ETT ÅR UTEN SEX

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har tatt dere med på mye når det kommer til vaginismen/vestibulitten. Da jeg fikk vite at dette var noe jeg hadde så fortalte jeg dere det. Siden den gang har dere blitt tatt med gjennom behandlingen, fremgang, hard motgang og det at jeg nesten ble frisk.

Det er lenge siden jeg har skrevet noe særlig om dette, men det er fordi jeg ikke har hatt så mye å si. Det har vært en litt avventende periode. Som jeg skrev for en stund siden så er jeg omtrent friskmeldt. Kroppen har begynt å samarbeide, ting har løsnet og krampene er nesten ikke til stede lenger. Samtidig har jeg har trengt tid til å bli klar mentalt og faktisk forstår at ting er ganske bra og nesten tilbake til normalen. Jeg sier nesten fordi det ikke er 100%, men det begynner å nærme seg.

Helt siden jeg fortalte at var mye bedre har jeg fått det som faktisk er et ganske naturlig spørsmål. Har jeg hatt sex? Vanligvis hadde jeg ikke skrevet om akkurat dette, men fordi det er relatert til en ganske tabubelagt sykdom velger jeg å skrive om det denne gangen. Jeg har selv følt meg håpløs, ødelagt og skamfull. Jeg har stadig tenkt at jeg aldri kommer til å bli frisk, at jeg aldri skal kunne ha sex igjen i mitt liv. Derfor vil jeg gjerne fortelle dere som er der jeg var at det blir bedre! Det er mulig å bli frisk og jeg har faktisk blitt så godt som det. Så med andre ord, ja jeg har hatt sex igjen.

Jeg fortalte dere at det ikke kom til å skje før jeg følte meg klar og at det kun kom til å skje med en jeg føler jeg trygg på i en trygg situasjon. Selv om jeg er veldig mye bedre, så er det ikke mye som skal til før ting skjærer seg, særlig hvis jeg pusher meg selv eller spenner meg fordi jeg er usikker eller nervøs. Nettopp derfor var dette veldig viktig for meg og det er det beste tipset jeg kan komme meg til andre i en lignende situasjon. Ikke stress det, vent til du er klar. 

Her går vi litt i detalj, men dere som ikke vil lese slutter nå. Dette er hovedsakelig til dere med vaginisme og vestibulitt som forstår hva jeg mener. 

Jeg følte meg trygg og jeg klarte i stor grad å slappe av. Selvfølgelig var jeg litt nervøs i det ting skulle skje, men han jeg hadde sex med var fullstendig klar over situasjonen. Han visste godt hvordan jeg følte det og hva det hele gikk ut på. Det hjalp veldig å vite det, samtidig som han var oppmerksom, tok hensyn og passet på at jeg var klar. Jeg tror det er mye av grunnen til at det gikk så bra som det gikk. Fordi ja, det gikk veldig bra! Det var litt svie og litt vondt akkurat med en gang, men det hadde kanskje vært det uansett med tanke på hvor lenge det er siden sist. Etter det var ting helt som normalt og det er så deilig å vite!

Det neste steget var tiden etterpå. Jeg gikk hele dagen derpå og ventet på å få en krampe, at det skulle begynne å svi eller å få den brennende følelsen nederst i magen. Jeg ventet og ventet, men vet dere hva? Det kom ikke! Jeg kjente det litt dag nummer to, men det var så lite at det kan jeg fint leve med. 

Alt i alt tror jeg dette var en veldig god ting. Det gikk fint og nå sitter jeg igjen med en god følelse og en bra sex-opplevelse, i motsetning til minner om at det sier stopp og er utrolig smertefullt. Jeg kommer fortsatt til å være ganske forsiktig og heller utforske litt etter litt hva kroppen min er klar for, men dette er så nære frisk jeg kan komme før jeg kan si at det faktisk er 100%. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

34 kommentarer
    1. Så godt å høre!! 😀 hva synes han om at du skal være med på love Island?? Tror du han har følelser for deg?

    2. Elsker bloggen din Andrea! Du har liksom så kul stil, og så bra innlegg! Og jeg syns det er så koselig og se deg og Sofie hygge dere sammen!❤️ Ikke at jeg tror dere er uvenner ellernoe, men bare fordi at dere er så ment for hverandre eller hva jeg skal si😂 Digger deg, og hils Sofie mtp 22. Juli❤️

    3. Kanskje litt vel personlig dette, men… mener at du skrev for en stund siden at du skulle/måtte kjøpe *noe for å teste ut/prøve/hjelpe til* før du begynte å ha sex?
      Hjalp det eventuelt så det ble bedre/greier for deg da? Eller ikke noe å si?
      Koselig for deg da 🙂 😉

    4. Anonym: Hei! Det går fint 🙂 Ja, mitt neste steg i behandlingen på det tidspunktet var å kjøpe et dillatorsett eller en dildo for å trene opp muskulaturen til å slappe av i en slik setting. Jeg tror absolutt det har hjulpet fordi det ble bare mindre og mindre vondt. Det var nok også det som hjalp meg å slappe av her <3

    5. Hvilken behandling har du hatt?
      Har fortsatt begge deler etter 5 år. Vært innom Ullevål, men er så lite behandling for det hvor jeg bor…

    6. Er det mulig å ha vaginisme når man er jomfru? Prøvde å ha sex for første gang men de var så sykt vondt at jeg bare måtte avslutte det. Kan nok ha noe me de at vi ikke hadde noe særlig forplay og at jeg var ganske nervøs og anspent, men er så sykt redd for at jeg har vaginisme.

    7. Wiii så gla på dine vegner <3 og håper virkelig du endag finner en SKIKKELIG ordentlig og bra gutt, nesten samme følelse som man har for familie/venner😂 vil deg bare alt godt æhh😍

    8. Jeg klarer ikke å fatte at dere unge bruker blogger/aviser som dagbok. Før i tiden var vi alle mere forsiktig med å dele livets kompikasjoner. Jeg er i en alder hvor det nærmer seg kanskje med urindrypping i underbuksen men jeg kunne aldri i verden tenke meg å skrive blogg om det og med bilder. Hallo jeg tror det kan være bedre å ha noe for seg selv og de nærmeste. I dag er man på facebokk med bilde av middagen fra i går og bilde når man har gått seg en tur. Og i tillegg skal man lese om en kvinne med vaginisme som bruker dildoer for å mye opp underlivet….
      Jeg blir faktisk litt provosert av det. Og det er godt ment for hadde du vært barnebarnet mitt hadde jeg ikke fått sove av dette….

    9. VoksenMann: Det er godt ting ikke er som de var før, si 🙂 Vi utvikler oss heldigvis. Det er synd at du ser slik på det fordi det å dele dette har ikke bare hjulpet meg, men veldig mange andre kvinner med samme problem. Heia åpenhet <3

    10. Hva synes du egentlig om homofile? En venninne av meg sa at hun hadde hørt at du sluttet å være venninne med noe pga hun fortalte at hun var lesbisk. Dette mente jeg ikke frekt eller noe sånn, jeg digger deg og bloggen din, men måtte bare spørre, selvom jeg egentlig ikke tror på det.

    11. Godt at det ordnet seg for deg da:-)
      Men hovedtittelen indikerer at ett år uten sex er lenge? Hvis man er i et forhold, ja. Som singel, nei.
      Iallefall ikke som singel mann. Hadde nylig sex for første gang på seks år. DET er lenge det.
      Men nok om det, innlegget ditt handlet ikke om det. Gratulerer med å ha blitt frisk!

    12. Anonym: What? Det er det sykeste jeg har hørt på veldig lenge. Jeg ser ikke annerledes på homofile enn heterofile og det tror jeg alle som har fulgt bloggen min en stund vet godt med tanke på at jeg flere ganger har tatt opp diskriminering mot nettopp homofile og skrevet om hvordan jeg mener kjærlighet er for alle <3 Så nei, dette stemmer ikke!

    13. haha, ett år uten sex ER lenge!!! Synes jeg i alle fall.
      Irriterte meg over den kommentaren om at du IKKE skal dele så mye. Hallo, tenk så mange du har hjulpet! Og kvinnelig seksualitet (eller seksualitet i seg selv, forøvrig) er jo ingenting man skal skamme seg over! Så håper du skjønner at de aller fleste digger at du er åpen, og håper du fortsetter med det! <3 😀

    14. Grattis! Sex er digg. Tips til neste gang fitta di kramper seg opp. Ha analsex! Det er bare hygge og en fin forandring.
      øm hilsen fra Erik.

    15. Anonym: Hahah hva? Det er det rareste jeg har hørt på lenge. Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg gjorde det jeg gjorde fordi jeg ville gjøre det, ikke på grunn av et tv-program og når det er sagt har jeg ingen planer om å ha sex på tv.

    16. Hæ skjønner ikke en dritt av hva du skriver her!! Har du gått et år uten sex? Og hvis ja, hvorfor? Slutt å lage overskrifter og så skriver du helt fjernt i innlegg som ikke er i samsvar med overskriften din!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg