TANKER OM VALPELIVET SÅ LANGT

Tenk at Trulte har vært i familien vår i en måned allerede. Det er så rart fordi jeg føler egentlig at vi har hatt henne i en evighet. Tiden flyr samtidig som den står stille. Det er umulig å forklare det og jeg har ganske blandede følelser rundt akkurat det der. Hun vokser så fort og selv om jeg elsker å se henne vokse og gleder meg til å ha en voksen hund, så er det trist at hun går fra å være en liten baby til å bli voksen. Ahhh, valpetiden.

Jeg ble fortalt at man må nyte den samtidig som den er grusom og nå skjønner jeg akkurat hva dere mente. Jeg har skrevet ned noen tanker om denne vidunderlige grusomme tiden. Noen som kjenner seg igjen?

🐶 Det å få valpen stueren når man bor i blokk er et prosjekt for seg selv. Her kan vi ikke bare åpne døren og ta en rask tur ut i det vi ser at hun må på do. Neida. Det er ut i gangen, på med utstyr, jakker og sko. Ut i enda en gang, ta heisen ned, ut en dør og så ut enda en dør, ut av fellesområdet og så kan den stakkars valpen få sette seg end å gjøre sitt. I løpet av den tiden har hun antakeligvis glemt at hun må på do…

🐶 Vi som trodde at vi “styrer” over hunden. Hele livet vårt handler om å gjøre hennes liv best mulig. Hvordan kan du få det enda bedre? Å du vil leke? Da leker vi? Det er kosetid nå, ja. Nå skal vi følge deg på do. Hehe, neida dette er satt veldig på spissen, men det slo meg en dag at hunden lever som en dronning med oss som slaver haha.

🐶 Vi har fått verdens nydeligste hund. Hun er så snill, nysgjerrig og smart. Hun elsker å kose og elsker å leke, men hun kan fint underholde seg selv om vi ikke gidder å kaste ballen for to hundre og førtiåttende gang. Hun slapper maks av når vi er alle tre samlet og hvis vi er i hvert vårt rom legger hun seg gjerne i gangen midt mellom de to rommene så hun kan være med begge samtidig. Hun er helt fantastisk fin 😭

🐶 Jeg hadde ingen anelse om at et valpekurs varte i ni uker… Ja, jeg vet man kan få kortere også, men det var det som passet best for oss. Det er jo sikkert bare bra at det varer så lenge og vi lærer nok utrolig mye, men jeg trodde kanskje det var sånn tre kvelder jeg.

🐶 Jeg har lært at man må sove når valpen sover. Vi har heldigvis hatt veldig få våkne netter. Helt fra første stund sov hun gjennom natten og det er himmelsk, men når man er alene med henne over lengre tid er det godt med en powernap. Da er det bare å vente til valpen sover og benytte seg av muligheten til å få noen minutter med skikkelig hvile.

🐶 Det er så utrolig mye selskap! Jeg føler meg mye tryggere med henne hjemme alene selv om hun ikke hadde gjort annet enn å logre og slikke på eventuelle innbruddstyver. Det er noen her og selv om det er en liten valp som ikke kan si så mye, så viser hun kjærlighet og omsorg på mange andre måter. Det er så koselig!

🐶 Jeg er mye mer i bevegelse nå enn før takket være bebbis. Alle de små turene ut i frisk luft gjør godt for både kropp og sjel. Ja, til og med de turene hvor man river seg i håret fordi valpen nekter å gå på do selv om hun åpenbart må hehe… Nei, det er godt å kjenne at man kommer seg ut mer altså!

🐶 Selv om både Morten og jeg har hatt våre små sammenbrudd og vært dritt lei så angrer jeg ikke et sekund på at vi valgte å få en valp nå. Det er helt fantastisk! Jeg koser meg så ufattelig mye i hennes selskap og jeg smelter totalt av å se Morten med henne. Han er så flink! Jeg elsker når alle tre ligger i sofaen å slapper av, går på tur eller når vi leker med henne samtidig. Hun koser seg sååå mye og det finnes ikke noe finere enn den lille trippingen hun gjør når hun tror hun kommer unna med å stjele en tøffel eller klarer å stjele tennisballen under leken. Okei da, hun er ganske søt når hun er trøtt og lager koselyder også haha.

12 kommentarer
    1. Jeg har selv en valp på nå 6 måneder og valpetiden er både den verste og beste tiden på en gang 😅 ufattelig mye stress men fy søren så mye kjærlighet vi får igjen så det er absolutt verdt det! Trulte er veldig søt, og ligner faktisk litt på min selvom jeg har en annen rase 🥰 masse lykke til videre og håper dere får hun husren snart!

    2. Heihei. Et alternativ er å kjøpe tisse kasse for hund. En venninne av meg som og bodde i blokk hadde det, og det var ganske lett å trene hunden hennes opp til det. Nå er hunden voksen og bruker den egt ikke lengre, men den har alltid vært grei å ha til nød. Sånn spess om natten

    3. Kjenner meg så igjen. Valpetiden var egentlig mest grusom her! Det var helt forferdelig helt til han mistet sin siste tann (Og de vokste heldigvis fort ut igjen). Husker jeg ringte min samboer i gråt om at han måtte skynde seg hjem fordi jeg var helt utslitt av det lille krapylet som skulle bite og fante hele tiden. Fikk raptus-byger hver kveld før vi skulle legge oss. Nå er han 3 år og verdens BESTE hund. Og det er såklart verdt det. Ser tilbake på valpebilder og han var jo ufattelig søt, men det sitter sterkt i minnet hvor ille det var. Vi trodde vi hadde feilet stort. :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg