SPØRSMÅLSRUNDE / Å JOBBE SOM BLOGGER

GENSER ZARA / SKJØRT SAMSØE SAMSØE

Har du faste arbeidstider eller jobber du når du har lyst?

Jeg har ingen faste tider, nei. Det har mye å si hva jeg skal gjøre og om jeg er avhengig av hjelp (for eksempel til bilder) eller om jeg bare skal skrive. Jeg foretrekker å jobbe på dagen når alle andre er på jobb så jeg kan være sosial på ettermiddagen/kvelden.

Hvor mye tjener du?

Det varierer fra måned til måned, men noen eksakte tall tror jeg nok aldri jeg kommer til å dele.

Har du tid til å være med venner når du driver både blogg, Instagram og Youtube?

Ja, absolutt! Nå har jeg veldig mye mer tid enn hva jeg hadde tidligere. Jeg er jo vant til å måtte jobbe slik jeg gjør nå i tillegg til å ha en butikkjobb. Jeg klarte å være sosial da så da klarer jeg det nå. Alt handler om prioriteringer, du får til akkurat hva du vil.

Er det rart å ikke ha en arbeidsplass eller kollegaer?

Jo, litt haha. Det hender jeg savner å ha et sted å gå til hvor jeg kan få råd, tips og hvor man kan jobbe litt sammen. Det gjør jeg.

Hvor mange timer om dagen jobber du?

Det er veldig forskjellig fra dag til dag. Jeg jobber jo gjennom hele dagen både med skriving, bilder, mail, idéer og ikke minst det å dele i andre sosiale medier. Nå kan jeg forberede mye på forhånd, men jeg er jo alltid litt på jobb. Noen dager kan jeg sitte fra åtte til tre og jobbe i strekk, mens andre dager jobber jeg kanskje noen timer på morgenen, litt på ettermiddagen og litt på kvelden igjen.

Kan du si noe om hvor mye jobb som kommer med et innlegg?

Absolutt. Det kommer litt an på innlegget. Det tar lenger tid om jeg skal skrive noe som minner litt om et debattinnlegg hvor jeg må gjøre reserach og sånt. Det tar også lenger tid med dypere innlegg fordi jeg må tenke veldig gjennom ting. Et innlegg som dette hvor jeg svarer på spørsmål kan ta alt fra 30 minutter til en time, alt ut ifra hvor dypt jeg må gå i svarene mine. Rundt et slikt innlegg er det ikke like mye jobb fordi det er bare å svare på spørsmål. Sånn på generell basis så starter jobben ved å tenke ut idéen, deretter skrive innlegget, ta bilder, redigere bilder, dele innlegget i sosiale medier og finne måter som gjør at folk ønsker å trykke seg inn eller sveipe opp ;-). Da vennene mine styrte bloggen min i fjor høst ble de ganske overrasket over hvor mye tid og jobb som lå bak og da hadde jeg allerede skrevet innleggene, så de trengte “bare” å gjøre dele-jobben.

Tror du at du kommer til å blogge for alltid?

Umulig å svare på, men akkurat nå trives jeg veldig godt med det! Jeg ønsker uansett å ta en utdannelse innenfor media så jeg har flere bein å stå på.

Hva er den største utfordringen med jobben din?

Det er vel at alle skal ha en mening om det man gjør og at det er veldig lett å si/gjøre noe som mange mener er veldig feil. Ellers er det jo litt slitsomt å alltid være på jobb. Det velger jeg selv, men jeg tør enda ikke ta meg helt fri haha.

Beste og verste med å blogge?

Det beste er friheten jeg har hvor jeg kan styre min egen arbeidsdag, jeg er min egen sjef og om jeg vil kan jeg jobbe fra hvor som helst i verden. Det verste er at jeg nesten alltid er på jobb og at man må finne seg i å bli diskutert og kritisert, haha. Det er en del av jobben, men det er ikke alltid like gøy.

Hvordan er en typisk arbeidsdag for deg? Når begynner du å jobbe?

Jeg står opp senest 08.15 i hverdagene, ofte før og starter dagen med å dele et morgeninnlegg som jeg ofte har skrevet klart kvelden før. Deretter er det frokost og God morgen Norge i en halvtimes tid før jeg begynner med mailen, går gjennom den og svarer eventuelt på mail som må svares på. Jeg sjekker bloggen, svarer på kommentarer og ser gjennom ukesplanleggeren min for å dobbeltsjekke hva som skal gjøres den dagen. Jeg pleier som sagt ofte å jobbe på morgenen/formiddagen og kan sitte i en del timer hvor jeg skriver ned idéer, skriver innlegg og redigerer bilder eller video. Dette kan ta lang eller kort tid ut ifra hvor mye kreativitet jeg har den dagen, haha. Utover ettermiddagen og kvelden går det meste til planlegging og til å dele innlegg i sosiale medier. Jeg pleier ofte å skrive igjen på kveldstid fordi da får jeg merkelig nok påfyll av inspirasjon! Dette er et eksempel på en dag, men som sagt varierer det ofte fra dag til dag.

Når pleier du å skrive innleggene dine og hvor lang tid bruker du?

Jeg har vel svart på det over her. Som regel på morgenen og kvelden. Det tar alt fra 30 minutter til en times tid, tenker jeg. Da er det selve skrivingen jeg tenker på. Med alt rundt tar det lenger tid.

 

Hvis det er noe mer dere lurer på er det som alltid bare å rope ut i kommentarfeltet <3

 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg