SLIK GIKK DET PÅ SYKEHUSET

Reklame | annonselenke Nelly

KÅPE HER 

Hei, verdens beste dere! Som dere antakeligvis har fått med dere så var jeg hos en ernæringsfysiolog på sykehuset på tirsdag. Grunnen til det er jo denne magen min da. Den er virkelig ikke samarbeidsvillig. Jeg har irritabel tarm noe som betyr at magen min er veldig sensitiv og reagerer på veldig mye mat. Det er alt fra løk og blomkål til eple og laktose. Listen er lang, men den skal jeg ikke ramse opp for dere her. Dere som sliter med det samme vet det jo og for dere andre så er det ganske kjedelig lesing.

Det som skjer med magen min når jeg reagerer på mat (noe som er typ hele tiden) er at den blir oppblåst, jeg får magekramper, jeg kan få forstoppelse eller så kan det gå helt motsatt vei og maten må ut med en eneste gang. Det er luftsmerter, mye gass, noen ganger ikke noe som helst. Magen reagerer helt forskjellig, alt etter hva jeg spiser. Det er ikke farlig, men ufattelig slitsomt så det jeg nå prøver på er å finne et kosthold som gjør at magen har det helt greit og at jeg kan spise så normalt som mulig.

Så, tilbake til besøket på sykehuset. Jeg var ganske spent på hva jeg skulle få ut av timen, men ante helt ærlig ikke hva jeg gikk til. Jeg skjønte at jeg skulle få hjelp med kost som magen min tåler, men ikke hvordan dette skulle foregå eller hva som faktisk kom til å komme ut av det.

Mitt hovedproblem med lavfodmap har vært at jeg som regel ikke spiser kjøtt. Et kosthold basert på lavfodmap betyr at jeg ikke kan spise bønner, linser, kikerter eller soya, noe som gjør at mange av mine kjøtterstatninger faller ut. Det var dette jeg håpet å få hjelp til, samt litt sånn hvor streng må jeg faktisk være i streng periode, kan jeg spise det og det osv.

Jeg kan si at det var en ting som gjorde meg veldig lettet og glad på den timen. Det var at jeg ikke trenger å være i streng fase, altså spise 100% lavfodmap i åtte uker. Det holder nemlig med to til seks! Jeg klarte jo faktisk tre-fire uker sist, og hadde jeg visst dette så kunne jeg bare fortsatt derfra. I stede ga jeg opp så nå må jeg begynne litt på nytt.

Jeg fikk også en link til en side hvor det er oppdatert forskning, masse gode tips som hjelper meg å forstå hele dette lavfodmap-greiene samt noe som for meg har vært et savn, masse gode oppskrifter til både middag og lunsj. Det sammen med min nye lavfodmap kokebok gjør at dette kommer til å bli lettere. Jeg har også funnet en erstatning for kjøttdeig som jeg tåler og i to uker skal jeg klare meg uten mine gode gamle erstatninger, så kan jeg heller prøve meg på litt og litt av de når jeg er ferdig med den strenge fasen.

For å være helt ærlig så var det kun den linken som virkelig hjalp meg. Det var jo greit å få litt oversikt, men det aller meste visste jeg jo fra før. Allikevel så var det greit å dra dit, jeg fikk som sagt link til en veldig gode side (denne for dere andre irritabel tarm-mennesker) som kommer til å hjelpe meg når jeg starter på streng fase igjen. Det blir ikke før etter bursdagen min som er neste uke. På bursdagen min skal jeg spise akkurat hva jeg vil, haha.

Så etter 26. oktober prøver jeg meg igjen på streng fase og gleder meg til resultatene som jeg da vet kommer. Sist ble magen mye mindre oppblåst og jeg hadde mindre vondt, men jeg fikk ikke til kostholdet. Nå tror jeg det skal gå litt bedre i hvert fall, så jeg krysser fingrene! I mellomtiden skal jeg prøve å holde meg unna det aller verste som for meg og så gleder jeg meg faktisk til å starte på nytt.

Kryss fingrene for meg 🙂

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT 

15 kommentarer
    1. Heihei!! Studerer biovitenskap, og så nettopp en dokumentar på NRK jeg anbefaler sterkt!! Ligger på nettTV, heter «gull i tarmen». Kanskje det kan gi deg noen ideer for behandling av dette ☺️ God bedring!!

    2. Åååå sliter med det samme, er midt inni utredning selv. Anbefaler deg å kjøpe «Laktase» tablettene fra apoteket, da kan jeg spise mat med laktose uten å reagere!! Perfekt når man skal på middag feks og eller ikke kan velge innholdet i maten selv. Masse lykke til videre!!❤️

    3. Synes det er så inspirerende at du snakker åpent om IBS. Du er faktisk grunnen til jeg fikk øynene opp for mine plager med magen og kontaktet legen etter 2 år med intense smerter. Så tusen takk!♥️

    4. Hei! Jeg anbefaler deg å sjekke ut fmt behandling. Det er mange som har blitt helt frisk etter en slik behandling. Jeg har selv irritabel tarm, og fått denne behandlingen for tredje gang nå. Den har fungert fint for meg, men jeg har dessverre fått tilbakefall etter en stund, men da får jeg bare ny behandling. Jeg vet at de driver forskning på dette i Bergen, Stord og Harstad.(https://www.lmfnorge.no/undersider/nyhetsartikkel/foredrag-om-fekal-transplantasjon?Action=1&PID=19)

      Det er fortsatt under forskning, og enda ikke godkjent behandling. Private klinikker tar masse penger for en slik behandling, så sjekk gjerne med de som driver med forskning på de plassene som jeg nevnte.

      Irritabel tarm er veldig slitsom å være plaget med. Det er så mange følgetilstander som utmattelse, depresjon, muskelsmerter osv. Når jeg er i en dårlig periode så er jeg konstant sliten, og føler meg aldri uthvilt. Heldigvis er de kommer et stykke i forskningen på denne «sykdommen».

      Klem til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg