Q&A OM INFLUENSER-BRANSJEN

Reklame | annonselenker Nelly

SKJORTE HER / BUKSE HER / SKO HER

Når dere skriver “annonse” i hauls, betaler dere da for klærne eller får dere de gratis?

Først og fremst, dette er viktig fordi jeg tror ikke så mange vet dette: Vi må skatte av alt vi får sponset. Si ta jeg får sponset en jakke til 500 kroner, da må jeg sette av 40% av den summen til skatt. Så vi må betale for alt vi får, ingenting i livet kommer gratis og det er så sant. Når det er sagt så er ofte hauls sponset, ja. Det er fordi vi er en levende reklameplakat og bedriften som selger klærne bruker oss til å vise frem klærne så de kan selge mer av de.

Men! Det er ikke alltid sånn at alt er sponset heller. Man har ofte samarbeide med “affiliate”, altså at vi som deler får en viss prosentandel av det vi selger for. Så hos noen merker, for eksempel når jeg handler hos H&M (hvor jeg ikke får sponset plagg, men kjøper selv) kan jeg skrive annonse og vise frem klær jeg har kjøpt selv, men der får jeg en del av salget. Så det enkle svaret er både og ☺️

Hvordan tjener dere egentlig penger?

Dette spørsmålet får jeg så ofte. Akkurat det er egentlig ganske enkelt. Bedrifter som ønsker å nå ut til en viss målgruppe leter etter potensielle måter å reklamere på. Noen søker kanskje et eldre publikum og kjøper annonse i papirutgaven av Aftenposten, andre ønsker kanskje et yngre publikum og bruker en influencer. Da betaler de for å få en annonse, eventuelt produktplassering på en av de sosiale mediekanalene til influenceren(e) de ønsker å bruke, ofte valgt utifra hvem de når ut til (alder, kjønn og beliggenhet). Så sånn får man betalt. Man kan også tjene penger via affiliatelenker som jeg nevnte over her. Da kan man registrere seg på sider eller begynne å samarbeide med et visst merke eller nettbutikk, så bruker man sine egne lenker og derav kan butikken/bedriften måle hvor mye av salget som kommer fra den enkelte influencer. Da får man som regel en viss prosent av salget.

Kan du fortelle om livet før og etter du ble influenser? Har så lyst til å bli det selv, men mange sier det er et usikkert yrke så jeg bør satse på noe annet.

Jeg kan starte med å si at det definitivt er et usikkert yrke og i starten lever man ofte fra måned til måned. Jeg tror det meste hvor du driver helt for deg selv er ganske usikkert, særlig i starten. Men, etter hvert som du kommer inn i bransjen og får gode samarbeidspartnere kan du få lengre kontrakter og da begynner det å bli litt tryggere. Allikevel så er nok akkurat dette det som stresser meg mest i jobben i dag, den usikkerheten.

Livet er egentlig ganske likt før som etter, bortsett fra at jeg trives sykt mye bedre med jobben jeg har nå. Jeg elsker den og elsker å styre min egen hverdag! Det jeg savner er kollegaer og det å gå på jobb og møte kollegaer, nå får jeg jo litt det med kontor, men det blir fortsatt ikke helt det samme.

Så må man tenke på at man fort kan bli en offentlig person og da har visstnok “alle” rett til å fortelle deg akkurat hva de mener om deg, om hvordan du lever livet ditt, om hvordan du ser ut, om hvem du er sammen med, om hvem du deler/ikke deler, om hav du deler/ikke deler og de krever omtrent fullt innsyn i personlige ting som kjærlighetsliv, sykdom og fremtidsplaner. Det kan være ganske heavy til tider, så greit å være obs på.

Man er også “alltid” litt på jobb. Du skal helst dele på sosiale medier hver dag, kommer du over en kul bildeplass skal du helst ta bilde, ta med følgerne bak fasaden og foran fasaden 😅  Før hadde jeg 100% ferie når jeg hadde ferie og tenkte ikke litt på jobb en gang.

Så det er både fordeler og ulemper. Det er nok ikke noe for alle, men jeg trives utrolig godt med det!

Hvor mye tjener man i gjennomsnitt på en Instagram annonse?

Det er dessverre veldig vanskelig å svare generelt på. Det kommer an på forskjellige ting. Det kommer an på hvor mange følgere man har (norske følgere riktignok om annonsen er for en norsk bedrift med salg i Norge), hvor stor reach man har, hvor mange eksponeringer man har, engasjement på profilen og ja. Det kommer rett og slett an på profilen så her kan jeg ikke gi noe generelt svar.

Tjener du og Morten nok til å leve av å være influencere?

Ja, nå gjør begge det og det er jo veldig moro ☺️ Morten har virkelig stått på i 2020 og fått så mange kule reklamejobber for merker som Hoff, Synnøve og Helt hjem. Så stolt! Jeg har levd av det siden januar 2019, sa opp deltidsjobben min året før og hadde min siste dag 27. desember 2018 så siden det har sosiale medier vært fulltidsjobben min.

Er det sånn at alle influensere kjenner hverandre og er du nær venn med noen?

Nei, jeg føler i alle fall ikke det. Man blir kanskje kjent med flere om man ofte møter på de samme på events og slikt, men at alle kjenner alle stemmer nok ikke. Jeg kjenner noen litt og det må jeg si, jeg blir alltid positivt overrasket. Ikke at jeg har hatt et negativt inntrykk, men jeg er ganske sjenert og gruer meg alltid til å dra på ting med mange influensere jeg ikke kjenner. Det har gått veldig bra hver gang og jeg har fått bli kjent med kjempehyggelige folk.

Jeg vil si at jeg har blitt ganske nær Maren og det er utrolig koselig! Hun er så positiv, inspirerende og utrolig flink.

Hva synes du om de som mener det ikke er en ordentlig jobb?

Jeg tror ikke de helt forstår hva jobben er. Mange tror man bare skriver og poster bilder, og slik tjener man penger. Det ligger mye mer bak og veldig mye av jobben influencere gjør er ikke noe som synes. For eksempel det å ta bildene, redigere de, forhandle frem avtaler, redigere YouTube, filme YouTube, lage hauls, planlegge frem i tid, fakturere, føre regnskap. Vi har faktisk egne firmaer, flere har AS så det er definitivt en ekte jobb. Jeg vurderer faktisk å lage en YouTube film hvor jeg tar dere med gjennom en hel arbeidsdag og viser alt fra mail og kontordelen til bilder, redigering, blogging og filming. Vil dere ha det?

Har du utdanning i tillegg?

Nei, men jeg har planer om å ta utdanning innenfor medier og kommunikasjon, gjerne med medieproduksjon. Det kan jeg få stor bruk for i jobben jeg har nå og det er noe slikt jeg uansett vil jobbe med i fremtiden. En markedsføringsutdannelse kan også komme godt med i jobben.

Det var spørsmålene for denne gang. Håper dere fikk svar på noe dere lurte på. Jeg prøvde i hvert fall å forklare så godt jeg kunne. Så er det bare å spørre om det er noe mer dere lurer på ☺️

12 kommentarer
    1. Godt svart! Flott at du vil dele mer av bransjen! Ja, gjerne lag en youtube video på det også! 😀 Du er skikkelig dyktig, Andrea! <3

    2. Hei Andrea!

      Jeg forstår at det ligger mye bak fasaden hva gjelder jobb for infuencere, men syns du det er fortjent at dere tjener godt over hva en person som bidrar i samfunnet med livsnødvendig kunnskap, eller kunnskap som gjør at barn og unge får en utdannelse?
      For eksempel en sykepleier eller lærer?

      1. Hei! Nei, selvfølgelig synes jeg ikke det. Det er GALSKAP! Jeg synes lønn i samfunnet er helt snudd på hodet… Sykepleiere, de som jobber i barnehage og i skolen burde tjene aller mest sammen med leger. Men jeg kan heller ikke sitte å unnskylde hva jeg tjener ☺️

        1. Bra svar! Jeg synes egentlig det var veldig merkelig spørsmål å stille. Nå er det ikke bare influenser som tjener mer enn sykepleier og lærer. Da kan man jo spørre seg selv om det er rettferdig at så mange andre yrker tjener mer. Kanskje vi hellere skulle fokusere på at disse yrkene få bedre lønn og arbeidsforhold enn å dra ned influenser konstant.
          Jeg synes det er så fantastisk å se at så mange, særlig jenter gjør det bra på influenser fronten, det er ekte girlpower det. Vi må slutte å hele tiden dra ned hverandre, og hellere heie på de som gjør det bra. Stå på Andrea, dritt kult at du gjør det bra. Jeg håper du er stolt av deg selv, og ikke lar andre dra deg ned.

          1. Tusen takk, Malen <3 Helt enig med deg! Hvis man tenker over det så er det sykt kult at unge jenter klarer å drive sine egne foretak, flere har egne AS og omsetter for millioner. Det er jo KULT at de får det til!

      2. Hei Andrea jeg såg nettopp den nye youtube videoen med matnyheter, var veldig gøy! Jeg ville bare si at jeg håper det går bra mellom deg og Morten. Kanskje jeg tar feil men det virker som at det ikke er like varm kjemi mellom dere som før 🥺 og husk: de som er usikre på seg selv prøver å bryte andre ned for å føle seg bedre, det har ikke nødvendigvis noe med deg å gjøre <3

        1. Hei Natalie 🙂 Her var det et ganske gjennomskuelig forøk på å være manipulativ herfra til helvete 😂 Eller er det bare meg? Men jeg får vel svare da. Det går veldig bra med oss, så takk som spør? 😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg