Q&A: MORTEN SVARER PÅ SPØRSMÅLENE DERES (ØNSKER HAN SEG BARN I FREMTIDEN?)

Hvor lenge har dere vært sammen og skal dere gifte dere?

Vi ble sammen i oktober 2018, så vi bikker snart 3 år! Tiden flyr! Jo du, den blir den fjortende april 2023. Nejda, hadde på tullehatten. Det holder jeg hemmelig.

Hvor mange kilometer løper du i løpet av en uke?

Nå ligger jeg cirka på 100km i uka. Men jeg har bygget meg gradvis opp dit i snart 1 års tid.

Hvordan kan man som nybegynner på løping unngå belastning?

Jeg regner med at du tenker på belastningsskader. Og det er mye man kan gjøre for å forebygge. Styrketrening på beina, mage og rygg, tøye godt før og etter løpeturen. La beina få nok hvile mellom løpeturene. Men det er igjen ikke farlig om du er litt sliten før du løper en ny tur, bare pass på at du ikke har store vondter. Jeg ruller mye på foamrull, særlig på hoftene før en løpetur. Jeg ville også variert litt i bruk av sko og terreng man løper i. Forskjellig type sko belaster beina litt forskjellig, så man får variert opp litt.

Hvor vil du reise først etter corona?

Et eller annet sted hvor det er varmt og godt, samma hvor, jeg er desperat, haha.

Trener du styrke for knær, eventuelt annen styrke for løping siden du løper så mye? Kjenner jeg sliter med knær og føtter når jeg løper lengre distanser på asfalt. Har du noen tips?

Jeg trener styrke ja. 1-2 ganger i uka, en halvtime hver gang (men da har jeg ganske stort tempo, er ikke noen daffeøkt) Det er feks utfall med og uten kettlebells. Knebøy, markløft. Et annet tips er å ta tåhev feks mens du er i dusjen eller pusser tennene. Det gjør jeg jevnlig, og det funker bra for beina. Også har jeg en krakk som jeg går opp og ned 10 ganger på hvert bein. Pluss litt planke og diverse andre øvelser jeg fikk av fysio. Å vedlikeholde styrketreningen tror jeg er kjempeviktig hvis man tenker å løpe flere ganger i uken. Det smører systemet akkurat som man oljer sykkelkjedet før en sykkeltur.

Har du noen tips til hva man bør se etter når man skal kjøpe nye løpesko?

Jeg ville dratt til en butikk hvor de fokuserer veldig på løpesko. Personlig er jeg blitt veldig glad i Løplabbet. Der har du sko med kvalitet og som passer for alle. Så må du føle at skoen sitter bra rundt foten. Og de fleste som jobber på Løplabbet løper masse selv, og kan garantert hjelpe deg med å finne gode sko som du kan trives med til ditt bruk.

Har du et godt forhold til Andrea sine venner?

Ja, jeg synes de er veldig hyggelige og imøtekommende! Har følt meg velkommen siden dag 1, og det er jeg veldig glad for!

Lever du kun av sosiale medier og hvordan var overgangen til det fra vanlig jobb?

Ja, pr dags dato så gjør jeg det. Jeg blir ikke rik av det, men jeg har alltid satt trivsel i livet høyest. Så nå kan jeg styre hverdagen selv, og jeg føler meg utrolig priviligert som får mulighet til det. Også må jeg ta alle valg selv, hvem skal jeg samarbeide med, hvem bør jeg takke nei til, hva vil jeg satse på etc , og det er en stor forskjell i forhold til hvis man er ansatt et sted.

Har du og Andrea et “kosete” forhold etter å ha vært sammen så lenge, tenker typ kyssing, kos, holde hender etc?

Ja, jeg synes vi fortsatt er ganske kosete. En god klem og et kyss er jo veldig koselig å holde på, det hadde vært trist om det forsvant helt. Så er det Andrea alene som er pådriveren for å holde hender om dagen, så jeg må kanskje skjerpe meg der.

Hva hadde vært din drømmedag når det kommer til mat? Frokost, lunsj og middag. 

Kanskje en omelett med masse godt i oppå hjemmebakt grovt brød som en starter på frokosten etterfulgt av noen nystekte pannekaker. Til lunsj kan jeg tenke meg en stor sandwich med masse godt i, litt søtpotet fries ved siden av, med en iskald pepsi max. Til middag tar jeg gjerne en god pastarett, flydd inn fra Italia. Hvis ikke det er mulig, så tar jeg indisk butter chicken med mango chutney og naanbrød. Også avslutter vi med en brownie og litt is ved siden av til dessert.

 Vil du spare ut igjen til langt hår eller ha det kort?

Så lenge jeg løper så mye som jeg gjør nå, så forblir det kort. Men vi får se med tiden om jeg gror det ut igjen, Føler kanskje jeg burde gjøre det en siste gang, så får jeg donert vekk enda en parykk. Det synes jeg er veldig fint at man kan gjøre, og skulle ønske enda flere gjorde det, både gutter og jenter.

Hvordan var overgangen fra Kristiansand til Oslo og trives du i hovedstaden?

Både Trulte og jeg trives bedre her enn i Kristiansand. Og jeg har merket at jeg har flere bekjente her enn jeg hadde i Kristiansand. Oslo har overrasket positivt hele veien. Man får litt storby følelsen, også er skogen allikevel bare 10-15 minutter med buss unna. Også er det også deilig å vite at sørlandet bare er noen få timer unna.

Ønsker du på sikt å fullføre lektorstudiet?

I det siste har jeg kanskje begynte å tenke at jeg muligens vil prøve meg på noe helt annet. Jeg har begynt å tenke mer og mer på studier, og jeg har søkt på ganske mye rart til høsten, haha, og særlig en ting som har dukket opp i det siste. Men vi får se om jeg begynner nå eller til neste høst.

Har du lyst på barn i fremtiden?

Jeg vet ikke. Akkurat nå har jeg ikke lyst på barn. Jeg føler ikke tiden er inne for barn enda. Og jeg ble jo helt slått ut i 2-3 mnd av en liten valp, så jeg kan jo bare tenke meg en liten rakker som har et lengre “valpestadie” enn en hund, haha. Men en baby trenger jo ikke lære seg å gå på do, sånn som Trulte som var EKSTREMT fin på hvor hun skulle på do, og EKSTREMT god på å holde seg der man sto i sludd og vindkast vinteren 2020 flere ganger om dagen i uke etter uke. MEN det var verdt det å legge så mye tid i det, for hun ble jo en superfin hund. Men jeg står faktisk heller med klesklype over nesa og tørker gul/grønn bajs ut av stjerten på et lite romvesen/baby. Så kanskje baby er peace of cake? Men tilbake til spørsmålet så har hverken Andrea eller jeg lyst på barn nå. Og fremtiden kan dessverre ingen av oss spå.

0 kommentarer

Siste innlegg