REISEGUIDE LOEN

Først og fremst, Loen er et av de vakreste stedene jeg har vært noen gang. Fjelltoppene, breen, setrene og det turkise vannet. Kombinasjonen er virkelig noe for seg selv.

Vi hadde rett rundt tjuefire timer på dette vakre stedet, og er det en ting jeg angrer på så er det at vi ikke brukte resten av ferien vår her. Sett av tre dager, minst! Det er mitt beste tips. Til tross for kort tid rakk vi å oppleve en del, og jeg oppdaget en del ting jeg ville gjort om jeg ble lenger som jeg skal tipse dere om her.

⛺ Først og fremst: hvor skal du bo? Vi bodde på en fantastisk campingplass hvor vi fikk slå opp teltet rett ved vannkanten. Helset camping lå laaaaaangt inn og du kjører forbi campingplass etter campingplass. Tro meg, det er verdt det. I alle fall om du har med deg telt.

Campingplassen hadde tre robåter og redningsvester til utleie (som på bildet over) for en billig penge. Toaletter og dusj var rene og det var et eget flott sted til oppvask. Utrolig koselige folk som driver campingen. Terningkast seks!

🚣‍♀️ Hva kan man finne på i Loen? Vel, hva kan man ikke finne på? Du kan klatre, gå fjellturer, gå kortere turer, besøke setre, ta sightseeingbåt, klatre Via Ferrata, padle kajakk, ta skylift, zipline og sikkert mye annet jeg ikke har kommet på.

Vi var veldig gira på Via Ferrata, men fordi vi hadde hatt en ganske tung tur dagen før bestemte vi oss for å heller padle kajakk, noe som var så fint! Vi tok en guidet to timers tur via Loen Active. Det var fantastisk nydelig. Tiden gikk kjempefort, det var utrolig vakkert og stille på vannet og vi fikk gode tips til hav vi kunne finne på videre av guiden vår som padlet med oss hele turen.

En annen ting vi gjorde var å gå til Rakssetra. Det er en ganske kort tur. Den er på litt over en kilometer og veien opp er veldig fin, men det går bare oppover. Det er en fin tur omtrent alle kan klare. Vi møtte folk i alle aldre fra barn til eldre. Vi møtte til og med ei jente på krykker!!! Min helt. Det var fantastisk nydelig på Rakssetra. Helt nydelig utsikt og et fint sted å ta med seg niste og tilbringe noen timer.

Vi vurderte skyliften fordi så mange hadde anbefalt den, men prioriterte det ikke fordi vi hadde litt for lite tid. Neste gang vil jeg klatre Via Ferrata og ta skyliften ned og gå opp Skåla.

Jeg skal definitivt hit igjen og anbefaler alle å legge turen innom Loen om dere er i området.

Del gjerne deres beste Loen-tips i kommentarfeltet 😀

20 kommentarer
    1. For de som ønsker seg luksus i Loen så anbefales Alexandra. Fantastisk spa, badeland og fantastisk buffetrestaurant (utenom coronasesongen). 😀

    2. Anbefaler å gå til Brikdalsbreen, som ligger et stykke innover forbi Olden. Godt skiltet dit. Nydelig tur på 2,5 km hver vei.

    3. Min mann og jeg har vært i Loen 9 år på rad. Nå er det en stund siden, men nå skal vi opp igjen. Bor alltid på Sande camping, der har vi fast leilighet hver gang, er heldig som får det. Utrolig flott plass og vertskap. Det er bare helt nydelig å komme opp til Loen. Se utover Lovannet og bare være!

    4. Jaa! Er så enig! Vi bodde i Utvik da vi gikk Vía Ferrata. Nydelig og idyllisk plass. Stort hus med mange sengeplasser. 3 min til båthavn, bygdas kafé og en dukkert i fjorden.

    5. Jeg padlet kajakk hele Loenvatnet og overnattet i telt litt forbi Ravnefjellet i fjor sommer.. Helt fantastisk opplevelse.. Ellers anbefaler jeg en tur til Bødalssætra.. Den er rett og slett magisk vakker.. og fra den sætra er det en lett tur inn gjennom dalen til Bødalsbreen.. Sætra er også et populært utgangspunkt for bestigning av majestiske Lodalskåpa.. høyeste toppen fjellet på Jostedalsbreen.. men tøff tur som krever breerfaring..

    6. Kanskje et litt dumt spørsmål men må man gå med turklær for å gå den turen til rakssetra synes du? Har så lyst til å ta bilder i en fin sommerkjole der, men lurer på om det vil se teit ut 😉 Vet ikke åssen turen bort dit er… 😉

    7. Hei! Er det noe kafeteria på campingen? Eller eventuelt griller som kan brukes for alle? Lurer på hva slags forberedelser vi skal gjøre med mat 😀 På forhånd, takk for svar.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg