt fancy vegetarmat (de har kjøtt også btw). Sykt kult sted som ligger i et industriområde. De har masse småretter så det blir litt sånn tapas-aktig, men utroooolig god mat.

Duknin’ Donuts. Det er sååå verdt en tur innom hvis du er glad i søtsaker. De har utrolig mange forskjellige smaker og vet dere hva? Det er de beste donutsene jeg har smakt i hele mitt liv.

– DETTE BØR DU FÅ MED DEG – 

Berlin har utrolig mye historie og mye å se fra andre verdenskrig. Hvis du er litt interessert i historie så er dette en fantastisk by å dra til. Vi var ikke der av den grunn, men vi fikk allikevel med oss et par ting jeg kan anbefale videre.

Berlinmuren. Dette er et absolutt om du skal besøke Berlin for første gang.

Brandenburger Tor. Triumfbuen.

The Holocaust Memorial. Du må gå inn mellom minnesmerkene. Tro meg, du kommer til å kjenne på en del følelser.

Alexanders Platz. Her har du masse shoppingmuligheter med butikker som TopShop, Primark, Bershka, Footlocker og veldig mange andre.

Et innlegg som kan være kjekt å lese er “7 ting jeg har lært om Berlin” som dere finner HER.

7 kommentarer
    1. Hei!

      Er restauranten du snakker om du ikke husker navnet på Wilhelmstrasse 91, Steel Vintage Bikes Café kanskje?

      Veldig bra guide 🙂

    2. Berlin har veldig velsmakende mat, men jeg var i få dager i Warszawa og må si at dens naboen har ingenting å skamme for. Det finnes mange forskjellige restauranter (min yndlings heter New Orlean og ligger på Zgoda gaten) og priser er lavere der.

    3. Fin guide til Berlin og særdeles flotte bilder!

      Utrolig kul og levende by! Digger bildet fra East Side Gallery, kul plass 😀

      Hørtes ut som en kjip hotellopplevelse forøvrig. Kan anbefale Holiday Inn Alexanderplatz til neste gang. Billig og bra. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg