HVOR ER DE SEKSUELT TRAKASSERTE MENNENE?

Etter at flere kjente kvinner stod frem og anklaget Hollywood-produsenten Harvey Weinstein for seksuell trakassering og overgrep har flere stått frem. Det har blitt snakket om trakassering i flere uker. Kampanjen #metoo som brukes for å sette lys på hvor mange kvinner som faktisk utsettes for seksuell trakassering har tatt helt av. Det dette forteller meg er at det er noe riv ruskende galt med samfunnet vårt og mange menns kvinnesyn.

Det som dessverre ikke overrasker meg er hvor utrolig mange kvinner som er berørt av dette. Jeg tror nesten alle jeg kjenner har opplevd seksuell trakassering fra menn på et eller annet nivå. Selv tenker jeg på når jeg går på gata i en kort kjole og menn måler kroppen min med blikket før de slenger ut noen upassende gloser, lager smaskelyder eller kaller meg “baby”. Det er nasty og jeg blir ekstremt ukomfortabel. Hvor ofte har ikke det skjedd dere? Tenk litt på det. 

Vi er ikke noe dere kan leke med og ta på som dere vil. Vi bestemmer over egen kropp, og nei, det er ikke greit at du bare tar meg på puppene fordi du “bare skal kjenne hvordan de er”. Hvis jeg synes det er ubehagelig så skal ikke du en gang ta på skulderen min, skjønner du? 

Jeg har aldri i mitt liv stått langs gata og målt menn med blikket mens jeg sliter med å holde sikkelet i munnen. Jeg har heller aldri gått bort og befølt en mann helt ut av det blå. Jeg har aldri gått bort til en mannlig kollega og lagt en hånd på rumpa hans. Jeg vet ikke med dere, men det faller meg ikke naturlig i det hele tatt. Så hvorfor har det seg slik at menn synes dette er like normalt som å si “god morgen” når du kommer på jobb?

Er menn rett og slett griste og ekle av natur? Er vi kvinner helt uskyldige? Hvor er alle menn som har opplevd seksuell trakassering fra sine kvinnelige kollegaer og arbeidsgivere? Hvor er de mannlige skuespillerne som har blitt trakassert av en kvinnelig produsent? Hvorfor finnes ikke disse historiene? Og hvis disse historiene faktisk finnes… Hvis det sitter menn hjemme i stuen sin som har følt seg trakassert av en kvinne, hvorfor slenger de seg ikke på? Hvorfor snakker de ikke ut? Er det skammen av å føle seg trakassert av en kvinne? Det er kanskje ikke like kult å komme på den macho pokerkvelden når ansiktet ditt er klistra på forsiden av VG hvor du forteller om da den kvinnelige sjefen din utsatte deg for seksuell trakassering. Vel, det er ikke veldig kult å være den jenta som har blitt det heller, men én må faktisk være den første til å snakke ut. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

56 kommentarer
    1. opplevd MANGE ganger menn som gidder deg opp ög ned og skriker ett eller anna som. Ooooh, sexy. eller babe, eller plystrer eller noe og det er utrolig ukomfertabelt

    2. Hei!
      Jeg er en av de mennene du etterspør. Ikke en av de mennene som har klådd og tafset på det kvinnelige kjønn, men som selv har blitt opplevde å bli gjort det med.
      Kort oppsummert ble jeg for noen få år siden, av en relativt nyansatt kvinnelig kollega som er nesten 20 år eldre, befølt på det mest intime stedet som finnes.
      Jeg valgte ikke å gå videre til ledelsen, men flere kolleger var vitne til episoden, og tillitsvalgt er kjent med hva som skjedde i ettertid. Jeg har selv valgt ikke å gjøre noe større nummer ut av det flere grunner:
      Hun var relativt nyansatt.
      Hun var overstadig beruset.
      Jeg tror hun er flau nok fra før over egen oppførsel den kvelden til at dette trengs å rippes opp. Det virker som det meste av kvelden hennes er “sletta” fra harddisken i hjernen”.
      Jeg tror også på prinsippet at alle fortjener en ny sjanse, men hadde dette skjedd igjen ville jeg nok gått videre med også min historie.
      Jeg har som sagt vitner på hendelsen hvis det skulle bli en sak i fremtiden, men heldigvis har det ikke skjedd så mye de senere årene fra hennes side.
      (men jeg synes det var veldig spesielt at hun er den personen på jobb som har vært hardest ute med hva som burde skje alle disse mennene som blir beskyldt for overgrep etc. Vedkommende er nemlig veldig for offentliggjøring av navn på personer som har blitt beskyldt for slike ting, uavhengig om det finnes noe som kan kalles bevis eller vitner)

    3. Jeg tror nok som du sier at mange menn ikke snakker om det fordi de opplever det som flaut. Det finnes garantert masse slike hendelser der menn også har følt seg trakassert. Jeg synes nesten det er mer synd at disse historiene ikke kommer frem, fordi det skal jo ikke være flaut for den som blir trakassert. Det skal være flaut for den som utfører dette. Om man ikke snakker om det, blir denne personen ikke tatt heller. Da kan h*n i teorien fortsette ut i det uendelige…

    4. Eh, vet ikke om #hetoo blir en greie helt. Men får ta en liten #hetoo her siden du spør.
      Tatt på rompa på byen har jeg å blitt. Ikke kjekt. (var menn som utførte, men det hjelper ikke meg.) Men det gir meg kanskje mer forståelse.
      Homofil som spurte 25 ganger om jeg er homo og fikk nei til svar, helt til jeg klikka å jaga han vekk. Tok meg et år å skjønne, at han ikke prøvde å terge meg. Jeg har visst draget på homofile generelt uheldigvis. Det kan være ryktene fra da jeg ble mobbet. Kanskje de fortsatt sirkulerer.
      Kvinne på besøk som ville ha sex, men jeg ville ikke. etter å jokke, gni og mase. Samt å få meg til å drikke, så ble det nå lell. Litt rart da det viste seg at hun hadde kjæreste som hun fortalte om det osv… Felles venner og bare generelt kleint. Kjæresten var ikke spesielt sur heller.
      kjæreste som skulle drepe en kvinne som gjorde ‘det store kriminelle’ å snakke med meg. Våpenet var en knust vin flaske. Kjapp måte å bli Ex-kjæreste på.
      Ex-kjæreste som dukket opp i Trondheim etter at alle busser var gått og uten penger til hotel. Sånn helt “tilfeldig”. Kunne tatt en telefon å fikset glattcelle, men var mindre trøbbel å bare slippe henne inn. Vet nå aldri hva folk tror når det er en skrikende kvinne med tårer utenfor døra.
      En jente jeg avviste, som drev å spredde på media og via rykter, at jeg hadde smittet henne med kjønnssykdommer. Noen venninner av henne ‘som viste hun hadde det’, før hun møtte meg; var også med. Jeg hadde ikke rørt henne, så jeg løste den lett. Jeg sa hun hadde vært utro og det var der hun hadde fått det. Slemt, men har ikke hørt noe mer.
      Jente som påstår at vi har hatt sex, og skal snakke om det hver gang vi møtes. Sånn en gang annenhvert år. Virker som om hun er stolt av det? skjønner ingenting jeg. kanskje hun kødder med meg eller er helt korka. Eller er det noen som ligner på meg.
      Kvinne som var pågående og absolutt skulle ha meg til å ta imot en eske med muffins. Hun har prøvd seg på meg tidligere. Vet ikke om det teller, men det var irriterende. De på jobb var fornøyd.
      Heldigvis ser jeg ikke ut nå, så jeg slipper unna 😛
      Når det gjelder #metoo så har jeg gjort noen bommerter jeg også. Da ikke med vilje, men i ettertid så har jeg skjønt og angret. Ikke catcalling, tuting eller sånn opplagte teite ting.
      Sosial EQ, er ikke noe menn er spesielt kjent for. Jeg skulle ønske jeg hadde mer og for de som har endt opp i veien, så er jeg lei meg for det. Samvittigheten er ren, for jeg har ikke med hensikt gjort noe galt.

    5. Hvorfor vi menn ikke står frem om det. Det er ofte fordi vi ikke blir trudd når vi står frem om noe sånt! Men helt ærlig! Jeg har blitt seksuelt trakassert, ikke mange ganger, men har fått både ord, plystring og tafset på. Er også derfor jeg reagerer hver gang du gnåler om hvor fæle vi mannfolk er, for dere kvinner er ikke noe bedre i det hele tatt… Jeg vet også hvordan det er å våkne opp til at ei jeg kjenner, ligger å tilfredsstiller seg selv og tafset på meg… Det er ekkelt det!

    6. Mange damer er utrolig sjenerte og må ha i seg alkohol for å i det hele tatt tørre å snakke til menn. Damer er ikke seksuelt aggressive på samme måte.

    7. jeg er så enig.. 🙂 Det er noen av oss som meg som også er en metoo men jeg vil ikke snakke eller la alle vite det.
      Den grufulle volden fra ei som mobba meg onkelig og en kveld lurte ei jeg trodde var så nær venninne meg ned til et en lekeplass med tomme hus mobberen sammen med 3 andre jenter og 1 gutt som slo heldivis ble jeg ikke skadet av volden men hele kroppen var full av alle regnbuens farger.
      Etterpå lot de meg ligge og så kom overgriperen frem og spurte forsiktig om venninna mi kunne gå fordi han skulle prate og være lei for det skjedde. ( Han gjemte seg under hele volden når de andre holdt på) venninna mi gikk ikke så han dro meg etter seg ikke for hard heller fordi jeg svimlet så med å gå og tørte ikke annet. Han pleide å f festa med de folkan han var 21 og jeg 15 da det hendte.
      Kort fortalt.. nå 13 år senere sliter jeg med hatet mot overgriperen. Han truet trossalt med at jeg skulle se familien min dø en etter en siden han viste hvem dem var viss jeg sa dette til noen. Jeg må bo i samme bygd jeg har for angst til å flytte fra det lille jeg holder på å bygge her i mitt hjemmested. Jeg nektet å være offer så jeg tok hevn sendte x- kjæresten og han tok med en til( voldtektmannen hadde mætt x min ned å få han til å tilstå og betale noe for skaden som jeg var så preget av og de tok å banka han litt bra. først tilsto han men så nektet han når han ble slått sa exen min. videre slapp jeg å se han i noen rett. Dennesyke fyren som voldok ei slåyy ned svima jente i bakken for 25.000 i voldserstatning.
      Jeg slapp å betale siden jeg ikke var tilstede men jeg angrer så i dag på at jeg ikke viste om den trygge hjelpa og at jeg trodde faktisk han kunne drepe familien min.
      Syntes slike ting skal ikke ties ihjel men jeg tagger meg ikke jeg er også så skamfull og husker en god tid tilbake der mobbejenta og et par til trodde ikke på dette siden fikk jeg høre av den såkalte vennina mi som så på når jeg ble banket og mobbejenta skrek det mest krenkende man tenke seg men jeg gråt ikke og heller ikke laget lyd bare når jeg ble sparket i hodet og for å gjøre dem fornøyd. Jeg var i sjokk ellers gråter jeg ganske vanlig tror jeg.
      Problemet er at 80 prosent voldtekt saker blir henlagt. Manglende bevis sies det men jeg vet som jeg tror veldig sikkert at politiet ikke har ressurser Voldtekts mannen må nesten komme å tilstå selv. Det er så triiiist — 🙁 for er såå mange andre jenter og gutter som er så skamfull eller redd for å ikke bli trodd..osv Som om ikke det er vondt nok å måtte dele det på nytt og kanskje blitt henlagt da vinner overgriperen.. Er så urett! Må man ra ting i sine egne hender for denne syke mannen har ikke vært redd for å skule sett meg heller i ettertid de ganngene jeg våger meg til å handle og har mange folk rundt der.
      Aner ikke hva jeg skal gjøre..?. jeg prøver og jeg har så mye erfaring og mye omsorg i meg har jeg alltid fått høre men dette hatet mot denne overgriperent er for ekstremt.
      Bare jeg ser metoo minner det meg bare om det vonde og hevntanker som ikke er meg.. Jeg har ikke prøvd det men jeg tror ikke det er noe for meg å tagge siden jeg føler slik. Tror også en de som er der har opplevd som de fleste å bli snakket til på en seksuell måte eller fått hånd på rumpa.. Ikke greit det heller men for skjer det meg at jeg for en hånd på rumpa går det tålig men den kvelden jeg fortalte om forandret hele livet mitt….har heller ikke alle detaljer for hvem gidder ¨lese en lang kommentar fra ei som har en kraftig traume… 🙂
      Skulle ønske det var noe å gjøre… venninnene mine spør meg aldri ut siste 2 årene pga de er vel stakkars lei av at det ikke passer men er meg som sliter med meg selv etter dette.ikke dem :/ men jeg har seriøst ingen som forstår, min mormor gjør men jeg kan ikke la hun vite å mye jeg strever. hun er klok klar gammel dame nå så vet jeg at da hadde jeg minnet henne på noe selv om jeg vet hun forstår men jeg vil ikke plage hennes siste år med slikt hun trenger å leve bare godt nå 🙂
      . Dette har prega meg år etter år og noen ganger litt fri ellers i et fengsel her ute.
      Vær alltid støttende for dine venninner folkens det gir så godt og gir så godt inni seg igjen <3
      Jeg har hatt det for andre skulle ønske jeg også ble hørt..Jeg ble hørt men sendt på dør .
      Det var det man fikk etter 2 psykologer men håper det er andre medmennesker nå bruker jeg dyra hjelper godt der og da <3

    8. Ja det er i menns natur å skulle dominere oss kvinner, dessverre, samtidig som de kriger og raserer verden på andre vis. Se på verden…se hvordan den ser ut. Er det ikke trist? Det er takket være menns ego, alt sammen. Kriger, voldtekter, seksuelle misbruk av barn…se på statistikken. Jeg er nesten fristet til å si at de er en sykdom. MEN så kjenner jeg noen veldig bra eksempel på “rasen” også heldigvis.

    9. Menn er skitten av natur. Lurer helt ærlig på om rape er en del av deres instinkt? De har voldtatt helt siden menneskeligheten fantes. Slik Megan over sier, all faenskap som skjer i dag ligger i menns blodige hender.

    10. Fordi at de fleste venn oppfører seg ikke som noen komplette sutrekjerringer.
      De blir klådd på, sier evt nei, livet går videre.
      Om det kommer noen å sier noen skitne gloser til meg, tar meg på rumpa osv, så er det nei takk, men alltid koselig å bli anerkjent 😌
      Nei, å få en kommentar, ett blikk, ett blunk osv er faktisk ikke seksuell trakassering, herregud hvor er verden på vei?
      Derfor hører du så lite fra menn om #metoo, fordi de klarer å skille dra det å bli trakassert og ikke.

    11. Unnskyld meg.. Men bare på måten dere snakker om menn på nettet er helt usmakelig. Det er dere som nå trakasserer alle menn i hele verden med det dere sier her. dere kaster rett og slett bort oksygenet til mennesker som fortjener det. For det gjør ikke dere.

    12. Blir så flau på menneskehetens vegne når jeg leser kommentarer som Nina og Megan publiserer. Begynner å minne om Islam dette. Bare fordi noen menn er griser er plustelig alle menn griser og voldtektsmenn. Noen ekstrem islamister er terrorister, derfor er alle muslimer terrorister. Er så glad jeg ikke har noe med så triste jentetyper som dette…

    13. Er mange ganger blitt kløpet i rumpa og befølt,sogar overraskende blitt kysset av kvinner! Er blitt for gammel nå,og savner dette! Det er komplimenter på sitt beste! Ikke syt! Vær glad og sett pris på å være ettertraktet!

    14. Jeg jobbet maange år i et yrke der kvinner var i flertall. Ja, jeg har blitt trakassert en rekke ganger. Skjønt “trakassert” er ikke ord jeg har brukt for å beskrive hendelsene. Jeg beskriver det heller som klønete og tidvis usmakelig forsøk på “å prøve seg”.
      Det meste har skjedd når kollegene (og meg selv) har inntatt alkohol. Dette er de groveste tilfellene, som tafsing på baken, befølt litt nær intime steder eller fått hender stukket inn under skjorta og befølt.
      I edru tilstand har hendelsene vært av verbal karakter.
      Dette får meg ikke til å skamme meg, og jeg er ikke flau. Jeg bryr meg rett og slett nesten ikke om det. Det er bortkastet energi å lage noe styr ut av det.

    15. Dere skriver om trakkasering, det er jo akkurat det dere selv gjør nå! Tar slle menn under en kam og sier de voltar og trakkaserer på daglig basis. Såhvis en mann plystrer etter deg og sier du er sexy, så er det trakkasering? Skal ikke bøi enkelt å gå på byen framover. Er bare å holde seg unna damer!
      Npr det gjelder historier fra menn , så er det bare å bruke hodet å tenke litt. En mann som rapporterer at har blitt tafset på vil mest sannsynlig ikke bli trodd i det hele tatt, bare ledd ut!

    16. Det er fordi det er et så stort tabu å snakke om at vi menn blir utsatt for overgrep.
      Deet er et så stort tabu at selv ikke #metoo klanen kan fatte det!

    17. Hmm.. Er kanskje greit å ikke dra alle menn over en kam? Er selv gift med en utrolig bra kar, og har en pappa som aldri ville funnet på noe slikt. Ja, det finnes mange griser der ute og det er jo de du setter fokus på her, men er kanskje greit å nevne at vi kvinner ikke hat alle menn?? 🙂

    18. Andrea: Jeg tror nok “Gammal kar på 50 år” sikter til kommentarene til Megan og Nina. For å være ærlig så er det litt påfallende at de ikke har fått noen korrigerende kommentarsvar fra deg i og med at du har tatt deg bryet med å svare Camilla og også “Gammal kar på 50 år”. Det at du i blogginnlegget etterlyser historier om seksuell trakassering fra menn klinger litt hult når du ikke har svart noen av de mennene som faktisk forteller om seksuell trakasering og overgrep i kommentarene her.
      Hva tror du skjer med en mann som er så beruset at han er ikke-responsiv og nærmest bevisstløs, og hvor to kvinner tar seg til rette, åpner buksesmekken hans, tar ut penisen hans og utfører oralsex på ham på åpen gate i dagslys foran en rekke mennesker?
      Jo, etter å ha sett på at det har foregått i 10-15 minutter så ringer noen politiet. Litt tregt, men så langt så bra. Politimannen skrev i rapporten at mannen var så beruset at det var vanskelig å oppnå kontakt med ham. Klarer du å gjette hva som nå skjer? Jo, politiet gir ham en bot på 6.000 kroner for uanstendig oppførsel i det offentlige rom. Mannen nekter å betale da han ikke har samtykket til sexen og fordi han ifølge ham selv sov når det skjedde. Det blir da en rettsak og mannen blir dømt til å betale 8.500 kroner i bot og saksomkostninger pluss eventuelle utgifter til egen advokat (han fikk ikke gratis advokathjelp).
      Dette skjedde i 2013 i firetiden på ettermiddagen på fortauet utenfor vinduet på en pizzarestaurant i sentrum av Asker. Jeg har selv lest dommen som jeg fikk utlevert fra retten på forespørsel.
      Menn forteller ikke om overgrep fra kvinner fordi man bare får dritt tilbake, man blir tilordnet de skrekkeligste motiver for å ta opp kvinners overgrep mot menn, man blir avfeid og avvist. Man blir fortalt at man ikke har noe å klage over (enten ved at man burde være glad “for å få seg litt” eller at fordi det som skjer kvinner er så mye verre). Når mannlige ofre blir nevnt så skinner det ofte igjennom at de er bare nevnt som en fotnote for å
      Dersom du virkelig mente noe med artikkelen din så anbefaler jeg at du gir de mennene som har vært utsatt for seksuell trakassering og som faktisk står fram i kommentarfeltet sitt en annerkjennelse for hva de har opplevd og for at de faktisk står fram. Kanskje til og med en korrigering til andre kommentarene som føler seg fristet til å kalle menn en sykdom og som sier at menn er skitten av natur.
      Inntil da vil i hvert fall ikke jeg anbefale noen menn om å stå fram her.

    19. GAMMEL KAR:
      Man kan dessverre være gammel uten å være hverken klok eller erfaren. Hvilken verden har du levd i? Menn trakasserer kvinner. OFTE! Sånn er det dessverre bare. Det finnes også kvinner som gjør det samme mot menn, men det er ikke like utbredt. Like ille, men ikke like vanlig. Det å si ifra er hverken usmakelig eller respektløst. Det er menn som ikke respekterer kvinner vi snakker om. (Og omvendt) Ikke alle de flotte menn som også finnes der ute. Heldigvis! Et problem kan ikke løses før man setter fokus på det. Så takk til alle som gjør det! Og i hvilken verden er det smakløst å si ifra når noen plager deg?
      Hilsen meg som har erfart både ulike former for berøring og kommentarer som er langt over det akseptable.
      (Himmel så mye det har vært, når jeg begynte å tenke etter.)

    20. Du spør hvor de seksuelt trakasserte menn er, og jeg kan si som så;Jeg har snakket med mange av dem. Jeg får daglig meldinger fra flere og flere menn, både på mailen min, sms og på facebbok.
      Unge som gamle, menn som har vært utsatt for seksuell trakassering. Hvorfor hører vi ikke om dem?
      Vel det er så langt å skrive her, så jeg linker heller til min blogg med forklaringer 🙂
      Nann
      http://jovoldevenmo.blogg.no/1511267828_her_er_de_seksuelt_trakasserte_mennene_andrea.html

    21. Hei… Her er jeg som vil bli sex-trakassert… Hvorfor blir jeg satt utenfor? Jævla urettferdig!……

    22. Man kan ikke generalisere halve befolkningen. Det er direkte diskiminering, merkelig at man nær sagt kan si alt om mannen og det er helt greit. Alle andre folkegrupper må man være svært varsomme med å karakterisiere, men menn? Kjør på, de er noen svin alle sammen. De fleste av oss menn beføler visstnok gjerne jentene i skrittet og på puppene uten at noen har gitt oss tillatelse til det. Sånn er vi bare, vi er griser.
      Tok friheten til å skrive et motsvar tll denne mannehetsen her om dagen: http://kulturdrops.blogg.no/1510131952_youtoo.html

    23. Nå er det å kunne skille mellom snørr og barter. Mye av de “overgrep” som kvinner hyler om er en ikke-sak.
      Men det er ofte målet med kvinner, å ødelegge noe viktig med tull.
      Skal man bli seriøs, bli seriøs.
      Jeg vil bemerke at mange menn er mot dette, uansett hvem som gjør det, men blir anklaget for å være onde. Dette ser vi når kvinner, spesielt venstreradikale, beskytter voldtekter av europeiske jentebarn og kvinner utført av de multikulturelle, selv om det er en innprentet “kulturell” oppførsel. Fordi multikultur er en berikelse av vårt samfunn.
      Ta to eksempler. En kvinne hyler fordi hun blir tilsnakket som ikke passer henne. Dette blir slått stort opp i media. Mens ei 3 år gammel jente blir voldtatt av multikulturelle, da er media tyst.
      Ikke uten grunn at flere betrakter disse kvinner i hylekoret som “Crack pots”. Fordi dem ikke vil ta tak i mer alvorlige saker.
      Igjen. Skal man bli tatt seriøst, bli seriøs. Ikke prøv å lag noe fra fantasien og så prøver å selge det som noe viktig.
      På tide å bruke hue?

    24. @tamen:
      Jeg skulle ikke svare noe her, har nok med å pusse nesen, men innlegget ditt var jeg enig i. Hvis menn rapporterer overgrep blir de spurt om de likte det, fordi en kvinne ofte gjorde det
      https://www.aftenposten.no/norge/i/GGlbV/Forskere-Seksuelle-overgrep-mot-menn-er-sterkt-underrapportert
      https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/kJWzk/Jeg-er-mann_-og-jeg-ble-voldtatt
      For å spisse historien
      “Nylig opplevde jeg en gruppe jenter som hånflirte av min historie, at det sikkert var til pass for meg som mann å bli voldtatt. Min ­historie er humor. En kvinnes historie kan være en tragedie.”
      Uansett…bare for å ha noe nyanser til folks påstand om menn. Nei, jeg er heller ikke den som plystrer, skal ta e.l. etter jenter. Jeg ser på dem ja, jeg smiler evnt osv. Kanskje ser jeg noen ganger litt for lenge fordi personen er usedvanlig pen, men sånn er livet.
      Men jeg merker jeg blir litt lei kanskje når bloggere skal spisse ting sånn som dette og ikke ta særlig ansvar siden. Det er bra at man tar opp samfunnsproblemer, og ingen skal få kroppen sin klådd på mot sin vilje. Du kan ikke hindre at noen vil se på deg, og hvordan du tolker “blikket deres” kan neppe ulovliggjøres. Men ha nå i bakhodet at dette går begge veier da..
      @Ei_Heks: vel, nå mener de fleste at overgrep mot menn etc underrapporteres. Så din påstand
      ” Det finnes også kvinner som gjør det samme mot menn, men det er ikke like utbredt. Like ille, men ikke like vanlig. Det å si ifra er hverken usmakelig eller respektløst. Det er menn som ikke respekterer kvinner vi snakker om.”
      Blir vel ganske urimelig, all den tid du neppe kan ha all statistikken, bare din egen oppfatning?

    25. For det første må vi skille mellom ulike hendelser. Klønete flørting er noe helt annet enn å utnytte andre seksuelt.
      Men ser vi på det som er klønete flørting, så er forskjellen måten vi takler tilnærmingene. Jeg har opplevd å bli plystret etter, jeg har opplevd å bli tatt på rumpa, jeg har opplevd en lage sugegrimaser til meg på t-banen, jeg har til og med opplevd at kvinner har gnidd rumpa mot mitt “private” område på en full trikk en sen lørdagskveld. Etter jeg ble gift og er ganske synlig ute av markedet (pga ringen) er det faktisk flere tilnærmelser enn tidligere. Hva tenker dere damer om oss menn egentlig? Dette er eksempler du nevner som trakassering og som du ser på som uakseptabel.
      Grunnen til at du ikke hører menn rope #MeeToo er fordi vi stort sett ikke ser på det som trakassering. Ja, jeg har blitt litt flau (spesielt i situasjonen på t-banen), men jeg går da ikke rundt og gjør meg til et offer av den grunn! Ta det som et kompliment at noen liker deg.

    26. TAMEN
      Meget bra skrevet,det ser ikke ut som at bloggeren har lyst til å kommentere hun selv har eterlyst!!

    27. Flott at du kom med dette NANN, regner med at det er noen lengre opp i kommentarfeltet samt bloggeieren som har fått svar!!

    28. Disse mennene du vil skal stå frem, de er der, de prøver. Men de blir ikke hørt. Hvorfor? Fordi ingen tror på dem. Føler du at rettssystemet ikke hører på kvinner som blir trakassert? Vell, 100% fler menn blir ikke trodd på, hvorfor? Akkurat for det du beskriver her. Fordi de fleste kvinner ikke er “Sånn” av natur, så hvorfor skal en tro på at noen i det hele tatt er det.
      Min bror har blitt verbalt manipulert og “mishandlet” av sin kjæreste, hvorfor sier han ikke noe? Fordi ingen vil tro han, jeg trodde det ikke først en gang. Fordi jeg tenker jo at det er menn som gjør den jobben, ikke kvinner. Det å bli målt opp av menn, jeg har aldri opplevd det, det jeg har opplevd er å bli tatt på. Da sa jeg i fra at det ikke var greit og fyren gjorde det aldri igjen. Menn fortjener også en til sjanse. For mange kvinner går rett på facebook når mannen som har gjort noe kanskje ikke visste at han gikk over en grense. For meg er den ukomfortable grensa mye tidligere en andre jenters, hvis en mann ikke vet det, kan han heller ikke bli beskyldt for å med vilje gå over grensa.

    29. Anonym mann: Så lenge du er komfortabel med avgjørelsen din er det bra! Jeg er helt enig med deg i at alle fortjener en sjanse til og som du sier skjer det igjen må det slås ned på. Ja, det er veldig dobbeltmoralsk..

    30. Per Erik Glærum Grønvik: Herregud, dette er helt forferdelig! Personlig reagerer jeg sterkt på hun som skjenket deg da du ikke ville ha sex, det er helt sykt! Ikke greit på noen som helst måte.

    31. Anonym: Det er det vi må endre! Det er helt forferdelig at dere ikke skal bli trodd bare fordi dere er menn. Det er så diskriminerende som det kan bli. Helt forferdelig. Haha, har vel ikke sagt at vi er noe bedre enn dere? Jeg skriver om mine opplevelser med menn, så får du begynne å skrive om dine med kvinner da vet du.

    32. krsandjenta: Utrolig trist å høre at du måtte gå gjennom dette <3 Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal svare på dette annet enn det, og hvor forferdelig urettferdig det er at du må gå gjennom noe slikt 🙁

    33. Guro: Ja, det er de jeg har fokus på og de er nevnt i innlegget. Føler ikke det er nødvendig, de fleste med litt IQ forstår at jeg ikke mener aller menn er griser ut i fra ett innlegg.

    34. Tamen: Hei, Tamen! Det å lese gjennom og svare på kommentarer, særlig da lange og viktige kommentarer tar lang tid. Jeg setter meg ned hver kveld (som nå) når jeg er hjemme fra jobb og svarer på kommentarer jeg føler trenger et svar. Det er jeg i gang med nå og har kommet til din. Nå har jeg også svart på en del av disse, inkludert de du nevner over her. Slapp helt av, jeg sitter ikke i kommentarfeltet og har tid til å svare på alt 24 timer i døgnet.

      Det du nevner her er helt forferdelig, så hvorfor snakker ingen om det? Grunnen til at det blir så mye oppmerksomhet når dette skjer med kvinner er fordi vi sier ifra igjen og igjen og igjen helt til mange kaller det for gnåling og klaging. Det kommer ingenting ut av å sette seg tilbake og godta at sånn er det. Si ifra til dere ikke kan bli oversett!

      Du sier menn bare får dritt tilbake? Vel, det får ganske så mange jenter også, men det stopper oss ikke. Det bør ikke være sånn for noen av oss, men igjen – det bedrer seg ikke om man holder kjeft og lar det gå!

    35. Judas Iscaroit: Er du fuckigs seriøs nå? Hvis man føler seg seksuell trakassert så skal man si ifra uansett hvor “liten bagatell” du kanskje mener det er. Hvorfor i all verden drar du inn multikultur? Ta gjerne del i debatten, men hold deg saklig og ikke kom med disse rasistiske og usmaklige kommentarene er du grei.

    36. MM: Det er jeg helt enig i og hvis du ikke ser på det som trakassering så er det helt greit. Folk er forskjellige, men om man føler seg trakassert så må man si ifra. Alle har forskjellig terskel på hva man synes er greit og ikke.

    37. CHRISTIAN:
      Min oppfatning er ikke fundert på egen synsing, men på statistikk jeg har lest gjennom mange år og den ligger fullt synlig for deg på nett om du er interessert. Mørketallene er store for begge kjønn.
      Det jeg skrev var et svar til en som mener det er smakløst å snakke om at noen menn trakasserer kvinner. Det er jeg ikke enig i, derav kommentaren, men siden jeg synes det er at viktig poeng at det går begge veier, nevnte jeg at det også gjelder menn. Og det er ikke min synsing som får meg til å si at seksuell trakassering gjelder pr i dag kvinner i større grad enn menn. At det er rimelig å anta at den forskjellen dessverre vil gjevnes ut fremover, er derimot min fullstendig egne oppfatning. Dessverre fordi utgjevningen, etter min oppfattning heller vil innebære at menn “tar oss igjen” enn at det blir mindre av det.

    38. Jeg har akkurat fått glutenallergi og en venn av meg har også hatt det lenge. Jeg lurte derfor på om du kanskje kunne Gi oss noen tips til hva man kan og bør spise dersom man har dette.
      Btw elsker bloggen din og hvordan du klarer å formidle viktige ting, men også ha en morsom blogg.

    39. CHRISTIAN:
      Min oppfatning er ikke fundert på egen synsing, men på statistikk jeg har lest gjennom mange år og den ligger fullt synlig for deg på nett om du er interessert. Mørketallene er store for begge kjønn.
      Det jeg skrev var et svar til en som mener det er smakløst å snakke om at noen menn trakasserer kvinner. Det er jeg ikke enig i, derav kommentaren, men siden jeg synes det er at viktig poeng at det går begge veier, nevnte jeg at det også gjelder menn. Og det er ikke min synsing som får meg til å si at seksuell trakassering gjelder pr i dag kvinner i større grad enn menn. At det er rimelig å anta at den forskjellen dessverre vil gjevnes ut fremover, er derimot min fullstendig egne oppfatning. Dessverre fordi utgjevningen, etter min oppfattning heller vil innebære at menn “tar oss igjen” enn at det blir mindre av det.

    40. En del av svaret på spørsmålet ditt er at kvinner og menn er forskjellige. Når en kvinne får seksuell oppmerksomhet fra noen hun kunne tenkt seg å ligge med, oppfatter hun det som et kompliment. Hvis en annen mann gjør nøyaktig samme handling, men ser ut som en dass, da opplever hun det plutselig som trakassering. Menn derimot skjønner at samme handling ikke kan bedømmes utifra vedkommendes utseende uansett hvor ubehagelig hendelsen oppleves. Det blir ikke mer trakassering ved at den som gjorde det var stygg.
      Folk har rett til å kle seg akkurat som de vil, men de må også være klar over at klær er kommunikasjon. Vrenger man puppa ut, så gjør man det fordi man vil ha oppmerksomhet. Det er nemlig neppe fordi de trenger lufting. Og dette gjelder visselig begge kjønn.
      Og joda jeg har sett kvinner som stirrer på visse menn, og sikkelet formelig renner ut av munnvikene. Felles for mennene de sikler på er at de har gjort alt de kan for å få slik oppmerksomhet. Og jeg antar jo at du har fått med deg hvordan kvinner oppfører seg på Chippendale-show? Det er temmelig mange truser som trenger en vask etterpå.

    41. Vi finnes men det er hverken kultur for, eller forståelse for våre historier så det enkleste er vel bare å være stille.
      Som mann må du jo alltid si ja på en måte, selv om du ikke alltid vil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg