REISEGUIDE ROADTRIP: KRISTIANSAND – FRANKRIKE

Velkommen til min roadtrip reiseguide! Dette er vel egentlig en slags miniguide til byene vi var innom. Det kommer et innlegg senere med svar på spørsmålene deres og en del tips jeg samlet sammen i løpet av turen. Det var noen ting jeg gjerne skulle visst på forhånd og andre ting som fungerte veldig bra.

Båten. Vi kjørte fra Kristiansand, tok båten over til Hitshals og kjørte derfra. Jeg ville absolutt bestilt buffet, både forkost og middag avhengig av om du reiser tidlig eller på ettermiddagen. Vi hadde midagsbuffet på vei hjem og det var så verdt det! Godt utvalg og med tanke på hvor mye man får for pengene var det ikke så gærent sammenlignet med å kjøpe mat ellers på båten. Jeg betalte vel nesten 100 kroner for et rundstykke med smør og syltetøy, en kaffe og eplejuice på vei til sååå bestill med buffet! Vi betalte rett over 700 kroner hver for bilpakke med buffet på vei hjem, men det var med rabattkode som vi fikk av en venn.

Århus, Danmark. Dette var vårt første stopp etter at vi tok båten over til Hirtshals fra Kristiansand. Båten går også fra Larvik for dere som har det som nærmeste by. Vi hadde et stopp på veien og brukte cirka to timer dit. Hvis du vil ha et ordentlig stopp før er Aalborg også en veldig koselig by!

Dette kan du gjøre: Byen i seg selv er veldig koselig så det å gå rundt og kikke, stoppe på en café og ta seg en kaffe er veldig greit. Jeg fikk tips og gamlebyen, men den rakk vi ikke innom. Det vi derimot gjorde var å dra på museum, ARoS Kunstmuseum. Der må dere gå opp til regnbuegangen helt øverst. Den går rundt hele museet og gir en fantastisk utsikt over byen. Takterrassen er perfekt for en kaffe eller en is, og de har selvfølgelig forskjellige utstillinger du kan se på.

Her kan du spise: Århus streetfood er perfekt om man er flere som vil ha forskjellig mat. Det er en mathall som har et stort inneområde og et koselig uteområde. Det er chill stemning og i mathallen finnes forskjellige boder med masse digg mat. Meksikansk, plantebasert, pizza og ja, veldig mye annet.

Flensburg, Tyskland. Vårt andre stopp og vårt siste stopp den første dagen. Vi kom på kvelden og skulle tidlig opp dagen etterpå så vi fikk ikke sett eller gjort så veldig mye. Det jeg kan si er at det var utrolig hyggelig nede ved havna. Det var masse folk ute som koste seg i sola med øl og brus så der var det stemning.

Her kan du spise: Vi gikk opp fra havna mot hovedgata i sentrum og der fant vi et veldig koselig sted som heter Peter Pane. De hadde mange forskjellige burgere og et utrolig bar utvalg av vegetarburger for dere som liker det. Det var sikkelig imponerende faktisk. God burger og ekstremt god søtpotetchips.

Her kan (ikke) du bo: Vi bodde på et grusomt hotell som jeg ville unngått for enhver pris, Hotel am Wasserturm. Bo heller på hostellet i byen, det ser mye greiere ut og Morten bodde der to år tidligere og mente det var bedre haha. Vi betalte faktisk 788 kroner for en natt, riktignok inkludert frokost, men det fristet ikke å spise der for å si det sånn…

Osnabrück, Tyskland. Et veldig greit stoppested langs veien nedover Europa. Det er ikke langt fra hovedveien og lett å komme seg inn og ut av. Vi så veldig lite av denne byen, men jeg fikk ikke inntrykk av at det er så mye å se, men greit å stoppe i for å spise og overnatte før man kjører videre.

Her kan du spise: L`osteria ligger like ved en elv og er utrolig koselig! Det er en liten uteservering, men stor og god plass inne. Hvis du vet at du skal stoppe der kan det være lurt å reservere da det var stappfullt. Jeg tror det er en kjede som finnes flere steder faktisk. Utrolig digg og kjempestor pizza!

Her kan du bo: Vi bodde på hotel Westerkamp som vi booket samme kveld. Rommet var stort, fint og rent og det var inkludert en frokost som var ganske grei. Vi betalte 1136 kroner for en natt så det var litt dyrt, men jeg var i sjokk etter det grusomme hotellet dagen før og trengte noe bedre haha. Det er forresten en Lidl like i nærheten om man vil kjøpe med seg mat på turen.

Liege, Belgia. Vi rakk ikke se noe av byen fordi vi ankom klokken to på natten og kjørte videre klokken syv neste morgen, så det eneste jeg har å komme med her er et hotelltips! Vi skulle egentlig stoppe i denne byen og ha noen timer der, samt overnatte, men vi rakk ikke frem på grunn av kø. Vi fikk stoppet her på vei hjem og bodde på et veldig fint hotell. Det var virkelig over all forventning, men nå hadde jeg ikke akkurat de største forventningene i utgangspunktet.

Her kan du bo: Van der Valk Congrès Hotel Liège. Vi bodde her på vei hjem fra Frankrike. Vi kjørte fra Reims klokken elleve på kvelden og booket dette hotellet på veien da vi kjente at det var på tide med søvn. Jeg booket det vel en time før vi var fremme og betalte 998 kroner for en natt. Hotellet var kjempestort og utrolig fint! Rommet var gigantisk og jeg hadde lyst til å bli boende der i stede for å kjøre hjem, haha.

Vianden, Luxembourg. FOR EN BY! OG FOR ET LAND! Alle burde dra til Luxembourg. Det er et utolig vakkert land med masse fin natur. Det er så grønt at jeg ble helt fascinert. Det er også veldig, veldig rent og ryddig over alt. Når man kjører langs veien er det perfekt oppmerket, gresset i veikanten er perfekt trimmet. Det er nesten galskap, men jeg elsker det.

Dette kan du gjøre: Okei, vi gjorde ikke så veldig mye i Vianden. Vi hadde litt dårlig tid fordi vi akkurat hadde funnet ut at vi måtte rekke til Reims for å se VM kamp, men hadde jeg visst om denne byen på forhånd ville jeg blitt lenger. Det er så vakkert der med masse små fine hus, en elv som renner gjennom byen, caféer og restauranter og et gedigent slott som man visstnok burde se. Vi rakk ikke det, men kanskje vi drar tilbake en gang? Kos deg, det kan du gjøre. Og se slottet.

Her kan du spise: Vi endte opp på en restaurant som lå nede ved elven. Utrolig koselig, godt utvalg på menyen og god mat. Jeg spiste laks og Morten bestilte seg biff, begge deler var nydelig. Den het morsomt nok The River.

Hamburg, Tyskland. Vi hadde Hamburg som et stopp på veien fra Flensburg til det som endte opp med å bli Osnabrück. Vær obs på at det er mye veiarbeid i dette område nå så det er ganske mye kø… Hold deg unna rushtiden fordi da er det kritisk. Vi ville ikke kjøre inn i selve byen så vi stoppet utenfor, parkerte ved fotballstadionen og tok toget inn til sentrum. Vi måtte gå i cirka femten minutter for å komme til toget, men det var absolutt verdt det. Toget inn til sentrum tok cirka et kvarter hvis jeg husker riktig og når du går ut er du midt i byen!

Dette kan du gjøre: I Hamburg ville vi bare nyte byen og kose oss! Vi gikk i handlegaten hvor de har butikker som Zara, & Other Stories og Mango. Vi kjøpte is og spaserte rundt i sola, så på båtene som kjørte i elven/kanalen og bare nøt. Vi fikk riktignok noen tips til hva vi kunne gjøre som jeg kan dele med dere: Se byen og havne i 360 graders fra Elbphilharmonie plaza, dra på ølsmaking, guidet båttur og Miniatur-wunderland.

Her kan du spise: Mmm, jeg spiste et av mine beste måltider i Hamburg. For meg var det frokost, men det fungerer også veldig bra som lunsj. Green Lovers ligger i sentrum og har masse digg mat, både vegetar og vegansk, samt helt vanlig mat. Jeg spiste en utrolig god salat med blant avokado og granateple og drakk ferskpresset appelsunjuice. Dere må prøve Green Lovers!

Reims. Jeg elsker denne byen! Vi beveget oss nedover Europa og ville gjerne innom Frankrike. Da vi fant ut at Norge spilte VM kamp i Reims ble det bestemt at vi skulle ende opp der og det er jeg veldig glad for. Reims ligger i Champagne distriktet, noe jeg ikke skjønte før en venninen gjorde meg oppmerksom på det. Da ga det litt mer mening at passordet til wifien på hotellet hadde ordet champagne i seg, haha.

Reims er visstnok en viktig by historisk også, alt jeg vet er at de franske kongene ble kronet der. Ganske kult. Denne byen er ganske liten, men den har mye å by på. For det første er den utrolig vakker. Det er så mange fine bygninger, fontener og ikke minst den vakre katedralen de har i byen, Notre Dame de Reims!

Dette kan du gjøre: For det første må dere se katedralen. Den er helt sykt vakker, noe av det vakreste jeg har sett for å være helt ærlig. Ta dere turen inn også, det er gratis og helt nydelig. Rundt katedralen er det også en del spisesteder, restauranter og benker så man kan henge der om man vil. Hadde jeg planlagt mer på forhånd hadde jeg definitivt booket en tur på en vingård! Det er faktisk utrolig mye moro man kan oppleve i og rundt Reims, sjekk ut mer på Tripadvisor her.

Her kan du bo: Best Western Hotel Centre Reims. Jeg er veldig fornøyd med valget av hotell, men om jeg skulle vært der lenger kunne jeg tenkt meg et litt større hotell med større rom og bedre frokost. Det var perfekt for to netter. Det var rent og ligger midt i en sentrumsgate full av restauranter. Nå var nesten alt fullbooket da vi kom dit og det var veldig få rom igjen, noen hotell var til og med utsolgt og i følge Booking var prisene ekstra høye de dagene. Ikke så rart med tanke på VM, men uansett så betalte vi rett over 3000 kroner for to netter med frokost midt i sentrum så jeg er fornøyd.

Her kan du spise:  Amorini Gelato. Dette stedet har fantastisk god is og mange forskjellige smaker. De kan også lage isen din i form av en blomst, noe som er ganske morsomt hihi.

L´experience. De hadde ganske mye forskjellig på menyen. Jeg spiste en veggie bowl som var kjempegod. Morten hadde en pizza som i følge han var helt grei. Rask service og koselig uteservering.

Edito. Tror dette er en kjede, men de hadde skikkelig digg pasta og bruschetta! Det var riktignok ganske treg service, men har man tid er det et veldig koselig sted.

Vi spiste flere steder, men det var ikke noe å skrive hjem om. Her ville jeg sjekket Tripadvisor, mye bra, men vi tok bare noe i nærheten fordi vi var litt late haha.