NÅR SKAL TRAKASSERINGEN AV PARADISE-DELTAKERE TA SLUTT?

I går ble jeg tilsendt dette innlegget på Nettavisen. Etter at siste ord var fordøyd satt jeg igjen som en dypt sjokkert eks-Paradise Hotel deltaker og nåværende Paradise Hotel fan.

Kritikk er noe jeg er vant med å få. Jeg er vant med å bli dømt fordi jeg har vært med på nettopp Paradise og jeg er vant med å måtte forklare mennesker at Paradise er så utrolig mye mer enn sex og fyll. Jeg er vant med å forklare hvordan man får bli kjent med en helt ny side av seg selv, hvordan man virkelig må være i kontakt med følelsene sine på både godt og vondt, hvordan man får venner for livet og kanskje til og med finner kjærligheten. En skulle tro jeg ble lei av det, men det gjør jeg faktisk ikke fordi jeg vil gjerne få være med på å åpne et par trangsynte øyne for god underholdning. Ja, faktisk så god underholdning at det samme dag som det nådeløse innlegget ble skrevet fikk sin aller første Gullrute-nominasjon! Så la oss ta en runde til.

Jeg ble rett og sett sjokkert over kritikken skribenten kom med fordi det var kritikk på et så ekstremt nivå. Ikke bare mot programmet, men mot alle som har deltatt eller ønsker å delta. Hun drar absolutt alle over en kam og beskriver Paradise på følgende måte: “Dumhet, arroganse, mangel på anstendighet og kunnskap, høyt nivå av idioti og seksualisering av alt som puster.”.

Da vil jeg gjerne stille et par spørsmål til denne teksten. Som hvor skribentens egen anstendighet er når hun går til angrep og plasserer alle som noen gang har satt sin fot inne på Paradise Hotel, eller i fremtiden ønsker å sjekke inn, i en bitteliten bås? Hvor er anstendigheten når hun beskriver de kvinnelige deltakerne som “20 år gamle bimboer”? Hvor er anstendigheten når hun mener vi ytrer tanketomme meninger og oppfordrer leserne til å gi oss bøker så vi slipper “å være elendige forbilder og jage etter berømmelse”? Hvor er din anstendighet?

Blir du et bedre forbilde og et godt menneske av å kalle Paradise-jenter for bimboer og indirekte si at alle de rundt 220 deltakerne gjennom årets ti sesonger er idioter som aldri vil kunne skape seg en fremtid? 

Gjennom alle årene med Paradise Hotel har vi blitt eksponert for utrolig mange forskjellige mennesker. Vi har sett utrolig mange ulike sider av de fleste av dem. Vi har fått se sinne, glede, hevn, kjærlighet, intelligens og dumskap. Vi har fått se valker, sixpacks, opererte pupper, naturlige pupper, restylane lepper og naturlige lepper. Vi har blitt eksponert for et mangfold av mennesker, akkurat som vi blir hver eneste dag på trikken, på matbutikken, på jobb eller på skolen.

Når skal vi forstå at vi aldri blir bedre av å trykke andre ned. Kan vi legge fra oss alt dette hatet og jaget etter å skulle ta alle som stikker seg frem i samfunnet vårt og heller akseptere at vi er forskjellige. Ja, jeg har vært med på Paradise Hotel. Er jeg en dum bimbo som aldri har lest en bok og kaster bort pengene mine på plastisk kirurgi samtidig som jeg kommer med tanketomme ytringer?

Nei, på ingen måte, men om jeg hadde vært det så la meg få lov.

Jeg passer ikke inn i den lille båsen skribenten satt meg i og det gjør svært få av de andre deltakerne. Vi er over 200 forskjellige individer og det å mene at alle vi er like er rett og slett så dumt at jeg ikke har flere ord. Kanskje jeg skal ta opp en bok? 😉

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

96 kommentarer
    1. Wow du har virkelig følt deg truffet av innlegget til en 17 åring. Må jo være noe sannhet i det hun skriver hvis du føler deg så fornærmet. Hvorfor skal vi normalisere en syk trend hvor lite opplyste mennesker med et ekstremt behov for å vise seg frem og fremme overfladiske verdier får en uproporsjonalt stor arena for å påvirker unge. Hvorfor skal disse menneskene beskyttes for kritikk? På samme måte som politikere kritiseres så er det helt innafor å kritisere bloggere eller reality deltakere og da særlig fordi de sjelden har noe positivt å bidra med i samfunnet. Morsomt at du inkluderer restylane og silikon med i bildet av mangfold. For et usunt og forvrengt syn på mangfold du sprer. De som melder seg på Paradise vet godt hva de går til og vet godt hva som venter dem i ettertid og dette stempelet Paradise deltakere får er de fleste innforstått med før de melder seg på. Så hvis en oppegående og intelligent skulle ha meldt seg på Paradise ville de vel heller tatt slik kritikk med et smil og ha litt selvironi enn å gå i total forsvarsmodus slik som dette.

    2. Nå er jo nettavisen en så useriøs avis at man egentlig aldri burde kalt det en avis. Så det innlegget er egentlig et blogginnlegg av en sær deprimerende tenåring som ikke kjenner sin plass i verden.

    3. hei nå synes jeg du simen kan jekke deg ned ett hakk hær, hvordan i helvette kan du kalle denne tenåringen sær og deprimerende????, tenk om hun sliter i hverdagen og du sitter bak din pc skjerm å snakker/ skriver noe sånt til en tenåring som bare vil si meningen sin. det er da ikke noe galt med det?
      og andrea du er bare en mainstream bitch!!

    4. Hehe unnskyld meg men innlegget ble først postet på adressa, innlegget ble videre postet av nettavisen:) I tillegg så synes jeg det blir for dumt å hakke på en ung jente bare på grunn av hennes meninger. Og til Andrea må jeg si at det blir for dumt å bruke det faktum at hun er 17 år mot henne, det er hersketeknikk:) så vennligst hold deg saklig og ta til deg kritikk isteden for å gå i full forvarsmodus.

    5. Ingvild: Hvilen rolle spiller det hvor det først ble postet? Jeg fikk det tilsendt med link til Nettavisen hvor det er gjengitt med tillatelse og fortsatt ligger. Jeg mener overhodet ikke å hakke på henne, men jeg tar opp en holdning hun nå fronter som jeg virkelig ikke synes hører hjemme i et inkluderende samfunn! Om hun er 17 eller 40 spiller ingen rolle. Jeg synes absolutt jeg forholder meg saklig til kritikken, men det er måten kritikken blir lagt frem på jeg reagerer på!

    6. simon: Tenk om jeg sliter i hverdagen og er en ung jente som vil si min mening og du kaller meg mainstream bitch ;-). Her er du ikke noe bedre selv, Simon selv om jeg er enig i at dere begge kan roe ned på kritikken mot enkeltmennesker.

    7. K: Jeg føler meg veldig truffet av kritikken fordi den er rettet mot meg og alle andre PH-deltakere. Grunnen til at jeg reagerer såpass kraftig er den harde og nesten skremmende måten kritikken blir lagt frem på, nærmest hatsk. Særlig reagerer jeg når hun drar alle over en kam og plasserer oss i en bitteliten bås hvor omtrent ingen av oss hører hjemme! Ja, det er absolutt innenfor å kritisere, men da må det faktisk være hold i det du sier. Det må også være rom for å komme med kritikk av kritikken om man er uenig. Innlegget er postet på en av Norges største nettaviser og da bør det være rom for diskusjon rundt temaet. ” Morsomt at du inkluderer restylane og silikon med i bildet av mangfold. For et usunt og forvrengt syn på mangfold du sprer.” Her er jeg ikke med? Jeg har verken restylane eller silikon, men ganske så mange har det og det har de hatt i mange, mange år. La folk gjøre som de vil! Noen er helt naturlige mens andre ikke er det. Det er ikke bare Paradise-deltakere akkurat, men vanlige folk på gata. Da jeg gikk på barneskolen husker jeg at søsteren til en venninne av meg tok silikon og det var lenge før Paradise begynte å gå på tv. Det er ikke Paradise sin skyld at folk opererer seg, men igjen la folk gjøre hva de vil så lenge de ikke fronter det på en usunn måte! Men hvorfor skal man da få dette stempelet? Det er holdninger som dette som gjør at det stempelet enda lever. I stede for å åpne øynene og se at vi alle har forskjellige kvaliteter får alle det samme stempelet, noe som er helt på jordet! “Så hvis en oppegående og intelligent skulle ha meldt seg på Paradise ville de vel heller tatt slik kritikk med et smil og ha litt selvironi enn å gå i total forsvarsmodus slik som dette.”. Nei, hvis et oppegående og intelligent menneske hadde lest dette og ikke reagert på noen som helst måte ville jeg blitt redd. Du tar ikke slik kritikk, lagt frem på en slik måte med et smil.

    8. Simen konstanterete at nettavisen var en usaklig avis og jeg svarte til det:) og jeg lurer på hva med måten kritikken ble framstilt på du reagerer så kraftig på? Hun angriper hverken deg eller noen andre tidligere paradise deltakere men hun kritiserer derimot programmet som en helhet.

    9. Ingvild: Okei, da misforstod jeg det med Nettavisen! “Dumhet, arroganse, mangel på anstendighet og kunnskap, høyt nivå av idioti og seksualisering av alt som puster. – er ikke det å angripe deltakerne? Menneskene? Hvem er det som har mangel på anstendighet og kunnskap? Å kalle jentene i programmet for bimboer, er ikke det å ta menneskene? Jeg regner ikke med hun ser på produksjonen som 20 år gamle bimboer 🙂

    10. Nå ble jeg virkelig glad!! Dette innlegget var godt formulert, og jeg sier meg helt enig i argumentene👏😍

    11. Vennligst søk opp definisjonen av bimbo:) og heller fokuser på hovedformålet med innlegget var ikke at du og de andre deltakerne er bimboer men jeg ser jo tydelig at det er det du har klamret deg fast i. Forfatteren skrev aldri at produksjonen var 20 år gamle bimboer. Det faktum at du har hengt deg så mye opp i utsagnet om bimboer viser bare at du ikke har forstått meningen med innlegget.

    12. Ingvild: Jeg vet godt hva formuleringen sier, men jeg regner med at du vet at det er et ekstremt negativt ladet ord i det norske språket. Det er ikke positivt å bli kalt bimbo, det synes vel ikke du heller? Nei, det er jo nettopp det jeg sier! Du sier at hun angriper produksjonen, jeg sier at hun angriper deltakerne og alle som noen gang ønsker å bli en på samme måte som for eksempel ved bimbo-utsagnet. Eller det at hun oppfordrer til å sende oss bøker. Altså, du ser vel at dette ikke går rent på produksjonen? Hun kaller oss også tullinger, er det på produksjonen?

    13. Du skjønner helt klart ikke hva hverken budskapet mitt eller forfatterens er så jeg ser ikke noe grunn til å fortsette denne diskusjonen. Du må tåle kritikk om du er i rampelyset og sånn er det bare. Det at du, en 23 år gammel dame kan gå så hardt ut mot en 17 åring viser virkelig noe om dine holdninger og dømmekraft.

    14. Ingvild: Du vil jo ikke høre på det jeg forteller deg verken i innlegget eller i kommentarene, så det blir vanskelig å forstå hverandre. Jeg skjønner at hun ønsker å kritisere programmet, men det blir dessverre et slags angrep på deltakere og de som ønsker å delta. Hun kallers oss for tulling og kunnskapsløse bimboer og hvordan du ikke klarer og se at det er et angrep på menneskene som deltar kan jeg ikke forstå.

    15. Det er vel snart bare deltagere og ex-deltagere med fanbase som enda ikke ser at de i det minste fremstår som bimboer hele gjengen. Det er ikke et inntrykk de jobber sterkt med å fjerne for å si det mildt. Og ikke tror jeg de ser på det som et poeng heller. Fakta er at det er bimbofaktoren som selger i PH. Og da snakker jeg om bimbofaktor uavhengig av kjønn. Ingen ser PH for å se smarte mennesker. Og jammen leverer deltagerne på akkurat det ønsket…

    16. Nå kan vel ikke PH kunne kalles kvalitetstv, dog gjelder dette all reality. Og når det kommer til denne bittelille båsen dere blir plassert i, det er vel der det er naturlig å sette dere, da det å søke seg til et realityshow kun gjelder noen få.

    17. Hei Andrea!
      Først og fremst må jeg si at jeg lener mer mot 17-åringen enn denne bloggen.
      Det sagt, språklige virkemidler er jo noe man må sette til livs for å få fram effekten. Tar hun i litt? Definitivt. Fungerer det? Absolutt.
      Paradise Hotel, unnskyld meg, er jo ikke akkurat Brille, QI eller Mythbusters. Uttrykket “hjernedød underholdning” er vel det som slår meg nærmest.
      Nå, jeg skal innrømme at jeg aldri har sett èn eneste episode av Paradise Hotel. Jeg er såpass voksen at jeg fint klarer meg uten puling, hjernedøde kommentarer, drama og intriger.
      Det bekymringsverdige er jo som 17-åringen sier, at ungdommer nå til dags er lettpåvirkelige, fordi de får langt flere inntrykk gjennom internett, sosiale medier og tv-programmer enn min generasjon gjorde for 15 år siden.
      At hun da drar ordentlig til på et innlegg, og aktivt bruker overdrivelse for å trekke et problem fram i rampelyset, er for meg en eksemplarisk måte å gjøre det på, og på mange måter viser det en solid ung jente med beina godt plantet på bakken.
      For, hadde du som deltaker plukket opp en bok, hadde du visst hva språklige virkemidler er 😉
      (Sorry, den siste der kunne jeg ikke dy meg meg, bare vennskapelig erting, jeg veit ikke hvem du er og du veit ikke hvem jeg er, så jeg har ingen grunn til å gjøre detta personlig)

    18. Når man puler og drikker på rikstv er man en Bimbo. Det gjelder både gutter og jenter. Det er naivt å tro at man da ikke blir stemplet i etterkant.

    19. Altså, jeg forstår ikke hvorfor vi mennesker ikke kan fremme mangfold og la andre mennesker gjøre akkurat det samme. Vi kan ikke fortsette å peke fingeren på alle som er annerledes enn oss for å så få det de gjør til å virke som noe ugreit. Det er jo drit bra at vi alle er forskjellige og det er så synd når mennesker skal slenge fra seg på forskjellige plattformer som nettavisen, blogger, facebook osv IMOT HVERANDRE. Det er menneskelig å ha fordommer og det kommer vi nok alle til å ha i lang tid fremover, men det er når disse fordommene får en plattform til å komme frem og at folk kan skrive seg enig og bli oppmerksom på “hvor dum man er om man er/ har vært ph deltager” for eksempel at vi skaper et skille i mangfoldigheten og fremmer spydige, fæle, “oss mot dem” verdier!
      Jeg synes det er så bra at du tar opp sånne her ting Andrea. Det er synd at folk ikke kommenterer saklig, men jeg synes det er veldig bra at du ikke har låst kommentarfeltet ditt sånn at vi igjen kan være uenig med deg (dog på en ordentlig måte, uten hate) og fremme en annen side av ting og derav igjen mangfoldighet. Det skal sies at jeg er veldig enig i det du sier og jeg føler virkelig at den ph deltageren som vi ble kjent med fra når vi var yngre og ph var helt nytt har blitt så mangt. Tv3 er flinke til å klippe mennesker forskjellig og det er mye fokus på humor og såklart den stereotypiske, “lite smarte” ph deltageren, men de fleste burde skjønne at vi alle har disse momentene i dagene våre der vi ikke henger helt med og om det blir klippet og sendt på en tv skjerm hadde svært få av oss sett særlig smarte ut tenker jeg.
      Det er så gøy å lese bloggen din for du gir meg alltid litt brain-snacks på morgenkvisten. “Er jeg enig med det hun skriver nå, i så fall til hvilken grad”. Det er så deilig å ha sånne her innlegg i et hav av outfit innlegg (dog jeg trenger det også, er jo gøy å lese!)
      Dette ble en lang kommentar, beklager. Men du får meg engasjert. Stå på videre Andrea og virkelig fortsett som du gjør for jeg blir så engasjert og glad av det!

    20. Selma Stedje Aashagen har heeeelt rett! Dere som er med på disse programmene er så tragiske at dere ikke skjønner det selv. Kanskje om 20 år så har dere fått nok sunt vett inn i skallene deres at dere forstår. Kanskje.

    21. Vel, innholdet i det innlegget du tar deg så nær av stemmer 100% overens med de faktiske forhold, så sånn sett har jeg full forståelse for hvorfor du reagerer som du gjør.
      PH er prakteksempelet på søppeltv. Det er ingen substans i hverken produksjonen eller hvordan deltakerne fremstilles. Ettersom ingen kjenner alle deltakerne personlig, kan vi ikke vite om deltakerne faktisk er så blåst i topplokket som de fremstilles, men det burde være en tankevekker når det er slik produksjonen faktisk går inn for å fremstille deltakerne.
      Underholdning er subjektivt. Søppeltv er subjektivt, og du har selvsagt rett til å mene at PH er god underholdning. Jeg – og åpenbart ganske så mange andre – klarer heldigvis ikke å forstå hva som får deg til å påstå det, tatt i betraktning den ekstreme grad av søppeltv som PH faktisk er.
      Deltakerne kan i beste fall beskrives som Paris Hilton/Kardashian-wannabes, men det er jo dessverre den verden vi lever i i dag. Alle vet hvem disse personene er, til tross for at de ikke bringer noe positivt til verden. De er bare et produkt av søppeltv. Denne besettelsen med å bli berømt preger og ødelegger skremmende mange liv, og du med ditt absurde blogginnlegg her – og påfølgende kommentarer – bare bekrefter hvor ille det kan gå når denne besettelsen får løpe fritt.
      Det er trist at du ikke innehar et snev av selvinnsikt. At du er blottet for all evne til å ta til deg kritikk. Men, det skal du jo ha, og selv om det åpenbart ikke var det du planla da du skrev dette, så har du her langt på vei bekreftet at kritikken mot PH – både deltakere og produksjon – faktisk treffer blink. 🙂

    22. Den 17 årige jenta skrev helt riktig! Hvem av dere har fullført høyere utdannelse? Dere er så enkle og fordummende at det er til å le av! Delta på pærra og skriv blogg🙈

    23. Altså når årets deltagere ikke vet hvem statsministeren og finansministeren til Norge er, så er jo argumentet hennes ganske valid. Når man skriver slike innlegg så er det vanlig å sette alle under samme kam, selv om jeg synes at det blir litt rart å sette deg og f.eks. Ei som vida Lill under samme kam.
      Tenk litt over dette: Hvordan hadde 17 år gamle Andrea følt, hvis hun hadde fått en slik reaksjon for å si det hun mener om en sak?

    24. Eirik Westlie: Da vil jeg anbefale deg å se på Paradise Hotel for å se at det er mye mer enn puling, hjernedøde kommentarer, drama og intriger. Når det r sagt så er selvfølgelig Paradise til for underholdning, men det betyr ikke at alle deltakerne er hjernedøde. Haha, da ser jeg heller ikke poenget med å slenge med den siste kommentaren 🙂 Hadde du lest bloggen eller kjent meg så hadde du visst at jeg har hatt gode kommentarer gjennom hele min skolegang, studert medievitenskap, journalistikk og nå studerer jeg Nordisk politikk så jeg vet litt av hver om språklige virkemidler!

    25. Karoline: Tusen takk, Karoline! Både for at du er saklig og for at du faktisk tar deg tid til å lese hva jeg skriver og åpner øynene for å forstå hva jeg vil frem til 🙂 Åå, det siste her er superkoselig! Tusen takk <3

    26. Espen: Jeg synes nå det er mer tragisk å kalle andre for tragisk kun fordi de er med i et realityshow. Det viser ikke akkurat at du er et menneske med et åpent sinn, men det er du vel kanskje ikke heller?

    27. Chris: Wow, her er jeg så uenig som det er mulig å bli! Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig for enkelte av dere å forstå at alle vi som er med på Paradise er ulike mennesker som innehar ulik kunnskap, kreativitet, sosiale evner og er forskjellige på mange mulige måter. Heldigvis er det ingen av oss som er såpass fæle at vi tar til internett for å henge ut en hel gruppe mennesker kun basert på deltakelse i et tv-program, eller hvordan de oppfører seg i offentlige kommentarfelt.

    28. Tina: Du det er flere av oss som har fullført høyere utdannelse! Hvis du går tilbake og ser på deltakerne fra sesong er mange (de aller fleste) ferdig med høyere utdannelse og i full jobb. Jeg for min del er midt i et studie og det er det flere fra både tidligere og den nåværende sesongen som er. Det er ganske trangsynt og håpløst å anta at mennesker ikke tar en utdanning kun fordi de er med på et realityprogram. Det sier ganske mye om hvor uviten du da er. Vil nå ikke si at jeg er verken enkel eller fordummende og hvis du får det inntrykket ut av denne bloggen blir jeg ganske overrasket.

    29. Paradise er ikke akkurat kjent for å ha de mest intelligente, suksessfulle, fremgangsrike menneskene med de beste- og lengste utdanningene på programmet. Noen gang kommer det selvsagt unntak, som Erik for eksempel, men dersom du melder deg på dette programmet er det fort gjort å bli “sett ned på” eller stemplet som visse ting dessverre, og det er da ingen grunn til å reagere slikt når en uskyldig 17 åring skriver et innlegg om programmet du var med på i fjor? Du har ingenting du skulle forklart eller bevist, og det at du ikke mener du passer inn i denne “båsen” som du sier, er flott, men du må da være enig i at forfatteren har noen gode poeng også? Det er som hun sier flere yngre som ser på paradise, og det er ikke alt som blir framstilt på PH som like lærerikt, selvom du kanskje er uenig. Det å filme nakne mennesker kan føre til et enormt kroppspress, da deltagerne som regel er muskuløse og “pene å se på”. Deltakerne drikker både til middag, kvelds, og noen ganger frokost. Videre er det også som forfatteren av artikkelen sier, at man har sex første natta, etter å ha “kjent” hverandre i noen timer bare! For alt jeg vet kan det hende du synes dette er riktig, og det er greit, for alle skal få ha sine meninger, men å gå i forsvarsmodus på denne måten blir fort litt patetisk. Du var med i fjor eller for to år siden, og dersom du meldte deg på for å vise at du var en jente med høy IQ, osv., nei da meldte du deg rett og slett på feil program. Dersom programmet hadde tatt inn litt smartere deltakere, som alle er naturlige, oppfører som som mennesker flest (ved å vente med seksuell aktivitet for eksempel), og slutter med sånne dårlige påvirkninger på barn og unge ville programmet og deltakerne kanskje få litt bedre “status”, men dersom du ser på de ulike sesongene er det ikke ofte man finner spesielt intelligente mennesker her (noen unntak er det selvfølgelig). Du lengter sikkert tilbake, og har kanskje ikke mye annet å skrive om, vet du kan trekke til deg mange lesere med dette, osv., men programmet vet at det er de “pene” og de “dumme” folk vil se på, og det er derfor de som er med, er med. Sorry!

    30. Anonym: Det er noen, ikke alle. Det er helt feil å skulle ta alle for noe et par stykker gjør. Det er faktisk som å si at “alle blondiner er dumme”. Jeg skrev debattinnlegg da jeg var yngre og fikk selvfølgelig en del reaksjoner. Det taklet jeg og gjorde at jeg ble mer hardhudet, noe jeg absolutt har fått bruk for i senere tid. Hun må nesten forvente å møte motstand og kritikk når hun skriver et så kvast innlegg, akkurat som at jeg forventet å få motreaksjoner på dette fordi fordommene mot Paradise er så godt etablert i det norske samfunnet.

    31. Go Selma! En dag vil du skjønne det og, Andrea. Du er tross alt en av de mest intelligente av de som har deltatt – og er egentlig overrasket over at du vil risikere fremtiden din på den måten

    32. Nei Andrea. Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Jeg har aldri sagt at alle som puler og drikker er bimboer. Det jeg sa var at de som puler og drikker PÅ RIKSTV er bimboer. At dere gjør andre ting i tv serien endrer ikke på det faktum.

    33. Caroline: Jeg slutter ikke å bli overrasket over hvor mange som enda sitter med slike holdninger. Det er skikkelig skuffende. Jeg vil ikke si at jeg risikerer noen fremtid. Etter deltakelsen min fikk jeg lett ny jobb som jeg stortrives i, har flere tusen lesere om dagen på bloggen min, starter på nye studier til høsten, har fått kontakter innenfor mediebransjen hvor jeg har planer om å ende opp selv. Paradise har ikke gjort annet enn å hjelpe meg på vei!

    34. Anonym: Hvorfor er det så skummelt å se det andre gjør uten kamera? Alle gjør det hele tiden, det er ingen big deal 🙂 NRK viste jo at et par har sex på tv i beste sendetid og det gjør ikke annet enn å normalisere det.

    35. Hei Andrea. Det er tydeligvis mange av oss som synes at PH er tullete søppel tv. Det betyr ikke at vi hater eller ønsker noen av deltagerne vondt. Ja vi putter dere litt i bås, men det er naivt å tro noe annet. Eller tror du at alle blir stolte over noen som puler på tv? At vi ser opp til sånne mennesker? Ingen har nektet for at dere er forskjellige mennesker, har forskjellig kreativitet, osv osv.

    36. Anonym: Det er greit nok at dere ikke liker programmet, men jeg reagerer når vi deltakerne blir hetset og hengt ut som dumme tullinger. Det jeg prøver å få frem i innlegget er at vi alle er forskjellige mennesker og det blir feil å dømme alle ut ifra hva noen få gjøre. Jeg synes det er unødvendig å bruke setninger som “noen som puler på tv” fordi det er de færreste av deltakerne som gjør det! Som regel er det to til maks fem av over 20 deltakere per sesong, så det blir bare helt feil å bruke det som et argument mot serien og deltakerne.

    37. Hei fine Andrea❤️ Vi møttes på Harry style konserten! jeg har sendt deg bilde av oss to som møttes på konserten på snap❤️ Kan du ha åpen snap sånn at du kan få se bilde?❤️❤️❤️

    38. Hadde min datter eller sønn skulle deltatt på dette tv programmet hadde jeg begynt å gråte i fortvilelse. Hadde følt de hadde ødelagt fremtiden sin og jeg hadde skammet meg over å ikke ha gitt de bedre oppdragelse til å unngå en slik total ydmykelse

    39. Jeg synes du er ganske søt og naiv når du sier at du “reagerer når vi deltakere blir hengt ut som dumme tullinger”. Dere er sikkert ikke så dumme som dere blir fremstilt som, og jeg har ingenting i mot dere og ser heller ikke ned på dere, men hele konseptet med Paradise hotel ER jo nettopp å se på en haug av “dumme tullinger” som du sier. Pene dumme tullinger som driter seg ut. Det er det som gjør Paradise hotel til Paradise hotel. Konseptet er enkel “hjernedød” underholdning, altså noe man bare kan lene seg tilbake og se på uten å bruke en eneste hjernecelle. Man kan sitte og se på menneskene i Paradise hotel og føle seg smart, akkurat som at man føler seg mer vellykket i livet av å se på Luksusfellen og se hvor mye noen har rota til økonomien kan man se Paradise og tenke at man i hvert fall et smartere enn de unge dumme “bimboene”. Du er med i et program som tar inn silikondukker med restylanelepper og ikke vet hva kongen heter og blondiner som helt seriøst tror på at en hummer kan befrukte en kvinne, så forventer du at du skal bli tatt seriøst i dette selskap ? produksjonen gjør i tillegg alt det de kan for å få oss seere til å le av dere, både av det dere gjør og sier. Hadde du vært med i sesong 1 av Paradise hotel hadde jeg kanskje skjønt reaksjonen din og tenkt at du hadde misforstått konseptet men du var deltaker etter 7 eller 8 sesonger og fremdeles ikke forstått konseptet ? Det er helt sikkert riktig at du er en smart jente og det kan godt hende du er et unntak, men da burde du heller ikke føle deg truffet av innlegget du svarer på.

    40. Andrea ikke ta dette til deg!! du er en av de mest oppegående og søteste som har vært med på ph! syns d er SKIKKELIG urettferdig at hun som har skrevet dette innlegget skjærer alle over en kam. JA, det har vært med bimboer og mennesker som har en iq på minus 10, men hva med for eksempel staysman? vidalill? KRISTIN GJELSVIK som daglig jobber mot denne normaliseringen av kroppspress? sofie nilsen som har gått gjennom et helvette av et liv og bruker stemmen sin gjennom bloggen til å nå ut til MANGE med positive meninger? og du også andrea, som er en så søt og fin jente.
      syns det hun skrev i nettavisen ble alt for useriøst me tanke på at hun skjærer alle over en kam og skriver at alle er bimboer og idioter. det er overhode ikke sant!!

    41. Da burde paradise deltakere ikke kun drikke og ha sex på programet
      Er jo ikke så mye annet dere gjøre der + drama da

    42. Du har studert journalistikk, medievitenskap og studerer nå nordisk politikk, samt nye studier til høsten. Har du evnet å faktisk fullføre noen av studiene? Dette argumentet du bruker om at du har studert disse studiene, viser jo bare at du passer godt i den båsen du så sårt frykter. Hadde du faktisk fullført studiene dine, ja da kunne du ha brukt det som en del av argumentasjonen din. Jeg leser også at kommentarene dine kommer fra oppegående og saklige personer som er mye flinkere enn deg til å skrive, formidle poeng og holder seg til sakens kjerne. Kanskje lese kommentarene igjen, lære noe eller kanskje i det minste ha selvinnsikt?

    43. Hva tenker du er andre ting paradise hotel fronter som ikke innebærer sex, fyll, drama og kropp? Eg elsker det TV programmet og jo mer man får av de faktorene jeg nevnte jo bedre spør du meg, MEN om jeg hadde meldt meg på selv? ALDRI! Ikke fordi jeg tror det er udigg å bo på et Nice hotell med jevnaldrende gutter og jenter, men rett og slett fordi jeg ALDRI kunne holdt på sånn som det foregår der på TV! Derfor lurer jeg på, ettersom du selv sier du studerer og ikke er den såkalte typiske «paradise bimbo-jenta» som blir sagt i det innlegget, hva fikk deg til å melde deg på PH?

    44. Du kan sutre så mye du vil Andrea, du kan skrive så mange blogginnlegg du vil, men du kommer aldri til å klare å overstyre milliarder av år med evolusjon. Mennesker som deg vil bli rakket ned på, det er bare sånn det er. Du er en trussel for folk der ute i den forstand at du får oss til å tenke på søstre/ brødre og egne barn. Vi ønsker å signalisere til våre egne at det du opplever er det som vil skje med «reality deltagere». Ingen vil at et familie medlem skal melde seg på paradise. Du kan prøve å overbevise oss ved skrive om hvor flotte og anstendige dere egentlige er, men vi ser det vi ser og føler det vi føler så du eller noen annen paradise deltager kommer til å klare å endre måten vi ser dere på. Du burde heller endre retning og advare andre om å melde seg på. Gjør Norge en tjeneste! Eks paradise deltagere minner litt om ei hore. Du kunne pult henne/ han men ville aldri tatt henne med til familie. Lykke til med fremtidige forhold, du vil trenge det!

    45. Anonym: Jeg har tatt førståret av en bachelor i journalistikk som ble satt på pause mens jeg dro til Mexico. Det er den jeg skal fullføre fra høsten av 🙂 Nordisk politikk er et enkeltemne for å komme igang igjen og for å ha noe ekstra å gjøre ved siden av jobb og blogg dette halvåret mens jeg venter på å starte ordentlig til høsten. Medievitenskap var et årsstudium, så ja jeg har og/eller er i gang med å fullføre 🙂

    46. Jonas: “Gjør Norge en tjeneste! Eks paradise deltagere minner litt om ei hore. Du kunne pult henne/ han men ville aldri tatt henne med til familie. Lykke til med fremtidige forhold, du vil trenge det!”. Seriøst, Jonas? Det der var bare alt for drøyt og ikke saklig på noen som helst måte.

    47. *Du kan prøve å overbevise oss ved skrive om hvor flotte og anstendige dere egentlige er, men vi ser det vi ser og føler det vi føler så du eller noen annen paradise deltager kommer ALDRI til å klare å endre måten vi ser dere på. (Så du ikke misforstår, og trur du har muligheten til å endre noe).

    48. Med tanke på at du har gått første året i journalistikk burde du jo ha god erfaring med leserinnlegg og debattinnlegg, der hvor du vet at overdrivelse er et stort virkemiddel. Så det at selma skriver «bimboer» er selvsagt en generalisering men hun hever seg videre over dette da hun skriver at programmet har mangel på intellektualitet og intelligens. Heg vil ikke frarøve deg din rett til å uttale deg mot denne saken men du bør og prøve å se på Paradise Hotel i en annen vinkling enn det du fronter og forstå at andre har forskjellige meninger fra deg.

    49. Ingvild: Nå er det vel du som henger deg opp i bimbo her. Jeg tar utgangspunkt i det hun skriver og kommenterer det i dette innlegget. Jeg forstår at andre har en annen mening om meg enn programmet og forstår at det var kontroversielt for 10 år siden. Samtidig er det fortsatt ikke greit å beskrive en gruppe mennesker på den måten det ble gjort i det innlegget.

    50. Andrea — all kritikken dramatiseres og sentreres seg nok rundt det vi har sett som er spesielt hårreisende. Skal ikke nevne navn, men det er en del deltakere som ikke har fremstilt seg selv/ blitt fremstilt så veldig bra. Det skal sies at innlegget som ble skrevet ble skrevet av en ung person med sikkert mye frustrasjon – og det er vel sikkert ikke slik at hun mener at absolutt alle er sånn som hun beskriver. Man skal vel kanskje ta ting med en klype salt, spesielt når språket er så “sinna” som jeg personlig ville beskrevet det. Har for så vidt fått et godt inntrykk av deg som person, da, Andrea, så selv om jeg bare er én person, så håper jeg du tar noe positivt til deg også! Stor klem

    51. Johanna: Det forstår jeg, Johanna, men jeg håper også du forstår at jeg og flere av deltakerne reagerer på å få et slikt innlegg “slengt i trynet”. Da reagerer vi! Ikke bare på grunn av henne, men fordi det er en holdning (som vi ser her i kommentarfeltet) som dessverre er veldig utbredt, noe som er synd. Det er veldig hyggelig å høre, Johanna <3 Jeg tar det absolutt til meg. Det betyr mer enn 50 negative kommentarer 😀 Så tusen takk!

    52. Andrea du tar dette personlig i stedet for å se på det helhetlige bilde. Det er åpenbart at programmet spiller på sex og kropp.
      Dersom du er uenig i dette og mener selve spillet er kjernen i programmet utfordrer jeg deg til å svare på dette:
      Hvorfor må deltakerene se bra ut og være singel for å bli med på Paradise Hotel?
      Ser frem til svaret ditt.

    53. Som sagt er det generalisering og det kan ofte ha en humoristisk vri hvilket denne artikkelen har hvis man ser på serien på en mer kritisk måte. Og som sagt bør du som har gått ett år journalistikk vite at debattinnlegg har humor og overdrivelse. Skjønner at du føler deg truffet av dette innlegget men det betyr jo som mange har sagt tidligere at det stemmer hvis ikke så hadde du rett og slett ikke tatt deg så nær av det.

    54. Altså makan… hva som skjer med dagens samfunn er vanskelig å forstå når det skal så lite til for å henge ut en gruppe med mennesker offentlig.
      For å forenkle innlegget til de som klart og tydeligvis IKKE forstår så tror jeg jenta prøver å si at selv om artikkelen ikke inneholder holdninger til innvandring eller rasisme, men holdninger til paradise deltakere, så betyr det ikke at det er greit vel? Det er sykt enkelt å sitte bak en skjerm og legge ut akkurat hva man vil uten å tenke seg om, det er sånn samfunnet er i dag desverre. Alt for mye teknologi og alt for dårlig kommunikasjon. Det kan jeg leve med.
      Men at mennesker til stadighet finner nye måter å stemple hverandre på og henge ut folk offentlig, det er bare stygt.
      Hvis flere mennesker klarte å konsentrere seg om sin hverdag og sine problemer istedet for å gå til verbalt angrep over sosiale medier på alle de mislikte så kanskje verden hadde vært et bedre sted 😉
      Og jeg vil gjerne legge til at jeg har aldri deltatt på PH (personlig synes jeg det er sosialt selvmord), men jeg har ikke fullført utdanningen min, vet hvem statsministeren er men ikke finansministeren blandt annet. Fortsatt går jeg ikke rundt og slenger dritt om de som har deltatt? De er mennesker som oss, men med andre behov. Bare fordi du ikke forstår deres behov og hverdag gir deg ikke rettighet til å rakke ned på de. Sist jeg sjekket så var det vel ikke det ytringsfriheten egentlig dreide seg om, men den gjør tydeligvis det i dag.
      Og det er veldig greit å prate om gamle dager hvordan ting var da, men hvis folk visste om presset som ligger på unge mennesker i dag, spesielt unge kvinner, så kanskje dere hadde forstått bedre:-)
      Er det rart folk tar silikon og Restylane sånn som folk fritt får lov til å mobbe og henge ut andre offentlig? Er det rart folk søker oppmerksomhet når de har blir dyttet ned hele livet? Skam dere. Dere er ignorante og uvitende.
      Istedet for å søke på Wikipedia og finne ut hvem som er statsminister og finansminister så oppdater dere på problemene som er blandt unge kvinner i dag. Eller les en bok 😉 «vennlig kommentar».
      Stå på Andrea! Problemer blir ikke gjort noe med før de snakkes om.
      Det er ikke greit å henge ut folk. Basta.

    55. Var på vei å kommentere dette innlegget tidligere idag fordi jeg syntes det var så bra skrevet, men jeg hadde så liten tid og tenkte at du sikkert skulle få maaange positive tilbakemeldinger uansett. Jeg forstår virkelig ikke hvordan folk klarer å ha en så sterk mening om noe de ikke har satt seg nok inn i. Ja, det er kanskje lett å dømme deltagere på paradise og programmet generelt etter omtalene det har fått oppgjennom årene, men tar man seg tiden til å se et par episoder ser man at det er så mye mer enn fylla, sex og dumminger. Jeg blir så provosert av å lese de enkelte kommentarene over her!! Jeg føler at det blir så teit at man må forsvare de som er med på PH, når nesten alle er oppegående mennesker som oppfører seg som alle andre som ikke er med.
      Aahh dette ble veldig rotete! Ble litt irritert 🙃

    56. Cecilie: Tusen takk, Cecilie!!! Du har forstått hva jeg mener og det er virkelig godt at noen gjør det.” For å forenkle innlegget til de som klart og tydeligvis IKKE forstår så tror jeg jenta prøver å si at selv om artikkelen ikke inneholder holdninger til innvandring eller rasisme, men holdninger til paradise deltakere, så betyr det ikke at det er greit vel?” – dette er nettopp det jeg vil frem til! Så sant. Samt dette :”Er det rart folk tar silikon og Restylane sånn som folk fritt får lov til å mobbe og henge ut andre offentlig? Er det rart folk søker oppmerksomhet når de har blir dyttet ned hele livet?”. Utrolig gode poeng, så tusen takk!

    57. Siri: Jeg hadde virkelig ikke hatt et problem med det så lenge jeg visste at datteren min var trygg på seg selv, stod opp for seg og sine meninger og ikke ville fått en psykisk knekk av presset!

    58. Anonym: Ja, dette tok faktisk psykologen vi hadde kontakt med under innspillingen opp med meg. Hun blir kontaktet av det magasinet hvert eneste år og de vil at hun skal si hvor ødeleggende det er for oss å eventuelt ha sex på tv. Hun takker nei hver eneste gang fordi hun virkelig ikke ser det på den måten. Som hun selv sa så er det mye verre å være med på Farmen og være slem mot andre eller henge ut mennesker på nett enn å ha sex på tv.

    59. Først må jeg bare si, dritbra skrevet Andrea! Der fikk du virkelig sagt det. Det innlegget i nettavisen viser bare hvor lite hun som har skrevet det vet om paradise hotel. Og at du har fått 73 kommentarer, hvor over halvparten av de er hat blir jeg helt sjokkert over. At folk virkelig tar seg tid til å skrive lange bibler om hvor misfornøyde de er med innlegget. Hvis de ikke liker paradise hotel deltakere, hva gjør de på bloggene deres da? Det er helt frivillig å klikke seg inn og å lese, så de kan vel ikke mislike deltakere derfra så mye? I og med at de gir dere leser, og de gir dere kommentarer. De må virkelig ha svært få i livet sitt de faktisk liker, da det virker som de er mer innterreserte i de de misliker. Stå på Andrea! Er fast leser på bloggen din, og jeg synes du utvikler deg i riktig retning!

    60. Dette var sikkelig bra skrevet,Andrea! Jeg leste alle kommentarene lengre oppe,og jeg blir lei meg av og høre alle de dumme kommentarene til andre! Jeg ser på Ph selv,og det handler ABSOLUTT ikke bare om sex og fylla! Det er såååå mye mer enn det!❤️Så på! Digger deg og bloggen din!❤️❤️

    61. Guuud,du er så herlig,Andrea! Det er så dritbra at du faktisk tar opp dette! Jeg er 100% enig med deg!❤️Blir irritert av de teite kommentarene til andre!😳Ilu

    62. Hei,Andrea! Jeg synes d er veldig dumt at folk skal skrive at PH handler bare om sex,fylla og klining! Og kalle andre for bimbo for at de er med på Ph,er absolutt IKKE greit! Det er så ENORMT myeeeee mer! Da kan de faktisk begynne å lese innlegget bedre og prøve å forstå,eller begynne å se på Ph selv,og SE hvordan d egt er! PH er så dritdårlig framstilt av mange ting og folk skjønner seg virkelig ikke på det! Og da er det ingen grunn til at de skal hakke ned på deg! De skal selfølgelig få lov til å mene d de vil! Men d har faktisk gått for langt nå!!! Jeg digger deg,Andrea og det kommer jeg ALLTID til å gjøre!

    63. Utrolig bra skrevet Andrea! Paradise eller ikke, man skal aldri dra alle under en kam!💛 du er herlig, stå på😘

    64. Jeg spurte hvem som har fullført høyere utdannelse, og hva? Sykepleier, Politi, Lege osv hvem er noe av dette av dere? Du tar et fag… hva skal du med det? Bli Journalist som så mange titulerer seg med? Hvem har gått 3-6 år på Universitetet og fått en tittel? Fint med et svar! Det gjelder ingen av dere! Og det vet du!

    65. Anonym: Nå har ikke jeg full kontroll på hva de over 200 deltakerne er utdannet som og jobber med i dag, men jeg vet at flere har fullført en høyre utdannelse. Hvilken rolle spiller det hvilken utdannelse de tar så lenge det er noe de ønsker å arbeide med og brenner for? Det gjelder egentlig uansett hvilken jobb de har. Det spiller da ingen rolle så lenge man elsker jobben sin og trives. Hva jobber du som, foruten om å være nettroll? Jeg tar ett fag nå ja, men som jeg har forklart gang på gang så er det for å ha mer å gjøre dette halvåret mens jeg venter på å starte på heltidsstudier til høsten. Jeg skal fullføre en bacehlor i journalistikk, ja. Det er 3 år på universitet. Haha hvordan kan du si at det ikke gjelder noen av oss? Ta gjerne og gjør litt research på tidligere deltakere så får du nok svar. Nå har det seg slik at de fleste som er med på PH er tidlig i 20-årene og enten midt i en utdannelse eller på vei til å finne en vei og et studie de trives med. Det er ikke akkurat normalt å være 20 eller 21 som mange av de er og være ferdig med et 3-6 år langt studie. Når det er sagt så har vel Erik i årets sesong ett år igjen av en bachelor i statsvitenskap om jeg ikke tar helt feil, så helt gærent er det da ikke 😉

    66. Jeg synes nesten PH burde blitt obligatorisk i undervisning på skolen. En episode med Iselin & co og vi hadde fått en masse flittige skolelys som IKKE vil bli sånn.. ser jo underholdningsverdien også, akkurat som når man leser Isabel eller SE sine blogger, folk liker freakshow og det er det til gangs! Så far fetched fra et normalt liv som du kan komme, silikon,restylane, kroppsfiksering over grensen til det sykelige og flere psykiske problemer enn man kan vente å finne i et middels u-land. Synes ikke det er noe å hisse seg opp for, lær dine barn å le av det istedenfor og bruk det som en mal for hva man IKKE skal gjøre med livet og kroppen sin.

    67. Problemet er jo at de viser bare drama, puling, dumhet og drikking. Det er jo på det fokuset ligger på, det må du jo også forstå?! De driter ut deltakere, viser dere verste sider, klipper og limer osv. Du fikk vel mange kommentarer om at både du og ho venninnen din what is her name… var både bitchy, dere baksnakket folk osv osv. Hvorfor? Fordi det ble klipt og limt for å få dere til å virke som to kalde hekser. Er det da rart at du begynner å få stygge kommentarer? Blir ikke du litt sånn frustrert når TV 3 fremstiller deg og mange andre som enten dumme eller onde eller what so ever? Du må sitte å forklare deg for hele Norge at nei du er ikke slik som det vises på TV en, syns du det er artig?
      Vet du at paradise hotel også kan være en demper hvis man skal søke en jobb? «Oja det her var hun som hadde sex på TV ja…» tror du at en seriøs arbeidsplass vil ansette en som har deltatt på paradise og hatt sex på TV, og gjort og sagt masse tull?
      Og når man først melder seg på et program så må man tåle kritikk, og jeg syns det innlegget viste var kun fakta, for alt stemmer. Har du noen ganger sett noen stygge folk på paradise? Nei, det er sixpack gutter, slanke tynne jenter, gjerne med silikonpupper eller andre operasjoner. Kanskje ikke bimbo er riktige ordet men paradise hotel handler også om utseende. Hvis programmet virkelig handler om så mye mer så burde de vel da få det frem? Og hvis så, så hadde ingen orket å se på programmet. Paradise hotel har alltid og vil alltid handle om backstabbing, baksnakking, kanskje til og med utestenging, løgn, fest, fyll, sex… jeg kan holde på hele natten. Og at du i det hele tatt tar deg så nær av innlegget når alt egentlig er fakta syns jeg er litt merkelig egentlig. Og snart er det slutt på stygge kommentarer, for snart er dere glemt uansett. Alle andre fra andre sesonger har for lengst blitt glemt og ingen gidder å bry seg om dem. Så chill ned Andrea.

    68. Woaw… så mye usakligheter folk kan få seg til å skrive i kommentarfeltet!!
      Kan starte med de to-tre setningene i kommentaren over… hvis man VET at tv3 klipper og limer de verste sidene av deltakerne og er bevisst at dette skjer, hvorfor dømmer man da ut ifra det da?
      Og ja absolutt, det ligger i oss desverre å dømme og ha fordommer. Dette er et realityprogram og de må klippe og lime slik at folk blir engasjert og det har de så absolutt klart.
      Og de som mener at Andrea og andre ph deltakere ikke klarer å ta imot kritikk?? Woaw, stopp en halv å tenk deg virkelig om… min mening er at de må være sykt sterke psykisk for å takle all dritt de får!! Og ja kanskje de kan takke seg selv fordi de meldte seg på, men jaggu har seere og lesere som slenger fra seg usakelig dritt mye skylden også.
      Jeg er 29år, syns ph er underholdene, ja jeg klarer ikke å la være å forhåndsdømme, MEN jeg prøver så godt jeg kan å ha i bakhodet at tv3 klipper dette sin vei og deltakerne som er med er helt vanlige mennesker som du og jeg på gata…
      Jeg har 6 års høyere utdannelse og ser på PH, så what? Har det noe å si for hvem jeg er? Er jeg et dårligere menneske?
      Kunne fortsatt å skrive en bok tror jeg, så jeg gir meg her..
      Dette var et viktig og saklig innlegg Andrea. Jeg er ikke alltid enig i dine innlegg og meninger. Men er ikke det bra da? 😊
      Stå på og god påske 🙂

    69. Sandra: Tusen takk for denne kommentaren!! Det er helt greit å ikke være enige så lenge man kan diskutere saklig <3 Tenk så kjedelig om alle hadde vært enige hele tiden.. God påske til deg også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg