“DET Å BLOGGE ER IKKE EN TIDSKREVENDE JOBB”

Det vil alltid være dem som sier at blogg ikke er en jobb, og jeg kommer alltid til å se dem i mot. Etter at jeg kom hjem fra Mexico ble jeg fulltidsblogger, samtidig som jeg jobbet fulltid ved siden av. Det var utrolig tungt og det krevde en ekstra innsats hver eneste dag. I denne perioden som jeg kanskje fire til fem timer om natten fordi jeg satt oppe og skrev fra jeg kom inn døren hjemme og jeg klarte ikke legge det fra meg før jeg ble ferdig med alt. Dette var utrolig slitsomt, og selv om jeg ikke jobber seks dager i uken lenger så merker jeg at det gjør det mye tyngre. En vanlig arbeidsdag på jobben min varer i åtte timer, og det tar meg rundt femten minutter å komme meg fra eller til jobb. Hvis jeg åpner butikken så er jeg kanskje hjemme rundt halv seks, og da starter jeg på min andre jobb som tar minst like mye tid. Nå har jeg blitt flinkere til å stå opp før jeg begynner på jobb og gjøre en del da også, men jeg blir fortsatt sittende oppe alt for lenge.

Det å blogge tar tid, uansett hva du velger å tro. Det handler om mye mer enn å knipse at par bilder og skrive hva man har gjort i løpet av en dag. Jeg liker å oppdatere bloggen tre ganger daglig, og da liker jeg å ha forskjellige typer innlegg. Det å komme på ideer til hva man kan skive om tre ganger om dagen hver eneste dag tar mye tid. Det å faktisk sette seg ned og skrive innlegget tar også tid, men det er nok dette som går raskest hos meg. Jeg har alltid vært slik at i det jeg får en idé og setter i gang med skrivingen går det lynraskt. Jeg kan sitte og stirre ut i luften i en time, men når jeg først kommer i gang med å skrive blir jeg ferdig kanskje kjapt.

I tillegg til dette må jeg selvfølgelig ha bilder til hvert eneste innlegg. Det tar tid å komme seg ut, finne et sted med gode lysforhold og en passende bakgrunn og det å ta bildene bruker vi ganske lang tid på. Jeg ender alltid opp med mange bilder, noe som er veldig bra fordi det er som regel maks 15 av de jeg kan bruke og det er på veldig gode dager! Når jeg da kommer hjem starter prosessen med å bla gjennom bildene og luke ut de som faktisk kan brukes for så å redigere disse. Alt dette tar mye tid, og si at jeg bruker en halvtime på å skrive innlegget, en til to timer på å ta bilder, i hvert fall en time på å redigere bildene og tiden jeg bruker på å skape en idé om hva jeg kan skrive om er vi plutselig oppe i fire timer på ett innlegg! Jeg legger ned masse tid, energi og glede i bloggen min og jeg kjenner at jeg blir ganske irritert når noen prøver å påstå av det å blogge ikke tar tid. Jeg kan ikke noe for det, men det stikker litt i hjertet fordi det virker ikke som om dere da forstår hvor mye av meg selv og min tid jeg legger i bloggen. Det er ikke lett å vite før man er der selv, og det er derfor jeg skriver dette innlegget, så dere kan forstå hvor mye som faktisk ligger bak dette!

På fredag hadde jeg fri og stod opp klokken åtte. Det første jeg gjorde var å finne frem macen min for å jobbe med bloggen. Jeg skrev og skrev frem til jeg tilfeldigvis så på klokken og da var den allerede tolv! Jeg hadde sittet i fire timer og jobbet med bloggen, og det jeg kan gjøre via macen er bare en liten del av en veldig stor jobb. Det å ha fri for meg vil ikke lenger si å ha fri. Det er på disse dagene jeg får gjort aller mest, og det er på slike dager jeg kan skrive til krampen tar meg og jeg elsker det! Blogging krever utrolig mye tid og arbeid, men personlig synes jeg det er kjempemoro! Det er en grunn til at jeg holder ut med bloggen samtidig som jeg har en annen jobb jeg må stille opp på flere ganger i uken. Det er fordi jeg elsker å blogge!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT

25 kommentarer
    1. Skjønner ikke helt hva du klager på egentlig? Vi ber deg ikke om å bruke sååååååååå mye tid som du påstår.

    2. Anonym: Det er ikke meningen å klage, men jeg vil informere alle som mener at det å blogge ikke tar tid om hvor mye tid det faktisk tar! Ingen ber meg bruke så mye tid som jeg “påstår”, men det er det som kreves.

    3. Jeg blogger selv og jeg forstår, føler og har det helt likens. Det tar ekstremt mye tid, men hvis man liker det, hvorfor ikke? Jeg er ikke på topplista engang, men putter like mye arbeid i bloggen som deg bare fordi jeg liker det. Jeg gjør det heller ikke for noen andre, noe jeg håper du heller ikke gjør, selv om alle bloggere på en måte gjør det for alle andre i tillegg til seg selv. Med tre innlegg på en dag kan man allerede fylle ut timene til en vanlig arbeidsdag, om ikke mer, og det er egentlig litt sykt. Stå på videre, du skriver ganske bra!

    4. Stine: Ikke sant, og det er kjempebra! Det er ofte lett å se på bloggere som faktisk legger tid og energi i innleggene sine uansett om de er på topplisten eller ei 🙂 Tusen takk<3

    5. jeg forstår virkelig at du har det hektisk Andrea 🙂 tror de fleste som klager er når folk som blogger på fulltid sier det er en værre jobb enn 8-4. Hadde en blogger klart og stått opp og vært på plass på et kontor klokken 8 på morgenen for og skrive et blogg innlegg og ta noen bilder av maten de har spist, svare litt på Mail og kommentarer så hadde de vært ferdig lenge før klokken 4 Hehe 🙂 men jeg forstår virkelig at du har mye og gjøre når du har en vanelig jobb i tilleg til og ha en stor blogg! Ha en fin dag videre 🙂

    6. Kristine: Det handler om litt mer enn å ta bilder av maten man spiser og svare på mail og kommentarer da 🙂 Jeg står ofte opp klokken åtte på fridagene mine, og tar kun et par pauser i løpet av dagen på et par timer. Da sitter jeg fortsatt og blogger igjen når klokken nærmer seg midnatt. Jeg tror de fleste bloggere fint kunne kommet seg på kontoret klokken åtte og jobbet hardt og effektivt frem til fire med kun en lunsjpause 🙂

    7. Det jeg synes er sååå utrolig positivt med deg, er at du faktisk har en jobb! (Uten om bloggen) en vakker dag så er det ikke noe blogg verden lengre. Jeg leser sjeldent blogger, men din må jeg innom vær dag😍 du er/virker så jordnær forsett sånn, så tror jeg du vil nå langt😍 et lite tips: ikke skriv om akkurat det samme som di andre bloggere skriver om, du kan bedre😍
      Håper sola skinner i Oslo for deg i dag🌸 håper en dag at jeg plutselig treffer på deg å kan si HEI til deg😊

    8. Men er det da verd det ? Hvis det virkelig er så mye jobb i og skrive blogg, ikke får man ferie, ikke kan man logge seg ut i helgen, ikke kan man skru av hodet når arbeidsdagen er ferdig fordi man hele tiden tenker på nye ideer og bilder osv.. er dette virkelig noe man kan holde på med i flere år som noen av bloggerene på topplista, hvis det er såå mye mere enn en 8-4 jobb..

    9. Sikkert ikke den ALLER letteste, men i forhold til de som redder liv og jobber knallhardt hver dag og alle de som truger med matte osv, R mye lettere enn å dra rundt i Oslo, ta bilder, skrive om produkter, hverdagen osv R ganske lett, d plager mange hvor lett d KANSKJE r, men selvfølgelig hvorfor ikke ha en jobb som ikke er super vanskelig, men du får veldig godt betalt 😉

    10. Ez: Sier ikke noe om hvor lett eller vanskelig det er, men at det tar mye tid. Du vet ingenting om hva jeg får betalt, men du skal vite at jeg får ikke nok betakt av bloggen til å betale halve husleia mi en gang 😉 Sånn sett veldig dårlig timesbetalt.

    11. Kristine: Det er nok litt annerledes når man er godt etablert, og man kan ta seg en fridag av og til, men da å du jo ha forberedt alt veldig godt 🙂 Jeg har ikke samvittighet til å ta en dag fri der hvor jeg er nå. Jeg sier heller ikke at det er såå mye mer enn en 8-16 jobb, men at det i prinsippet kan ta like lang tid 🙂

    12. Vil ikke kalle blogg en jobb! Er en slev som bestemmer om en vil skrive noe, eller rettere sagt- starte en blogg. Ingen andre en du selv som stiller krav til deg selv om hva som skal legges ut, de dom maser om at du burde legge ut, kan du bare overse. Ja du får “lønn”, men det er vell heller mere en påskjønnelse for at du gidder å underhold oss lesere med hva du gjør.

    13. Anonym: Det er jo en jobb så lenge en får betalt. Etablerte toppbloggere kan tjene over 100 000kr i måneden, så jo det er en jobb. Ingen bestemmer hvor mye tid man skal legge nei, nei, men det handler om hvordan man er som person. Jeg går 100% inn i det jeg gjør.

    14. Anonym: Det kan jeg virkelig ikke forstå. Da vil jeg gjerne vite hva du legger i en jobb 🙂 Blogging er tidskrevende, det krever kreativitet, gode skriveegenskaper, utstyr og når man får betalt er det vel en jobb?

    15. En blogg er FRIVELIG… En jobb er også frivelig, men der må du ikke ha lesere for å få inn kroner i mnd! Pluss at en jobb er en selvfølge, uten jobb- lite penger. Og de pengene du får, ser jeg på som en gode…

    16. Anonym: En jobb er også frivillig sånn sett, men om man kan leve av en blogg og man liker å blogge så hvorfor ikke? Nei, men du må ha kunder og det er på en måte litt samme greie. Uten jobb = lite penger, ja men det er ikke et argument for at en blogg ikke er en jobb.

    17. Skjønner at det er mye jobb og at det tar tid å skrive interessant nok til å tiltrekke seg lesere. Du må jo også finne på ting som ikke alle andre gjør for at det skal være spennende for oss å lese. Men tror dette innlegget “back-fired” litt fordi det kan virker som at du klager og syter over at det er mye jobb når du egentlig prøver å forsvare blogg-tittelen. Er mange bloggere som har hatt den diskusjonen tidligere og det kommer sikkert mange fler, men vi som er faste blogglesere skjønner jo at det er mye jobb. Det er jo ingen andre enn deg som velger å ha to “jobber” samtidig og publiserer tre innlegg om dagen 🙂

    18. Anonym: Det er på ingen måte meningen å syte eller klage, men å vise hvor mye jobb det faktisk er 🙂 Jeg prøver ikke å forsvare tittelen i innlegget, det er en påstand lesere ofte kommer med som jeg motbeviser. Andre bloggere eller mennesker i verden? Flere andre bloggere har jobb ved siden av, blant annet Marte Borge og Fitliving 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg