HVA ER VAGINISME OG HVORDAN BLE JEG FRISK?

Reklame | Helsefabrikken (behandlingen var delvis sponset) / Annonselenker Nelly

JAKKE NELLY / T-SKJORTE HER / BUKSE HER / SKO HER

Den siste tiden har jeg fått en god del nye lesere og nye følgere på alle platformer. Det er så koselig, velkommen til dere og jeg håper dere vil fortsette å følge meg i den spennende tiden som kommer fremover <3 

Jeg har merket dere på flere måter, egentlig bare gode! En ting jeg har lagt spesielt merke til er at flere stiller spørsmål rundt vaginisme. Hva er det egentlig? Hvordan behandles det og hvordan ble jeg frisk? Noen av dere sliter kanskje med noe lignende selv og trenger å vite at dere ikke er alene, andre vet kanskje ikke hvordan de skal få hjelp og har blitt møtt av uforstående helsepersonell, mens andre rett og slett lurer på hva vaginisme er for noe. Jeg føler så med dere og det kan dere det gjelder sikkert se om dere leser det aller første innlegget jeg skrev om vaginismen min.

Vaginisme kommer ofte sammen med vestibulitt og jeg har slitt med begge deler. Vestibulitt kjennetegnes ved smerter i underlivet (området mellom skjedeinngangen og urinrøret). Man kjenner smerten ved berøring, ved bruk av tampong, for stramme klær og noen kjenner det også om de sitter med beina i kors. Det kan være utrolig smertefullt og det er en sterk brennende og sviende smerte. 

Vaginisme er en spenningstilstand som gjør musklene ved skjedeinngangen så stramme at det i ekstreme tilfeller ikke er mulig å føre inn så mye som en bommulspinne. Det kjennes som om skjedeinngangen er helt stengt og for meg var det ufattelig vondt hvis jeg prøvde å sette inne en tampong da det var på det verste. 

Kombinasjonen av disse to kan også gjøre at man går rundt med en brennende følelse nederst i magen, i området hvor eggstokkene ligger. Jeg hadde også veldig mye vondt i korsryggen og andre tegn på typiske mensensmerter, forskjellen var at disse smertene var der hele tiden. Jeg sleit også mye med at jeg hele tiden måtte tisse, antakeligvis fordi bekkenmuskulaturen var så stram at det ble press på blæra. Jeg har også hatt en del problemer med kramper som kommer både nederst i magen og rundt skjedeinngangen. De varer ikke så lenge, men de er kraftige og smertefulle når de først kommer. 

Nå er jeg ufattelig mye bedre og så godt som frisk. Jeg merker litt til noe av det en sjelden gang innimellom, men jeg har hatt en utrolig bra utvikling og føler meg ekstremt mye bedre. Bare det at jeg faktisk kan gjennomføre et samleie uten noen form for smerte er jo helt fantastisk! Så hvordan har jeg klart dette?

Jeg er så heldig at jeg har denne bloggen som gjør at jeg når ut til ganske så mange mennesker. Da jeg skrev om at jeg hadde fått denne tilstanden fikk jeg masse tips om behandlinger som hadde fungert for andre, men det viktigste som skjedde for meg etter det innlegget er mailen jeg fikk av Charlotte på Helsefabrikken på Røa. Hun tilbød meg å komme inn på en konsultasjonstime hos henne, rett og slett fordi hun er utrolig engasjert i det hun driver med, brenner for kvinnehelse og virkelig ønsket å hjelpe. Det forandret alt for meg!

Det som møtte meg hos Charlotte var en ufattelig dyktig osteopat. Hun så hele meg og hele bildet, ikke bare den fysiske delen, men også den psykiske. Vi snakket om alt rundt, ting som skjedde i livet mitt, hvorfor tilbakefallene kom, hvorfor det gikk bedre og jeg tror alt dette var veldig viktig for å bli frisk. Jeg har Charlotte å takke for fremgangen min og hvis dere vil lese mer om selve behandlingen og lese Charlottes svar på mine mest stilte spørsmål om vaginisme og vestibulitt så kan dere lese DETTE innlegge.

Jeg vil bare fortelle dere som sliter at det er håp! Jeg hadde kramper flere ganger om dagen og det gjorde vondt å gå med for stramme bukser. Da jeg skulle teste meg på sex og samfunn begynte jeg nesten å gråte da sykepleieren førte inn en bomullspinne i skjeden min fordi det gjorde så vondt. Jeg fikk så vidt inn en tampong og jeg hadde brennende smerter i magen hver eneste dag. Nå merker jeg nesten ikke noe til dette! Ja, det hender jeg har får en krampe i ny og ne og noen ganger brenner det enda litt nederst i magen, men det er sjeldent og stort sett så er jeg frisk og rask. 

Ikke gi opp, men søk hjelp hos noen som virkelig kan det. Personlig har jeg ikke erfaring med noe annet enn osteopati, men det anbefaler jeg på det varmeste. Hvis noen lurer på noe mer så er det bare å fyre løs i kommentarfeltet, så skal jeg svare så godt jeg kan <3 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

18 kommentarer
    1. Jeg har vurdert det selv fra før, men du er i stor graf grunnen til at jeg skjønte at jeg slet med vaginisme! Tusen takk for åpenheten!
      Jeg er kjempe glad i bloggen din, og merker det er godt at du er tilbake fra love Island! Gratulerer så mye med kjæreste også, selv hvor sjalu jeg er Hehhe

    2. Jeg har av og til vondt når penis skal inn i vaginaen (haha kleint) er liksom som brennende smerte og sårt. Skjer ikke hver gsng jeg har men veldig ofte. Kjæresten min kan ikke komme inni meg da griner jeg av smerte og det brenner så sykt. Vanligvis svir det litt etter sex og å det svir når jeg tisser rett etterpå. Lurer så på hva det kan være og hva jeg skal gjøre. Alt startet ds jeg trodde jeg hadde soppinfeksjon og kjæresten min kom inni meg. Reiste til legen som tok soppprøver, urinprøver og alt var negativt. For en stund siden dri jeg til en gynekolog og hun sa det var ogs barbering noe det ikke er iogmed at jeg slutta å barbere. Og jeg barberer meg ikke rundt skjedeinngangen heller + er alltid rød rundt skjedeinngnsgen. Ved du ikke er noe spesialist, men tror du dette kan ha noe med vagianisme å gjøre? Er så håpløst siden jeg har vært hos gynekolog og jeg føler de ikke bryr seg og vil bare over til neste pasient. Har liksom hatt dette tilsvarende et år nå

    3. Anonym: Det kan høres ut som dette muligens er vaginisme. Jeg kjenner igjen mange av tegnene. Jeg ville oppsøkt noen i nærheten av deg som kan noe om vaginisme/vestibulitt og sjekket det der <3

    4. Hei. Jeg har hatt mensen i over et år nå, og har brukt bind det første året. Jeg vil prøve tampong, men jeg får den ikke i. Den siste tiden har jeg hatt uregelmessig mnden, og kan ha gått 2mnd mellom når jeg skulle egt ha fått. Mn jeg har stadig mensensmerter, slev om jge ikke har mensen. Smertene er ikke så kjempe ille, men jeg kjenner de av og til. Mn det svir ikek i underlivet, og jeg kan ha føttene i kors og gå i trange bukser. Jeg har vell ikke vagenisme da nei:((?

    5. Sitter og leser gjennom arkivet ditt jeg da, og kjente litt på at jeg må legge igjen en kommentar på dette innlegget. Jeg har slitt med mye av det samme som du gjør, og hadde mye smerter under sex med eksen min. Jeg gikk til gynekolog som var ufattelig forståelsesfull, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre den dagen hun pensjonerer seg, haha! Men hvertfall, hun forteller meg at jeg har ikke vaginisme eller vestibulitt, men at jeg rett og slett bare er trang. Jeg har kjent på mange av symptomene du nevner, svie, smerter nederst i magen, ikke klart å bruke tampong osv. Hennes råd var å tøye, bruke glidemiddel, og xylocain salve(bedøvende salve) og tøye. Tøye, tøye, tøye(med fingre, IKKE penis)! Og det har blitt bedre heldigvis.
      Med det sagt, så er jeg ikke lenger sammen med eksen(derav eks, haha!), og kom over en annen mann som jeg har hatt en del sex med i etterkant. Og altså! Jeg hadde på en måte slått meg til ro med at sex ikke kom til å være deilig for meg. Men jaggu kan man ta feil! I mitt tilfelle handlet det nok mye om partneren, og at eksen ikke var riktig seksuell partner. Men nå er det bare deilig, og det har åpnet en ny verden for min del.
      Jeg er stolt av at det finnes noen der ute som er åpen om plager knyttet til sex og samliv, for det ER SÅ viktig!! Det har tatt meg flere år å være åpen om mine plager, og mine plager kom mest av at jeg ikke klarte å slappe av skikkelig, derav ikke bli skikkelig kåt, derav ble det tørt, vondt og sårt. Men etter at jeg har klart å være litt mer åpen, mindre stresset rundt situasjonen – så har det blitt bedre. Og det at partner har litt mer erfaring enn deg selv(siden jeg er litt tilbaketrukket pga tidligere erfaring) hjelper også på. En mann som tar styring er perfekt for meg 😉 Men ikke for alle andre selvfølgelig!
      Jeg skriver denne kommentaren for at andre der ute kanskje har opplevd det samme som meg. Kanskje dette er det noen trenger for å komme seg til gynekolog/lege for å sjekke det ut. Det er seriøst det lureste du gjør!! Er du ikke fornøyd med legen du går til, gå til en annen!
      Igjen, Andrea! Creds til deg for at du er åpen, fortsett med det. Det er synd at slike ting for mange anses som tabu, for sex er jo det mest naturlige i verden.
      (beklager for en ulovlig lang kommentar)

    6. Hei!
      Jeg vil si tusen takk for at du har blogget om dette temaet og gjort meg og mange andre oppmerksom på dette. Jeg har slitt med mange av de samme symptomene over mange år. Jeg har vært hos lege, helsestasjoner og gynekologer, men ingenting har hjulpet og ingen har en gang nevnt vestibulitt eller vaginisme. Derfor er jeg veldig glad for at du har skrevet om dette og fått meg til å innse at jeg ikke er alene og at det kan fikses. Nå har jeg vært på Røa og nå har jeg trua på at jeg kan bli frisk, takket være deg, så tusen takk<3

    7. Hei Andrea! Nå er jo dette et litt eldre innlegg, men jeg søker de råd jeg kan få. Jeg står i situasjonen hvor jeg har vaginisme, og har prøvd utallige behandlinger uten å lykkes. Senest nå går jeg til behandling hos osteopat, hvor det fysiske har blitt bedre. Jeg sliter likevel med den psykiske biten, det å få hjernen over på den gode siden. Har du noen gode råd for hvordan jeg kan jobbe med psyken også? Hilsen en dame på tjuefem som ønsker situasjonen overstått 🙂

      1. Hei <3 Jeg jobbet med psyken sammen med osteopaten min. Det var noe av det jeg satt aller mest pris på med henne, at hun jobbet med begge deler. Kan eventuelt anbefale henne, Charlotte på Helsefabrikken i Oslo <3

    8. Hei! Først må jeg si at jeg er utrolig glad for at du velger å dele dette temaet med oss lesere. Du har gitt meg håp om å bli kvitt sykdommen! Men så lurer jeg på om jeg kan få noen råd. Jeg fikk for noen uker siden påvist vestibulitt og jeg har mange av de samme symptomene som deg. Den eneste form for behandling jeg har fått er en smertestillende krem. Dette har ikke fungert særlig bra, og situasjonen har nesten forverret seg. Lurer bare på om hvilke andre alternativ det finnes? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har slitt med dette i et år og er redd for at ingenting skal fungere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg