ER DET GREIT Å LIGGE MED EN FYR SOM ER I ET FORHOLD?

For et par dager siden diskuterte jeg og et par andre jenter utroskap. Vi er alle single, og da dukket raskt temaet om “vårt ansvar” opp. Har vi egentlig noe ansvar når vi flørter ute på byen eller hooker opp med noen hvis vi vet at de har kjæreste? Det er tross alt ikke vi som er i et forhold. 

Det ble raskt klart at vi hadde forskjellige meninger. Jeg skal starte med å innrømme at jeg har flørta med folk jeg vet har kjæreste på byen, og det er rett og slett jævlig dumt. Jeg vet det så utrolig godt selv, og skammer meg like mye hver gang. Ja, jeg sier hver gang fordi det har skjedd mer enn én gang, men nei det skjer ikke ofte. Når jeg er full blir jeg utrolig flørtende og synes det er skikkelig moro, særlig da når jeg får bekreftelse tilbake. Det er ikke sånn at jeg står og flørter med en fyr som er totalt avvisende. Uansett. Nå kunne jeg aldri noen gang gått lenger enn dette med noen jeg var klar over at har kjæreste. Det er så galt på alle mulige måter. Nei, det er ikke jeg som er i et forhold, men jeg hadde ikke likt om noen hadde holdt på sånn med min kjæreste. 

En av jentene mente at det faktisk ikke var hennes ansvar. “Det er ikke jeg som er i et forhold, og gjør han dette med meg gjør han det med andre også”. Hun mente at det ikke spiller noen rolle om han er i et forhold eller ikke når det kun er snakk om et hook-up. Hun fortalte til og med at dette har skjedd. Hooket hennes fortalte henne like før de skulle krype til køys at han var i et forhold. Stoppet det henne? Nei. 

Personlig synes jeg dette er en forferdelig holdning. Tenk om det hadde vært din kjæreste. En ting er å gå på en ærlig feil. Mange unnlater å nevne at de er i et forhold, og da kan man faktisk ikke ta skylden som den tredje parten fordi man faktisk ble ført bak lyset. Når du vet om det blir det bare feil i mine øyne. 

Jeg er på ingen måte perfekt her, og har gjort noen feil selv. Det er ingen unnskylding, men jeg vet at det jeg har gjort er galt. Jeg synes det er fælt og jeg skammer meg, men hvor går egentlig grensa for hva som er greit og ikke? Hva er lov og hva er ikke lov? Noen ser jo på det å føre en hyggelig samtale med en fyr som har kjæreste som noe galt. Personlig synes jeg alt forbi flørting er totalt uakseptabelt, og flørting er kanskje uskyldig, men på grensa. 

Det jeg lurer på nå er hva dere mener? Har man ansvar som singel jente eller gutt på byen? Hvor går grensa for hva som er galt å gjøre når du vet at den andre er i et forhold? Jeg er oppriktig nysgjerrig, så del gjerne deres mening!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

71 kommentarer
    1. For min del hadde dette vært totalt uaktuelt. Jeg er typen som da heller hadde funnet ut hvem kjæresten er og sagt ifra.

    2. Nå er jo jeg i et forhold, men jeg tenker at dersom det hadde skjedd bak min rygg – så hadde jeg ærlig blitt skuffet over han som er kjæresten min, ikke den eventuelle jenta. Iallefall når jeg ser på det fra mitt synspunkt. Men, hvis jeg ikke hadde hatt kjæreste derimot, så kanskje jeg hadde gjort det samme som det du har gjort. Jeg ser jo ingenting galt i det og mener at jo, det er jo selvfølgelig ekkelt når du vet at vedkommende har kjæreste – men, igjen så er det jo kjæresten som er en dårlig kjæreste 🙂

    3. Jeg synes at alle har et ansvar. Mannen har et ansvar for å oppføre seg på byen, ikke være utro og flørte med andre. Men om DU som jente vet at han har kjæreste fra før av, men bevisst flørter allikevel – det er ikke greit i mine øyne. Jeg har alltid hatt mottoet “det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg, skal ikke du gjøre mot dem” i bakhodet. Og det er vel strengt talt ingen kjærester som ønsker at andre jenter skal flørte (og verre) med typen sin på byen!

    4. Det kommer ann på. I usa er det jo en kjent frase: “Homewrecker”, dette er typisk brukt om mannen/kvinnen har barn med partneren sin og du er fullstendig klar over det, men likevel er med på utroskap. Jeg synes vi har et felles ansvar, selvfølgelig kan man bli ført bak lyse og ikke vite noe om noe forhold. Men vet du om det så syntes jeg man skal vise nok selvrespekt at man ikke “går i fellen”, og heller forteller vedkommende som har partner at det er helt uakseptabel oppførsel.

    5. Vi er nok dessverre altfor mange som har vært i akkurat den “båten” der, for selvsagt er det ikke greit.👎
      Man vet jo egentlig at det er umoralsk galt, og det slår bare tilbake på en selv å gjøre noe slik.
      PS: Har svart deg inne på “Blogg om toppbloggere”.😉

    6. Jeg møtte en kar på byen for noen år siden, det var noe med han som gjorde at jeg falt pladask for han. Han ble med meg hjem og vi holdt faktisk kontakten, og vi møttes flere ganger etter det. Lite visste jeg at han hadde kjæreste, når jeg fant det ut så ble jeg både skuffet og sint. Jeg hadde jo begynt å få følelser for denne idioten. Jeg hadde han faktisk flere sjangser til å gjør det rette, jeg ville han skulle fortelle kjæresten sin om hva som hadde skjedd. Han gjorde det aldri så jeg tok saken i mine egne hender. Jeg sluttet å ta kontakt med han, men jeg tok kontakt med kjæresten hans. Fortalte om alt, hun ble selvfølgelig såret men hun hadde faktisk rett på å vite det å kjæresten hadde ingen planer om å fortelle det til henne. Jeg og kjæresten hans satt å snakket en hel dag sammen, å heldigvis for henne så gikk hun fra han. For alle fortjener såå mye bedre enn det her!!

    7. En ting er om du bevist går etter menn/ gutter som er i forhold eller om dere begge to tilfeldigvis får følelser for hverandre og på den måten blir et par, det kan skje. Men jeg synes ikke det er greit å gå til sengs med noen du vet er i et forhold, og jeg vet at noen bevist går etter menn som er o forhold. Det er overhode ikke greit – selv det er han som er i forhold som er ansvarlig for sine handlinger, så synes jeg det blir for dumt å bruke det som unnskyldning for å gå til sengs med han. Vet du at fyren er i forhold, da ligger du ikke med fyren. Men jeg kan jo skjønne at dem som gjør det helt sikkert føler en slags seier fordi dem får den oppmerksomheten som de får, og de blir valgt ut til tross for at han er opptatt. Det blir som en slags klassisk beskrivelse , hvor kjæresten/ kona framstilles som kjip og lite attraktiv mens elskerinna / One night standen er den sexbomba. Så jeg vet ikke , om det er det som driver de jentene som bevist går etter menn som er i forhold, dem føler seg spesiel – så er det kanskje pirrende for dem å føle seg som sexy forfører. Hva vet jeg. Utroskap er ikke greit, og der er det helt klart han eller hun som er i forhold som har ansvar for sine handlinger – når det er sakt og for å svare på spørsmålet dit : nei, det er ikke greit å ligge med noen som er i et forhold. Da slutter du mens leken er god – litt flørting er bare hyggelig og det tror jeg er sundt, men der går grensa.
      Er du i et forhold og ligger med andre, så skjønner jeg ikke hvorfor man er i et forhold. Da er det bedre å være singel, så kan man ligge rundt så mye man vil. Det beste er å være ærlig overfor seg selv og den andre part, ønsker du å være fri å frank, ha litt ryggrad og gjør det slutt med dama di. Eller mannen din. Så han / hun også kan få mulighet til å finne noen som virkelig elsker dem, eller slik at dem også kan få mulighet til å treffe andre. Utroskap er noe av det mest egoistiske du kan gjøre mot noen og jeg skjønner ikke greia med å være utro. Hvorfor være i et forhold hvis det du egentlig vil er å ligge med andre.

    8. Denne her er forferdelig vanskelig og jeg er selv veldig todelt i meningen min her… Jeg skjønner begge sider av diskusjonen veldig godt. På en side så er jeg helt enig i at den som er singel ikke har noe ansvar ovenfor noen. Det er tross alt opp til de som er i forhold å være monogame mot hverandre. Men samtidig, hvis noen hadde lagt seg etter kjæresten min med visshet om at hun er i ett forhold, så tror jeg nesten vedkommende hadde blitt tildelt like mye skyld i mine øyne.
      Men så er det jo en annen ting som spiller litt inn også… Hvem har lagt seg etter hvem? Den single fritas mye mer ansvar hvis det er den som har kjæreste som er tydelig på initiativet.

    9. Så klart er det også den singles ansvar! Utroskap er ødeleggende for de fleste forhold og synes det er trist at noen mener de ikke er ansvarlig selv om de er single. Er like ille å være den “andre” som å være den som faktisk er i ett forhold mener jeg.

    10. For en tid tilbake holdt jeg på med en fyr over lang tid. Kun sex og morro. Så får han plutselig kjæreste og vi slutter å sees. Er tydelig at det ikke går så bra da jeg får melding om å sees etter noen måneder. Jeg møter honom, og vi har det som vi alltid haft. Sex og morro. Så viser det seg at han fortsatt er sammen med kjæresten. Jeg får ikke dårlig samvittighet. Jeg møter han igjen og igjen. Det er jo selfølgelig ikke greit, men på en eller annen syk måte føler jeg at “han var jo min først”.

    11. Husker en gang ett søskenbarn av meg lå med dama mi uten at hun visste hvem han var. Da de var ferdig tok han opp telefonen og ringte meg og da hørte jeg henne panisk i bakgrunnen da hun skjønte hvem han snakket med.
      Sånn med det samme ble jeg ganske lei meg og opprørt på begge to, men når de verste følelses bølgene hadde lagt seg så innså jeg jo at han gjorde meg en tjeneste og at han skal berømmes for sin ærlighet. Hadde det vært hvilken somhelst annen fyr kunne jeg fortsatt ha levd lykkelig på en løgn, og det er ingen måte å leve på.
      Når det gjelder hvilket ansvar vi har i slike situasjoner så tenker jeg hovedansvaret alltid faller på den i ett forhold, Men samtidig hvis man vet noen er i ett forhold så skal man respektere det å ikke gå aktivt inn for å slå sprekker i eller ødelegge det, men visst vedkommende i ett forhold er den som sjekker opp deg så tenker jeg at da er det ikke ditt ansvar å redde forholdet deres.

    12. Om en er singel er man jo singel, uavhengig av hva den andre personen er…
      Og i og med at vedkommende velger å være utro, så er det vel egentlig kun et tidsspørsmål uansett før han/hun også er singel… Så hvorfor ikke vente til da?
      Kommer kanskje litt ann på den enkeltes samvittighet og moral.
      Selv må jeg ærlig innrømme at tanken på å ligge med noen som er i et fast forhold er rett og slett frastøtende! Da jeg syntes det er ekstremt lite tiltrekkende å sexy med slike holdninger, samt. tanken på å selv bli bedratt er så ubehagelig ekkel at jeg klarer ikke å påføre noen andre det ubehaget…
      MEN har full forståelse for at andre tenker annerledes rundt dette enn meg. Utroskap har jo blitt en egen sport virker det som, og det finnes jo egne datingsider kun for gifte personer…. Så er nok mye ulike syn på dette med partnerskap og lojalitet. For noen er det det viktigste og største valget, valget om hvem man skal dele resten av sitt liv med… Mens for andre er det kun et valg om hvem man skal ha fast sex med per dags dato… Skal man tru mye av forskningen rundt dette med utroskap, kommer det frem at det er en “egen type” mennesker som er utro, og som ikke er det… Ergo, uttrykket: en gang utro, alltid utro… så konklusjon: spar deg til du finner en/ei verdt å “samle” på 😉

    13. Vet du at fyren har kjæreste, holder du deg langt unna han. Og det burde kjæresten hans også gjøre

    14. Synes det er så forferdelig trist at det finnes slike jenter som du nevnte i innlegget ditt. Ja, selvfølgelig er det kjæresten som har ansvaret, men man er virkelig en real drittsekk selv om man vet at gutten har kjæreste. Får så avsmak av sånne mennesker.

    15. Dette er noe helt annet, men du nevnte for noen dager siden at du skulle begynne å se på en ny serie, om FBI og saker fra virkeligheten. Hva heter den serien og hvor finner man den ? Hørtes ut som en serie jeg kommer til å elske 😍

    16. Hei! Måtte bare kommentere her. Jeg er dønn enig med hun som nevnte “gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg”. For meg er det faktisk en moralsk greie. Virker som fler og fler glemmer å leve etter dette prinsippet i dagens samfunn. Det er jo forsåvidt sant at det er den ene parten som har valgt å være i et forhold, men jeg syns alle mennesker, single eller ikke burde ha et ansvar ovenfor seg selv moralsk. Så hvis du er en person som ligger med en selvom du vet han eller hun har kjæreste så sier det mer om moralen din. Syns jeg:)

    17. En man her som ble nyskjerring av denne overskiften, pga jeg har vert ute for alle ovenfornevnte episoder + mye mer.
      Til dere som mener dere har rett til å si til partneren til den utro hva som har skjedd må eg bare si, Det har dere ingen rett til! Dere har ingen innsikt i det forholdet. Det kan godt være lov å ligge med andre i det forholdet. Det kan være at parten som blir bedratt faktisk er verre og har gjort mye verre ting, og det som dere sier kan gi “feil” part amunisjon i fks barnefordelingsaker. Poenget er at dere må ikke tro at dere sitter med fasit på rett og galt, og ver veldsig forsiktig med å blande dere inn i andre folks privatliv.
      Det andre jeg vil poengtere er at flørting selfølgelig må være lov i et forhold. Det er for lite flørting! Flørting er en uskylig og fin ting, og må være en positiv ting i livet samme hva slags livssituasjon en befinner seg i. Hva som er lov utenfor det må være opp til de i forholdet å bestemme. Men husk at om en er i et forhold så er det ingen som “eier” den andre. Finn noen som bygger deg opp og er med på å utvikle deg, ikke styre og begrense deg. Det er respekt.

    18. Nå er jeg i et forhold selv så kan ikke være upartisk her. Men når venninner begynner å bevege seg i gråsonen, forsøker jeg å forklare at det kun skader dem selv. De er jo for det første Second Choice, som er kjipt nok bare det. De risikerer å ødelegge ryktet sitt. Og sist men ikke minst risikerer å gå glipp av bra mannfolk som faktisk ønsker mer en tull. Så det er bare en tap tap situasjon å gå etter mannfolk i forhold. Men selvfølgelig ligger hovedansvaret hos mannen.

    19. Absolutt ikke greit! still deg spm selv: hadde du hatt kjøreste/samboer, hadde DU likt at ei attraktiv jente hadde flørtet med han??? tipper du tenker at det ikke hadde vært OK. og flørting kan føre til mer, spesielt på fylla!!!

    20. Den etiske biten er jo grei,ligg unna hvis du VET at mannen har dame. “Juridisk” er det jo ikke du som gjør noe galt, men seriøst, ikke ha så lite selvrespekt og klasse at du må ligge med en opptatt fyr, eller flørte vilt med ham. Kan du ikke få deg noe uten å potensielt ødelegge et forhold så hold trusa på den kvelden, og behold din gode karma.

    21. Jeg tenker at alle har et ansvar, og at det shady af om du er klar over at vedkommende har en kjæreste. Jeg har heller ikke lyst til å ha seksuelle relasjoner til noen som vil være utro da det sier utrolig mye(ikke positivt) om denne personen. Tror alt handler om individets moraler uansett, jeg ville ialefall ikke ha hatt det godt med meg selv om jeg gjorde noe sånt

    22. Om du møter en gutt/mann som ønsker å ha sex med deg til tross for at han har kjæreste/samboer/gift. Så er det jo ikke du som gjør noe galt? Om det er umoralsk og ubehagelig er en annen sak. MEN “feil” nei…
      Eneste feilen er evt. å ligge med han OG bli sammen med han, for historien vil gjenta seg, bare at “denne gangen” er du muligens ikke deltaker i akten, men den som blir sviket bak kulissene.
      Men sånn helt ærlig, når man er så nydelig som deg, og har en slik guddommelig utstråling, med det vakre smilet og glimtet i øye. Trenger du da å “gå på slike umodne menn/gutter”? 🙂
      Om personligheten din er like vakker som utstrålingen kan du jo få hvem du vil, så hvorfor ikke få en som er deg verdig, og kan bli en flott rolle/fars-figur for dine fremtidige barn? 🙂 (om du vil ha barn da hehe)
      Det er ikke så mange av “oss” som fortsatt ser verdien av ekteskap I BÅDE GODE OG ONDE DAGER, men det finnes noen få om man leter litt 🙂
      Lykke til med kjærleiken 😀

    23. Jeg føler personlig at det hadde blitt galt for meg å flørte eller gjøre noe mer med en jeg visste har en kjæreste. Jeg vil at vi jenter skal være gode mot hverandre, og det er ikke særlig girlpower og ligge med en annen jente sin type 🙂 Det syns nå jeg iallefall.

    24. Syretesten på om man kan stå for en mening om at dette er greit, er vel om man tør å være ærlig med at man gjør det.
      Så da kan man prøve ut tanken om man ville følt det like greit å flirte eller sjekke opp fyren også om kjæresten hans var tilstede eller var klar over dette og ikke samtykket?

    25. Jeg er gift å syntes tanken på at min mann skulle vert utro er skremmende. Men det er eventuelt hans ansvar. Ikke single jenter som lever livet. Det er han som er i et forhold han tydeligvis ikke vil være i eller er voksen nok for.

    26. jeg mener at, altså nå er jeg en veldig flørteperson, så litt flørting er greit, så lenge du liksom setter stoppen der ! og ikke draaar flørtinga til noe kraftig. og vet du ikke at gutten har en kjæreste så er det jo ikke din feil, da tror du jo han er ledig. men vet du han har kjæreste så syntes jeg du har ett ansvar. altså tenk visst det hadde vært deg, at en jente hadde seg med din kjæreste og VISSTE han ikke var singel, det er rett og slett RÅTTEN gjort 🙂 altså alle gjør feil, men alikevel, man må tenke hvordan man selv hadde følt seg hadde det vært enn selv 🙂 nå har jeg kjæreste, men hadde jeg vært singel ville jeg aldri hatt meg med en som hadde kjæreste, det stopper med flørting. 🙂 🙂

    27. Har vært borti dette da konen min var utro, følelsen av å oppdage noe sånt er helt for jævlig, dette skjedde mens jeg var på ferie hos min familie .

    28. Jeg trives med å være singel. Jeg går siste året på videregående og har hatt mange mislykka forhold. Det beste og fine med å være singel er at det er lite sannsynlig for at folk blir sure og man får bedre tid til jobb, være med venner, kompiser på byen og ferie. Jeg tenker å finne meg en rett dame som har god personlighet og som ikke legger an på andre mens jeg og hun er i forhold med hverandre. Når det gjelder å være sammen med en dame så er det viktigste å la dama fortelle og si ting. jeg som er gutten skal lytte og høre nøye på det dama sier. Det er når dama spør meg og når dama vil jeg skal snakke om hva jeg vil som dama skal få vite. Dama er viktigste prioritering og et evig minne hvis det blir slik

    29. Jeg er imot å ligge med noen som evt har kone eller kjæreste, men hvis vedkommende ikke viser noe hint til at hun/han er imot det så er det fritt frem for da har personen tatt et valg om å være utro.

    30. Jeg vil jo heller snu på det, hva får HUN ut av å holde på med en som er i forhold. Fair enough at hun ikke har noe ansvar for hans partner, eller kanskje synes han bare er “dødsdigg” der å da.. Men å holde på med en fyr som hver dag går til sengs med en annen er jo rimelig spesielt. Jeg må også presisere at hu har ingen ansvar overfor hans partner.. Men er det snakk om han har familie, eller smelt dama på tjukka, så vil jeg mene at saken hadde stilt seg veldig annerledes.

    31. Jeg hooka med en fyr som jeg fant ut at hadde dame dagen etterpå, jeg fikk så dårlig samvittighet når jeg fant ut av det. Jeg synes at begge parter har et ansvar men at den som har dame/type har størst ansvar og bør fortelle det til den de eventuelt hooker med.

    32. Dette handler vel ikke om noens ansvar, men ditt eget behov for bekreftelse og i hvilken grad du gjør hva som helst for å få dekket det. Når det gjelder bekreftelse for en jente som deg selv er vel interesse fra en mann i et forhold kun overgått av å “omvende” en homofil.
      Denne vekslingen fra Farlige Forbindelser (Dangerous Liaisons) virker relevant:
      Vicomte de Valmont (John Malkovich): I want her to believe in God and virtue and the sanctity of marriage, and still not be able to stop herself. I want the excitement of watching her betray everything that’s is most important to her. Surely you understand that. I thought betrayal was your favorite word.
      Marquise de Merteuil (Glenn Close): No, no…”cruelty.” I always think that has a nobler ring to it.
      Innlegget ditt illustrerer vel ellers at du ikke har noen forståelse for den kjærlighet som kan være mellom to mennesker (som regel må man lære den hos, eller få den fra, foreldre av den typen som har vært gift i 30 år) – og da tenker jeg ikke på den følelsen det er å ha en deilig drittsekk på armen som du kan vise frem til venninnegjengen eller insta-sfæren. Ei heller og stolthet/egoknekken og raseriet som følger noen uker når han velger annen armpynt, men betingelsesfri, sårbar, håpløs kjærlighet som får alt annet rundt deg til å komme i andre rekke.
      Om du gjorde det hadde du ikke satt det på spill for dem for et barnslig bortskjemt “jeg vil også leke med den leken” kick som varer en halv kveld…

    33. Erik: Selvfølgelig handler det om ansvar. I dette innlegget deler jeg tanker jeg har gått rundt med i etterkant av en samtale om nettopp dette temaet. Det er tydelig at noen mener at kun den so mer i et forhold har ansvar, og dette synes jeg er rart og interessant på samme tid fordi det er så langt fra hva jeg selv mener. Jeg tror du tror du vet noe om meg eller hvordan jeg tenker, men ut ifra denne kommentaren virker det mest som om du har misforstått både meg og dette innlegget.

    34. Kommentaren min var nok en komplisert måte å si på at om du ser tre karer bære en dopa jente inn i en campingvogn i Hemsedal så ikke hold døren for dem men prøv å stoppe det, om du ser noen vakle hjem over Løkka kl 04 mot en gjeng somaliere så ikke se en annen vei men prøv å få dem i en taxi, om du ser noen i et forhold gjøre noe dumt i fylla så forsøk å hindre det – ikke gjør det verre, ikke vær en kanal for dumheten deres.
      Alle har et generelt ansvar for å beskytte folk, også mot dem selv og mot deg selv. Men som sagt, det krever en viss forståelse av kjærlighet, empati og omtanke som går ut over å se på mennesker og relasjoner som kick, erobringer, pynt, uforpliktende, bare moro, statusgivende, du vet…litt som mange av tingene på bloggen her.

    35. Jeg mener at selv om du er singel og fri selv, så skal du ha respekt for andre mennesker og forholdene deres. Om en villig og vitende hjelper en annen å begå utroskap, så VET du jo at du er med på å såre og bedra et annet menneske. Det er absolutt ikke greit! Utroskap kan føre til psykiske problemer som langvarige trust-issues, et knust hjerte og depresjon. Sånt gjør man bare ikke mot andre.

    36. Prøver alltid å behandle andre slik jeg vil bli behandlet selv.. men vi har jo alle våre svin på skogen! Møtte en mann ute engang og falt pladask! fant ut at han hadde samboer.. Var en gjensidig kraftig tiltrekning der! vi traff hverandre mange ganger for å se om det var liv laget, men bare i sosiale settinger. jeg nektet å kysse han eller være alene med han før han hadde gjort det slutt. Etter 3 mnd hadde han kjøpt seg leilighet og flyttet ut.. det første kysset endte med tannklinking for vi var så nervøse 😂 idag er han far til mitt barn ❤

    37. Erik: Unnskyld meg, men du kan faktisk ikke dra voldtektssaker inn i dette. Det blir ALT for drøyt, og det der var rett og slett bare forferdelig! I mine øyne gjør ikke det annet enn å se deg som en fyr som bagatelliserer det når du klarer å dra det inn i en sammenligning om å hindre folk fra å gjøre “noe dumt” i fylla.

    38. Det er den som er i et forhold sitt ansvar.
      Jeg har både hatt lengre forhold og korte forhold med jenter som er i forhold. Så lenge ikke jeg aner hvem denne kjæresten er så ligger det ikke noe ansvar på meg.
      Hadde kjæresten vært en person i min krets hadde selvfølgelig ikke rotet med dama hans, enten det var kollega eller venn av en venns venn..
      Personlig hadde jeg selv ikke holdt den andre parten ansvarlig om dama mi hadde vært utro, det er ikke dennes ansvar. Hadde det vært noen jeg kjente hadde det vært anderledes.
      Men jeg hadde aldri blitt kjæreste med ei som var utro med meg..en gang utro alltid utro er hovedregelen (selv om unntak sikkert finnes).

    39. Ja her var det mye rart å lese. Jeg har levd en stund og har opplevd utroskap fra begge sider. Det er faktisk ikke så enkelt som de fleste her skisserer. Som single har man intet ansvar hva utroskap angår, og man skal heller ikke si ifra til den forsmådde kjæresten, det er å stikke nesa si i saker man ikke har noe med. Det er de som tror at den som er utro er å klandre, slik er det ikke. Man er utro av mange årsaker, med unntak av notoriske utro, så er det begge partene i et forhold som har skylden for utroskap. Utroskap er et symptom, ikke årsak, på at noe er galt i et forhold.

    40. Vet du at en person har kjæreste så holder man seg til helvete unna.. Enkelt å greit! Det er så jævlig smertefullt å være den som sitter igjen og får vite at kjæresten har vært utro..
      Skjønner ikke hvordan man klarer å ha på samvittigheten at en har rotet med en annen jente sin kjæreste.. Då er man rimelig egoistisk og hjerteløs…

    41. Jeg mener faktisk at vedkommende som fritar den single for ansvar, og derav plasserer all skyld hos den utro parten i det store og hele har rett.
      Nå skal det sies at jeg langt fra er like bombastisk, da inventing er sort/hvitt her I verden, kun et uttall gråtoner..
      Det jeg vil frem til, er at det er partene I et forhold som I bunn og grunn står I et ansvarsforhold til hverandre. Den single, derimot, kan på dette grunnlaget ikke holdes ansvarlig I hht en relasjon og en person vedkommende ikke har anerkjent/påtatt seg/akseptert.
      Det er og blir de involverte I et forhold/relasjon som forplikter ovenfor hverandre.
      Når det er sagt, mener imidlertid jeg at den single dog ikke Kommer utenom et rent medmenneskelig/moralsk ansvar her. Normalt utstyrte mennesker vil føle så vel som la seg påvirke av empati for den bedratte pattern her, enten vi vet hvem de er el ei. Etvnen til å vite hva/hvordan andre føler, bør dermed I en slik setting iallefall få en såpass ned på jorden at en legger forholdet på is inntil vedkommende har avsluttet sort gamle forhold, så ingen lenger blir ført bak lyset, I det minste..

    42. Det heter :Slik man reder sin seng, slik ligger man❕❕👎👎👎👎Det styggeste, aller mest uanseptable og løgnaktige partnere er alldeles ikke skikket til og være i et parforhold.Da er parforholdet helt ordentlig ødelagt ❕❕👍👍👍👍Det er slett ikke grønnere over gjerdet. Det gjelder mannfolk og damer som er i parforhold. Slikt gjør man slett ikke mot den man elsker,har tillit, fortrolighet, kjenner og har beste hjertet til❕❕👎👎👎👎Og til slutt :Dere tenker vel ikke så langt at det er kort vei til aids, hiv, gonore’ og andre kjønnssykdomma dere kan smitte andre med.(?).👎👎🙃🙃🙃🙃

    43. Hei,
      Jeg mener absolutt ikke det er greit. Og syntes det er kvalmt at noen mennesker mener at det er Ok å prøve seg på personer som er i et forhold.
      Nei – de har ikke ansvaret for forholdet. og Ja – det er den som er forpliktet i forholdet som gjør noe galt. Men allikevel, hvis man klarer å tenke litt lenger enn på seg selv – så vet man jo at man sårer et menneske ved å prøve seg på andres kjærester, og at det er en utrolig egoistisk handling. Som kun handler om et behov for bekreftelse og at man selv syntes det er gøy å bli flørtet med. Men jeg håpet da at folk var litt mer empatiske enn som så.
      Selv om man ikke er i et forhold selv, så betyr ikke det at man trenger å oppføre seg som en egosentrisk idiot. Det er godt mulig at kjæresten til den personen Uansett hadde funnet seg en annen å være utro med, men hvorfor være den personen som legger opp til at andre skal være utro? Får man ikke nok bekreftelse ved å heller flørte med en som er singel? Så kan man i tillegg beholde egen verdighet og ikke synke så lavt at man ødelegger for andre for at man Selv har behov for en liten bekreftelse en kveld, Eller at en Selv vil se at man kan “få” noen.
      Nei uff. Alle har et ansvar, ikke nødvendigvis et ansvar for at andres forhold ikke ryker. Men et ansvar for å være et nogenlunde godt menneske.

    44. Hvorfor i det hele tatt stille seg det spørsmålet? Svaret er og forblir NEI, rett og slett ugreit. Til alle som mener imot, ta dere en bolle og vær tøff nok til å gjøre det slutt med kjæresten din først.

    45. Kunne ikke vært mer enig Andrea! Som singel må man respektere at noen er i et forhold og ikke prøve å ødelegge det.. Hvorfor kan ikke single menn og kvinner gå for single menn og kvinner?

    46. Jeg mener at man helt klart har et ansvar. Føler når jeg var singel å dersom noen i et forhold la an på meg, det er jo ikke noe mer turn off enn en kar som ikke klarer å holde seg til dama si, for meg iallefall. Jeg mener også at man har et ansvar om å gi beskjed til den andre partneren. Tenk så grusomt å sitte der godtroende mens alle vet at typen er en flørt og utro som bare av det, de holder sammen og man sitter der med unger før man får nyss i om at har holdt på slik. Har vært i forhold hvor man har fått greie på utroskapen i ettertid fordi personene ikke turte å si noe der å da osv… Handler om å kunne ha empati. Jeg mener grensen går ved flørting og klenging.

    47. Etter min mening er det totalt uakseptabelt å flyge rundt på byen og «ha hyggelige samtaler» med det motsatte kjønn om man er i et forhold. Trenger man mer bekreftelse utover partneren sin er man åpenbart ikke forelsket i denne personen.

      Typisk er at en gutt «har dame» men puler andre så fort sjansen byr seg, med den unnskyldningen at «hun har vært utro mot meg før.» Og så har du de damene som sitter og leker deilig på nach før de drar seg inn på et rom med to gutter etter seg, uten å ta hensyn til om disse holder på med noen andre på samme festen. Mulig jeg er i et feil miljø og at det ikke er like ille på generell basis, jeg håper det. Men mitt inntrykk er iallfall at folk har lav terskel for å utnytte hverandre, både for bekreftelse og sex.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg