SUPERGODE ELTEFRIE RUNDSTYKKER

Hei, dere! Håper dere nyter påsken ☺️ Jeg har tatt litt påskeferie som de fleste andre og koser meg med turer, rolige morgener, kaffe i parken, vegetarpølser på engangsgrill, masse påskegodt og deilige frokoster. Apropos frokoster…

I går spiste vi noen helt sykt gode rundstykker som jeg aldri hadde lagd før. Jeg ville ha noe enkelt og fant frem til en oppskrift på grove, eltefrie rundstykker. De ble så sykt gode og jeg må bare dele oppskriften med dere!

Til 12 rundstykker trenger du: 

250g hvetemel

250g grovt mel

Ca 2,5g tørrgjær (1/4 pakke)

1 ts salt

4,5 dl lunket vann

20g sesamfrø eller andre lignende frø

20g chiafrø

Dette er en oppskrift du lager dagen før du faktisk skal spise de, noe som er ganske deilig fordi du bare kan slenge sammen dette på kvelden og steke de dagen etterpå. Tid spart, føler jeg i hvert fall.

Slik gjør du:

Bland alle ingrediensene sammen og la det stå i bollen med plast eller lokk over i ca 20 timer.

  1. Dagen etterpå setter du ovnen på 250 grader over- og undervarme. Dekk et brett med bakepapir og bruk en spiseskje til å få deigen over på brettet. En stor spiseskje = ett rundstykke. Deigen gir 12 rundstykker. Du trenger ikke forme de noe særlig, bare ha deigen på spiseskjeen og over på bakebrettet.
  2. Pensle med egg og strø frø på toppen om du ønsker det. Jeg brukte sesamfrø, men du kan også bruke linfrø eller kjerner.
  3. Sett varmen på ovnen ned til 225 grader og stek rundstykkene på midterste rille i ca 20 minutter. Avkjøl på rist.

Så er det bare å nyte! Perfekt til de siste dagene med påskefrokost eller en helt vanlig helgefrokost. Dere må forresten prøve brunosten med smak av salt karamell på disse. Det var himmelsk!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg