VAGINISME ER MER ENN SEX

Jeg har bevisst brukt ordet sex i overskriften på innlegg jeg mener er viktig om vaginisme og vestibulitt. Det er fordi jeg vet at sex selger. Derfor vet jeg at hvis ordet sex er med i overskriften min så vil flere trykke seg inn. Da vil også flere i hvert fall starte på innlegget mitt og få med seg ordet vaginisme. Da vil flere fortsette å lese fordi de blir nysgjerrige. Da vil flere få kunnskap om vaginisme og vestibulitt. Fordi sannheten er at svært få vet hva vaginisme er og hva denne sykdommen innebærer.

Det er faktisk alt for mange som ikke en gang forstår at det er en sykdom. De tror det er et psykisk hinder. De tror det handler om at man er for trang nedentil. De tror du bare trenger å slappe av, så går det bra. Og ja, alt dette spiller en sentral rolle, men vaginisme er så mye mer enn å ikke kunne ha sex.

Vaginisme og vestibulitt rammer ofte sammen og selv om jeg har skrevet at “ting er stengt der nede” så er det mer enn det. Personlig har jeg hatt kramper i underlivet, magen og bekkenmuskulaturen. De har vært sterke og svake, kommet hyppig og sjeldent. De har vært ubehagelige og de har vært vonde. I tillegg har jeg gått rundt med en følelse av å konstant ha noe som minner om mensensmerter ved at det verker i korsryggen og jeg får kramper i magen.

Jeg har også hatt et ekstremt behov for å tisse. Det har ofte kommet brått på og kan skje sikkert femten ganger om dagen. Disse plagene har jeg hatt lenge. Lenge før jeg ikke klarte å ha sex. Disse plagene har jeg levd med og tenkt at “sånn skal det vel være, dette er normalt”. Vel, det er ikke normalt. Det skal ikke være sånn. Grunnen til disse smertene har vært vaginsimen. Etter hvert som jeg har gått med dette har plagene blitt verre og resulterte til slutt i at det ble vanskelig og ubehagelig å sette inn en tampong, og til slutt umulig å ha sex

Det jeg vil få frem med denne informasjonen er at vaginisme og vestibulitt er så mye mer enn en sykdom som gjør at man ikke kan ha sex. Det kan faktisk være en stor byrde i hverdagen til kvinner og derfor blir jeg så utrolig irritert når jeg hører folk avfeie denne sykdommen som “noe tull”. Da vet du faktisk ikke hva du snakker om, og når du ikke vet hva du snakker om bør du enten lese deg opp eller holde kjeft. Ikke spy ut usmakelige gloser som er med på å gjøre frustrasjonen og skammen større for de som faktisk er rammet i en eller annen grad. 

Jeg vil også nevne at kvinner rammes på forskjellig måte. Noen har kraftige smerter i form av kramper og svie hele dagen, hver time og hvert eneste minutt. Andre har ingen kramper, kanskje ikke en gang svie, men de har vondt under sex. Kanskje ikke under hele samleiet, men enten ved penetrering eller i visse stillinger. Noen har litt kramper og masse svie. Så er det noen som kun har smerter i visse områder i bekkenmuskulaturen og ikke ved samleie. Folk er forskjellige og som ved alle sykdommer rammes man på forskjellig måte. 

Helt til slutt vil jeg si tusen millioner takk til alle dere som har kommentert, sendt meg melding eller tatt kontakt i virkeligheten for å dele erfaringer og komme med tips og råd når det gjelder denne sykdommen. Dere er helt fantastiske, tusen takk for at dere deler og tusen takk for at dere setter pris på at jeg deler.

Jeg vil også si tusen takk til journalistene og mediene som tar tak i dette og er med på å skape åpenhet rundt dette temaet. Ut ifra enkelte kommentarfelt på Facebook er det helt tydelig at det er veldig nødvendig, så tusen takk!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

25 kommentarer

Siste innlegg