IKKE KLE DEG SOM EN STRIPPER PÅ 17. MAI

Nå er det snart tid for årets høydepunkt (foruten om bursdagen min, selvfølgelig). Det er bare rundt tre uker til vår elskede nasjonaldag! Personlig er jeg skikkelig glad i 17. mai og starter alltid planleggingen tidlig i forveien. En ting har jeg heldigvis klart og det er antrekket mitt. Jeg er så heldig at jeg har bunad og føler meg aldri finere enn når jeg bruker den. Dessverre er det alt for mange som ikke klarer å kle seg på 17. mai, bunad eller ei.

Dere kan si hva dere vil, men på 17. mai skal man kle se anstendig. Nei til dype utringninger og lårkorte kjoler, ja til festdrakter, bunader og anstendige kjoler eller buksedresser. Du skal faktisk ikke kle deg som en stripper på 17. mai.

Det handler om å feire grunnloven vår og akkurat på denne dagen mener jeg at vi alle skal tenke oss om en ekstra gang før vi går ut døren. Ser det ut som jeg skal opptre på en strippeklubb eller ser det ut som jeg skal være med på en nasjonal feiring av landet vi er så glad i? Mulig jeg plutselig ble kastet 100 år tilbake i tid her, men det får bare være.

Jeg har full forståelse for at ikke alle har mulighet til å kjøpe seg bunad. Det er dritdyrt! Allikevel er det mye annet fint du kan ha på deg. Bare vær så snill å unngå minikjolen som så vidt dekker rumpa eller åpen skjorte og babyolje når du skal ut for å se på barnetoget. 

Det verste jeg ser på nasjonaldagen vår er drita fulle jenter og gutter som ser ut som de er kledd opp for fest på Nox i 30 varmegrader mens glade barn med norske flagg vandrer nedover Karl Johan. Nei, vent. Det verste jeg ser er faktisk drita fulle jenter og gutter i bunad, men poenget mitt er at du faktisk må kle deg for anledningen og oppføre deg deretter.

Alkohol på 17. mai er en annen diskusjon, men jeg tenker alt med måte. Drikk og kos deg, men ikke bli drita i nasjonaldrakten. Det kan du faktisk spare til kvelden, akkurat som minikjolen og den åpne skjorta. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

91 kommentarer
    1. For det første! Bursdagen din er ikke mere viktig en noen andre sine bursdager!
      Hva folk går kledd i er IKKE du som avgjør på noen som helst måte! Om du møter ei med utringning og lårkort kjole, så skal du bare akseptere det, klarer du ikke det så se en annen vei! Skjønner faan ikke på hvilken måte du har mere rett til å si hva folk skal ha på seg, pass på deg selv du! Vi andre klarer oss fint uten dine “råd”.

    2. Anonym: Altså slapp nå av. For meg ser selvfølgelig min bursdag mer viktig enn din for eksempel. Jeg regner med at du synes din bursdag er mer viktig enn min, det er jo din dag!

      Oi, ei som pleier å kle seg i minikjole med utringning her? Ville tatt dette tipset som er gitt i beste mening jeg <3 Jeg kommer med noen konkrete tips senere i uken, så kanskje du finner et passende antrekk da 😀

    3. Min bursdag er ikke mere viktig på noen som helst måte! Den dagen er like mye andre sin som min, så nei den dagen er ikke noe mere spesielt enn andre dager!
      Nei jeg slipper faktisk å gå miniskjørt og andre kjoler! Jeg foretrekker bukser, t-skjorte! Pluss at jeg er født gutt, så der dreit du deg ut, igjen! Så de tipsene der kan du faktisk holde for deg selv!

    4. Anonym: Det er merkelig. Du burde lære deg å sette pris på deg selv og faktisk sette deg selv først noen ganger. Det er veldig lov å gjøre på sin egen bursdag <3

      Så bra, men da skjønner jeg ikke hvorfor du fyrer deg så opp over at jeg ber folk kle seg anstendig på nasjonaldagen vår. Er ikke verre enn det!

    5. Jeg er veldig enig i det du skriver! 🙂 Også blir jeg litt oppgitt av de noe latterlige kommentarene over her. Ønsker deg en fin dag 🙂

    6. Jeg setter pris på livet og at jeg ikke er feilfri. Men jeg setter mere pris på at andre har det bra, for da kan jeg ha det bra!
      Er kanskje forde jeg støtter de som vil kle seg sånn som dem vil! Verden har nok av folk som mener at, er en ikke kledd anstendig så hold deg inne, bare forde det er en spesiel dag… Hurra til dem som kler seg annerledes på selveste 17 mai!

    7. jeg er helt enig med deg Andrea! Det er ikke noe galt i å ha en mening om at folk burde kle seg anstendig på nasjonaldagen. Det betyr jo ikke at du bestemmer noe som helst, folk gjør jo det de vil gjøre uansett. Men hvordan man kler seg har faktisk noe å si, og det utstråler noe uansett om man mener det selv eller ikke. Jeg syns ikke det passer seg å kle seg med korte kjoler osv. på 17. mai, det er mange andre måter å kle seg pent på <3

    8. Hei Andrea !
      Nå har jeg aldri kommentert bloggen din før men syns det er på tide nå at jeg begynner 🙂 ville bare si det at du er en av bloggerne jeg virkelig mener fortjener en plass høyere på topplisten. Jeg virkelig liker deg og det du står for. Er for det meste helt enig og kjenner meg ganske igjen i deg hehe. Nei, jeg krysser fingrene for at du ryker opp på listen å faktisk begynner å tjene mye mer på dine fornuftige meninger <3
      Du er nydelig forresten ! Stor klem <3

    9. Tror aldri jeg har kommentert en blogg før i hele mitt liv, men når disse selvmotsigelsene ligger på front hos Nettavisen er det ingen vei utenom. 17. mai er feiringen av grunnloven. Et av de viktigste prinsippene i grunnloven som ble vedtatt i 1814, er enkeltmennenskets medbestemmelsesrett og rett til å bestemme over sitt eget liv. Når du moraliserer over hvordan folk bør gå kledd på 17. mai, så motsier du kjerneverdier som hele 17. maifeiringen dreier seg om. Ergo er det ikke folk som går kledd som strippere, luddere eller Spiderman, for den slags skyld, som vanærer nasjonaldagen. Det er faktisk du.

    10. For et bra innlegg du kommer med! Kunne ikke vært mer enig! ❤️ Syntes det blir for dumt å gå med store utringninger og korte kjoler/skjørt. Er vel ikke rumpa eller puppene våre vi feirer? Godt innlegg!

    11. Du verden…Hva er årsaken til at du opplever at noen behøver råd om hva de skal ha på seg og ikke enten det er nasjonaldag eller andre dager – fra deg?

    12. Amen!!
      Helt enig med deg! Syns heller ikke noe om at folk skal kle seg “dristig” på en dag som denne. Vi skal feire Norge, fedrelandet og grunnloven. Ikke en ekstra fridag i kalenderen.
      La mini-skjørt ligge, og drikk alkohol med måte 🙂

    13. Er enig med det du skriver. Men samtidig er jeg den som alltid går med jeans og en “fin” topp bare. Har veldig lav selvtillit klarer ikke å gå med pen klær føler meg skikkelig ukomfortabel..

    14. Helt enig, Andrea. Synes de som kommenterer over her er ganske barnslige som begynner å argumentere over klesvalg! Hvor vanskelig er det å kle seg med “barnevennlige” klær en gang i året? Faktisk, bare noen timer. De fleste ser på barnetoget og drar hjem eller til andre for å feste, og da kan man drikke seg full og kle seg annerledes.
      Uansett, det blir jo ikke endring av grunnloven med reglen “bruk kun lange kjoler eller bunad på 17.mai” bare fordi du har sagt din mening. De kler seg jo som de vil uansett. Men igjen, helt enig med deg, Andrea😀

    15. Ja nå dropper vel alle de korte kjolene sine fordi Andrea ikke synes det er passende:/.. lol! Alle bruker det de selv føler seg komfortabel i. Om sola steker og det er 20+ grader ute, ser jeg ikke problemet med å kle seg litt lettkledd. I hvilken regelbok står det at man ikke kan vise litt kløft på nasjonaldagen? Alle har hver sin smak, enkelt og greit. Jeg personlig mener bunad er dritstygt.
      Og nei jeg er ikke en av de som bruker korte kjoler og høye heler, før du skal slenge ut at jeg følte meg truffet. Bruker ikke kjole at all

    16. Jeg er helt enig for 17.mai er tross alt barnas dag og når man ser jenter i korte kjoler så tenker jeg hva er vits med det når du har bunad 🙂 uansett vis du liker å gå med korte kjoler kan du da gå med det andre dager enn akkurat 17.mai 🙂

    17. Godt noen snakker om dette – takk! Er ikke helt enig med å unngå dype utrigning – det kan faktisk være veldig elegant – men rumpeflashing og sørpefylla er kleint og lite flatterende.
      Kos deg med årets høydepunkter!

    18. Ikke enig i det hele tatt. Selv om jeg selv foretrekker bunaden på 17. mai gir det meg ingen rett til å fortelle andre hvordan de skal kle seg. Ikke hør på henne jenter, kle deg i hva du vil, you do you<3

    19. Er helt enig. 17.mai er for å se anstendig ut. synes det er helt fælt at folk går i drit trange minikjoler med dypest mulig utringning. synes ikke det hører hjemme til på nasjonaldagen vår

    20. Altså kan ikke folk få lov å gå i det de vil? Synes det er et steg tilbake i utviklingen om man skal sitte her og dømme andre jenter for hva de har på seg. De plager vel ingen?

    21. Det en person bruker bestemmer ikke om de er horete eller ikke. Det eneste som gjør en horete er om de selger sex. Nå synes jeg heller ikke at du har rett til å kalle noen horete med tanke på at du var med på paradise hotel, tidenes løseste serie etter ex on the beach. La folk gå med det de vil og ikke få unge jenter som ser opp til deg til å tro at de er horete bare de ikke dekker seg helt til. Man kan bruke det man vil og du har absolutt ikke noe du skulle ha sagt.

    22. Lol, Passpå hva du sier. Du er drit lø, dine råd er like irriterende og ekkel som stemmen din. Fiks på stemmen og ansiktet ditt før du kommer hit og skal “fikse” på antrekket til folk.

    23. Hei!
      Altså man er ikke stripper dersom man går med en kjole som har en dyp utringning, eller som er litt kort.. Man skal kunne gå i akkurat det man vil og det man føler seg fin i på både 17. Mai og alle andre dager! Som regel er det ikke hva man har på seg som er problemet men hvordan man oppfører seg eller bærer plaggene.
      Dette synes jeg ble et litt teit innlegg, folk må slutte å kalle jenter for strippere, horer og annet piss når de kler seg opp og føler seg fine! Det å hate og rakke ned vil jeg se på som å være et dårligere forbilde enn en jente som kler seg i en litt kortere kjole enn det de fleste kanskje er konfortabel med å gå i. Selv klarer jeg ikke å gå i kortere kjoler enn knelengde, men skulle ønske jeg var komfortabel med det.

    24. La folk kle seg som de vil. Lettklednig er ikke et problem med mindre DU lager det til et problem. Dette innlegget er utrolig barnslig, kjærp deg.

    25. Forsåvidt enig, MEN dobbeltmoralsk til DE grader FOR Å VÆRE DEG! Hva skjedde med kropp er kropp og det er flottt bullshittet ditt? Free the nippel osv….

    26. Tine: Andre jenter OG gutter! Som sagt, kle deg i akkurat hva du vil absolutt alle andre dager i året, men ikke på 17. mai. Det er litt som å troppe opp i et bryllup som gjest ikledd brudekjole og slør. Det er ingen lov mot det, men du gjør det bare ikke.

    27. Josefine: Nei, jeg sier ikke at man er stripper om man går kledd ed en kjole som har en dyp utringning, eller som er litt kort. Det er noen av eksemplene jeg bruker på hva jeg personlig synes er upassende. Å kle seg som om du skal jobbe på en strippeklubb er et annet eksempel. Jeg kaller da ingen for stripper, men sier at du ikke skal kle deg som en, verken mannlig eller kvinnelig akkurat på 17. mai. Det er da ikke så mye å forlange.

    28. Anonym: HAHAHAHA, kødder du nå? Jeg snakker om 17. mai, når du skal stå og se på barnetoget med det norske flagget vaiende i hånden. Ikke på en strand i syden. Kropp er kropp, free the nipple så absolutt! Gå kledd akkurat som du vil alle dager i året, men i det du er ute på lyse dagen og skal se på barnetoget an du klare å ta på deg noe passende. Hva du gjør på kveldstid er opp til deg, da skifter jeg som regel selv.

    29. Vet du? Æ e så enig med dæ! Å det har Æ shøl tenkt på mange ganga. Å endelig e D ikke bare Æ som tenke det heldigvis haha. Sysn faktisk Det egentlig bør være Nåt som falle naturlig hos alle tenke Æ! Hehe fin blogg å digger innleggene dine❤️❤️

    30. Amen! Er så enig at jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt det engang, haha. Du skriver akkurat det jeg har tenkt hver 17. mai i flere år!
      De som kommenterer stygt her må føle seg ekstremt truffet 😉

    31. Bla bla bla var det eneste av innlegget jeg fikk med meg. Dere bloggere skal nå alltid komme med råd til både det ene og det andre. For det første ingen har spurt om hvordan man skal kle seg på 17 mai og at du da skriver et helt eventyr…. altså kom igjen. Hvorfor skal ikke folk få gå som de vil? Hva er galt med å se ut som en stripper? Strippere er råfine? Og hvis du mener at utringing er «strippere» og «horete» så er du passelig teit. Om folk vil komme i supermanndress så må de få lov til det, om folk vil vise litt kløft så må de få lov til det. Også om det er barn til stede? De har da sett mamma sine pupper? Og tviler på at barn driver å ser på andre jenter og ser hvordan de EE kledd. Helt ærlig så tror jeg de bryr seg pent lite. Bare skjønnner ikke hvem du tror du er som kan sitte her og dømme folk og bestemme hva som skal være lov og ikke lov til å ta på seg. Noen går i joggebukse, kanskje har de iikke råd til noe annet? Tenkt på det? Det er ikke klærne og hva folk har på seg det handler om akkurat.

    32. Nei for det finnes ikke barn i syden på en strand som ser dg toppløs! Og alle står ikke å ser på barnetoget heller. Slutt å bestemme over hva folk skal ha på på lik linje som folk er imot deg og de patetiske toppløse bildene du har lagt ut på bloggen

    33. Mange gode poeng her altså. Og jeg er helt enig i at man skal kle seg anstendig på 17. mai. 🙂 Men, en ting som er vanlig der jeg kommer fra, og som jeg også synes er veldig fint, er at man ikke skal ha noe særlig sminke til bunad. Falske vipper og masse solpudder passer ikke til bunad. Hvis man absolutt må ha sminke bør det være naturlig og veldig diskret. Er jo ikke noe fint å være anstendig kledd i bunad, men se ut som en glamourmodell fra halsen og opp. :-p

    34. Det viktigste er at vi alle samler oss og feirer dagen til det flotte landet våres sammen! Vi bor faktisk i et så flott land hvor vi har lov til å leve det livet vi vil og kle oss slik som vi vil! Andrea har helt lov til å si høyt at hun ikke synes folk skal gå lettkledd på 17.mai, det er den fantastiske ytringsfriheten, samtidig så har vi andre helt lov til å ikke høre på henne og gå kledd akkuratt som vi vil! Fordi det er Norge, og det er så flott!
      Så jeg gleder meg til å feire nasjonaldagen med alle mine fellow Nordmenn, enten du er kledd i miniskjørt eller er en av dem som gir stygge blikk til dem i miniskjørt! 🙂

    35. Hei.
      Helt personlig synes jeg det ser mer anstendig ut med en kort pen kjole enn bunad kombinert med de mengdene sminke/selv-bruning du har på illustrasjonsfotoet. Men det er min mening. DU skal SELVSAGT få gå slik som du vil, men da må du også tillate at folk går akkurat i de klærne de ønsker.

    36. Syns dette var et godt innlegg jeg. For all del, folk må da ta på seg det de vil, men jeg ser ikke noe galt i at du ytrer det du mener. Jeg er veldig enig i at 17.mai er dagen for anstendige antrekk, og at man heller får spare de mer utfordrende klærne til kvelden. Det er sant det andre har skrevet- at man har rett til å ha på seg det de vil, men du har da vel lov til å si det du mener om saken på din egen blogg. Syns du er flink jeg, Andrea!

    37. Er det ikke litt dårlig gjort av Sofie å flytte inn med noen andre enn deg uten at du har noen å bo med? Hvorfor skal dere flytte fra hverandre egentlig?

    38. For det første, så er det vel “ingen” som kler seg som en stripper på 17.mai…(?) Jeg har hvertfall til gode å se ÉN eneste en. Med andre ord inkluderer du en løgn i innlegget ditt, fordi du bevisst villeder. (Slik jeg oppfatter det hvertfall)
      For det andre; når i alle dager ble det et problem å gå i en fin kjole, om det så er et snev av litt utringning og at den er litt kort? Om det er folk som viser stringtrusa si og bevisst spiller på det seksuelle kan jeg jo se poenget ditt, men jeg forstår ikke relevansen da jeg aldri har sett noe slik før som du beskriver.
      På Snapchatten din så sammenligner du videre dette med å komme i en stor hvit kjole med hvitt slør. Hvordan får du noe så åpenbart til å bli en relevant sammenligning? Jeg ser ikke noe annet enn felslutninger.
      Her er det dessuten en feiring av privatpersoner som inviterer deg på sin eiendom med sine opplagte ønsker. Du er det for å feire dem.
      Hvordan mener du at man ikke kan feire grunnloven fordi man kler seg sånn du antyder?
      Som sagt, dette er med premisset i den første påstanden. Altså at det er ingen som kler seg som strippere eller slik du så voldsomt overdriver beskrivelsene.
      Du sier det ikke er “innafor”. Neivel, ok. Hvorfor ikke? Det finnes kanskje argumenter, men jeg har ikke hørt noen før. Du må nesten si noe med litt belegg, ikke komme med grunnløse moraliserende påstander på rett og galt. Jeg synes alle som har bunad bør bruke den på 17.mai da det er en tradisjon her i Norge, men da bør jo fokuset ligge på DET, det positive.
      Vet du i det hele tatt hvorfor du feirer 17. mai?
      Du feirer faktisk friheten i Norge, og vil indirekte prøve å frata folk den friheten til å feire og kle seg på den måten de med sin lovbestemte individuelle frihet selv ønsker…? What?

    39. Skjønner ikke helt hvorfor folk blir så sinte? Jeg skjønner hvis du skal på fest på kvelden at du går i litt drøyere klær, men på dagen er det jo bedre å gå i bunad eller en kjole. Du kan gå i drøye klær alle andre dager i året, selskaper og fester, så hva er problemet med at Andrea og mange andre mener at vi på 17 mai kan gå i litt mer “skikkelige” klær?

    40. Du gir et patetisk bryllups eksemplar. Du må vite at et bryllup har en viss kleskode. Det har IKKE 17.mai

    41. Altså, WHAT HENRIK SAID;
      «Tror aldri jeg har kommentert en blogg før i hele mitt liv, men når disse selvmotsigelsene ligger på front hos Nettavisen er det ingen vei utenom. 17. mai er feiringen av grunnloven. Et av de viktigste prinsippene i grunnloven som ble vedtatt i 1814, er enkeltmennenskets medbestemmelsesrett og rett til å bestemme over sitt eget liv. Når du moraliserer over hvordan folk bør gå kledd på 17. mai, så motsier du kjerneverdier som hele 17. maifeiringen dreier seg om. Ergo er det ikke folk som går kledd som strippere, luddere eller Spiderman, for den slags skyld, som vanærer nasjonaldagen. Det er faktisk du.»
      Halloooo? Du snakker jo MOT grunnloven og feiringen? Skjønner du ikke hvordan du driter deg ut? Tror du 17. Mai handler om å dra på champagnefrokost og nippe til mimosa i bunad og lage stories på Insta? Ja, det er det vi gjør og vi elsker den dagen. Men vi feirer ikke 17. Mai for å ha på bunad og for å føle èn eksakt kleskode. Folk må kle seg etter hva de har og hvordan de kler seg. Alle har sin egen stil.
      Hvordan kan du ikke se hvor mye du driter deg ut her? Off jeg blir skikkelig sliten av slike utsagn.

    42. Skjedde med likestilling og frihet over egen kropp? Du Jan blotte deg på bloggen din men jenter kan ikke gå i korte kjoler på 17.mai? You need to Get ur morals straight gurl

    43. Hva faen er dette for no . Du og hun andre uviktige bloggeren la ut et bilde av at dere gjore normale ting toppløs . Dere mente at det var for likestilling . Men så kommer du med dette innlegget . Der du mener det ikke er greit med dype utringninger og korte kjoler for det kommer til å se ut som om en hore eller det du sa at vi skal på en strippe klubb . Altså her ser man noen som virkelig har gått tomt for ider .

    44. Syns det er rart at du mener at man skal kle seg «anstendig» på 17. mai, og at man burde tenke seg over en ekstra gang før man velger antrekk. Jeg syns det er rart at du referer til landet vårt som «flotte Norge». Dette synes jeg er rart, fordi først og fremst; er det ikke folkene i norge som er norge? Jeg syns også det er rart at du kritiserer kvinner/folk som velger å ikke gå med maxikjole/bunad/festdrakt. Jeg syns dette er rart, fordi er det ikke nettopp dette vi skal få lov til å gjøre i Norge uten å bli sett og glodd på stygt. Er det ikke dette våre forfedre har kjempet så fryktelig hardt for, det at vi kan gå i det vi vil uten at alle andre skal ha så mye å si? Friheten skal være en del av Norge, men når «sånne» mennesker som deg kommer med slike innspill, så blir jeg faktisk skuffet. Jeg blir skuffet, fordi hvis mennesker som går med korte kjoler eller utringning ikke skal få lov til det, hva skal de gå med da? Det er det mange kanskje føler seg komfortable – og frie i, så hvorfor skal vi ikke la de? Vi alle har hver vår måte å kle, vise respekt & vise vår takknemlighet på, så la oss være forskjellige! – Jente, 15 år.

    45. Hei 😊 enig i at vår egen bursdag der viktigere for oss en andres. Men ikke viktigere en 17 mai kanskje 😉👍 men må si jeg syntes ikke du burde være kles politi kan ikke du bare nyte dagen som alle andre i hva enn du føler for å gå i. Jeg kan være veldig enig i att å stå sørpe drita å se på barne tog og borger tog med masse unger rundt ikke er rette stilen på 17 mai men la nå andre være seg selv. Jeg vet jeg er gutt og ikke vanligvis går i skjørt og har utringning. Men hvist folk vill dekke seg til er vell deres sak og ikke din. Du kan ha dine meninger og burde kanskje formulere det som det og ikke som om att du skal høres på fordi du er litt kjent og har en blogg folk følger og leser 😊 kjempe bra att du har fått deg en stemme og en vellykket blogg gratulere men bruk den bedre en dette da kjære 😊 ha en fantastisk dag og kos deg på 17 mai (mitt antrekk er dress 👍😉😊 og vill alltid være ) btw beklager for skrivefeil osv ikke min sterkeste side

    46. Takk gud for at noen sier det høyt! Kunne ikke vært mer enig. Denne dagen skal feires med respekt og anstendighet, og antrekket skal så klart følge deretter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg