VINTERDEPRESJON ELLER BARE TRØTT?

Reklame | Annonselenker Nelly

JAKKE BERSHKA / T-SKJORTE ZARA / BUKSE BIKBOK / VESKE HER / SKO NIKE

Okei, nå er det krise i heimen her. I hvert fall i “rosa boble/I-landsheimen”. De siste dagene har jeg vært så ufattelig trøtt. Vi snakker zoombie-modus, sånn helt seriøst. Jeg har ikke sjans til å komme meg opp om morgenen, noe som er veldig merkelig fordi det er bare noen få dager siden jeg trodde døgnrytmen var spikret og jeg våket av meg selv mellom åtte og ni om jeg ikke hadde på vekkerklokke. Perfekt!

Nå slumrer jeg, så slumrer jeg litt til og så slumrer jeg plutselig til klokken er ti. Det er ikke greit! Det er så ikke greit, men jeg bare har virkelig ikke sjans. I dag skulle jeg opp ti over åtte. Morten og jeg skulle spise frokost, dra på trening, jeg skulle fikse meg og ta bilder til en annonse. Alt dette skulle skje før klokken tolv, for da skulle vi gå ut av døren for å rekke en avtale. Nå gikk vi fortsatt ut av døren klokken tolv, men det eneste jeg rakk var å fikse meg og å spise frokost.

Okei, det er en ting dere må vite om meg om dere ikke vet det allerede. Jeg elsker rutiner. Elsker det! Hvis jeg sover for lenge på en dag hvor det ikke er en del av planen så får jeg smått panikk. Jeg legger planer for dagen og det å stå opp tidlig er for meg starten på en god dag. Det å forsove seg… Det er ikke like bra. Jeg elsker rutiner og jeg trenger det nå mer enn aldri.

Nå har jeg bablet i et halvt innlegg om at jeg forsov meg. Greit nok, men jeg lurer på en ting. Er dette vinterdepresjon? Eller er det bare vinteren? Eller er det bare jeg som er trøtt? Jeg er nemlig også ekstremt fysen om dagen. Jeg craver alt, men særlig smågodtsjokolade som stratosdyr og spragleknas. Jeg craver iskrem også egentlig. Og bakevarer for den saks skyld.

Så egentlig er det jeg sier at jeg er trøtt og har lyst på sjokolade, haha. Det er vel muligens normalt, men er ikke det vinterdepresjon også da? Eller kanskje ikke. Den depresjons-delen har jeg jo overhodet ikke sett noe til. Jeg er jo kjempeglad. Dette er kanskje den beste januarmåneden så langt, kun slått av januar 2017 da jeg tilbragte tiden min i Mexico. Så okei da, det er ikke vinterdepresjon, men hva feiler det meg? Kanskje det rett og slett bare er for avslappende å sove med kjæresten min igjen, men hallo. Hva skjer da når vi bor sammen?

Ahhh, jeg orker ikke. Har dere noen tips til hvordan man lettere står opp? Foreløpig har jeg prøvd å bytte alarmtone, legge telefonen lenger bort (ikke at det hjelper når kjæresten har lange armer og er en slumrer om dagen han også), legger meg tidlig og ja. Det er vel det. Hjelp meg.

 

35 kommentarer
    1. Hei fineste!❤️ Det er definitivt ikke en depresjon. Du vet VIRKELIG om du har det eller ikke. Det kan jeg skrive under på!😌 Da hater du alt og alle, tenker negativt, er ulykkelig og alt er veldig mørkt! Man må også føle på disse symptomer i flere mnd for å kalle seg deprimert! Må bare få frem dette, da fryktelig mange trooor de er deprimert hvis de har et par uker med litt nedstemthet! Naturlig å bli trett på vinteren, og dermed blir man veldig fysen på noe søtt/godt/usunt. Så dette er nok veldig normalt altså, Andrea!❤️ Nå MÅ du jo ikke for å rekke jobben din du hadde…Og rekke alt før jobben du hadde. Har nok kanskje også litt med det å gjøre?! Du MÅ opp, men ikke sååå MÅ som før. Hehe! Stor klem til skjønne deg!❤️

      1. Takk for oppklaringen <3 Det er nok sant at dette med vinterdepresjon fort blir litt feil fremstilt (på grunn av sånne som meg som tror de har det fordi de er trøtte hehe). Sant, det er nok veldig derfor ja. Må man så må man. Nå vil jeg, men jeg må ikke hehe.. <3

        1. Hehe, akkurat 😉 stå på videre fina!❤️ Bloggen din er sååå bra! Digger deg nr. 1!❤️ Klem

    2. Hei!
      Kanskje du allerede tar det, men et tips kan være D-vitamin tilskudd. Jeg hadde det på samme måte som deg, og da fikk jeg beskjed av legen at jeg hadde stor mangel på D-vitamin. Ellers vil jeg bare si at jeg synes bloggen din er så inspirerende, og tror at avgjørelsen med å leve av bloggen er helt rett for deg! Ha en fin kveld videre <3

    3. Trøtt og cravings? Det høres ut som meg når jeg var gravid 😉 typiske “symptomer”… ikke for å stresse deg- du kan jo bare være sliten og? Synes dog du gløder om dagen.. det er jo og et klassisk gravidsymptom.. men så er jo du forelsket og ❤

        1. Man kan fint være trøtt og ha cravings uten å være gravid og ja😉 D-vitamin mangel er ikke uvanlig ifht tretthet..vi får sjeldent dekket D-vit behovet om vinteren..håper du og Morten får nyte mange år som kjærester før eventuelle barn 💕 Barn er kjempekos, men såå herlig å være nyforelsket også og kunne gjøre det man vil, når man vil! Det unner jeg deg virkelig 😘 særlig ettersom det er din første kjæreste! Nyt hverandre 💕 Ps; vi ventet 10 år før vi fikk jenta vår, glad vi fikk opplevd så mye sammen før vi fikk barn. Man kan gjøre mye med barn og altså, men det krever litt mer planlegging 😉

        2. Ikke hver for sikker på at du ikke er gravid 🙈 mange som har mensen og blitt gravid på prevansjon. Venninna mi ble født med spiralen i panna 😣😣

    4. Akkurat som meg! Får heeelt noia hvis jeg ikke er i rutinene mine 😂 hva heter buksen du har på deg her? Den var superfin! Kledde deg skikkelig 😍

    5. Heisann fine! Nå kommenterer jeg aldri blogger hos noen, men følte jeg måtte/ville si noe her. Du har nok ikke depresjon, men mørket tapper deg for energi (noe som er helt normalt hos alt for mange). Men det er stor forskjell på vinterdepresjon og det å være sliten og trett, så det er for meg viktig å ikke “bruke” depresjon som et ord man slenger utav seg, for tro meg om du er deprimert VET du at du er det, og denslags er ikke noe man florerer rundt i spørsmål på har/har ikke.

    6. Hei fine🥰tenker du er ekstra sliten/trøtt siden du er i et fast forrhold.Mange rutiner som blir anderledes,du er vant til å være bare du,gjøre ting lakt opp etter dine egne gjøremål.Nå har du Morten som tar mye av tiden,og det å ha kjæreste er Fantastisk men og litt anderledes og krevende.
      Det har jo gått i ett siden Love Island,mye nytt,mye oppmerksomhet fra kjæresten ,bloggen ,folk du møter osv…
      Det går seg til🤗Ta vare på kjærligheten og ikke stress noe rundt det, så blir vel hverdagen «normal «igjen etterhvert 🤗Klem og hilse Morten😊

    7. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en test for man kan ha mens selv om man er gravid.. og det kan jo hende du mangler vitaminer i kroppen også det kan være grunn for du er trøtt 👌

    8. Hei! Jeg har lenge vært trøtt selv inntil en mnd siden da jeg endelig kjøpte kosstilskuddet Veg1, som inneholder det veggiser oftest trenger.
      Selv følger jeg en plantebasert diett fri for alle animalske produkter og må derfor ta tilskudd av vitamin b12, de fleste nordmenn om ikke alle anbefales også å ta vitamin D i alle måneder med bokstaven R i seg.
      Uansett vil jeg anbefale deg en tur til legen for å få tatt en liten blodprøve.

      Ha en fin dag!

    9. Vinterdepresjon og trøtt er to veldig forskjellige ting, er ikke sammenlignbart. Men ja, denne mørketiden er tung, jeg sliter også veldig med å stå opp i rett tid og craver ofte mye usunn mat i disse tider! Slitsomt.. men har begynt med å ta D vitamin hver dag, og det hjelper faktisk veldig, prøv det Andrea 😃❤️

    10. Jeg slet med det samme, viste seg at jeg manglet en del vitaminer og ikke minst et stort jernmangel.
      Tar nå jern, c vitamin, d vitamin, omega 3 kapsler og vitamin bjørner. Merker SÅ stor forskjell ♡

    11. Hei! Virker ikke som om du har vært innom alternativet om å ha kyssesyken! Jeg fant ut at jeg hadde kyssesyken rett før jul og jeg hadde egt ikke så mange symptomer, men jeg var konstant sliten og ble ekstra sliten av å gå i trapper etc.🌸 Jeg er også konstant sulten og har så lyst til å spise søte ting hele tiden. Ett annet symptom er at du er litt hoven i ansiktet. Selv om du kanskje ikke har delt flaske med noen som har nettopp hatt kyssesyken kan du fortsatt ha blitt smittet. Mange vet ikke en gang at de har kyssesyken og hvis folk har hatt det før er de smittebærere I sånn 18 måneder. Hvis du tror det kan være en sjanse for at du kanskje har kyssesyken hadde jeg dratt til legen å tatt blodprøver så fort som mulig! Håper jo at du ikke har det, men er greit å sjekke❤️❤️ Håper du blir bedre snart😊🐇

      1. Hei <3 Jo, jeg sjekket det også hos legen for et par uker siden. Testet alle typiske sykdommer som har disse symptomene som mangel på B12, vitamin D, kyssesyken, diabetes osv. Hadde det også da jeg gikk på videregående, så krysser fingrene for at jeg slipper å få det igjen 😀 men tusen takk for tips <3

    12. Hei! Virker ikke som om du har vært innom alternativet om å ha kyssesyken! Jeg fant ut at jeg hadde kyssesyken rett før jul og jeg hadde egt ikke så mange symptomer, men jeg var konstant sliten og ble ekstra sliten av å gå i trapper etc.🌸 Jeg er også konstant sulten og har så lyst til å spise søte ting hele tiden. Ett annet symptom er at du er litt hoven i ansiktet. Selv om du kanskje ikke har delt flaske med noen som har nettopp hatt kyssesyken kan du fortsatt ha blitt smittet. Mange vet ikke en gang at de har kyssesyken og hvis folk har hatt det før er de smittebærere I sånn 18 måneder. Hvis du tror det kan være en sjanse for at du kanskje har kyssesyken hadde jeg dratt til legen å tatt blodprøver så fort som mulig! Håper jo at du ikke har det, men er greit å sjekke❤️❤️ Håper du blir bedre snart😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg