LEGEN HAR GITT MEG SEXFORBUD

Helt siden i vår har jeg hatt et problem jeg ikke har ønsket å snakke så mye om, men som har skapt store problemer for meg. Jeg har ikke klart å ha sex. Det har gjort utrolig vondt, og virkelig ikke vært mulig de gangene jeg har prøvd. Det har vært helt lukket der nede, totalt stengt. Vet dere hvor frustrerende det er å oppdage dette i det man er i gang med et samleie?

Aller først trodde jeg at dette var et engangstilfelle, og at det bare ikke fungerte. Sånt skjer jo. Jeg prøvde igjen litt senere, men det samme skjedde nok en gang. Det var helt stengt og umulig å få en penis inn i min vagina. Jeg fortalte det til en venninne og sa at jeg ikke forstod hva som hadde skjedd, og at det var som om hele inngangen min spente seg. Det viste seg at det dessverre ikke er så langt fra sannheten.

For meg som ikke har kjæreste var det ikke akkurat veldig moro da forsøkene på å ha sex gikk rett i dass. Nei, du dette går ikke hehehe sorry, kos deg med bonern din hadebra. Altså. Jeg visste jo ikke hva det var og trodde bare det var et engangstilfelle første gang det skjedde, men så skjedde det jo igjen og igjen… med samme fyr. Det burde kanskje vært et hint til at noe faktisk var galt. 

Etter å ha gått uten et sexliv siden i sommer skjønte jeg at noe måtte gjøres. Jeg tok tak og dro til Sex og Samfunn for å se om de kunne finne ut hva som var galt. Etter en vond gynekologisk undersøkelse og flere tester fant de ikke svaret, og anbefalte meg å dra til legen om det ikke ble bedre. I tillegg ga hun med sex-forbud fordi det ikke gjør annet enn å forverre problemet. Vel, i dag tidlig hadde jeg legetime for å finne ut mer om dette. Det endte med nok en gynekologisk undersøkelse og henvisning til en faktisk gynekolog, men vi kom nærmere svaret på hva som gjør at sex har blitt vondt og umulig å gjennomføre. 

Resultatet ble at jeg mest sannsynlig har vaginisme. Hva i all verden er det? Vel, la meg forklare det kort og greit. Vaginisme er en tilstand som kan komme i løpet av livet, og utløses av alt fra tidligere hendelser som smertefull sex, manglende tillit og tiltrekning til parter til angst for forpliktelse. Jeg vet ikke hva som har utløst dette hos meg, men det kan fort være en kombinasjon av mye. Det er da ingen hemmelighet at jeg har totalt angst for forpliktelse, haha. Nei, jeg skal ikke tulle det bort fordi det er en helt jævlig tilstand. Musklene ved skjedeinngangen strammer seg så samleie faktisk ikke er mulig. Det er krampelignende spenninger, og for noen er det faktisk så ille at de ikke kan få inn en bomullspinne en gang! For meg er det ikke så ille, men nå har jeg heller ikke behov for å få inn en bomullspinne. Jeg vil ha inn en penis! Åh, dette er så frustrerende, og så trist. 

Det kan behandles ved blant annet botox og litt spesiell fysioterapi, men først må vi finne ut om det faktisk er dette. Jeg har tatt saken i egne hender og startet en slags behandling, men det skal jeg fortelle mer om siden. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

129 kommentarer
    1. Hei, ville bare si at jeg hadde dette for noen år siden. husker godt hvor jævlig den gynokologiske undersøkelsen er og hvor mye jeg grudde meg til sex. fikk også noen øvelse fra fysioen, men for meg gikk det over av seg selv da jeg fant noen jeg var glad i og kunne slappe av med 🙂

    2. Like whaaat Andrea!!
      Jeg har plagdes med dette siden jeg ble sammen med min nåværende kjæreste, det er 1,5 år siden…gikk til lege og tok piller og kremer mot sopp i underlivet!! Men ingenting funket, og forholdet ble jo ikke noe bedre av å ikke ha samleie…
      Plutselig kom jeg til en gynekolog hun bare “du har ufrivillige sammentrekninger i underlivet” jeg skjønte jo ingenting…siden har jeg byttet P-piller, gjort Yoga og prøvd å ta ett varmt bad i ny og ne! Men aaaalt dette handler om er å slappe av og tøye og være “varmet” opp ordentlig!!
      Jeg ble så glad når du skrev om dette!! Altså dette har jeg ikke hørt mange prate om…
      Nå er det nesten helt bra, men om vi ikke har god tid til å “varme” opp så funker det dårlig…
      Veldig bra!!! Stå på <3
      Liker bloggen din kjempegodt!

    3. Har sittet her i noen minutter nå å prøvd å finne ut av hva jeg skal skrive her. Jeg kan alltids la være å skrive noe, selvfølgelig, men jeg har så lyst til å skrive noe nå, selv om det jeg har på hjertet kan virke litt klisje..
      Først av alt vil jeg bare nok en gang få sagt at jeg syns du er veldig tøff som igjen velger å være såpass åpen, og da særlig om noe som jeg nok tror det er en del der ute som kan slite en del med, og som ikke tør å snakke om kanskje til noen fordi.. Tabu. Så det at ihvertfall du våger å stå frem tror jeg kan bety en del for noen der ute, at du bidrar til å gjøre at samtlige føler seg bittelitt mindre alene om det. Og det er ihvertfall noe.
      Hmm, tja, så skal jeg gjøre et aldri så lite forsøk på å IKKE skrive en kjempelang kommentar igjen her nå. Men jeg vil bare få lagt til en ting til først, eller GJENTA en ting til rettere sagt: Jeg beundrer deg. Du er modig.

    4. Fikk dere selv velge hvordan introen deres på pH skulle være?
      Har dere en viss peiling på når dere sto opp inne på pH? Om det var typ 07 eller 11 liksom

    5. Nå kjente jeg at jeg ble kvalm! For hvorfor skriver du om dette? Er ikke dette noe en burde holdt for seg selv, ehhhhh jo….. men seff, all pr er god pr er det noen som heter, men dette er bare kvalmt!

      1. Nei Trond, det er viktig å snakke om dette!
        Det er alt for lite fokus og forskning på sykdommer som rammer kvinner.
        Dette er en sykdom som er veldig belastende både fysisk og psykisk, og som også påvirker familieliv og intimitet med en partner. Jeg har selv hatt dette i 13 år 🙁 Det er selvfølgelig verst for meg, men det er også tungt for partneren min å vite at han gjør meg vondt når vi har sex.

    6. Hei! Vagainsme er helt grusomt, og har selv slitt med det lenge. Har vært hos utallige leger og gynekologer, samt fysio og kiropraktor. Men lite har funket. Legene vet litt om denne problematikken, og derfor feilbehandler, som igjen gjør vondt verre. Ting har begynt å løse hos meg, og jeg har to klare anbefalinger. 1. Gå til gynekolog Helene Enger på Volvat – hun jobber mye med dette og er ubeskrivelig god. 2- start behandling hos Røa Osteopati. Jeg er veldig fornøyd med Tine der og hun jobber også med samme problematikk. Veldig flink!

    7. Hei. Har selv hatt dette i 2,5 år. Har hatt fysioterapi, som jeg selv syntes har fungert. Jeg er ikke helt «friskmeldt» men håper alt vil løse seg til slutt. Synes synd på deg som har fått denne diagnosen. Kommer til å være en tung tid fremover, men man må bare smøre seg med tålmodighet.
      Ønsker deg lykke til!
      Klem

    8. Anonym: Åh, så trist å høre at du sliter med dette! Det er så kjipt. Nettopp, jeg turte ikke si det til vennene mine en gang fordi jeg var flau, men nå følte jeg for å si det så kanskje noen kjenner seg igjen og tenker at “oi, dette er kanskje mer vanlig enn hva jeg tror “. <3 Tusen takk!

    9. Så utrolig flott at du skriver om dette!! I dag “skal” alle være seg selv med den kroppen de har,man skal nyte sex og være frigjort,men det er jo “ingen” som skriver om problemer rundt det,men nå du! Tøft gjort. Ønsker deg masse lykke til med å finne ut av det:*

    10. SÅ BRA at du setter fokus på, og tør å skrive om, et tema som ofte blir “tiet ihjel”. Med dagens ekstreme kroppsfokus er det superviktig at folk tør å snakke om at ting faktisk ikke alltid er så “perfekt”. Heia deg! 🙂

    11. Jeg digger at du er åpen om dette! Ble diagnosert med det samme forrige uke! Jeg vil at du skal fortsette å snakke om sånt, fordi det hjelper meg å vite at jeg ikke er alene, del gjerne videre erfaringer med behandling osv. Du er et godt forbilde for oss! Du er som en storesøster føler jeg
      Klem<3

    12. Til alle umodne kommentarer sjerp dere, dere hadde aldri tørt og skrevet om noe sånt på deres egen blogg. Kvinners og menns underliv, men spesielt kvinners underliv bør få mer oppmerksomhet og mer forskning av leger, for det får lite oppmerksomhet i forhold til andre ting… Det er sikkert ikke lett å dele noe sånt.
      Veldig modigt av deg Andrea. Takk for at du deler dette med oss. Det er nok flere som har dette og andre underlivsplager enn det vi er klar over, og det er utrolig viktig for både kvinner og menn og tørre å ta tak i sånne problemer og oppsøke hjelp, det er veldig tabu belagt og få som tørr å snakke om det eller tørr å oppsøke hjelp. Takk <3 Leser sjelden blogg, men dette synes jeg var veldig viktig og er veldig takknemlig for at får mer oppmerksomhet 🙂

    13. Jeg sliter også med dette. Er helt jævlig, faktisk! Trodde en stund det var sopp/infeksjon, men klarte ikke en gang å trykke inn den stikkpillen. Har riktignok ikke vært til lege, men regner med det er dette som feiler meg også. Har ikke hatt sex på gooodt over 1 år nå, er så livredd for at det skal være vondt/ikke gå! Så vær så snill, om du finner en løsning, del det med oss

    14. Har du i det hele tatt tenkt tanken på at denne posten din her vil stå til solen slukner? En jobb du søker, de googler deg og ser at du har problemer med å plassere peniser i din vagina. En fremtidig mann blir nødt til å lese om at har problemer med å få peniser i din vagina. For ikke å snakke om eventuelle barn må lese om sin mor sine problemer med å få peniser inn i sin vagina. Man lever kun i nuet nå til dags når man skriver alt mulig piss på nettet. Enkelte burde skjermes for egen sikkerhet.

    15. Takk for at du velger å skrive åpent om dette!
      Har selv hatt det, og hadde flere visst om det ville det vært enklere å få diagnosen tidlig. Kvinnehelse generelt har alle for liten kunnskap om, inkludert fagkyndige

    16. Tusen takk for at du skriver om dette! Jeg lider også av vaginisme og i tillegg er jeg aseksuell, noe som er utrolig kjipt :/ Tenker feks mye på dette med barn – kommer jeg aldri til å få oppleve å gå gravid fordi jeg ikke klarer/har lyst på sex?!:( Masse lykke til Andrea, håper det løser seg for deg 🙂

    17. Åhh!!!! TUSEN takk for at du skriver om dette! Skulle ønske folk ikke var så dømmende om sånt, tror det er derfor mange (bla. jeg) ikke tør å snakke om dette med vennene sine. Du vet aldri hvem som vil begynne å le, spre rykter, reagere negativt osv.. Jeg har opplevd lignende situasjon flere ganger og det er veldig flaut/ubehagelig. Spesielt hvis den man var med i øyeblikket bare “synes det er rart”, og ikke viser respekt eller noe. Fortsett å skrive om sånne tabu ting! Viktig å snakke om 🙂

    18. Hei Andrea! For noen kjipe kommentarer fra enkelte. Det er jo bra du tar opp dette for jeg tror min kone sliter med dette også. Ikke noe gøy for noen parter.

    19. Gjerne gi mer informasjon angående hva som hjelper. Har selv vaginisme, kan ikke bruke tamponger. Har og overfølsomme eggstokker, og kanskje vestibulitt. Gynekologen var usikker. Fikk lite hjelp, og lite informasjon. Det som hjalp mest var å føde et barn sa han.
      Veldig bra du tok opp dette temaet. Vi lærer ingenting om det på skolen. Trodde først jomfuhinna mi ikke hadde sprekt liksom

    20. Slutt med p- piller om du går på dem. La det gå et par mndr så vil alt “fornye” seg og fungere som det skal.

    21. Fantastisk at du bruker stemmen din til å dele dette, du vet antagelig ikke hvor mange jenter der ute som føler seg mindre alene etter å ha lest dette innlegget, meg inkludert. Dette er et såpass tabubelagt tema som ingen prater om, men som så utrolig mange allikevel sliter med. Det er bare tull å si at dette kun ligger i hodet, det er en lang prosess som krever øvelse på kontrollering av egen skjedemuskulatur, kombinert med evnen til å slappe av mentalt, men du kommer til å komme deg fint igjennom det! Tusen takk for at du deler, håper du finner en behandling som fungerer for deg!

    22. Dominique André: Ja, det har jeg 🙂 Hvis mannen min må lese på en blogg at jeg ikke får en penis inn i min vagina har vi et større problem, haha. Sånn helt seriøst, dette er et stort problem for utrolig mange uten at det blir snakket om! Se det større bildet.

    23. Fantastisk å lese at du e åpen om et så tabubelagt tema! Har selv hatt vaginisme/vestibulitt i over 3 år. Har mann og 2 barn, å har fått dette i etterkant. Veldig frustrerende og flaut! Og en diagnose som veldig få snakker høyt om. Til og med mange leger og gynekologer vet lite om det! For meg har det dessverre ikke blitt noe bedre med årene, så jeg håper du fortsetter å dele fremgangen på bloggen din 🙂 kanskje du kan hjelpe oss andre som sliter med samme som deg. Jeg heier på deg Andrea 🙂

    24. Henger meg på Helena Enger og Røa Osteopati med Tine. Har slitt i flere år men begynner å bli frisk nå!

    25. såå bra du skriver om dette!! har selv hatt problem med det (+ vestibulitt, kommer ofte sammen) i et drøyt år nå. med kjæreste har dette vært sykt kjipt å ikke kunne ha sex på så lang tid, men begynner endelig å bli bedre! det som har funket for meg er å bruke kremen Xylocain, smurt den på skjedeinngangen, latt den virke i 5 min (har en slags bedøvende effekt) for så å trykke og massere de stedene som er vonde. er ikke helt frisk enda, men for meg funker det nå å ha sex dersom vi bruker xylocainen, så smører den bare på rett før:) ellers er det også lurt å sove uten truse, prøve å unngå g-streng og å gjøre “knipeøvelser”!
      dettw er noe ikke så alt for mange leger vet om, så viktig å komme seg til gynekolog dersom noen mistenker det kan være dette! er vanlig at folk blir feilbehandlet i lang tid også, noe som kan gjøre det verre.. synes det er såå bra at du skriver åpent om dette, for selvom få har hørt om dette, er det rundt 10% av norske jenter som har dette, ofte uten å vite det selv/hva det er de sliter med. så takk for at du skriver om det og opplyser folk om det, jeg selv hadde aldri hørt om det før jeg traff på den riktige flinkeste gynekologen som nå har fått meg nesten helt frisk:))

    26. Blir helt paff av enkelte kommentarer her. Sjukeste.. haha.
      Etter å ha lest dette er jeg ganske sikker på at jeg har det samme, så det er vel bare å ringe legen. Supert at du skriver om ting som er kleint, men viktig 🙂

    27. syykt å lese kommentarene til noen her. Så sykt low life mennesker som ikke har bedre å gjøre. Hvis du syns det er kvalmt så slutt å les!! lykke til Andrea <3 (jeg kommenterer sjeldent, men når folk virkelig er så TEIT som det noen her er, må jeg faktisk bare vise deg støtte.)

    28. Hei 😊 Utrolig tøff du er som skriver om dette! Jeg har hatt vaginisme og vestibulitt i flere år, og jeg hadde ikke sex med mannen min på 4 år. Det var rett og slett umulig! Men vi holdt sammen og plutselig en dag begynte det å løsne. Jeg er nå 27 år og har 2 barn og sykdommen er faktisk borte – mange som blir helt friske etter de har født fortalte min gynekolog. Ønsker deg masse lykke til videre og at du blir frisk 😊

    29. Så fantastisk du er som faktisk tør å skrive noe så personlig på en så stor plattform. Jeg er sikker på at du hjelper mange:) både ved å være åpen om det og for at andre ser at det er helt normalt.
      Skjønner egentlig ikke hvorfor dette skal være flaut?! Håper vi en gang kommer dit at dette (og mange andre ting) ikke blir sett på som tabu.

    30. Hei,
      Jeg ville bare si at jeg DIGGER at du skriver om den type ting! Du er tøff som gjør det, og det er kjempeviktig å rette fokus over på ting som mange sikkert syntes er flaut å prate om, men som sikkert er helt normalt og virkelig ikke noe som bør være flaut.
      Så takk for det!
      Håper du fortsetter å skrive om ting som kanskje folk syntes er kelint, tabulagt, eller ikke blir snakket om!
      Ha en fin dag videre 🙂

    31. Har selv slitt med dette! Takk for åpenhet <3
      Sliter ikke med dette lenger, det gikk vel egentlig vekk av seg selv. Meeen nå sliter jeg med at jeg ikke klarer å bli fuktig nok, får den inn.. men.. det blir liksom ikke vått...
      Uuutrolig frustrende 🙁
      Før hadde jeg masse god/vill/våt og herlig sex! Wææ..
      Veit du, hver gang noen er negative skal du vite at jeg og så mange andre støtter deg. Så please, ikke la uvitende mennesker dra deg ned noensinne ♥️
      Klem

    32. Tusen takk for at du skriver om dette. Jeg fikk også selv vite at jeg har vaginisme. Er 29 år og singel, og må derfor nå drive “egentrening” og terapi for at det skal gå over. Lykke til!

    33. Tøft gjort av deg å fortelle om dette.
      Jeg hadde det ganske likt for en del år siden. Slutter på p-piller og VIPPS var alt bra. Skader ikke å teste det ut. 😊

    34. Takk for at du tok tak i det, og takk for at du forteller om det! Jeg måtte finne det ut på egenhånd fordi jeg er redd for fordommer og ikke tørr å gå til legen med noe sånt…. heldigvis fant jeg ut av at det kom av å late som at jeg syntes sex var gått, når jeg egentlig bare gjorde det for «dem» … nå tar jeg vare på mine behov også, og da gikk det bedre og bedre !

    35. Hei Andrea.
      Jeg vet veldig godt hvordan du har det. Sleit i et halvt år før jeg ble henvist av gynekologen min til vulva klinikken på Ullevål sykehus. De har et halvt års ventetid. Var på volvat hvor en av landets beste gynekologer på vulva lidelser jobber. Jeg ble diagnostisert med vestibulitt og vaginisne. Kjempe festlige diagnoser. Men hun sendte meg videre til osteopat på røa. Og det er helt fantastisk. Det funker som bare det. Behandlingen er smertefull som f. Men blir sakte men sikkert bedre. Vil anbefale deg Helena på volvat. Da får du den hjelpen du trenger garantert. Det var slik en lettelse og komme til henne og finne ut hva som var galt.

    36. Så utrolig bra av deg å være åpen om dette! Har selv slitt med vaginisme i over 10 år (mild form) og kunne ønske det var mer åpenhet rundt tilstanden. Det er faktisk ikke så veldig uvanlig, men dessverre får mange feil behandling da altfor mange leger og gynekologer ikke kjenner til tilstanden. Det er så viktig med åpenhet! You go girl 👊🏼😄

    37. Hei!
      Tenkte jeg skulle slenge med noen tips, i alle fall tips du kan spørre gynekologen/legen din om du kanskje burde prøve. For meg har det hjulpet veldig, men er fortsatt ikke helt borte. Det kommer og går litt i perioder, men bedre enn tidligere.
      Jeg har prøvd veldig mye forskjellig, og er usikker på akkurat hva som har hjulpet mest. Har blant annet gått jevnlig til akupunktur, gjort knipeøvelser og prøvd å “stresse ned”.
      Også veldig lurt å sove naken og unngå å bruke “tette” klær, typ. g-streng/truser som ikke puster. Ble anbefalt å slutte å bruke tamponger. Gikk ikke på hormonell prevansjon, men har hørt at det har hjulpet mange å slutte på dette også.
      I tillegg til kremen xylocain (lokalbedøvende krem) som er nevnt i tidligere kommentarer, kan det være en idé å kjøpe en olje (f.eks. fødselsforberedende olje fra Weleda, eller Jojobaolje) og bruke denne til å massere/tøye litt forsiktig ved skjedeinngangen (og ofte).
      Som du ser er det lite man vet om tilstanden, og dermed litt “svada”/”prøve og feile”-råd ute og går..
      Synes at det er veldig bra at du er åpen om dette slik at flere andre kan våge å snakke om tilstanden sin og skaffer seg hjelp! Ønsker deg masse lykke til!!

    38. Hei Andrea.
      Pleier ikke å lese bloggen din til vanlig, men etter at Tv2 la ut ett innlegg hvor du snakket om vaginisme, følte jeg at jeg måtte skrive til deg og fortelle litt om min historie og erfaring med dette.
      Jeg har slitt med vaginisme og vestibulitt selv i over 3 og et halvt år nå, og er endelig på bedringens vei. Jeg har selv vært hos maaange leger, gynekologer uten å bli noe bedre. Klinikk Hausken (som var nevnt i Tv2 innlegget) har også jeg også vært en del ganger hos, men fikk bare medisiner, som kun er midlertidige løsninger. Har brukt flere tusen kroner hos Majorstuaklinikken, som skal være kjempeflinke på dette område, uten hell. Der også fikk jeg medisiner og kremer, til og med en flersides bruksanvisning på hva jeg måtte gjøre hver dag, og til slutt virket det som botox var den eneste muligheten å komme meg ut av smertene og endelig ha et normalt forhold med kjæresten min. And you guessed it, 2 doser med botox funket heller ikke. Så jeg ga opp.
      Etter noen måneder så fant jeg den mest fantastiske dama på UiOA, som bare etter ÈN(!!!) samtale med henne, merket jeg forskjell. I know right??? Det hun fortalte meg var at alt dette ligger i hodet. Er en stressa, har mye å gjøre og tenke på, deppa, urolig eller har angst så spenner man muskler i kroppen uten å være bevisst over det. Og uheldig nok, så kommer de muskelspenningene til underlivet for noen av oss, av forskjellige grunner, kanskje til og med uten grunn. Så når jeg gikk ut av kontoret hennes, fikk jeg de letteste oppgavene som jeg skulle fokusere på. Det var å ta meg tid til å puste. Puste SKIKKELIG, helt ned i magen. Men også å sitte med bena spredt, som en skikkelig mann, for å la blodsirkulasjonen til underlivet gå mye lettere. Jeg skulle også ta og massere meg mer der nede, bare bli kjent med område mer og bli komfortabel med det, samtidig som man passer på pusten. Den siste oppgaven var å kjenne etter om jeg strammet musklene der nede (de musklene som man bruker når man tisser og skal holde tisset igjen, hvis du skjønner). Det gjorde jeg jo, HELE tiden, uten at jeg var klar over det så strammet jeg.
      Bare disse enkle øvelsene over det siste året har vært til stor hjelp, håper disse kan hjelpe for deg også, og dere andre som kanskje leser dette.
      Bare vær tålmodig, dette kan ta måneder og kanskje år.

    39. Wow! Utrolig tøft gjort av deg å skrive om dette, Andrea – det står det virkelig respekt av. Har selv slitt med samme type problematikk i et par år, og kvier meg for å snakke med andre om det, fordi mange ikke forstår, og fordi det er trist og vanskelig. Tror nettopp det at vi jenter gjerne holder det inni oss og ikke oppsøker hjelp også gjør at mange sliter lenge. Og som noen av kommentarene her signaliserer, er det virkelig på tide at vi jenter snakker ut. Heldigvis finnes det hjelp, og man blir bedre hvis man gjør en innsats. Men JA til flere som deg Andrea, og mer fokus og åpenhet rundt kvinnehelse. Lykke til med behandlingen <3

    40. Har hatt det i ti år. Fortsatt ikke bedre, til tross for mye hjelp 😢 Men så flott at du tar det opp. Viktig tema, som dette hadde vært fint om flere kunne hatt en forståelse for. Lykke til videre ☺️

    41. Andrea! Nå vokste du så mye i mine øyne. Dette innlegget er så viktig og jeg er glad du tør å dele dette. Jeg har slitt med det sammen i 7 år og har prøvd så mye for å bli kvitt det… da jeg fødte mitt første barn i fjor ble det helt borte. Tror kanskje fødselen løste opp alle spenningene ?! Jeg skjønner godt hva du går gjennom og jeg tenker på deg! Du er tøff og en real dame som ville dele dette. Godt å vite at det er fler av oss. Stå på, pust med magen og gjør avspenningsøvelser der nede. Det blir bedre!! Takk igjen for at du er så bra. Håper det blir noen updates om hvordan det går evt tips !
      Takk, fine deg .

    42. Jeg sliter med noe av det samme. Ikke helt splint men jeg får utrolige smerter under sex. Sånn helt uutholdelige smerter, aldri slitt med det før. Hatt det nå i vertfall 2 år. Og jeg forstår ikke hva det er, ikke kan jeg bruke tampong eller noe. Men det er ikke som om det strammer seg hos meg, det er bare helt jævlig vondt. Sykt godt å se at du skriver om dette, (ikke fordi du har vondt selvfølgelig håper d ordner seg) men jeg har følt meg så alene å alt dette er så tabu liksom.

    43. Så mange ufyselige kommentarer, blir helt kvalm…
      Dette er virkelig noe som burde snakkes om, for det er ekstremt tabubelagt.
      Har selv hatt vaginisme og vestibulitt i 4 år og vet godt hvor jævlig det er. Det er utrolig frustrerende og vondt, er så takknemmelig for at jeg har en tålmodig kjæreste.. selv om jeg føler at jeg failer han.
      Skal begynne på fysioterapi snart og håper det hjelper.
      Tusen takk for at du skriver om dette, spesielt som offentlig person. Vi er flere som lider og trenger at du skriver dette. Du er modig. Fuck idiotene som skriver helt absurde ting over, det er ingenting galt med oss.
      Igjen takk

    44. Hej.
      Jeg led af vaginisme i mange år og har både fået akupunktur, fysisk behandling og psykisk behandling. De forskellige ting hjalp en lille smule, men ikke meget. Jeg troede jeg skulle have sygdommen resten af livet. For et år siden fødte jeg så mit første barn og har intet mærket til smerte eller sammentrækninger under sex, siden fødslen. Så underligt, men det er bare pist væk!

    45. Denne videoen bør du virkelig se, tro meg den kan hjelpe deg❤️❤️Den handler om akkurat det du snakker om❤️Eller nesten de har mange videoer som kanskje kan hjelpe deg😅❤️

    46. Herregud så godt at det blir tatt opp av noen! Har selv sletet med dette i 2 år nå uten noe særlig bedring.. Ikke så lett da leger ikke vet så mye om dette, men anbefaler å ta deg en tur til Josef Ekgren om det ikke bedrer seg hos deg. Det var der jeg fikk en slags oppskrift om hvordan det kan bli bedre:) Det jeg har oppdaget er at den psykiske/mentale helsen spiller utrolig mye inn – man må lære seg å puste og stresse ned i hverdagen. Å det er ikke så lett om man er vant til å være på farten! 🙈 håper det årner seg for deg!

    47. Kjære deg,
      Jeg er nok utenfor målgruppen din, men ettersom jeg aldri har sett noen være åpne om denne diagnosen før, så følte jeg for å kommentere! Respekt til deg som deler.
      Jeg hadde vaginisme til jeg var over 30 år. Helt ufrivillig og har aldri blitt utsatt for noe overgrep. Var også i et langt forhold med forståelsesfull kjæreste og alternativ sex.
      Jeg prøvde alt. Det som til slutt hjalp meg var sexolog og sensitivitetstrening. Det er nok uvanlig å ha det så lenge og alvorlig som meg, men når jeg kan bli frisk er det håp for alle. Spesielt dere som allerede har erfart et godt og normalt sexliv. Lykke til og senk skuldrene. Dette ordner seg.

    48. Tåpelig at de fleste negative kommentarer kommer fra menn… ikke rart leger ikke forstår denne tilstanden.
      Ser folk blander litt:
      Vaginisme kommer oftest av stress og spent muslulatur. Her hjelper det å tøye skjeden med en liten vibrator for å mykne opp muskulaturen, stresse ned – og PUSTE!
      Vestibulitt er mye vanskeligere å gjøre noe med. Det skuldes at nervene i vaginaen har etter lang tid begynt å oppfatte all stimuli som smerte. Dette kan komme av overgrep, soppinfeksjon (feks pga gjentatte antibiotikakurer), at man fortsetter å ha samleie om det er litt ukomfortabelt, om man har “pliktsex”, etc.
      smøring med xylocain hver kveld i 2 måneder, avstå fra sex i perioden og å legge en kompress med ekstra xylocain på, kan hjelpe nervene til å bedøves slik at de etter en stund kan gjenopprette normal funksjon og tolke berøring som nytelse og ikke smerte. Men det kan tanlang tid, og man må avslutte samleie med én gang en kjennes tendensen til ubehag.
      Ville bare ha det sagt her i kommentarfeltet, så folk forstår at diagnosene er veldig ulike, men kan opptre sammen 🙂

    49. Takk for at du setter fokus på dette! Har selv slitt med vaginisme, skjønte ikke hva som var galt. Dro til gynekolog , skreik og svimte av av smerten når han skulle undersøke meg. Greide ikke å bruke ob. Ble anbefalt Storo og Nydalen mensendick fysioterapi i Oslo, selvom set var 3 timer kjøring hver vei. Der fikk jeg super hjelp og oppfølging av ei som heter Jenny, og nå har jeg smertefri sex og smertefrie gynekologiske undersøkelser. Selve behandlingen er vond, da den går ut på å tøye muskulaturen i skjedeåpningen med diverse utstyr, men det er verdt det når det gir så bra resultater. Lykke til!

    50. Kjempebra og tøft gjort å skrive om dette!! Elsk på deg!! Helt utrolig at enkelte får seg til å kommentere negativt. Stå på videre Andrea, håper du forteller oss mer etter hvert. Det er mange som har denne diagnosen, men knapt noen som tør å prate om det. Håper det ordner seg raskt for deg. Lykke til!

    51. Slitt med vestibulitt siden første gang jeg prøvde å ha samleie for første gang for 6 år siden… takk Andrea for at du tar opp dette! Føler alle gutter der ute aldri har hørt om problematikken, og at det kun er å kjøre på, haha.. du er tøff!:-)

    52. Har hatt det selv for noen år siden, hadde kjæreste og vi skjønte ingenting da det plutselig ikke gikk lenger. Men fant det ut etter en undersøkelse. Det er jo ikke noe big deal, er ikke farlig eller vondt, bare kjipt at en ikke får hatt sex. Det går over etter hvert, jeg hadde det vel i en rundt 3-4 måneder 🙂

    53. Caroline: Det er faktisk veldig varierende hvor hardt det rammer. Noen kan faktisk ikke stå oppreist uten å ha sterke smerter i underlivet, så jo for noen er det en ganske så big deal! Se for deg å få kraftige kramper som kommer hel ut av det blå, svie og følelse av at noen brenner rundt underlivet ditt og at du ikke kan sitte fordi da gjør det så vondt. Selv om du fikk en mild versjon betyr ikke det at andre har det på samme måte 🙂

    54. Andrea, jeg vil bare takke deg så mye for at du tar opp dette – utrolig tøft gjort av deg. Jeg har hatt Vestibulitt og Vaginisme så lenge jeg kan huske, og har vært sykemeldt de siste to årene som et resultat. Noe av det vanskeligste (foruten smertene) er den sosiale stigmatiseringen rundt det å være kvinne og å ha et underliv som ikke fungerer som det skal. Det at sykdommen er usynlig er heller ikke så lett å takle.
      Du er ekstremt modig som prater åpent om problemene dine, og jeg setter enormt stor pris på at du sprer informasjon om nettopp dette. Forhåpentligvis er det flere lesere som kjenner seg igjen i det du skriver og oppsøker hjelp.
      Tusen takk Andrea! 🙂

    55. Vibeke (26): Åå, så leit å høre hvor mye det har påvirket livet ditt negativt 🙁 Jeg skjønner såå hva du mener med den sosiale stigmatiseringen. Ønsker deg masse god bedring <3

    56. SÅ utrolig stort av deg å snakke om dette. Har selv hatt vestibulitt og vaginisme i 4 år. Et skambelagt tema for alle dem så har det. Er blitt mye bedre heldigvis. Til de så sliter med dette i Bergen, vil jeg gjerne tipse om bekkenbunn.no.
      Flinkpike syndromet blir det kalt også. Begynn å si nei. Nei til sex som gjør vondt, nei til ting du ikke har tid eller energi til og nei til personer som ikke gir deg en dritt. Hode og kropp henger så sykt sammen =) Masse god bedring

    57. Tusen takk for at du skriver om dette! Har samboer som jeg har vært sammen med i 2-3 år nå men har aldri kunnet ha ordentlig sex uten å skjønne hvorfor. Trodde det var min feil, at jeg ikke prøvde hardt nok, hadde dårlig smerteterskel osv. Har heller aldri brukt tampong. Etter å ha søkt rundt på nettet fant jeg endelig ut om vaginisme og skjønte at det var ikke bare meg. Så utrolig viktig at du som har en stemme skriver om slike «tabu» tema som så få vet altfor lite om!
      Har du skrevet oppdateringsinnlegg? Og tusen takk igjen ❤️

    58. Vonandi færðu einhverja aðstoð. Það eru til sjúkraþjálfarar sem sérhæfa sig í þessu (veit furðulegt) og svo er hægt að prufa vöðvaslakandi lyf.

    59. Tusen takk for at du delte akkurat dette innlegget!
      Har slitt med dette uvitende siden jeg fødte sønnen min🤦🏼‍♀️
      Men etter dette innlegget har jeg klart å kjenne meg igjen i problemet!
      Trodde dette var «normalt» etter fødsel…
      Jeg har nå tatt tak i problemet😅 hadde nok ikke gjort det, om jeg ikke hadde lest innlegget ditt!
      Igjen, tusen takk❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg