Q&A: HUND

Hei! Så utrolig gøy at så mange sendte inn spørsmål om Trulte. Jeg har fått så mange meldinger så jeg bestemte meg for å samle alt i et innlegg og fikk masse spørsmål på Instagram story. Hun er helt nydelig, jeg er skikkelig betatt av denne fine lille skapningen. Hjertet mitt verker, hun er så fin og jeg gleder meg helt ekstremt mye til å bli bedre kjent med henne.

Hvorfor fikk dere henne ikke før hun var 10 uker gammel?

Vi hadde ikke mulighet til å ta imot en hund før i starten av desember fordi vi har pusset opp kjøkken. Begge deler er tidskrevende og tar mye oppmerksomhet så vi kunne ikke kombinere de to tingene. Trulte trengte et hjem og vi ville gjerne gi henne det så da ble vi enige om å vente til vi hadde mulighet 🙂

Hvilken rase er det?

Shetland Sheepdog!

Hvor mye betalte dere for Trulte?

Vi adopterte henne så vi betalte egentlig kun for utgifter oppdretter hadde hatt i forbindelse med henne, som valpekontroll, vaksiner osv.

Hvordan kom dere frem til navnet Trulte?

Morten valgte det, jeg vet faktisk ikke hvorfor haha.

Hvilken oppdretter brukte dere?

Sorma Kennel! De har vært så flinke og ryddige, vi fikk masse tips og råd.

Er hun stueren?

Hehe, nei ikke enda. Det ligger tissetepper over hele leiligheten, men vi skal begynne å trene nå! Vi ville bare la henne komme seg litt til rette først og bli trygg før vi begynte med masse trening.

Hvem eier henne mest?

Vi eier henne like mye begge to 🙂

Skal dere bruke henne på utstilling?

Nei, hun blir “bare” en familiehund som skal brukes til selskap, kos, lek og tur.

Hva var det som gjorde at dere valgte denne hunderasen?

Det passer livsstilen og livssituasjonen vår veldig godt. Det er en hund som liker å være aktiv, som lærer fort og er lydig. Jeg har hørt så mye fint om rasen og størrelsen er veldig passe for oss.

Hvordan skal dere oppdra henne?

Vi skal jobbe med henne her hjemme frem til januar og da skal vi gå på valpekurs. Det var dessverre ingen i området med oppstart i desember… Vi skal fokusere på positiv læring, men være bestemte.

Sover hun med dere i sengen?

Nei, sengen skal hun ikke opp i.

Hva gjør dere med reising nå som dere har hund?

Det blir mindre reising, men det var planen uansett 🙂 Hvis vi skal ta oss en tur i ny og ne har vi nok av folk som gjerne passer henne.

Bruker dere bånd på henne på tur?

Ikke enda. Hun har nettopp begynt med halsbånd og vender seg til det. Vi skal begynne å trene med bånd i løpet av de nærmeste dagene.

Hvordan kom dere frem til at dere ville ha hund?

Jeg har hatt lyst på hund lenge, men planen var å vente til vi ikke bodde i blokk. Vi fant vel ut at det ikke var nødvendig å vente. For min del så kommer det til å gjøre hverdagen min så mye gøyere og finere. Jeg jobber hjemmefra i ny by og da kan noen dager bli litt trege og til og med litt triste. Jeg merket da vi passet Laban at det gjorde hverdagen veldig mye bedre og vi landet vel på at vi ønsket oss mer av de dagene.

Hvordan er valpeforeldre-tilværelsen?

Den er krevende, haha. Trulte er veldig leken og sosial, noe som er kjempefint, men hun krever mye oppmerksomhet. Heldigvis er vi to om det så vi kan bytte på litt så den andre får en pause i ny og ne 😉

Hvorfor heter hun Dalhaug til etternavn og ikke Sveinsdottir?

Fordi Sveinsdottir ikke er et etternavn som gis videre. Jeg heter det fordi pappa heter Sveinn og jeg er hans datter, altså Sveinsdottir. Pappa har et annet etternavn enn meg igjen, så det blir bare helt feil. Dalhaug blir noe annet 🙂

Har noen av dere hatt hund før?

Ja! Begge to har faktisk hatt hund før. Jeg har vokst opp med dyr og vi har hatt flere hunder, Morten har hatt en.

 

Hvis dere lurer på noe mer så er det bare å spørre i kommentarfeltet 🙂

27 kommentarer
    1. Heidann. Herregud hun er jo såå nydelig😍 skjønner godt dere er stolte. Bruker ikke kommentere på blogger, men here it goes. Det var jeg som stilte spørsmålet om dere bruker halsbånd. Anbefaler dere virkelig å heller bruke sæle. Det har vært såå mye forskning på dette, og halsbånd kan virkelig skade nakken og gi andre vondheter for hunden. Halsbånd bør aldri brukes på hund. Kjøp sæler som er rundt hals og mage, da er det kroppen som kjenner motstand om man har i båndet, og er mye bedre på dyrets helse. Dere bør lese litt om dette, mye info på nett:) halsbånd er udatert og fra gammelt av. Merket hunder har mye bra, men anbefaler dere se etter dette så fort som mulig da de i valpefasen vokser mest, og rykk/draing av halsbånd ikke vil gjøre godt for valpens nakke.

      Ikke ment som kritikk, bare info:) digger deg, dere og bloggen din. Synes du er en helt super og jovial jente.

      Klem og masse lykke til med “barneoppdragelsen” 🙂

      1. Ja, vi skal bruke sele når vi går på tur 🙂 Har fått anbefalt en av oppdretter som vi skal kjøpe, men de anbefalte oss å vente til hun hadde kommet seg ordentlig til rette før vi startet å vende henne til den 😀

        Tusen takk for tips uansett <3

    2. Kristina; hvor har du det fra att hunder ikke skal ha halsbånd?? Sele er greit å ha når en er valp, men skal man trene på å gå fint i bånd skal hunden ha halsbånd.

    3. Hallaien🤩 sååå sykt søt hund!!!! Ville bare legge til en kommentar på at dokke gjør ein super jobb me hunnen. Å dei kommentarene dokke får på hundesele å halsbånd isje bry dokke dokke gjør akkurat de dokke vil! Kjøpte sjøl valp for 6 måneder sian å eg tog på halsbone på ein uga ette eg fekk ho
      Kjekka bare litt ofte rundt halsen for ho vokse så fort 😂 lykke til videre glede meg te å se utviklingen hennes❤️🙌🏼

    4. Gratulerer med valp 🙂
      1. Hvorfor valgte dere Shetland sheepdog som rase?
      2. Hva skjer med Laban nå? Hvem passer han?

      1. Tusen takk 😀 Det første spørsmålet har jeg svart på i innlegget <3 Vi har ikke passet han på veldig lenge nå fordi han koser seg veldig hjemme om dagen så tror ikke noen passer han faktisk 🙂 Vi skal introdusere han for Trulte da, håper de kan bli gode venner 😀

    5. Utrolig søt! Bare av nysgjerrighet, hvorfor kunne hun ikke selges / adopteres bort på vanlig måte? Spør fordi jeg vurderer å skaffe hund selv og ikke har sett at dette er mulig:D

      Lykke til med valgetiden!

      1. Ikke sant? 😀 Hun har en sykdom som gjør at hun ikke kan selges som vanlig, men ble i stede adoptert bort til en familie som ønsket en familiehund og som kan ta vare på henne og elske henne for den hun er. Noe vi kan <3

    6. Hei Andrea og gratulerer så mye som nybakt hundemamma!

      Jeg bor rett utenfor Kristiansand (I nærheten av kjevik) og har to små hunder som veldig gjerne kunne tenkt seg å lekt med trulte en dag om du ønsker å sosialisere henne? Vi har en stor inngjerdet hage og begge hundene er veldig trygge og positive! Send meg gjerne en mail om du lurer på noe eller vil komme å hilse på 🙂

    7. Hvilken sykdom har hun? Hun kom til det perfekte hjemmet, for dere er så snille og omtenksomme! Hun kommer til å trives så godt hos dere <3 Og hun er jo så fiiin😍

    8. ååå så bra at dere adopterer istede for å kjøpe<3<3 Dere er nydelige mennesker!! Og for et nydelig navn. Passer deg så bra å ha en hund som heter Trulte haha-.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg