VISSTE DU DETTE OM BLOGGING?

Reklame | annonselenke Nelly

KJOLE HER (50%)/ VESKE THAILAND

Nå kan jeg feire et halvt år som heltidsblogger, yei! Dette er faktisk jobben min og jeg må klype meg i armen hver eneste dag for å sjekke at dette skjer på ordentlig. Det er virkelig drømmejobben min og det virker å være et ganske så ettertraktet yrke om dagen, så jeg tenkte å dele litt funfacts om det å jobbe som blogger med dere.

Dette er min erfaring og mitt inntrykk, så er kanskje noen helt uenig i enkelte utsagn fordi de opplever det annerledes eller jobber på en annen måte, men sånn er det jo. Selv om vi bloggere har samme yrke så velger alle helt selv hvordan de vil jobbe og vi er enkeltindivider som opplever ting helt forskjellig.

Såååå, visste dere dette om blogging?

💻 Offentlige fridager er egentlig ganske kjedelig når man er blogger på heltid. Da er jo alt stengt og muligheten for hva man kan finne på er begrenset. Jeg jobber jo uansett om det er offentlig fridag eller ikke så jeg merker ingen forskjell på den måten. Den eneste måten jeg merker det på er jo at alt er stengt, haha.

💻 Man har utrolig mye frihet. Selv om jeg også jobber på fridager så kan jeg i utgangspunktet ta meg fri når jeg vil. Jeg kan også velge å jobbe veldig mye i perioder og da jobbe mindre i andre hvis jeg vil det. Så er jo det aller beste med jobben at jeg kan jobbe fra hvor som helst i verden!

💻 Du tjener ikke automatisk masse penger selv om du har mange lesere. Det er lett å tenke at man tjener gode penger med en gang man ligger på topplisten, men slik er det altså ikke. Jeg har ligget fast på topp 20 siden starten av 2017, men kunne ikke klare meg med blogglønningen før i januar i år, to år senere. Ting tar altså tid.

💻 Det er bare å bli vandt med at folk forhåndsdømmer deg og yrket ditt. Det er nesten så jeg vegrer meg for å si hva jeg jobber med i enkelte tilfeller. Noen har et veldig dårlig inntrykk av yrket og bloggere generelt, mens andre kanskje ikke vet så mye om det. Selv om jeg er stolt av jobben min og hva jeg får til så er det ikke gøy å bli møtt med negativitet og nesten en litt hånlig tone av enkelte, men sånn er det.

💻 Ting tar mer tid enn man ser for seg. Det er mye jobb bak et innlegg. For det første må man finne på hva man skal skrive om, man må ta bildene, velge oppsett, finne location, planlegge antrekk eller finne tilbehør til det man skal ta bilde av, ta bildene, redigere og sette det sammen til et innlegg. Det som tar aller lengst tid er antakeligvis redigeringen. Det kan jeg sitte med i flere timer etter en stor shoot. I tillegg så skal man markedsføre bloggen og innleggene for å få leserne inn så det er en god del jobb. Bare spør de fire venninnene mine som synes det var mye å gjøre da de skulle dele ferdigskrevne innlegg under tiden min på Love Island, haha.

💻 Det ligger ofte utallige mange nei bak et ja. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått nei i løpet av min forholdsvis korte karriere, men det har vært mange. Særlig i starten, men det skjer enda. Man må bare ikke gi opp fordi når man får sitt første ja er det fantastisk!

💻 En del av jobben er å bli kritisert, omtalt og bli utsatt for ryktespredning. Noen mener at dette bør man tåle når man velger å være en offentlig person og selv om jeg er helt 100% uenig i det utsagnet så må jeg dessverre akseptere at det er sånn. Det er grusomt, unødvendig og uforståelig, men dessverre så er det en del av jobben.

💻 Man er sin egen sjef, noe som er fantastisk. Jeg velger når jeg skal jobbe, hva jeg skal gjøre og akkurat hvordan jeg vil ha ting. Yei!

💻 Mine tre viktigste verktøy er Mac, iPhone og kameraet (+ Lightroom). Svikter en av disse er det ganske krise. Lightroom er programmet jeg bruker for å redigere bildene mine og jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten.

💻 Det er ufattelig moro. Jeg elsker jobben min og det er absolutt den beste jobben jeg har hatt noen gang. Jeg lærer utrolig mye, både om markedsføring, annonsering, foto og redigering. Jeg får også utfordret meg selv på veldig mange måter, både kreativt og psykisk. Det er så spennende og så moro!

💻 Man er alltid litt på jobb. Dette blir man nok bedre på når man har hatt denne jobben lenge, men jeg klarer aldri å ta meg helt fri. Det er alltid noe som kan deles, skrives, redigeres eller planlegges uansett om jeg er på ferie eller har bursdag. Jeg synes jo det morsomste med å dra på ferie er å ta kule bilder og dokumentere reisen så da blir det jo jobb på ferie også, hehe.

💻 Hvis du gjør en feil er det flere titusener som ser den. Jepp, det er ikke bare noen kollegaer eller sjefen din. Det er du, og veldig mange andre. Hvis man gjør en feil, noe som er menneskelig, så er det en liten ulempe at såpass mange ser den for den fort spredt i sosiale medier så enda flere får se den. Ikke alltid like moro, men sånt skjer.

💻 En del av jobben min er for eksempel å se på nye serier og få gratis klær. Yei! Det er mange fordeler med denne jobben. Spons er selvfølgelig en av dem, man kan få gratis reiser, opphold, klær, frisør og mye mer, men husk at alt du får må skattes av så helt gratis er det nå ikke. En annen ting som er morsom med jobben min er at en arbeidsdag kan bestå av å se på serie i en god del timer. Jeg pleier ofte å dele serietips så da kan jeg fint unnskylde noen timer på sofaen med Netflix 😉

💻 Man blir ofte den kjipe som må dra opp kameraet på restaurant og knipse bilder midt i travle handlegater til resten av reisefølgets frustrasjon. Yep. På romantisk date? Vent, jeg skal bare ta bilde først! På ferie med vennegjengen? Kan noen ta bilde av meg her?! Og her?! Og her?! Vent, ikke spis jeg må ta bilde! Haha, dette er så meg… Jeg har faktisk blitt bedre på å legge fra meg jobben akkurat på ting som dates og bursdager, men generelt er jeg ganske på. Det er jo fordi jeg synes det er så moro! Jeg vil gjerne dele alt som er kult, morsomt, fint og gøy med dere så da går det til tider litt utover de rundt meg, wopsi.

 

16 kommentarer
    1. Har alltid lurt på akkurat det, hvorfor merker ikke dere bloggere netflixreklamer og andre streamingtjenester som reklame? Du sier jo rett ut her at du får betalt for å se serier.

      1. Jeg får ikke betalt for å se på serier, nei 🙂 Jeg ser serier for å kunne følge opp en spalte jeg har av og til på søndager som heter søndagens film-/serietips. Det er det samme som å si at alle innlegg må merkes med reklame fordi jeg tjener penger på å blogge. Da må jeg merke et innlegg om hva jeg har gjort i dag som reklame fordi jeg skriver om det. Jeg tjener ingen penger direkte på et blogginnlegg om film- og serietips. Håper det var oppklarende 🙂

    2. Du skriver fremdeles ikke noe om inntekt?
      Du nevner i overskriften hvor mye man tjener men nevner ingenting.. Hva får du pr innlegg? Hva ligger du på i mnd lønn?

      1. Står ikke noe i overskriften om inntekt og kommer heller ikke til å utdype dette her på bloggen. Hvis noen er så nysgjerrige på hva jeg tjener får de sjekke skattelistene når de kommer. Jeg går ikke rundt og spør folk hva de tjener og synes det er veldig merkelig å spørre andre om, selv bloggere 🙂 hvis du tenker på swipe upen min så stilte jeg et spørsmål om man tjener mye på å ligge på topplisten, svaret på det kommer her i innlegget ved at jeg forteller at man ikke automatisk tjener mye på å ligge på topplisten og at jeg selv ikke kunne leve kun av blogg før etter to år på topp. Det går an å snakke om økonomi og inntekt uten å gå på direkte tall 🙂

    3. Du er utrolig flink og står på som bare det 😊
      Ikke bry deg hva andre syntes om at du jobber med blogg, det er din jobb akkurat som de har sin jobb. Du strever på lik linje som de, bare med noe litt annet kanskje. Syntes bloggere som deg fortjener mye ros, du er knall tøff og må takle utrolig mye motgang til tider i kommentarfeltet som mange andre på topplisten, bare det er strekt. Liker bloggen din 😊 Hilsen fast leser ❤️

    4. Dere bloggere er veldig ivrige på å kalle det jobb, men spørsmål om hva man tjener i dette yrket er liksom frekt. Andre yrker kan man søke opp og se hva lønnen er, så hvorfor er det frekt å spørre hva du som blogger tjener?

      Å si at du jobber hele tiden er jo litt teit. Å ta bilder av mat og seg selv er jo en hobby, så i grunnen tjener du penger på hobbyen din. Fint for deg, men ikke kall det jobb.

      1. Hel, Charlotte 🙂 Du kan søke meg opp på skattelistene neste år om du er såpass nysgjerrig. Lærer er et veldig mye eldre yrke enn influencer/blogger så det kan fort være det kommer noe lignende for vårt yrke etter hvert, selv om det antakeligvis blir noe unøyaktig da det er varierende fra person til person, eller fra foretak til foretak om du vil. Vi bloggere har nemlig noe som heter et foretak slik at det vi driver med blir en business. Noen har AS, andre har enkeltpersonsforetak så hobby… njæ.

        Ja, det er en jobb og jeg tjener penger på det som en hang var hobbyen min, men som jeg nå har klart å gjøre til jobben min. Er ikke det gøy? 😀 håper du klarer å oppnå dine drømmer, ha en fin lørdag videre 🙂

        1. Blir det ikke litt feil å overse budskapet her?
          Dessuten blir det litt vagt å dra parallell mellom lærer og blogger. En lærer har o bunn bachelor og veldig ofte ekstra pedagogiske år mens en blogger har en data og ett kamera. Men igjen, så unngår du å svare på spm som blir stilt..

          1. Hvordan mener du jeg unngår å svare på det? 🙂 Jeg ser ikke helt budskapet. Hun påstår at dette er en hobby og ikke en jobb, jeg forteller hvorfor dette er en jobb. Jeg har startet et enkeltpersonsforetak og er selvstendig næringsdrivende som veldig mange andre her i landet. Jeg jobber, skatter, fører regnskap.. Ser ikke helt hva jeg ikke har svart på. Når det kom til lærerparalellen var det et svar på hvorfor man kan søke opp inntekt der og ikke en bloggers, ikke hvilket yrke som er “mest jobb” eller “riktig jobb”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg