FOR TJUKK FOR TRENINGSSENTERET

I det siste har jeg fått noen meldinger fra lesere som trenger råd. De vil gjerne begynne å trene, men er redd for å dra på treningssenteret fordi de føler seg for tjukke. Det er flaut å gå rundt på et senter med slanke, veltrente mennesker. De tør rett og slett ikke fordi de skammer seg og er redd for hva andre vil tenke. 

Dette synes jeg er så utrolig trist, men jeg forstår dem. Vi bruker så mye tid og energi på å tenke over hva andre synes om oss. “Hva hvis han synes jeg løper for sakte” eller “hva om jeg gjør noe feil og noen kommer for å rette på meg så de andre på senteret ser det”. 

Nå vet jo ikke jeg hvordan dere alle faktisk ser ut og hva dere legger i å være tjukk. Noen bruker jo ordet tjukk om det å ha litt ekstra fett på kroppen, mens andre bruker det som en betegnelse på overvekt. Uansett i hvilken forstand du er tjukk så er det ikke flaut å trene! Det er kjempebra. Trening er sunt både for kropp og og sinn og absolutt alle mennesker i verden burde mosjonere. 

Jeg forstår hvorfor dere synes det er litt ekkelt. Personlig hater jeg når treningssenteret er stappfullt og skulle gjerne hatt hele senteret for meg selv. Når det er sagt så er de aller fleste opptatt med seg selv. De fleste av oss er jo ganske selvsentrerte. Hvis dere får et blikk her og der er det nok ikke ment personlig. Jeg kikker stadig på folk, rett og slett fordi de er der. Ikke fordi jeg egentlig tenker over at jeg ser på dem, og i hvert fall ikke hva de driver med. 

På en måte skulle jeg ønske at jeg kunne si at jeg ikke tenker over det når jeg ser overvektige (og da mener jeg overvektige, som i du må endre livsstilen din ellers kommer du til å få diabetes, hjerte- og karsykdommer og resten av pakka om du ikke allerede har det) mennesker på treningssenteret. Dessverre så gjør jeg det. Vil dere vite hva jeg tenker?

Helt ærlig så tenker jeg at det er sykt bra jobba. Jeg blir så glad jeg! Dette er mennesker som har levd en usunn livsstil og det kan være forskjellige grunner til at de har blitt sykelig tjukke, men de har bestemt seg for å gjøre noe med det og mer enn det kan da ingen kreve! De har bestemt seg for å ta bedre vare på kroppen sin og få et bedre helsemessig liv. Nei, jeg synes det er skikkelig imponerende å tørre å trosse den tankegangen om at det er flaut og skummelt for å ta vare på seg selv. Ti millioner tomler opp til dere!

Til dere som fortsatt synes det er skummelt og er litt redde: snakk med en personlig trener på senteret! De kan gi deg et opplegg tilpasset deg og din helse, samt lære deg hvordan du utfører alle de forskjellige øvelsene. Da trenger du i hvert fall ikke bekymre deg for at fremmede skal komme og rette på teknikken din (noe som antakeligvis bare er godt ment, men jeg skjønner at den er litt kjip)! Hopp ut i det og lykke til!

Dere kan forresten lese mine beste tips for å komme i gang HER.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

24 kommentarer
    1. Jeg syns det er kjempekult! Jeg tenker bare på meg selv når jeg trener. Ser jeg på noen andre er det for å se på om de gjør noen øvelser jeg kan «stjele» (Hehe). Så det trenger absolutt ikke være fordi man er «for feit».

    2. Synes det er så bra at du skriver slike innlegg 🙂 Får så mange til å tenke på at det kanskje ikke er så farlig likevel, det fikk du meg iallefall til å tenke. Jeg har alltid vært redd for hva andre har tenkt om meg når jeg har visst meg offentlig, så har alltid endt med at jeg har droppet å trene på treningsenter. Har istedenfor blitt til at det har blitt utendørstrening noe jeg synes er like bra som å betale flere tusen for å være inne når man like gjerne kan være ute å nyte naturen.

    3. fint at du skriver noe sånt, jeg sjølv føler meg litt feit når jeg er der, men egentlig så dikker jeg kroppen min når jeg trener fordi jeg vil at jeg ikke skal ha dårlig følelse over kroppen min og at jeg vil være sunn og kanskje tynn. men alle føler det samme når de går inn i et treningsenter der det er menn og damer som har abs og muskler og er veltrente så føler man litt redd

    4. Anonym: Haha jo selvfølgelig er den mye større om du er overvektig og kroppen din er full av farlig fett enn om du lever et sunt liv med et sunt kosthold hvor kroppen din ikke er full av fett. Det sier seg vel selv.

    5. Har alltid trent litt, men startet for fullt og ordentlig for to år siden. Var helt forferdelig i begynnelsen. Følte alle var så flinke, mens jeg stod der og følte meg både dum og tjukk. I dag derimot har jeg fått både muskler og god kondisjon, og jeg føler meg fresh når jeg er på treningssenteret. Man må bare komme seg gjennom den første kjipe tiden. Mitt tips er faktisk å se på andre; se på hvordan andre folk gjør ting. Man lærer så mange nye øvelser bare ved å se på andre! Tips om man ønsker å gå ned i vekt: spis så og si normalt! Ikke gå på kurer herfra til evigheten, spis din vanlige middag, men med noen små endringer. For eksempel gikk jeg ned 6 kg (og nådde mitt mål) bare ved å ta en potet isteden for to til middagen, og heller ta litt mer salat. Halvere risen, og heller ta mer salat. Bruke litt mindre olje og smør enn vanlig osv. Samt trene 2 – 3 ganger i uken (Mat har større påvirkning enn trening når det kommer til vekttap!). Er ofte ikke så mye som skal til. Ellers anbefaler jeg til de som går ned i vekt og når målet sitt: fortsett å trene! Trening er sunt for kroppen og du får masse utbytte av det både nå og når du blir eldre! 🙂

    6. Jeg har akkurat begynt å trene på et nytt sted, og jeg liker meg så utrolig godt der. Alle slags folk trener der. Jeg føler meg helt vanlig ikke dum når jeg trener der. Husker spesielt godt første gang jeg så en ung gutt som var veldig overvektig. Han kjempet og stod på, og alle bare heier på ham. Det var så fint å se. Han følte seg ikke utenfor, men inkludert. Han har kommet så sykt langt, og jeg føler virkelig at det stedet handler om treningsglede og samhold, ikke om hvor trent man ser ut eller hvor fin man er.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg