ROMA GUIDE

Reklame | Annonselenker Nelly

Tradisjon tro kommer det en liten reiseguide etter min siste tur, og denne gangen er det Roma. Denne guiden blir jo basert på min opplevelse av byen, jeg tipser ut i fra hva jeg har opplevd og sånt så om noen av dere har egne tips må dere gjerne dele i kommentarfeltet slik at andre kan få nytte av de!

HER KAN DU SPISE

Jeg synes mat var litt vanskelig i Roma. Det var så mange steder som var stappfulle og mye vi søkte opp på Tripadvisor hadde fått dårlig reviews. Nå var vi der i nyttårshelgen så det forklarer nok litt med tanke på hvor fullt det var. Allikevel fikk vi noen tips og fant litt selv. Det var noe som var veldig bra og som kommer med i denne guiden.

TOPP HER / UNDERTOPP HER

D’Angelo Bistrot Via Venti Settembre 25

Denne lille caféen ligger fem minutter unna hotellet vi bodde på i gåavstand og er perfekt til lunsj og frokost. Det blir riktignok fort fullt, så ikke dra i den typiske rushtiden. Hvis du drar dit og det er fullt så har de takeaway som du kan ta med deg ut i en av de mange parkene i nærheten! Jeg anbefaler virkelig piadina med mozzarella og tomat, den var kjempegod! Vi betalte 17,10 euro for to americano, to panini, vann og appelsinjuice.

That’s Amore – Via in Arcione 115

Dette er restauranten vi fikk mest tips om på forhånd og jeg forstår hvorfor. Her må du booke bord på forhånd! Både da vi var der og en gang senere da vi gikk forbi var det kø utenfor. Det er et lite lokalet med kjempekoselige ansette og veldig god mat. Morten spiste biff som visstnok var kjempegod og jeg spiste fettuccine bolognese som også var kjempegodt! Til dessert delte vi gelato som selvfølgelig var god den også. Vi betalte 61 euro for vann, et glass rødvin, en øl, gelato, biff og pasta.

Bramble Bar & Kitchen – Via Vicenza 40

Her spiste vi siste kvelden og det var veldig bra! Det er veldig koselig og romantisk der, selv om det faktisk er en slags fotballpub samtidig haha. Det høres rart ut, men det var veldig hyggelig. De har pizza, biff og typisk italiensk mat. Morten spiste nok en gang biff, mens jeg spiste en veldig god lasagne! Her betalte vi 46 euro for drikke, biff, mozzarellasticks, lasagne og vann.

HER KAN DU BO 

Vi bodde på et hotellet som heter Palazzo Montemartini og det er sykt fint! Det er et femstjerners hotell som er moderne, men fortsatt bærer preg av at du er i Roma. Hotellet ligger like ved en kjempestor togstasjon og i gangavstand til det meste av severdigheter. Rundt hotellet er det også flere supermarked og noen meter til venstre finner du flere koselige restauranter. Vi trivdes skikkelig godt der så dette kan jeg anbefale på det sterkeste.

DETTE BØR DU FÅ MED DEG 

Jeg må innrømme at jeg ikke har full kontroll på alt vi fikk med oss. Det var så mange fine steder jeg vil anbefale, men som jeg ikke klarte å finne ut hva egentlig var. Kanskje det bare var Roma? Haha. Uansett, gå rundt! Da får du med deg mange fine plasser som plutselig dukker opp underveis.

Trevifontenen. Utrolig vakker! Dra dit, kast en mynt i fontenen og ønsk deg noe. Rundt den er det også mange koselige smågater, restauranter og butikker som er verdt å få med seg. Vær her tidlig! Vi var der rundt klokken åtte om morgenen for å få tatt bilder uten at det var stappfullt rundt oss.

Pantheon. Vi er ikke superkulturelle, så vi gikk inn, så det og gikk ut igjen. Det var veldig fint og hvis man er interessert i historien bak så er det nok enda mer interessant. BTW, unngå alle spisesteder i nærheten. Det er forferdelig overpriset.

Vi betalte 460 norske kroner for denne forkosten som faktisk bare var ristet loff, syltetøy fra en pakke, appelsinjuice, svart kaffe, frukt, et egg og to baconbiter.

Colosseum. Dette er et must om man er i Roma! Det er veldig lett å finne frem og om du kommer ovenfra er det masse kule bildespots for dere som er interessert i det. Gå videre derfra så dukker det opp et sykt fin sted som jeg ikke vet hva er eller hva heter, men det er gatemusikanter, benker og en stor åpen plass som er kjempekoselig.

Piazza Navona. Her var det superkoselig, men igjen – være tidlig ute. Vi var der to ganger fordi vi orket ikke tilbringe mer en to minutter der den første gangen. Dette er et sted det kan være koselig å ta med barn fordi de har et slags minitivoli der. Det er masse små boder man kan handle i og vinne kosedyr i kjent tivoli-stil.

TRANSPORT

Vi tok taxi fra flyplassen og det kostet cirka 50 euro, kommer litt an på hvilken taxisjåfør du får tror jeg. Her er det lurt å ha kontantene klare! Hvis ikke så går det flytog som går til den store terminalen like ved sentrum.

KJEKT Å VITE

Det er sykt mye mennesker. Altså SYKT mye. Så mitt aller beste tips er å være tidlig ute hvis du skal se attraksjoner og alltid booke bord på restaurant om du skal ut og spise på kvelden.

Vi gjorde som vi alltid gjør og gikk over alt. Hotellet vårt lå veldig greit til og når man først kom seg nær en attraksjon var det ikke langt til den neste. Vi tok verken taxi, bane eller buss en eneste gang så der vet jeg ikke noe om priser eller noe slikt, men hvis du bor bra til kan du fint gjøre som oss å gå dit du skal. Vi gikk riktignok nesten 50 km på tre dager, men da får du trimmet litt i ferien også haha.

Du må ha kontanter. Dette overrasket meg veldig! Det var flere steder som hadde dårlig dekning på terminalene og foretrakk kontanter, mens andre steder kun tok kontanter. Til og med taxien fra flyplassen tok kun kontant! Så ha med deg euro i lommeboken, ta ut litt før du drar så er du good to go.

 

4 kommentarer
    1. Hei! Bloggen din er ofte veldig treg i forhold til mange andre blogger….Håper du får fikset det❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg