HUN BLE TILBUDT PENGER FOR Å STEMME FRP

I dag tidlig våknet jeg til to ubesvarte anrop og en melding fra en venninne. Jeg våknet i tide til å svare på det tredje anropet og det første hun sa var “hvor mye hadde du solgt stemmen din for?”. Jeg ble litt satt ut og skjønte helt ærlig ikke hva hun mente. Litt i halvørska og muligens fortsatt beruset etter gårsdagen spurte jeg hva i all verden hun mente. 

Hvor mye skal du ha for å selge stemmen din?

HVA? Ingen verdens ting, jeg hadde aldri solgt stemmen min er du gal? Hva snakker du om?

Hadde du ikke? Jeg får 2500 kroner for å selge stemmen min. 

Altså, du tuller med meg nå? Det funker jo ikke i praksis, du kan ikke bare selge stemmen din. Man viser jo legitimasjon og sånt. 

Nei, men jeg får penger for å stemme Frp i stede for det jeg egentlig skal stemme! 

Er dette tull? De ter det sykeste jeg har hørt, du må ikke finne på å gjøre det!!! Dette er jo korrupsjon, valgfusk hallo vi må ringe VG (jeg er litt dramatisk iknow)

Jeg er fattig da, trenger pengene og vurderte jo Høyre en periode så er ikke så langt unna. Hvor mye burde jeg ta? Hva hadde du tatt?

Nei, nei, nei! Jeg er også fattig, men jeg hadde ikke solgt stemmen min for 100 000 en gang sånn helt seriøst. Du kan ikke gjøre dette, og i hvert fall ikke for 2500 kroner, herregud hva driver du med. 

For å være helt ærlig så vet jeg ikke om hun endte opp med å takke ja eller nei, fordi da jeg snakket med henne sist visste hun ikke. Jeg har sagt nitti ganger nå at hun ikke må gjøre det, og jeg håper virkelig ikke hun gjør det. Jeg er fortsatt i sjokk over at hun i det hele tatt har havnet i denne situasjonen. Hvem tilbyr andre penger for å endre stemmen sin? Et øyeblikk trodde jeg at jeg hadde falt inn i tv-skjermen og havnet midt i en episode av Scandal. Dette er helt utrolig, og jeg er sjokkert over at noen prøver å påvirke økonomisk svake studenter til å endre stemmen sin for litt småpenger. Det er helt forferdelig kvalmt og utspekulert, og hvis noen andre har fått dette tilbudet så vær så snill, takk nei! 

Da jeg sa at jeg ikke hadde gjort det for 100 000 en gang måtte jeg ta en rask runde med meg selv for å tenke over om jeg faktisk mente det. Jeg gikk en runde til nå og tenke hva om jeg hadde fått en million? Bare sånn teoretisk sett, interessant. Jeg hadde faktisk ikke gjort det. Helt ærlig, jeg kunne trengt både 100 000 og en million, men jeg hadde faktisk aldri solgt stemmen min uansett sum. Stemmen din bør ikke være til salgs for noen. Det å selge stemmen sin er som å spytte på demokratiet og jeg blir oppriktig provosert av mennesker som prøver å bruke sin økonomiske makt på å endre andres stemme. Det er forkastelig!

PS. Dette har ikke noe med Frp å gjøre, det kunne like gjerne vært et tilbud om å stemme Ap bare så det er sagt. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

16 kommentarer

Siste innlegg