DU KAN IKKE VÆRE JENTE OG FOTBALLINTERESSERT

I går så jeg på God Morgen Norge og det dukket opp et tema som virkelig traff meg. Nemlig jenter, fotball og fordommer mot jenter som liker fotball.

Jeg har alltid måtte forsvare at jeg liker fotball. Kanskje fordi jeg ikke er en typisk fotball-jente hva nå enn det er. Jeg er ikke en jente som går i treningstøy 24/7 og spiller fotball selv, men jeg elsker fortsatt å se på og å følge med! Til tross for det har jeg alltid måtte overbevise folk, eller rettere sagt gutter og menn om at jeg faktisk finner dette interessant. 

Det at jeg satt engasjert foran tv-skjermen eller på tribunen og fulgte med på Tippeligaen spilte ingen rolle for dem. Det at jeg kunne ramse opp hele spillerstallen til Rosenborg, at jeg visste hvem som lå hvor på tabellen, hvilke kamper som var spilt, hvem som lå på toppscorerlisten, hvilke lag som rykket opp og hvem som røk ned var det ingen som brydde seg om, eller trodde på med mindre jeg beviste det. 

Jeg fikk aldri lov til å bare være en supporter. Jeg fikk aldri lov til å bare være fotballinteressert. Det var alltid et hevet øyebryn, en hånlig latter eller en quiz.

Det er spesielt en episode jeg husker. Den fant sted på videregående, i bursdagen til en venninne av meg. Plutselig befant jeg meg i en quiz om den kommende Champions Leauge-finalen hvor jeg var den eneste deltakeren. Guttene som var på festen nektet å tro at jeg kunne noe som helst om fotball og det at jeg skulle se den finalen trodde de ikke på et sekund. 

Hva er offside?

Hvilke lag skal spille mot hverandre i finalen? (ER DU FUCKINGS SERIØS?)

Hvem er toppscorer i Champions Leauge?

Hva heter stadion de skal spille på?

Hvem trener lagene?

Kan du nevne noen av spillerne?

Hvem spilte de mot i semifinalen?

Det tok lang tid før de ga seg. Jeg svarte riktig på alt, hvert eneste jævla spørsmål. Det som er trist er at jeg ble litt stolt da jeg endelig var ferdig. “Yes, se hva jeg kan! Jeg bestod testen denne gangen også”. Som om jeg burde gått gjennom en test i det hele tatt.

Nå blir jeg sint på gamle meg, selv om jeg forstår henne. Når du hele tiden blir undervurdert så er det deilig å bevise at de faktisk tar helt feil. De ble imponert. Det ble de alltid, men nå irriterer det meg at jeg brydde meg om det. 

Dessverre var ikke dette første gangen og det var nesten som om jeg alltid gikk og ventet på det. Hvis det var en kamp i bakgrunnen og jeg satt meg ned for å se den så trodde ingen at jeg faktisk så på den. Hvis jeg hadde en reaksjon på spillet så fikk jeg ikke annet enn rare blikk og kanskje en kommentar om at “skjønte du i det hele tatt hva som skjedde?”. Jeg kan faktisk noe om fotball selv om jeg ikke har en penis. 

At disse holdningene fortsatt eksisterer den dag i dag er det ingen tvil om. Det er faktisk ikke  lenge siden jeg gikk på videregående. Folk blir fortsatt overrasket når jeg sier at jeg liker fotball og jeg blir fortsatt møtt med skepsis. Forskjellen er at nå bryr jeg meg ikke om å overbevise noen. Jeg blir litt irritert, men så tenker jeg over hvor gammeldagse og lite opplyste folk med slike holdninger er. 

Jeg håper at jeg en gang i fremtiden kan sette meg ned på en fest og kose meg med fotball uten at noen reagerer på det. Dessverre tror jeg enda det blir en stund til, men vi kan alltids håpe!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

16 kommentarer
    1. Sykt kult med jenter som liker fotball og i det hele tatt orket å se en kamp 😁 har du noen favorittlag ?:) RBK og Manchester united her 🙂

    2. Jeg har vært Manchester United supporter siden jeg var liten (er 27 nå), men møter fortsatt menn som bare: “United sier du? Heier du på dem selvom Ronaldo forsvant?”
      -.-

    3. Har opplevd mange av de fordommene selv. Husker jeg dro på en pub for å se champions league finalen for noen år siden, da var det en fremmed fyr ved siden av meg som ville forklare offside for meg. Han ble ganske paff da jeg snakket over han, og forklarte det for han istedet. Helt utrolig at vi fortsatt er der at det skal være fordommer mot hvilke interesser du har, basert på kjønn. Kult at du tar det opp!

    4. Hvem sa at du må være gutt for å like fotball eller være interessert? Jeg har selv digget fotball siden jeg har vært 11 år og nå blir jeg 23 og jeg finner det forsatt veldig interesant !! Så om du er gutt eller jente har ikke noe å si om hva vi liker😊

    5. Kjenner følelsen altfor godt som gamer og jente. “Åh, du er vel en sånn som har spilt CoD en gang med kjæresten”. De blir også overraska over at jeg vet mer enn å kunne kontrollene. Får også quizer som “du er ikke ekte gamer hvis du ikke kan det her!” også kommer spørsmål angående HANS favorittspill som jeg ikke har spilt fordi det ikke interesserer meg. Ble også latterliggjort av kunder da jeg jobba på gamestop, hva gjorde jeg der liksom, kunne jeg noe som helst om spill?

    6. Tusen takk for at du skrev dette innlegget! Spiller aktiv fotball på damelag og er så lei av at gutter skal mene ditten og datten om at jenter ikke kan noen ting om fotball selvom de er interessere eller spiller selv. Gutter/menn skjerp dere

    7. Tusen takk for at du skrev dette! Er selv en jente som kanskje er “overinteressert” i fotball, er ofte gutter som aldri tror på det, og de blir alltid så sjokkert hvis jeg klarer å beskrive hva offside er. Det er så irriterende!! Er enig med deg om at disse fordommene må slutte <3

    8. jeg har elsket fotball siden jeg var 2-3 år og elsker det forsatt, og blir 33 i år 🙂 min første kamp var når jeg var 5 det var Chelsea vs Arsenal , favoritten mine er Chelsea, Barcelona og Sarpsborg 08

    9. Hva faen!.. Det skal en del til for å sjokkere meg, men nå ble jeg helt satt ut! Det er så jeg faktisk blir nødt til å dra en ‘ungdommen [les;gutter] nå til dags!..’ -Dog ikke i tradisjonell betydning, men heller det motsatte; For dette gav umiddelbare assosiasjoner til min oldemors[!] berettelser fra oppveksten, hvor kranglene med brødre osv nettopp gikk på dette her med hva jenter kunne gjøre/interessere seg for, bla.a innen sport. -Og dette her ligger jo nå rundt 100 år tilbake i tid!
      Det skal oxo innrømmes at det treffer litt extra siden det å ha en viss peiling på fotball har vært gull verdt som ‘sjekketrikset som aldri har feilet’ siden tenårene.. -Og ut ifra det inntrykket jeg får her, kan du jo en god del mer enn meg oxo! For 10-15 år siden ville du vært typ ‘universets midtpunkt’, Andrea!.. Nå må disse gutta serr vende tilbake til det 21 århundre, og sette pris på den priceless overraskelsen det er at ei fin & feminint utseende dame brått trår til med kjempepeiling på fotball etc når den kommer! 😮

    10. Ja!! Dette kjenner jeg meg veldig igjen i… Har elsket fotball siden jeg var liten, og var selv aktiv fotballspiller i mer enn 10 år:). Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har blitt bedt om å forklare offsideregelen, eller om jeg vet hva hjemmebanen til Manchester United heter…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg