TIPS TIL DERE PÅ LAVFODMAP

Dette er ikke kostholdsråd eller råd til lavfodmap-dietten, men råd som har hjulpet meg å takle lavfodmap. For dere som ikke vet det så har jeg noe som heter irritabel tarm. Det betyr kort fortalt at tarmen min reagerer på veldig mye vanlig mat, som igjen gir magesmerter, avføringsproblemer og ekstremt oppblåst mage.

Personlig har jeg slitt veldig med å komme inn i dette med lavfodmap og etter å ha skrevet om det så har jeg fått mange tilbakemeldinger på at flere sliter med det samme! Det er vanskelig når man plutselig ikke kan spise det man vanligvis spiser som havregryn, brød, frukt, grønnsaker, melk osv., særlig når man må lage omtrent alt fra bunnen av for å ikke få i seg noe man ikke tåler. Nå går det heldigvis bedre for min del og derfor tenkte jeg å dele noen av tipsene som gjorde alt med lavfodmap lettere for meg.

🖤Kokeboka til Julianne Lyngstad. Denne har hjulpet meg ekstremt mye. Jeg startet med å bruke en del av oppskriftene hennes som lå på nett og etter hvert skaffet jeg meg kokeboken. Den inneholder oppskrifter til lunsj, middag, frokost og kos, samt mange gode tips.

🖤 Planlegg middagen for hele uken, så handler du inn alt og har en plan så du ikke plutselig står det sulten klokken 20 og ikke har noe du tåler i kjøleskapet. Det er da man går på smellen.

🖤 Laktosefri is fra Diplom-is med nonstop. Det er lavfodmap og kjempegodt!

🖤 Når du lager middag, lag gjerne ekstra så du har til lunsj dagen etterpå eller kan fryse ned og ta opp en dag med dårlig tid. For eksempel lagde jeg hjemmelagde fiskekaker en dag og da lagde jeg dobbelt opp, frøs halvparten slik at jeg har det tilgjengelig 

🖤 Planlegg gjerne frokost og lunsj for uken også slik at du ikke går på en smell. Du trenger ikke sette opp faste dager, men sett opp syv lavfodmap frokoster og syv lunsj-forslag

🖤 Noba appen! Den kan du bruke til å scanne matvarer i butikken for å sjekke om de er lavfodmap. Det står også om det er sjekket av klinisk ernæringsfysiolog osv.

🖤 Lavfodmap grupper på Facebook. Jeg er medlem av en norsk og en engelsk (for vegetar- og vegetarianere) og der kan man søke opp tips og spørre om ting man lurer på relatert til lavfodmap.

🖤 Jeg leste et veldig godt råd som hjalp meg å senke skuldrene: det er ikke farlig om du spiser noe feil, det er «bare» vondt. Det er ikke krise om du gjør en feil, da har du antakeligvis lært av den!

Har du noen gode tips?

10 kommentarer

Siste innlegg