SERIETIPS: HEIMEBANE

Søndag = serie eller filmtips. Denne gangen blir det nok en serie fra NRKTV. Det er utrolig mye bra så hvis du er litt lei av det samme gamle burde du ta en titt i arkivet der. Jeg startet på en serie i dag tidlig som heter Heimebane og har Ane Dahl Torp og John Carew i to viktige roller. John Carew, skuespiller? Ja, tydeligvis. 

Serien handler om Helena som har gjort stor suksess om trener for et fotballag. Et kvinnelig topplag. Plutselig får hun muligheten til å trene et lag i Eliteserien for men, men det er ikke bare enkelt. Hun blir møtt med ekstremt mange fordommer og en lite samarbeidsvillig eks-utenlandsproff spiller/assisterende trener som egentlig ble tilbudt jobben før Helena kapret den rett foran nesa på han. På samme tid handler denne serien om så utrolig mye mer enn fotball.

Dette er en utrolig interessant serie! Jeg merker at jeg blir skikkelig engasjert og ikke minst provosert av handlingen. Jeg føler dette tegner et godt bilde av hvordan det ville vært å gå fra dame- til herrefotballen her i landet. Fordomsfulle menn som mener damefotball er en hobby og nekter å høre på kunnskapen Helena sittermed kun fordi hun er kvinne og har trent et kvinnelag. Blæææh, så irriterende!

På et tidspunkt i episode to plukker datteren til Helena opp telefonen for å gå gjennom de x antall ubesvarte anrop og meldinger som tikket inn etter at hun fikk jobben. Det viser seg å inneholde alt fra voldtektstrusler til drapstrusler.

Vi hører menn snakke om hvordan de skal ødelegge henne, at de skal skjære over strupen hennes og at hun trenger en skikkelig omgang. Alt dette sier de som følge av at hun har blitt trener for et fotballlag. Det er så sykt det!

Denne serien får virkelig vist frem hvordan enkelte middelaldrende menn forholder seg til kvinner. Det er fælt å si, men dette er noe som går igjen. Jeg ser selv de gangene jeg skriver noe her på bloggen som noen menn er uenig i. De går rett på utseendet, sex og det at jeg er kvinne. Kan dere bare holde kjeft eller holde dere saklige?  “Du er et PR-stunt, men for stygg til at noen gidder å se på deg” og “Håper laget voldtar deg i dusjen” hadde aldri blitt sagt om folk var uenige i ansettelsen av en mannlig trener. Aldri. 

Jeg elsker at denne serien har blitt til og jeg håper faktisk det kan være en vekker for mange på flere måter. Det er bare to episoder som er tilgjengelig på NRKTV akkurat nå, men jeg er skikkelig spent på fortsettelsen!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

25 kommentarer
    1. Dette fikk meg umiddelbart til å tenke tilbake på da jeg for noen år tilbake var trener for ei friidrettsgruppe fra de var 14 til de var 17. Jeg var rundt din alder, og selv om det var tilfeldig, besto gruppen alikevel kun av gutter, hvilket gjorde at jeg automatisk trakk en paralell med spm. hvordan ville jeg reagert om denne typen dritt ble slengt til meg?.. En ting er hvordan jeg ville reagert nå, men det er langt fra sikkert jeg ville vært like hardhudet da! Jeg ble møtt med utfordringer hvor jeg fikk vist meg voksen nok til å ta DERES kamper på strak arm, -men en blanding av usakelighet & grove trussler rettet mot meg selv? -Jeg vet ikke.. Heldigvis vil dette spm forbli ubesvart, for 20-something har blitt til 30, og tiden med disse guttene (som jeg fremdeles kar kontakt med) vil alltid huskes med glede.

    2. Enig med deg, en veldig fin serie😊Eller, fin er kanskje ikke ordet, men spennende å følge med på🌷Det virker som om du og jeg har lik smak, for alt du anbefaler faller i smak av meg😂

    3. Enda ett, jeg hater menn innlegg… hvor vil du henn med dette? Dere kvinner er faan ikke noe bedre dere heller!

    4. Du er så flink med bloggen andrea! Klarer ikke sette fingeren på hvorfor eller hva det er, men har blitt så stor fan av deg i det siste!!(bare positivt ment) keep up the good work! Heier på deg:)

    5. Spiller ingen rolle! Det er oss menn du sværtet på bloggen din og du får oss til å virke som noen idioter i 2 sko! Når skal du komme med ett innlegg der du sværter dere kvinner, det kommer ALDRI!
      Og det er faktisk veldig mange mannlige trenere som blir slengt dritt etter og truet på juling, både før og etter en ansettelse! Så spar oss fra at dere kvinner blir slengt mye dritt etter, for det er ikke så ILLE som du fremlegger hele jævla tiden!

    6. Anonym: Vet du hva? Hold deg unna bloggen min hvis du ikke klarer å lese litt kritikk. Dette handler om en tv-serie og det er ikke sånn at de tar denne tematikken helt ut fra det blå. De tar det med og gjøre det til et tema fordi det er aktuelt! Jeg skriver aldri at alle er noe som helst, men dessverre er mange det. Det opplever jeg i stor grad her på bloggen så jeg vet hva jeg snakker om. Da kan heller du gå foran som et godt eksempel og vise at alle ikke er like ille i stede for å klikke fordi jeg skriver sannheten slik jeg ser den fra mitt perspektiv.

    7. For det første så er bloggen din ofentlig, så der kan jeg skrive NESTEN det jeg vil!
      Sannheten fra ditt perspektiv… hva pokker… ditt perspektiv er jo å sværte oss menn hele tiden! Så fort du har mulighet til å skrive om hvor dust vi er, så gjør du! Men du har jo skrevet DERE MANNFOLK, dere er da ett flertall, for hvis du går tilbake på noen av dine, jeg hater menn innlegg, så ser du selv at du er veldig flink til å skrive, DERE MANNFOLK! Nei jeg klikker ikke, jeg er av den typen som sier ifra når det er forskjellsbehandling, for det er det du driver med når du hetser bare oss som er menn! Og igjen, jeg har min rett på samme måte som du, til å ytre meg sålenge jeg ikke mobber, slenger dritt eller truer deg!

    8. Anonym: Det er fortsatt jeg som styrer kommentarfeltet så jeg kan velge å ikke godkjenne deg og sperre ip-adressen din. Av den grunn ville jeg oppført meg pent fordi jeg gidder ikke ha en tilbakevendende drittsekk i kommentarfeltet. Du ser du jo fra et ekstremt smalt perspektiv her nå. Jeg har forklart hva jeg mener, så kan du velge å tro på det eller fortsette å være sur 🙂 Opp til deg, men gjør det et annet sted enn her for nå begynner jeg å bli ufattelig lei av å forklare deg at jeg ikke hater menn.

    9. Bare å blokke det! Jeg har faktisk lov til å ytre meg, selv om du eier denne bloggen! Og igjen så må JEG forklare deg at jeg IKKE er sur! Om du tolker meg sånn så er faktisk det ditt problem! Og du vet heller ikke fra vilket perspektiv jeg ser på denne saken, du bare antar det at mine meninger og syn på denne saken er helt dust! Men du skal få all del lov til å tru hva du vil om meg, men før du dømmer noen burde du kjenne dem! Drittsekk!

    10. Anonym: Ja og det skal du få lov til, men nå begynner jeg å bli grundig lei. Nei, jeg antar ingenting, men jeg ser jo hva du skriver 🙂 Når du nekter å ta til deg det jeg skriver og forklarer så blir det litt.. Dust, ja. Jeg dømmer deg heller ikke, men kjære vene se hva du skriver da! Er jeg drittsekk fordi jeg prøver å forklare deg at jeg ikke mener det du tror jeg mener, at jeg faktisk ikke hater alle menn? Da sier det mer enn deg enn om meg og du setter ikke akkurat et godt eksempel.

    11. Tru akkurat det du vil! Det er mye jeg tar til meg, men når du faktisk kaller meg drittsekk, da mister jeg intresse for å få en sakelig diskusjon, ferdig snakket!

    12. Og har vi den selvgode Andrea som ikke gjør noe feil eller kaller andre ting! Da burde du lese hva du har skrevet til deg en gang til!

    13. Hei! Morsomt å høre at så mange liker den serien!! Jeg kjenner nemlig han som har lagd serien, Johan Fasting. Og produsenten/kona hans, Vilje Kathrine Hansen. De er noen ordentlige kule og søte mennesker, og etter å ha sett alle episodene som har kommet, gleder jeg meg til hver eneste gang det kommer nye episoder:) Hilsen Mari

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg