STREIK, POLLEN OG GAME OF THRONES

Reklame | annonselenker Nelly

BLAZER HER / BUKSE HER (20% på begge)

God, morgen verdens beste dere! Herregud, så fantastisk det var å komme hjem i går ettermiddag. Jeg hadde en ganske så lang reise i utgangspunktet, men takket være SAS-pilotene som streiker så ble den reisen brått fem timer lenger ( Det ble faktisk over 26 timer på reise, men det gikk egentlig helt greit. Det gjorde at det var ekstra digg å komme hjem til leiligheten.

Jeg føler meg så hjemme her. I det jeg gikk ut av bilen og kjente stillheten rundt meg tenkte jeg bare at åh, så godt det er å være hjemme. Reisen tok på, så det var ikke mye jeg fikk gjort i går. Jeg startet med å tømme postkassen som var stappfull av ganske så mye forskjellig. Vi gikk visstnok glipp av vårt første borettslagmøte (wopsi), jeg hadde fått pakkelapper (jippi) også var det et par kjedelige ting som bekreftelse av adresseendring og pensjon. Man merker at man har vært borte i noen uker, ja.

Da jeg hadde jobbet meg gjennom posten gikk jeg videre til mailen og svarte på hastesakene. Det ligger enda en god del mail jeg må gå gjennom, men det tenker jeg å starte med i dag. Dette blir liksom den ordentlige dagen tilbake på jobb. I går hadde jeg fortsatt ferie da jeg kom hjem og tuslet rundt, ordnet litt småting, handlet mat, tok en lang dusj hvor jeg skrubbet hele kroppen godt og lagde middag før Morten og jeg la oss til rette og begynte på Game of Thrones! Endelig. Det har jeg ventet så utrolig lenge på, og jeg har vært livredd for å sjekke noe som helst av sosiale medier av frykt for spoilers.

Åja, så er det pollen da. Jeg har sett at omtrent alle jeg følger på Instagram har lagt ut stories om hvor plagsom pollen er og jeg vil nødig være den som legger ut post 10 000 om dette, men for et helvete. Jeg begynte å nyse i det vi landet på Gardermoen og hovnet opp i det jeg satt foten utenfor leiligheten. Jeg takler ikke den pollen. Morte og jeg har tullet om at vi må flytte utenlands under bjørk- og gress fordi begge blir så dårlige og nå er det like før jeg gjør det på ordentlig. Gjett om jeg skal prøve meg på de vaksinene til høsten. Dette orker jeg ikke mer, haha.

Okei, jeg tror det var en ganske god update på livet mitt. Dagen i dag går stort sett til jobb, jobb, mer jobb og en god del klesvask. Åh, dette glemte jeg nesten å fortelle! Vi bestilte ny sofa for cirka tre uker siden og fikk beskjed om at den kom til å komme om syv til åtte uker, men tror dere ikke vi får leveranse i dag? Wohooo, jeg er så glad og gleder meg til å vise dere den når den er på plass i stua. Sånn, det var det haha.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

17 kommentarer
    1. Velkommen hjem til Norge 🙂 Etter noen fine uker i Thailand 🙂 Jeg har ikke selv pollen allergi, det må være jævlig kjedelig. Det er alltid godt å pakke ut med en gang å vaske klærne, sjekke mail osv. Jeg lurer på veldig med de reisekofferten som morten og du har 🙂 Hvordan er dem i kvalitet 🙂 Nå får du kose deg masse

      1. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest annet enn hva de har uttalt i media, samt faktaboksene der, men jeg kjenner at jeg har null medlidenhet 🙂 13% lønnsøkning? Altså, kom igjen.

    2. Hei Andrea 🙂 pilotene vil ikke ha millionlønn, men samme lønn og forutsigbar arbeidsplan som Norwegian. Sett deg inn i saken før du uttaler deg, for en vanlig pilot er ikke i nærheten av en millionlønn.

    3. Følger du med på paradise i år? Beste sesongen på lenge! 😀 deres var også bra da, men lite drama siden dere var så gode venner haha <3

    4. Slik jeg har forstått saken så ønsker ikke pilotene mer fri, heller tvert om? Mange av pilotene i SAS har ingen fast turnus (noe som gir de mange fridager i forhold til piloter i andre flyselskaper) og dette er en av grunnene til streiken. De ønsker seg en fast og forutsigbar turnus slik at det er mulig å planlegge lenger enn en måned frem i tid, og det er jo forståelig. 13 % i lønnsøkning derimot er kanskje litt i overkant.

    5. Hei. Faren min er pilot i SAS. Han tjener rundt 500.000 kr i året og jeg ser han nesten aldri. Han får heller aldri overtidsbetalt, selv om han har flere arbeidstimer på en uke enn andre arbeidstakere eller ekstra lønn for å jobbe julaften, nyttårsaften, påske, 17.mai eller bursdager. Synd du uttaler deg om ting du virkelig ikke har peiling på når du kan nå frem til så mange.
      SAS har de dårligste vilkårene av alle flyselskap for sine ansatte
      Tror du meg ikke kan jeg spørre han om å sende deg lønnslippen hans 👍😉

    6. Hei.

      Jeg skjønner at lønnsøkningen kan høres mye ut, samtidig er det de har bedt om et nivå som tilsvarer andre piloter i andre selskaper. De har også bedt om en mer forutsigbar turnusordning, ikke mer fri. Slik det er nå får 60 % av pilotene vite vaktplanene sine kun for 1,5 måned av gangen. I tillegg er det en stor del av pilotstokken som arbeider inntil 4 av 6 helger – i gjennomsnitt. De har bedt SAS om å se på en ordning a la det Norwegian har for sine piloter, hvor de arbeider 5 dager og har fri 4. Det gir mye større forutsigbarhet.

      Det er alltid en ulempe å bli rammet av streik, men det er et kjempeviktig virkemiddel i kampen om bedre lønns- og arbeidsvillkår. Hadde det ikke vært for streikemuligheten er det mange goder (som vi anser som selvfølgeligheter i dag) som ikke hadde eksistert. Gode eksempler er 5-dagers arbeidsuke, sykepengeordninger, permisjonsordninger (både barn, utdanning og velferdspermisjoner), pensjonsordninger osv. Det er kjipt med streik, men det er så viktig å være solidarisk, da en streik kan få positive konsekvenser for flere arbeidstakere enn akkurat de som streiker.

    7. Kunne dere ikke ha endret fly til norwegian istedenfor å leie bil? Eller var kanskje lettere å kjøre. Prøvde å kommentere via linken på Snapchat, men det funket ikke

    8. Hvorfor skal du vente til høsten med å ta vaksine? Jeg tar en sprøyte mot pollen flere ganger i sesongen. Mai, juni og juli, så i allefall tre, noen ganger færre/andre ganger mer. Du bør høre med lege om du kan få den sprøyta, den fungerer virkelig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg