UNGDOMSFYLLA I SYDEN

Hvert år leser jeg overskifter om ungdom som fester seg syke på partytur i utlandet. Det er vel på denne tiden forsidesakene om ungdom som drikker seg fulle på gratis sprit og raver rundt i “norske” bargater i syden dukker opp. 

Jeg var selv på en av disse partyturene det året jeg fylte atten. Foreldrene mine prøvde for alt i verden å nekte meg det, fordi det var ungdom som skjenket ungdom og de hadde lest nettopp disse overskriftene og var selvfølgelig bekymret. Jeg kom meg avgårde til slutt, og satt meg flyet til Rhodos med tre venninner i slutten av juni. Da jeg dro ante jeg virkelig ikke hva jeg hadde i vente… Jeg så for meg en rolig sydenferie med strandliv og god mat, sånn helt seriøst. Det var noe helt annet som skjedde på denne turen. 

Da vi kom frem og gikk ut for å utforske byen møtte vi på to innkastere fra et utested som solgte billetter til en av de kuleste festene i hele byen. To av jentene var supergira og vi andre tenkte at det kunne jo være litt morsomt. Vi vorset litt på hotellrommet og gikk tilbake til byen og barstreet. Det var noe helt annet som møtte oss på kveldstid enn hva vi hadde sett da vi utforsket byen i det vi kom frem. Hele gaten var stappfull av mennesker, barer og liv. Det var neonlys, høy musikk og fullt av innkastere (folk som jobber for å få folk inn på utestedene). I billettene vi hadde kjøpt tidligere på dagen var det inkludert inngang og gratis drikke frem til midnatt. Da vi kom frem var klokken ni. Dere kan jo tenke dere hvordan dette gikk. Vi drakk mest mulig, fortest mulig for å få utnyttet tilbudet om gratis bar så lenge det varte. Vi ble kjempefulle, men herregud så moro vi hadde det! Jeg kan med hånden på hjertet si at den første kvelden min på Rhodos var en av de morsomste jeg har hatt i hele mitt liv. 

Til tross for dette forstår jeg hvorfor disse overskriftene dukker opp. Det som skjer på disse stedene er at ungdom drikker utrolig masse, fester og koser seg. Det kan fort gå galt. Den ende kvelden havnet vi en tatoveringssjappe som strategisk nok lå midt på barstreet. En annen kveld ble vi tilbudt dop. Vi nattbadet fulle i mørket på stranden i store bølger. Vi stod og danset oppå bardisken, tok imot alt vi fikk av drikke og endte opp med å spy på do før vi fortsatte å drikke videre. Vi festet til barstreet stengte, som kunne være alt fra fire til fem om morgenen, sov noen timer og fortsatt igjen dagen etterpå. Den siste kvelden ble jeg kjørt til en privatklinikk i sykebil. Mye kan skje når ungdom får frie tøyler og tilgang på nesten gratis alkohol, særlig i syden.

Vi jentene var flinke til å ta vare på hverandre, og om en av oss ville hjem ble vi alltid med så ingen skulle gå alene. Dette gjorde vi hver eneste dag i løpet av de to ukene vi var der. Vi gikk aldri alene, og det tror jeg er utrolig viktig. Vi passet godt på hverandre, og alt gikk heldigvis bra. Den sykebilturen var fordi jeg tråkket over da jeg skulle opp på bardisken (like greit, sånn sett), men det kunne fort vært verre. Legene ville egentlig holde meg igjen for å se om jeg måtte operere, men på dette tidspunktet var det bare fire timer til flyet hjem skulle lette. Jeg endte opp med å dra på eget ansvar, og landet på Gardermoen i rullestol.

Jeg mener ikke at man ikke skal dra på slike turer, fordi jeg er utrolig glad for at jeg dro på min. Det er fortsatt et av de beste minnene jeg har den dag i dag, og jeg mener selv at jeg vokste en del på dette. Allikevel forstår jeg at foreldre og andre er skeptiske fordi mye kan skje, men personlig ser jeg på dette som en god erfaring. Jeg gjorde feil, men jeg lærte. Jeg fikk også se hvor gode venninner jeg har og hvor flinke vi er til å ta vare på hverandre.

Mine beste tips til dere som skal på en slik ferier er å være trygg på de du drar sammen med, og aldri gjør noe du ikke vil. Husk å drikk vann, spis og det er heller ikke krise å holde seg edru en dag.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT

4 kommentarer
    1. Jeg leste om de hvite skoene dine som du brukte på festivalen som ble skitne.Gni skoene inn med litt tannkrem, så blir de hvite igjen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg