SLIK FANT JEG LØPEGLEDE

Reklame | ICANIWILL (spons)

Dere har nok fått med dere at jeg har begynt å løpe litt igjen. Vanskelig å la være, jeg er nemlig veldig opptatt av å dokumentere og ikke minst å skryte av egen prestasjon om dagen haha. Det er faktisk ikke tull, jeg er skikkelig stolt over å ha klart å finne tilbake til løpegleden jeg hadde for noen år siden og det er så deilig!

Jeg fokuserer ikke noe særlig på verken lengde eller fart, i alle fall ikke nå i starten. Nå skal det bare være deilig, moro og selvfølgelig litt utfordrende. Jeg er jo et menneske som liker å konkurrere, også gjerne med meg selv, så jeg begynner å kjenne litt på det at jeg vil prøver å løpe litt lenger og litt raskere og se forbedringen, men frem til nå har det bare vært fokus på å faktisk gjennomføre og å kose meg underveis!

Det jeg tenkte å gjøre i dag er å dele noen av de tingene som gjorde at jeg fant tilbake til løpegleden. Jeg trodde helt dønn ærlig aldri at jeg skulle like eller klare å løpe igjen. Ja, et par halvhjertede intervaller i ny og ne, men ikke ute i skog og mark og i alle fall ikke kilometer på kilometer! Nå skjer det og dette er noe av det som gjorde at jeg klarte å komme i gang.

🏃 Sol og varme. Jeg kjente på det allerede da våren begynte å komme for alvor her i Kristiansand. Det hadde vært litt deilig å løpe! Allikevel klarte jeg ikke helt å komme i gang og det ble med tanken, men allerede her ble en liten tanke sådd.

🏃 Treningssenteret er stengt. Jeg hadde nok aldri begynt å løpe igjen på et treningssenter. Å stå på en mølle på et senter og løpe kilometer på kilometer er ikke noe for meg, virkelig ikke. Jeg begynte også å bli ganske lei av å trene hjemme i stua (dette var før møllens tid). Jeg ville ut, jeg ville være aktiv og jeg ville ikke føle meg innesperret.

🏃 Løpevenn. Det som virkelig fikk meg i gang var at mine kjære venninne Maren sendte en melding og lurte på om jeg ville være med på powerwalk/joggetur. Jaa, hvorfor ikke tenkte jeg. Jeg klarer da å powerwalke og joggingen kan jeg alltids snike meg unna 😉 Jeg informerte Maren om at jeg ikke eier kondisjon og hun lovte at vi skulle gå i bakkene og småjogge på flaten. Det gjorde vi og herregud så deilig det var! Egentlig kan jeg takke Maren for dette med løpegleden fordi hun la opp en perfekt løpetur for meg. Vi startet med å gå, gikk opp en kjempebratt bakke og fikk opp pulsen ordentligfør vi begynte å jogge oppe i skogen, holdt et jevnt tempo og gikk i de bratteste bakkene. Dette gjorde vi plutselig i en mil og der var jeg i gang! Herregud det var så deilig å løpe!

🏃 Avtaler med løpevenn. Jepp, viktig punkt. Maren reddet meg igjen fordi selv om det var deilig med løpetur så var det tungt og dørstokkmila var like lang som før. Maren spurte igjen og igjen og jeg ble med sånn annenhver gang, haha. Så lenge vi lagde en avtale dagen før så stod jeg klar (alltid et par minutter forsinket) ved møtestedet vårt og fullførte turen. Uten avtalen hadde jeg aldri kommet meg ut, og heller aldri alene.

🏃 Ditt eget tempo. Ja, eller Maren sitt tempo som hun tilpasser meg haha. Poenget er, finn ditt eget tempo. Må du gå litt, så gå! Du trenger ikke løpe deg helt i kjelleren. Prøv å finn et jevnt tempo du kan ha gjennom hele turen, noe som kan være litt vanskelig de første gangene, men du finner fort ut av det. Ikke gå for hardt ut, men start kanskje med å gå for å få opp pulsen, småjogg litt så ser du hvor lenge du klarer å holde det tempoet. Gå i de tyngste pakkene og gi deg selv lov til å hente inn pusten igjen ved å gå litt rask ganske her og der. Det er ingen som sier at du må spurte gjennom løypene når du er ute på en deilig mosjonstur 🙂

🏃 Naturen. Løp for all del i naturen, det er så deilig! Det er mykt o ggodt for beina, man ser ikke bare en lang asfalt-vei man skal løpe på i evigheter, men det er i stede svingete veier, vakker natur og ulendt terreng som gjør at du nesten glemmer det at du løper og er sliten.

Dette er i alle fall det som fikk meg i gang og nå synes jeg det er så deilig! Del gjerne deres egne tips i kommentarfeltet så kan vi hjelpe hverandre 🙂

8 kommentarer
    1. Så hærlig! Det er virkelig noe eget med å få løpeglede altså! Der var terskelen høy hos meg… Har alltid elsket styrketrening, og det er det jeg gjør mest nå også. Men endelig kom løpegleden etter jeg bare bestemte meg. Jækla tungt i starten, men det ble jo litt gøy når kondisjonen ble bedre, og beina ikke føltes så vonde. Jeg får fort vondt av løping dessverre. Men perfekte sko, på mølle med god demping gjorde susen! Yeeei! 😀 Og du, formen din må være ganske god altså, for det er jækla godt gjort å gjennomføre 1 mil med en gang! Virkelig!!! Du er jo rååå Andrea! 😀 <3

    2. Dette innlegget likte jeg skikkelig godt! Og jeg skjønner godt at du vil skryte, jeg klarer aldri å holde det inni meg etter en skikkelig god økt. Kan anbefale Strava appen for logging av økter og enda et sted å skyte litt på 🙂
      Jeg har også blitt bitt av joggebasillen og mitt beste tips er å tenke at dette skal være lystbetont og gi mersmak i begynnelsen. Ikke sett deg hårete mål eller press deg så hardt at du ikke har mer igjen etter økten, det vil neppe bidra til mersmak. Jeg setter meg gjerne et mål om å klare å finne et tempo jeg klarer å holde gjenom hele løypen, fremfor å sette en fast tid. Ved å sette små, overkommelige mål i begynnelsen får man føle på mestringen, som igjen vil gi mye mer motivasjon til å gjennomføre neste økt 🙂

    3. Jeg mener virkelig ikke å være frekk eller noe siden jeg er stooor fan, men på noen blogginnlegg er det litt vanskelig å lese hva som står… kanskje du skriver litt for fort?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg