Q&A OM TRULTE

Når har Trulte bursdag og hvor gammel er hun?

Hun har bursdag 13. september og i dag er hun faktisk åtte måneder 🙂

Er Trulte en lydig hund som hører på ordre og skjønner hva som er lov og ikke?

Ja, vil si hun er ganske lydig, men hun er samtidig ganske utforskende. Det hun vet ikke er lov gjør hun ikke, men hun gjør jo ting som ikke er lov innimellom fordi hun ikke vet om det er lov eller ikke enda. Når hun får beskjed så lærer hun fort og gjør det ekstremt sjeldent igjen. Hun er nysgjerrig, utforskende og lærer veldig fort.

Når begynte du å få lyst på hund?

Jeg har alltid hatt lyst på hund! Jeg hadde hund i barndommen og har alltid sett for meg en fremtid med hun 🙂

Hvor stor kommer Trulte til å bli?

Sheltier kan bli så forskjellige i størrelsen! Trulte veier snart 9 kilo, så hun blir nok ganske stor. Eller ikke ganske stor, men ganske stor i sheltie-verden.

Bjeffer Trulte mye?

Nei, hun bjeffer ikke i det hele tatt. Hun har bjeffet kanskje tre ganger i løpet av tiden vi har hatt henne og da typ fordi ballen hun lekte med hadde satt seg fast og hun ville si ifra, haha. Så det er veldig deilig!

Skal Trulte bli vandt til å være hjemme alene?

Hun er kjempeflink til å være hjemme alene og det startet vi å øve på ganske tidlig etter at hun fant seg tilrette 🙂 Hun har hele leiligheten for seg selv når hun er alene, men kommer som regel tuslende ut fra soverommet med sovesveis når vi kommer hjem igjen haha så tror hun sover en god del.

Er Trulte vandt med andre mennesker?

Ja, vi bor jo i blokk så hun møter stadig på folk.

Var Trulte stueren da dere fikk henne, og hvis ikke hvordan fikk dere henne stueren?

Nei, absolutt ikke. Hun ble født på høsten og det var veldig kaldt (typ 13 minus) der rundt den tiden vi hentet henne så hun hadde aldri vært ute fordi det var alt for kaldt. Trulte var vandt med tisseteppe, noe som gjorde det enda litt vanskeligere å gjøre henne stueren fordi tisseteppet inne var liksom doen hennes. Vi tok henne ut sikkert 20 ganger om dagen og roste henne når hun til slutt gikk på do ute. Det var en prosess for å si det sånn, men med tanke på at hun var vandt med tisseteppe inne så gikk det forholdsvis raskt å få henne stueren.

Hvilken rase er hun?

Shetland Sheepdog

Hva er favoritt-trikset til Trulte?

Hun kan ingen triks. Hun kan sitt, kom, ligg og bli som er det eneste hun trenger å kunne. Så kan hun finne Tussi da, haha, bamsen hennes. Vi kan si “hvor er Tussi?”, så løper hun rundt og leter etter Tussi og kommer med henne til oss.

Hvor kjøper dere det meste av hundeutstyr?

Litt over alt. Jeg har handlet på Dyrekassen.no, Pet XL i Sørlandsparken, Kvadraturen Zoo, dagligvarebutikker.

Hvordan synes du det er å ha hund, har det endret livet til det bedre?

Jeg synes det er så koselig! Det er masse selskap, jeg er mye mer aktiv, går mye mer på tur. Det har bare blitt bedre altså, selv om man mister litt av den friheten man har når man ikke har ansvar for noe, men det er absolutt verdt det.

Kunne dere tenkt dere å parre Trulte med noen og få valper?

Nei, hun har en øyesykdom (blir blind på det ene øyet med tiden) som kan være arvelig og derfor kan hun ikke brukes i avl. Noe som er helt greit, tror ikke vi hadde brukt henne til det uansett.

Hva er det mest irriterende med Trulte?

Hun er litt pipete… Det er irriterende, haha. Men det jobber vi med å bli kvitt!

Hvor mye kostet hun?

Vi adopterte henne på grunn av sykdommen, så betalte 3000,- for utgifter de hadde hatt med henne som valpekontroll, chip osv. Det hadde ellers kostet rundt 16 000,-

Hva er favoritt-maten til Trulte?

Hun får bare kjedelig tørrfor så det får vel bli det, haha.

Hvordan får dere pelsen hennes til å bli så fin?

Hun har nydelig pels! Tror det bare er det at hun får næringsrik mat, vi grer den ganske ofte og vasker den innimellom når den er veldig skitten. Da holder den seg fin lenge etterpå.

Samboeren og jeg har lyst på hund, men er usikker på kjønn. Er det veldig stress med løpetid?

Det var det jeg bekymret meg for også, men jeg vet ikke enda. Trulte har ikke fått løpetid! Nå tenker jeg at løpetid er bedre enn at hun går rundt og jokker på alt og alle og skal markere over alt, så slitsomt.. Men før jeg fikk jentehund ville jeg faktisk ha guttehund fordi jeg tenkte at markering var bedre enn løpetid. Du blir nok fornøyd uansett hvilket kjønn du ender opp meg 🙂

Hvor er Trulte fra, er interessert i Shetland Sheepdog selv?

Sorma Kennel 🙂

Kunne dere tatt med Trulte på Norgesferie?

Kanskje! Det hadde kommet an på ruten og planen for turen. Hadde hun vært typ 3-4 år hadde jeg nok sagt ja uansett for da er hun jo voksen, litt roligere, hadde orket lange toppturer og sånt. Nå er hun jo bare valp og ikke et år en gang, så jeg ville nok ikke hatt henne med så alt for langt nå, men på små turer så ja.

 

17 kommentarer
    1. Nydelig trulte-shetlandsheepdog 🙂 Min shetlandsheepdog Leia blir fire år i november. En fantastisk hunderase. Mi er en varsler……….. hun bjeffer og gir beskjed om det meste – men er verdens snilleste hund.

      Lykke til med Trulte!

    2. Det er litt dumt å si at alle hannhunder jokker på alt og alle og markerer over alt, det er fåtallet som gjør dette 🙂 Jokking forbindes med stress og det kan like så være ei tispe som gjør det, som en hannhund. Hannhunder blir klart lettere stresset, men det er noe som kan trenes bort på lik linje med annen problematferd. De fleste markerer ikke på alt og alle heller, de gjør det ute på tur, ikke nødvendigvis ikke (om de er oppdratt riktig)😊

      Kjønn på hund er noe man må finne ut av selv, det er dumt å si sånne ting. Noen må jo ha hannhund også, ellers vil jo ingen rase overleve😊 løpetid, eventuelt innbilt svangerskap og eventuelt livmorbetennelse er noe som følger med tisper, begge kjønn har sine mindre morsomme ting.

      1. Joda, hun får godbiter, men føler ikke det er mat så kan ikke si det er favorittmaten hennes haha 😀 Vi blander to forskjellige, men jeg husker ikke hva de heter fordi vi har helt mesteparten over i en boks og posen står nede i boden..

        1. Det er mye bedre og sunnere å fore henne på råfor som f.eks vom&hundemat, mush osv.
          Tørrfor er det så lite opptak av.. hår dere over på råfor, vil hun få mindre avføring, evt bedre pels osv.. hunder er ikke skapt for å spise tørrfor, de er kjøttetere!! Men mange forer på tørrfor pga det er billigst og at de er uvitende om det.
          Så anbefaler å nytte for på hun!
          Selv forer jeg KUN på råfor, men jeg lager/blander selv. De får rått grisehjertet, grønnsaker, innmat(Lever,nyrer,vom osv), bein osv👌🏼

    3. Så nydelig Trulte er! Jeg tenker at det er litt trist at du vil ta fra henne pipingen. Hun søker åpenbart oppmerksomhet, og det er hennes måte å uttrykke behovet. Hunden har språk, det være seg kroppsspråk, bjeffing, knurring, godlyder og piping. Det er et levende dyr, og hun har følelser også. Prøv å gi kontakt gjennom blikk, ved å snakke, stryke og godprate når hun gjør de gode tingene, og du vil få en harmonisk hund. Prøv den type kontakt når hun ikke piper, som for å ikke oppmuntre pipingen. Prøv å finne ut hvorfor hun piper? Er det noe hun vil? Hund kan være krevende, men det vet dere jo sikkert😉
      Ellers; hvorfor kun tørrfôr? Stakkar, vil man trives å bare få «brødskive med ost» hver eneste dag? Selv varierte jeg, tørrfôr, tørrfôr med middagsrester(selektivt), og tidvis våtmat. Litt tran i maten ga en praktfull pels.

      Kos dere alle sammen!😊

      1. Vi har vært på valpekurs med en instruktør som har jobbet med hunder i 50 år så følger hans råd, men takk for tips <3 Hvorfor hun får tørrfor? Fordi det er veldig bra for henne, anbefalt av dyrlegen og menneskemat er for mennesker.

    4. Hei
      Trulte er så søt!!
      Hvordan jobber dere med å få bort pipingen?? Vi Jar en valp på 9 mnd som har begynt å bli veldig pipete.. og ofte er der bare fordi hun kjeder seg 🙁

    5. Hei, pusser du tenna / gir dentastix til Trulte? Har en hund selv på 8 måneder, men usikker på når jeg burde starte med dentastix for å forebygge tannsten 🙂

    6. hei, jeg har også reservert valp fra sorma kennel. jeg lurte bare på om du vet noe om den øyesykdommen til trulte. hva heter den? var det vanlig på kennelen? jeg vil helst ha en helt frisk valp, hvordan er det for trulte å leve med sykdommen?

      1. Hei! Det var en skade på Trulte, ingen av de andre i kullet hennes hadde sykdommen. Du kan jo høre med kennelen 🙂 Uansett så informerer de deg om valpen får påvist sykdom, men jeg ville absolutt anbefale deg å snakke direkte med Sorma. De er supre! Det går helt fint for henne, er bare at hun er blind på det ene øyet så kan være litt ekstra skvetten i mørket fordi hun ser veldig dårlig. Ellers er hun en veldig glad og lykkelig hund <3 MAsse lykke til med valp!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg