Q&A: JULETRADISJONER, MIDDAG, HVEM FEIRER JEG MED?

Reklame | annonselenke Ellos & Nelly

Denne ukens spørsmål blir en jule-edition! Litt tidlig ute kanskje, men det har tikket inn en del julerelaterte spørsmål så da tenkte jeg å holde en ren Q&A om jul som den juleelskeren jeg har blitt 🌟

KJOLE HER / SKO HER

Hva spiser du på julaften?

Familien min spiste alltid rype på julaften. Pappa hadde det med seg fra Island så det ble vår julemiddag. Vi hadde aspargessuppe til forret, noe det tok mange år før jeg faktisk likte haha. Så var det rype (som jeg aldri likte) med sykt digg tilbehør, blant annet glaserte eller karameliserte poteter. Til dessert var det vaniljeis med varme bær, nam nam.

De siste årene gikk pappa faktisk over til ribbe på julaften, så da spiste jeg medisterkaker og tilbehøret hehe. I fjor, og planen for i år så er det vegisterkaker som står på menyen for meg. De ter ribbe som er hovedretten, så spiser jeg tilbehøret med deilige vegisterkaker. Lurer på om jeg også skal prøve meg på nøttestek i år!

Har du videreført noen juletradisjoner, i så fall hvilke?

Nei, det føler jeg ikke at jeg har. Jeg feirer jo enda med familie, så det er liksom ikke så mye å videreføre føler jeg. Så har tradisjonen sklidd mer og mer ut og det som var da jeg var liten har blitt så fjernt. Det jeg vil videreføre med tiden er å spise risgrøt på lille julaften med premie til den som får mandelen! Det er veldig koselig. Også har jeg en tradisjon som kanskje er litt merkelig, men første juledag pleide vi å sitte i julepysjen, se på julefilmer og spise rester av julemiddagen og det synes jeg var så koselig! Så det kommer jeg nok til å fortsette med, hihi 😀

Hva er ditt beste juleminne?

Jeg har ikke noe spesielt som jeg kan trekke frem her, dessverre. Julen har aldri vært noe stas for meg, særlig ikke etter at foreldrene mine skilte seg og julen ble mer dårlig samvittighet og skyldfølelse. Nå har jeg aldri vært veldig glad i jul tror jeg, ikke som jeg kan huske i hvert fall, men i år har jeg endelig kjent på bare gode følelser rundt julen og gleder meg masse!

Hvordan er din morgen på julaften?

Det har variert veldig. Hver julaften siden jeg begynte å jobbe pleide jeg å melde meg frivillig til å jobbe julaften, ja fordi jeg ikke var så spesielt interessert i jula, så min julemorgen var ofte jobb. Det synes jeg var skikkelig koselig! Jeg elsket å jobbe julaften. Det var alltid så koselig på jobb og alle kunder var skikkelig hyggelige og glade ☺️ Jeg hadde fri på julaften for første gang på mange år da julaften havnet på en søndag o gda ble jeg sånn “oi, julemorgen kan jo være ganske koselig” haha. Det varierer litt enda, men det er fort en god julefrokost, en tur hvis det er fint vær, julefilmer og juleprogram.

Feirer du jul i Norge?

Ja, har aldri feiret noe annet sted. Men, kunne godt feiret i utlandet i fremtiden. Aldri feil å ligge på en varm strand, haha.

Hvilke tradisjoner har du og Morten skapt sammen?

Jeg var vel litt inne på dette tidligere, men ikke så mye enda. Vi feiret jul sammen for første gang i fjor så det kommer nok noe med årene tenker jeg. I år skal vi for første gang pynte leiligheten ordentlig og gjøre masse juleting sammen, så det kan fort skapes noen nye tradisjoner i år.

Hva synes du er det beste med julen?

Jeg synes det beste er at det er så mye lys! I en så mørk og egentlig ganske kjip tid, så kan jula med alle lysene være noe skikkelig bra. Julegater fulle av lys, hjem fylle av lys og ja. Det er ordentlig godt.

Hvem feirer du jul med?

Jeg har pleid å feire jul hjemme hos pappa, men i år skal jeg feire med Morten og foreldrene hans. Jeg feiret med de i fjor også, men da var pappa med dit. I år blir det bare meg ☺️

Har du en favoritt-juledessert?

Jeg er ganske stor fan av is og varme bær, jeg. Det er nok mye fordi det var det jeg pleide å spise før da jeg var mindre og spiste hver eneste julaften. Kan også nevne en pepperkake-kake jeg lagde i fjor som var sykt god! Må prøve å finne oppskriften på den igjen så jeg kan lagee den i år også.

Ribbe vs pinnekjøtt?

Jeg har aldri smakt på noen av delene faktisk 😅 Har aldri vært noe fan av sånn “ordentlig” kjøtt.

Hvilken dato synes du det er innafor å pynte til jul?

Jeg har pleid å tenke at 1. desember er startskuddet for jula, også pleide vi å pynte treet lille julaften hjemme hos oss. Det er noe jeg tenker jeg vil bevare, men ikke i år. I år er det bare å pynte i vei og kose seg så man får et lyspunkt i en unormalt grå og trist tid. Dette er forsåvidt bare hvordan jeg vil ha det hos meg, hva alle andre gjør legger ikke jeg meg opp i.

Hvor mye penger bruker du på julegaver?

Det varierer nok litt fra år til år. Jeg har ikke en konkret sum å komme med her, men personlig tenker jeg at man ikke trenger å kjøpe så store og dyre gaver alltid. Det er veldig koselig med noe som man merker det er lagt tid i, eller en gave full av ting personen liker som favorittsjokoladen, en krem du vet personen liker og sånne ting. Det fikk jeg i bursdagsgave og jeg ble så glad fordi det var så personlig!

Dette er mitt første år som vegeterianer på julaften og jeg skal i selskap, har du noen tips?

Mitt beste tips er å snakke med de du skal i selskap til i god tid slik at de er forberedt ☺️ Da kan dere avtale om de skal lage noe, eller om du skal lage noe selv å ta med. Jeg tar med egen vegetarmat i år, som i fjor. Mye kan lages på forhånd og varmes opp eller stekes like før det skal spises! Vegetarbloggen har mange gode oppskrifter til jul som du kan sjekke ut.

8 kommentarer
    1. Jeg må bare si at jeg synes du er et fantastisk forbilde. Du viser yngre jenter at det går an å være fredag og sexy uten å kle av seg! Kudos!

    2. Så nyyydelig bilde av deg! Det er skikkelig koselig å skape nye tradisjoner sammen med sin kjære! Hærlig å høre at du gleder deg over julen nå! Forstår godt at det kan være litt vanskeligere for de som har skilte foreldre o.l. Jeg har alltid elsket jul! Og det er nok fordi jeg alltid har hatt det trygt og godt med de samme familiemedlemmene. Og samme tradisjoner år etter år <3

    3. Jeg startet med å feire jul alene med samboer og vår felles hund da jeg var 19, uplanlagt selvfølgelig da vi vanligvis feiret med min familie, men da vi fikk oss hund sa de stygge og slemme ting som at hunden vår var stygg. Da bestemte jeg meg for at da skal vi heller feire alene oss tre, og vet du hva?! Det ble faktisk en veldig fin jul, jeg øvde måneden før julen på å lage julemat så jeg ikke skulle feile på julen. Disse årene vi har feiret jul bare oss har vært de beste julene jeg har opplevd, med mye bedre julemat enn jeg noen gang har spist (ikke for å skryte selvfølgelig, men de fleste forventet at jeg skulle feile for så å måtte feire året etter hos familien igjen).

    4. åå så koselig innlegg, jeg fikk skikkelig julestemning nå! Synes også det er så fantastisk med fine lys både inne og ute nå i mørketiden. Ønsker deg en superfin førjulstid, og håper på enda flere “julete” blogginnlegg og youtube-videoer! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg