SLIK UNNGÅR DU Å DRIVE BUTIKKANSATTE TIL VANVIDD

  • Ah, den herlige julestria. Julegater og kjøpesentre verden rundt fylles av handlende mennesker på leting etter den perfekte julegaven, en nydelig julekjole eller koselig julepynt. Det er bare en ting… Enkelte (dessverre alt for mange) klarer ikke oppføre seg eller vise normal folkeskikk, verken i jula eller resten av året.

Jeg har sett meg lei og har rett og slett satt opp noen punkter som kan hjelpe de ikke så hyggelige kundene til å bli litt hyggeligere, litt mindre irriterende og gjøre slik at de ansatte i butikken kan slutte å rive seg i håret eller grine på bakrommet etter endt vakt. Bare noen velmenende tips som muligens treffer enkelte der ute.

Når den ansatte i butikken hilser på deg i det du ankommer butikken så responderer du. Gjerne med et smil, et nikk eller noe så hyggelig som et hei. Det å himle med øynene, måle den ansatte opp og ned med blikket eller slenge et blikk i den ansattes retning og gå teller altså ikke. Det koster deg så utrolig lite å si hei tilbake.

Hvis du sier det er en gave så skjuler de prisen. Slapp helt av, kjære kunde. Når man jobber i butikk så vet man at prisen sal skjules om du sier at det er en gave. Si heller ifra om du ikke vil skjule prisen (for å “skryte” av hvor mye du liksom betalte for en vare som du i realiteten kjøpte på 70%).

Nei, alarmen ødelegger ikke klesplagget. Da hadde vi ikke festet den der, men for all del – la køen vokse bak deg mens du inspiserer HELE plagget for hull etter alarmen. Det er jo ikke irriterende i det hele tatt…

Hvis du ikke er fornøyd med innpakningen kan du gjøre det selv. Ikke stå og skul på den stakkars butikkansatte mens han eller hun gjør så godt vedkommende kan for å pakke inn julegaven du har kjøpt for deg. Du klarer det helt fint selv, men jeg skjønner at det er digg å bli ferdig med det når du først får tilbudet. Det er bare det at du kan ikke stå der og korrigere og klage på hvordan det blir gjort når saken er at den ansatte gjør deg en tjeneste fordi du ikke gidder selv!

Hvis du observerer et avlastningsstativ ved prøverommet – BRUK DET. Det er en grunn til at det er der. Sorry, men jeg vil gå så langt som å si at det er normal folkeskikk å ta med seg alt av plagg ut av prøverommet når du er ferdig. Gi det til de ansatte eller bruk det fantastiske avlastningsstativet mange butikker har stående.

Forstå at det ikke er de ansatte i butikken som designer klærne, bestemmer prisene eller lager butikkens bytteregler. Det er faktisk ikke de ansatte som sitter og konspirerer om at nå dere, nå skal vi lage en genser som virkelig har elendig passform til Randi på 30 fra Røa. Det er kanskje ikke din passform, men å begynne å surmule og småkjefte på de butikkansatte fordi fasongen på genseren, buksa eller hva det måtte være er helt ubrukelig hjelper lite. Det er heller ikke den ansattes skyld at et plagg koster 1000 kroner og ikke 500 kroner. Det er i hvert fall ikke de ansatte i butikken som lager den store kleskjedens bytteregler. Nei, du får absolutt ikke bytte en uforseglet truse!!! Og nei, det er ikke butikkens skyld at du har vasket en silkebluse på 60 grader og ødelagt hele plagget. Det er faktisk din skyld…

Ja, du skal få kvitteringen. Du trenger ikke bøye deg over kassen og rive den til deg. Slapp helt av, den kvitteringen skal du absolutt få med deg. Saken er at vi har maks to armer, så når klesplaggene du har kjøpt blir lagt pent sammen skal det godt gjøres å rive av kvitteringen samtidig.

Ikke legg igjen søppel i prøverommet, eller noe annet sted i butikken for den saks skyld. Ville du lagt igjen søppel på din arbeidsplass kanskje? Eller enda mer relevant, ville du trivdes om du gikk inn et prøverom og fant andres halvtomme kaffekopp og klissete sjokoladepapir? Nei, jeg tror nemlig ikke det altså.

Ikke spør om hjelp om du ikke vil ha det. Hvis du spør om fargen på en genser passer deg så må du faktisk tåle å få et ærlig svar. “Nei, prøv heller den samme genseren i denne blåfargen som passer mye bedre til hudtonen din”. Du kan ikke bli fornærmet over et slikt svar. Det samme gjelder størrelser. Tror du jeg må ha A eller B? i denne toppen. Skal vi se… Du kan prøve den fordi det er litt vanskelig å se under dunjakken din mens du har en reisebag over skulderen, men jeg vil tippe B. “Ehhh, jeg bruker alltid a”. JA, SÅ HVORFOR SPØR DU???? Ahhhhhh, orker ikke.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

39 kommentarer
    1. Hei fineste!<3 Hahah, sååå enig. Så mye hyggeligere med god oppførsel lissom… Har selv jobbet på Match, og jeg må si den innpakningen ga meg nerver til tusen! :O Det er jo en superluksus som svært få butikker utfører lenger, så DET burde de virkelig ikke ha lov å klage på altså! Fyyyameg! Stor klem til skjønne deg!<3

    2. Amen til disse punktene ✨🙌🏻 Et annet irritasjonsmoment er kunder som åpenbart river ned klær, og titter på plagget som ligger slengt på gulvet og går videre:)….

      Ville bare slenge med en kommentar om at du handlet hos meg for en tid tilbake, og det var så hyggelig – satt pris på at du bidro til en hyggelig samtale i mitt forsøk på å smalltalke😅 fin er du!!

    3. Guri, så sant! Skulle gjerne ha lagt til et par punkter til på denne listen, altså. Som for eksempel at «Ledig kasse» betyr at nummer to i køen kan komme frem og ikke hun som står som nummer 6 og ikke eier folkeskikk🙈 Lykke til i jule-striden, jeg står heldigvis ikke bak kassen denne jula!💕

      1. Jeg sier alltid “da kan jeg hjelpe nestemann her”, som et hint om at det er nr 2 i køen og ikke den bakerste. Funker mye bedre enn “ledig kasse” 👍

    4. Herregud, folk ass! Jeg har jobbet i garderoben på et teater, og oppleve MYE ufine folk. Kan bare ikke forstå hvorfor enkelte tenker det er gret å behandle ansatte på den måten! Blir trist og forbanna på en gang, altså.

    5. Sååå enig!!😅🙈 I tillegg; hvis en vare ikke kommer inn på kassa er det forbanna irriterende med en kommentar som «ja, da er den vel gratis da!» EHHH nei? 🙃

    6. Du har heilt rett i dissa punktan. E jobba ikkje i nokka butikk eller i serviceyrke, men de punktan du skriv legg også andre kunda i butikken også merke te. Dæ e så uhøflig oppførsel, å e bli overgitt kvær gang e der nån oppfør se sånn. E forøvrig bruk alltid å ta tebake klærne e har prøvd å heng de der e fant dem 🙂

    7. Enig! Pluss de som er ekle bakover i køen… det er ikke min skyld at den jeg har i kassen har kjøpt 3 smykker, og 2 skjerf som skal pakkes inn, og at kunden må forklare og bestemme seg for hva som skal pakkes inn sammen, og når kunden skal betale sier den; «åh, må overføre penger! Og deretter napper ut kortet i siste sekund fordi hun ser noe spennende ved kassen som en lepomade eller sokker! Og de bakover i køen nevner høylytt at jeg bruker lang tid, og det er dårlig kundeservice, og de legger kanskje igjen varene sine på en hylle fordi de ikke vil vente! Altså jeg jobber så fort jeg kan…

    8. Helt enig, jobber i dagligvare butikk, og skulle ønske folk sa fra om de ombestemte seg på vei til kassen, finner kjølevarer i romtemperatur, eller funnet ting i isdisken som ikke skal fryse 🙄

    9. Jobber selv i interiørbutikk og irriterer meg daglig over kunder som er frekke.

      Hver gang jeg spør om det er gave så får jeg alltid til svar: ja men du trenger ikke pakke inn *var ikke det jeg spurte om* tenker jeg og klistrer automatisk lapp over prisen

      Eller hvis de har kjøpt knusende varer så spør de bestandig spydig om jeg kan legge noe rundt, for meg er vel det en selvfølge

      I helgen hadde jeg 3 unge jenter som rev ned et spyd med masse putetrekk, hørte at de lo så gikk de videre, og der lå alle slengt på gulvet 🙃

      ELLER de som ikke leser skiltene i butikken så de tror alt er på tilbud fordi det står på skiltet at et duftlys er på tilbud! SYYYKT irriterende

    10. Synes det er veldig bra at du skriver om dette siden du kan nå ut til mange mennesker! Men skulle ønske det kunne bli litt mer opplyst om hvordan kan være å jobbe i matbutikk… Har jobbet mye nå før jeg skal ta juleferie, og har fått mye dritt slengt. Blant annet en kunde som sa fuck u til meg. Kjenner det skal bli godt med juleferie etter å ha opplevd frekke folk nesten hver dag.

      1. Uff, det tror jeg dessverre på. Er ofte jeg merker det når jeg handler selv. Enkelte er så utrolig nedlatende mot butikkmedarbeidere, særlig de som jobber i dagligvare og det kan jeg ikke forstå. Hva skulle de gjort uten??

    11. Kan relatere til dette selvom jeg jobber i matbutikk, er så mange sure mennesker innom der. Ble helt paff julen i fjor, det kom inn en gammel mann som skulle ha 3L is og gikk for å hente seg en, kom tilbake og var sinna. Mens han stormet forbi kassen og mot utgangen så ropte han “dere bør søren meg greie å ha is og andre varer, ta det opp på bestilling ellers så kommer jeg ikke tilbake”.
      Altså jeg kan ikke gjøre det ettersom jeg ikke er innkjøperen, og i tillegg fikk jeg ikke forklart denne mannen at vi ikke har inn mye is på vinteren for da er det ikke like etterspurt.
      Stod der med kunde og viste ikke hva jeg skulle gjøre😂
      Har å opplevd nesten slåss kamp hvor en nesten burde tilkalt politiet og ja var 18år og stod alene på kveldsvaktene i ca.4t😳😊

    12. Har dessverre opplevd hull i klær etter alarm og at butikkansatte ikke fjerner eller dekker over prislapp på gaver de pakker inn.

    13. Hahah, alt du skriver her er ting som jeg tar som en selvfølge. Jeg har ikke jobbet i klesbutikk, men i dagligvarebutikk. Makan så mange spydige og uhøflige mennesker som finnes.

      En gang ble jeg spyttet i ansiktet av en kunde som ikke fikk kjøpe øl. Han var full vel og merke…nettopp derfor han ikke fikk kjøpe alkohol av meg. Du kan tro det gikk et gisp bakover i køa som besto av flere eldre damer!

    14. Jeg tror jeg hadde klikka av å stå bak kassa i disse travle tider. Hadde slengt meg ned på gulvet å lekt død elefant hvis noen hadde begynt å være uhåndterlige! All ære til dere butikkansatte som smiler og er hyggelige, til tross for alle stressende julegavehandlere der ute. God jul til deg Andrea ❤ PS. “Død elefant” funker i alle mulige situasjoner.

    15. Det trengs så sykt noen flere som påpeker dette, så sykt viktig sak! Kundene må huske på at vi er ikke der for å gjøre dagen deres noe verre, de har selv valgt å gå inn i butikken. Jobber selv på Rema, og har særlig erfart det at du automatisk da skal være et vandrende leksikon. Butikken har over 1000 varer. tror du virkelig jeg kan prisen på alle utenat? Så er det når det er tomt for en vare, “HÆ, er det tomt???”, Ja, da er du åpenbart ikke den eneste som har tenkt på akkurat den varen… Vent til neste varelevering da, eller gå til en annen butikk. Butikken lever ikke av sånne sure gubber som deg som er innom en gang og ikke finner det du leter etter, de lever av de som er blid og fornøyd og kommer igjen gang etter gang, fordi de er fornøyd med utvalget, butikken og betjeningen. Titter jevnlig innom bloggen din, og finner mye inspirasjon der 😀 Keep up the good work <3 Og God Jul 😀

      1. Åååh, blir så irritert av folk haha! Er det mulig liksom? Håper du får mange fine kunder i jula i hvert fall da <3 (men det er vel kanskje da de er på sitt verste hehe). Så hyggelig å høre 😀 Tusen takk og god jul <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg