NYE RETNINGSLINJER – JEG ER SJOKKERT

Wow, jeg har nesten ikke ord. Jeg er helt sjokkert over hva jeg akkurat har lest.

Dere har helt sikkert fått med dere at det har kommet nye retningslinjer for influensere? Det er noe jeg personlig har ventet på en stund og synes er kjempeflott! Jeg er 100% mot markedsføring av kosmetiske inngrep som operasjoner og fillers. Det gagner ingen å reklamere for noe slikt eller fremstille det som en quick fix. Det tviler jeg på at noen er uenig i, sånn innerst inne.

Det jeg derimot ble ekstremt sjokkert over er hva brudd på de nye retningslinjene skal straffes med. Ja, nå er det kanskje greit å nevne at retningslinjene gjelder veldig mye mer enn kosmetiske inngrep. Dere finner hele listen her, men jeg kan jo ramse opp noen ting som for eksempel energibarer, proteingrøt, omega 3 (er ikke det egentlig bare bra for kroppen? jeg tror jeg trenger å bli påvirket til å ta omega 3 faktisk) og andre former for kosttilskudd.

Uansett… Straffen for å bryte retningslinjene er ganske ekstrem, lite gjennomtenkt og barnslig etter min mening.

Straffen for å bryte retningslinjene er å henge ut influenseren som bryter reglene.

Jepp, god gammeldags uthengning i ekte Mean Girls-stil. Fordi det er jo helt greit? Er det ikke slik det norske samfunnet fungerer i dag da? Trolling, hatkommentarer og å bli offentlig uthengt av et statsstøttet fagutvalg er helt greit. Det trykker jo ikke folk ned. Det får i hvert fall ikke folk til å føle seg som dritt, eller? Er det ikke nettopp dette dere liksom skal forebygge? Ånei, vent. Influensere har jo ikke følelser, glem det. Vi er bare maskiner som tåler alt og burde være herdet etter alle trollene som har bodd i kommentarfeltene våre i årevis.

Inluenser eller ei, det å henge ut mennesker som straff burde aldri være greit! Aldri.

Jeg er helt for nye retningslinjer, men dette er ikke måten å gjøre det på. Etter min mening hadde bøter vært en mye mer rettferdig (og menneskelig) straff, gjerne sammen med en samtale med utvalget slik at man virkelig forstår hvorfor det man gjorde var galt etter deres mening.

Ingen fortjener å bli hengt ut for å ha gjort en feil. Ingen, ikke en gang en influenser.

Jeg spurte på Instagram story hva mine følgere synes om dette. Her er et lite utvalg og heldigvis ser det ut til at mange er enig i at det ikke er greit å henge ut folk. That’s why I love you! Takk for at dere er snille med meg og med hverandre. 

 

14 kommentarer
    1. Så det er ulovlig å reklamere for hvitløk (utifra slik jeg forstod det?)? Så om man feks. har et samarbeid med Rema som fattig.student har så kan hun ikke bruke hvitløk i oppskriftene sine som hun reklamerer for?

    2. Det var skikkelig drøyt! 😳 hva med trenings/matprofiler o.l… kan ikke nevne proteinshake, proteingrøt, proteinbarer eller noe sånt… Ehhh… javell! 😮

    3. Er det virkelig seriøst? Hvem har «finni på» den straffa da? Ja, jeg er helt enig at det er gode regler, men det er vel heller ikke greit å gjøre noen til «fritt villt?» Så du kan ikke reklamere for Omega 3, men du kan jo heller kose deg med å hetse de som måtte være uheldige å bryte denne regelen… Trodde det var en stund til 1 April. INGEN har fortjent hets og trolling, hverken på nett eller i «real life!» Det handler om ytringsfrihet og respekt! Jeg må si, dette sjokkerte meg. Og – du – Andrea, neste gang du skryter av Larvik, så må du ikke glemme Hvittensand! Heia Halsen! 🙂

    4. Jeg er helt enig med deg, det er latterlig, men er det ikke litt fordi de ikke har makt til å straffe det på noen annen måte? Det bryter jo ikke med norges lover, så det er liksom ikke opp til staten å straffe dem heller. Spennende debatt, helt enig at det burde vært løst på en annen måte.

      1. Jo, det er jo faktisk ingen lov som sier at man ikke kan reklamere for dette så de kan ikke utøve en virkelig straff… Men det burde allikevel blitt løst på en annen måte! For eksempel en inkalling til et møte hvor man snakker om hvorfor dette kan påvirke andre på en dårlig måte 🙂

    5. Jeg tenker at bøter kan for noen influensere virke for lite avskrekkende til å ikke bryte de nye reglene som har kommet.
      Mulig derfor de har gått nye, kreative veier for å finne andre straffemetoder rettet mot disse. Jeg vet ikke hvor mye de store aktørene betaler influensere for å reklamere for sine produkter, men basert på omfanget av reklame og hvilke bloggere noen av dem bruker er det snakk om MYE penger.

      Kanskje det faktisk trengs andre straffer enn pengesummer (og en samtale? hva skjer videre etter samtalen og hva om det skjer flere ganger?) for å holde fristelsene for å tjene så mye cash, i sjakk.
      Offentlig uthengning var veldig spesielt.. Men det skal jo faktisk være såpass ukomfortabel straff at den straffbare handlingen ikke skjer. Skal vi begynne å sende influenserne i fengsel i stedet, kanskje?

    6. Jeg er både enig og uenig med deg. Enig i at uthenging er en gammeldags straff, men synes samtidig det er riktig at influencerens følgere får vite at denne personen har brutt retningslinjene – at innlegget ikke bare slettes liksom. Kanskje de kunne ventet med «uthengingen» til personen har brutt retningslinjene et visst antall ganger?

      Problemet med bøter er at bloggere tjener veldig forskjellig. De største bloggerne vil da ha råd til å betale boten og fortsette å bryte retningslinjene, mens de mindre bloggerne kan gå personlig konkurs dersom boten er veldig stor.

      Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre med slike ting, og jeg synes det er veldig bra at du engasjerer deg! Jeg er også helt enig i at en alvorlig samtale med fagutvalget må inn som en del av straffen. Og dette er virkelig et supert tiltak mot kroppspress, så får vi bare håpe de endrer på straffen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg