TEGN PÅ AT DU BØR DUMPE VENNEN DIN

Reklame | Annonselenker Nelly

Jeg har verdens beste venner og er evig takknemlig for det. Det tok litt tid før vi fant hverandre, eller i alle fall før jeg fant dem og før det var det en del turbulente vennskap ute og gikk. Maktkamp, sladder og ting som absolutt ikke hører med i et vennskap var dessverre ting som skjedde. Det var ikke mange, men en her og en der. Heldigvis klarte jeg å kvitte meg med de “vennene” som virkelig ikke gjorde annet enn å dra meg ned og erstattet dem med de fantastiske vennene jeg har i dag!

KÅPE HER / SKO HER / VESKE HER

  • 😤De gleder seg ikke på dine vegne. Dette er et veldig, veldig, veldig dårlig tegn. Hvis ikke vennen din klarer å bli glad for dine bragder, eller klarer å glede seg over at du oppnår en drøm, får en bedre jobb eller vinner i lotto så er det ikke en venn du bør beholde. Gode venner gleder seg over hva de nær dem får til og oppnår. De blir ikke sjalu og sure.
  • 😤Venner som snakker bak ryggen din. Okei, alle snakker kanskje litt bak ryggen til hverandre i en nær vennegjeng, men som regel kommer det også frem og man tar diskusjonen med den personen det gjelder om det faktisk er noe viktig. Og det er sjelden noe ille. De skumle “vennene” er de som snakker bak ryggen din til fremmede og bekjente.  De som vil sette deg i et dårlig lys hos andre for å fremstå bedre selv. Dump dem!

😤De stiller ikke opp når du trenger dem. Har du en venn som alltid trenger hjelp til ting, enten det er å flytte inn i en ny leilighet eller komme seg gjennom en tøff kjærlighetssorg, men som aldri er der om du trenger han eller henne? Det er ikke greit. Man må gi og ta i forhold, også i vennskap. Hvis du har venner som aldri stiller opp for deg, men forventer at du er der for dem så blir det helt feil. Dump!

😤Venner som snylter på deg. Den vennen som alltid låner litt her og låner litt der, men som aldri gir tilbake… Det kan bli ganske mye i lengden altså! Eller kanskje du har en venn som forventer at du alltid skal betale fordi du tjener mer enn han eller henne og blir sur om du ikke gjør det? Sånt er ikke greit. Man må respektere hverandre i et vennskap og det der er ikke respekt.

😤De som alltid finner noe negativt i det positive hos deg. Hvis du er glad for noe, så finner de alltid en grunn til at du ikke burde være så glad. Hvis du har fått en ny jobb, så påpeker de hvorfor den ikke er bra nok og hvorfor deres jobb er bedre i stede for å juble på dine vegne. Venner som aldri kan glede seg på dine vegne, men konstant vil trekke deg ned og alltid ser det negative. Dump, dump, dump.

😤Lystløgnere. Personlig orker jeg det ikke. De som lover ting hele tiden, de som forteller historier hvor minst halvparten av historien er løgn og de som ja.. generelt lyver. Det er en dårlig egenskap og grunn for å dumpe.

😤Venner med dårlig innflytelse på deg. Dette er faktisk ganske seriøst. Har du venner som presser deg til å gjøre ting du egentlig vet du ikke burde gjøre, eller kanskje venner du vil gjøre det samme som fordi du synes de er kule selv om du vet at det de gjør er galt? Da er de ikke gode venner å ha.

😤Venner som ikke støtter deg. Jeg sier ikke at man skal stå og se på at vennene dine driter seg ut mens man klapper i hendene fordi man alltid skal være støttende, men man noen ganger trenger man støtte. Kanskje du står overfor et vanskelig valg som abort? Kanskje du må bryte kontakten med et familiemedlem som gjør deg vondt? Da er det godt med venner som støtter deg selv om valget er vanskelig.

😤De vennene som alltid avlyser. Dere avtaler og avtaler og avtaler, ofte er det du som tar initiativ. Ja, kanskje hver gang til og med! Men vennen din? Vennen avlyser og avlyser og avlyser. Da er du rett og slett ikke en prioritet for det mennesket og da bør du heller dumpe “vennen” og bruke tiden din på de som også har tid til deg!

 

14 kommentarer
    1. Hei kjære Andrea. Du er herlig!
      Noen av disse punktene traff meg. Jeg har ei venninne og vi var ekstremt mye sammen før, men etter jeg ble mamma.
      Som snart er 4år siden, så har vi bare vært bra nok hvis hun ikke har noe annet å gjøre. Kjenner jeg er så skuffet over det, spesielt også fordi hun er fadder til barnet mitt. Jeg er også alenemor, så det hadde vært så fint å ha noen som du vet er der uansett. Nå har hun vært igjennom et brudd (med en jeg ikke vissste om) og da tar hun kontakt etter månedsvis med stillhet…
      Synes det gjør vondt i magen.
      Ha en fin dag!

    2. jeg hadde en veninne som jeg ble kjent med på ungdomskolen som var helt forferdelig. hun stjal ting av meg, blandt annet klær. hun løy og satte ut rykter om meg som ikke var sanne, hun gjorde narr av ting jeg sa feil eller gjorde feil sånn at jeg følte meg skikkelig dum, hun ga meg skylden for ting hun hadde gjort og satte meg i et dårlig lys, man kunne ikke betro seg til henne eller fortelle henne ting hun ikke skulle si videre, for det gjorde hun. hun var råtten mot mange, også kjæresten hun hadde den gang. etterhvert kuttet jeg henne ut for det der var ingen venninne å ha

    3. Jævlig enig.. æ har flere som mene at æ ska gå og ha smærta pga dæm og det kalle ikje æ en ækte vænn men de næsten tvinge mæ te og ha kontakt me dæm.. ka vil du si om det, e det en vænn eller ka syns du om det ? Ville du gått og hatt smærta pga en vænn ?

    4. Uff, jeg har en venninne som har vært bitter og sjalu helt siden jeg fikk meg kjæreste. Jeg er kjempelykkelig med han, men føler at hun ikke er noe glad på mine vegne, og at hun ikke unner meg å ha det bra med han bare fordi jeg har mindre tid til henne. Selv prøver jeg å finne tid til begge, og det er som regel jeg som tar initiativ. Hvis hun spør om å finne på noe(ofte samme dag eller rett før), og jeg ikke kan, får jeg bare høre at jeg kun prioriterer kjæresten og aldri vennene mine. Dette er ikke sant, og det er ingen av mine andre venninner som føler det på denne måten. Det er så utrolig slitsomt at hun konstant prøver å gi meg dårlig samvittighet, og jeg føler at vennskapet tapper meg for energi og gir meg utrolig lite. Veldig trist at det har blitt sånn, for hun har lenge vært en av mine nærmeste venninner.. tør ikke å ta det opp med henne heller, for da blir hun sur og legger all skyld over på meg.

    5. Jeg har ei venninne som har hatt kjæreste mer eller mindre sammenhengende siden vi var 18. Og jeg har vært der for henne og hørt om alle de spennende romantiske datene hennes, de søte kjærestegavene, sett bilder fra feriene. Og jeg har hele tiden vært singel. Men likevel klart å glede meg på hennes vegne.

      Hun ble singel for ett år siden, og nå har jeg i en alder av 30 min aller første kjæreste! Jeg opplever alt det spennende og fine for første gang! Men hun lar meg ikke dele det med henne fordi det er for vondt å høre på når hun selv ikke har kjæreste…. Hørte på henne i 10 år jeg selvom jeg var alene …. Men får ingenting tilbake

    6. Kjenner meg litt igjen.
      Jeg har en situasjon nå. Jeg har en venninne som kom veldig nærme samboeren min i sommer, jeg sliter veldig med henne etterpå. Har sagt til henne at jeg synes det er ubehagelig og ønsker at kontakten går mer mellom meg enn samboer. Hun sender alltid melding til samboer å spørr om vi alle skal finne på noe, aldri til meg og det er alltid jeg som må ta kontakten.
      Før og etter hun kommer så synes jeg det er veldig vanskelig. Samboer har også holdt avstand fra henne.
      Har du noe ide? Jeg er sånn bør jeg kutte henne ut? Men samtidig så, så jeg henne som min nærmeste venninne. Alt mellom meg og samboer har ordnet seg, men jeg føler meg ofte veldig utenfor.
      Dette har jeg slitt med nå i 6 mnd eller noe

      Du er alltid så flink til å svare på kommentarer og kommer med gode råd

    7. Jeg kjenner meg igjen men hvis jeg slutter å være venn med henne kan det hende at jeg nesten ikke har noen venner//:

      Synes at det er bra at du legger ut slikt<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg