NEI, JEG VIL IKKE HA BARN

Jeg er så forbanna lei av å få de samme spørsmålene om og om igjen. Når skal dere få barn? Når vil du ha barn? Hva, vil du ikke ha barn hvorfor ikke? For ikke å snakke om denne gamle gode, “barn er det fineste du kan få og du kommer garantert til å savne å ha det hvis du ikke får det”. Det vet faktisk ikke du Anonym1234 noen verdens ting om!

La oss ha en ting helt klart: jeg vil ikke ha barn. Jeg har aldri så lenge jeg har levd hatt lyst på barn. Aldri. Jeg synes ikke det var gøy å leke med dukker en gang. Så da vet dere det og det er virkelig på tide å slutte å stille meg spørsmål rundt dette med barn. Fordi jeg er så lei. Jeg er så lei av å måtte svare på, utdype og forklare hvorfor jeg ønsker å gjøre som jeg vil med min kropp og mitt liv. Det er faktisk ikke deres business! Ja, jeg har en offentlig blogg og lever et offentlig liv, men det betyr ikke at jeg er nødt til å dele alt med dere. Så et enkelt “nei” som svar på om jeg vil ha barn, og “fordi jeg ikke har lyst” som svar på hvorfor bør holde i massevis.

Nå har det seg slik at jeg ikke har utelukket å få barn i fremtiden, men det har seg sånn at jeg er 24. Jeg er i starten av tjueårene og barn er det siste jeg tenker på akkurat nå. Jeg vil oppleve verden, jeg vil ha tid med kjæresten min, vennene mine og familien min. Jeg vil ikke ha en unge å holde styr på. En unge jeg må oppdra og forme. Jeg har ikke lyst på det ansvaret! Jeg er 24.

Har jeg lyst på barn når jeg er 30? Hvem vet? Jeg aner ikke. Det er nemlig ikke sånn at jeg utelukker muligheten, men jeg sier at slik ting er nå så har jeg ikke lyst på barn verken nå eller i fremtiden. Mener jeg det samme om et år eller to? Det vet ikke jeg, men det vet heller ikke du. Det er det som er så flott, dere. At man kan endre mening. Man må ikke låse seg til svaret sitt og miste retten til å ombestemme seg. Den retten har jeg så lenge jeg lever og muligheten har jeg antakeligvis en god stund til.

Det er ikke sikkert at alle er skapt for å få barn, og selv om de fleste får det og selv om du mener at det er livets høydepunkt så trenger ikke jeg å være enig. Personlig mener jeg det er mye verre å sette et barn til verden som man ikke vil ha og som man ikke kommer til å gi livet det fortjener å ha, enn å la være å få barn når man ikke har lyst på barn.

Og nei, jeg hater ikke barn. Det er alt for enkelt å dra den konklusjonen bare fordi jeg ikke har lyst på et selv. Jeg hater ikke barn. Jeg synes noen barn er ganske morsomme faktisk, men betyr det at jeg har lyst på et selv? Nei. Kommer jeg til å elske barna til vennene mine? JA! Jeg kommer sikkert til å skjemme de bort med både kjærlighet og gaver, men det betyr fortsatt ikke at jeg vil ha mitt eget.

Jeg håper dere kan respektere dette og slutte å stille de samme spørsmålene. Dere har selvfølgelig den samme retten som alltid til å dele deres mening i kommentarfeltet, men å prøve å overbevise meg om at jeg kommer til å få lyst på barn og ting i den duren er totalt unødvendig. Så kan jeg jo slenge med denne artikkelen fra Aftenposten fra 2017 som sier at det å få barn er det verste for miljøet (det er faktisk 25 ganger bedre å ikke sette barn til verden enn å leve bilfritt), så da kan vi jo si at enn så lenge så gjør jeg veldig mye godt for miljøet vårt 😀

 

50 kommentarer
    1. Amen Andrea! Skjønner godt at du blir drittlei av dette maset om barn! Alle vil ikke det samme for i h…..!
      Kult, da bidrar jeg også syyykt mye for miljøet! Hurra for oss! 😉💪 Klem! ❤️

    2. Syns det er trist at du skal være irritert for disse spørsmålene. Du får sikkert nye følgere hver eneste dag som er nysgjerrige og stiller noen av disse spørsmålene, og som antageligvis ikke har fått det med seg. Alle bloggere får flere like spørsmål hver dag, akkurat fordi de får nye følgere som er nysgjerrige. Syns ikke du håndterer det like bra som «andre bloggere» (merk: jeg leser ikke mange blogger, men hvert fall de jeg leser), og det er litt trist. Syns det har vært kult å følge deg da du kommer med mye kult, har fine bilder etc… men syns du reagerer feil når det kommer til at du får samme spørsmål om graviditet/barn flere ganger. Antar at du har fått spørsmål angående Morten og deg som har gjentatt seg mange, mange ganger, men kan ikke se at dette irriterer deg for eksempel

      1. Jeg er lei av disse spørsmålene generelt. Ikke kun fra blogglesere. Hvorfor er det slik at kun fordi jeg er kvinne så forventer alle at jeg vil ha barn og hvis jeg ikke vil det så er det helt uforståelig? Nei, som du sier selv så kan jeg få spørsmål om og om igjen uten å bli irritert, men dette er på et helt annet nivå og forøvrig et mye mer intimt spørsmål. Jeg synes det blir helt feil å mene at noen reagerer rett eller feil. En reaksjon er skapt av følelser så det blir det samme som å si at man føler feil og det funker ikke.

    3. Støtter deg i dette innlegget, Andrea <3
      Selv var vi gjennom 8 prøverørsforsøk før vi fikk barn. Folk maste hele tiden om vi ikke skulle ha barn! «Nå har dere jo vært sammen i så mange år, på tide å få barn»
      Folk vet ingenting og alle kan ha sine grunner, men er ikke nødvendigvis ikke alt man vil dele.
      Enig med deg i at man ikke kan sammenligne et slikt spørsmål med feks spørsmål om Morten. Det blir for intimt som du sier. Neste gang det ryr inn med spørsmål, så henvis til dette blogginnlegget, så slipper du å forklare deg flere ganger.
      Ting kan forandre seg, men jeg synes du bør bli respektert for synspunktet du har per nå!
      Bra blogg forresten! Hilsen voksen leser <3

        1. Helt greit og helt enig.

          Men som du sier kan du få lyst på det når du blir 30. Ingenting slettes på nett, og det bør du kanskje tenke på med slike innlegg og mulige barn en gang….

    4. Hei. Jeg har ei svigerinne som ikke ønsker barn… har aldri gjort det heller! Hun er nå 31 år å lever livet.. akk slik hun og kjæresten ønsker.. uten barn! Hun får også mye spørsmål ang dette.vi med barn må respektere dere som ikke ønsker barn på lik linje som at dere respekterer oss med barn! Jeg har 2 barn som hun er kjempe glad i.. hun er ei fantastisk tante som tar de med på ting når hun ønsker! Jeg skulle aldri vært mine barn foruten.. men det er både fordeler og ulemper😂 de som sier noe annet er ikke ærlige med seg selv eller andre!

    5. Syns rett og slett det er helt forkastelig at du er så veldig tydelig på at du IKKE skal få barn!! Tenk viss du en gang plutselig får barn, tenk hvor uønsket det barne vil føle seg??! Greit nok at du tenker at du ikke vil ha barn, men å dele det med hele verden sånn at i så fall ditt fremtidige barn kan gå å lese alle grunnene til å ikke få barn?? Hva er vitsen? Helt seriøst. Blir oppriktig kvalm av sånne personer som deg altså som gjør alt for oppmerksomhet.

      1. Hei Anne! Nå gjør jeg det ganske tydelig at jeg kan endte mening med årene, men skriver at jeg som 24 pring ikke ønsket meg barn nå og akkurat nå der jeg heller ikke for meg det i fremtiden. Tror ikke eventuelle fremtidige barn gjør skade av å vite at deres 24 år gamle mor ikke var klar for barn 😉 når det kommer til forkastelig og kvalmt vil jeg si at kommentaren din passer bedre inn i den kategorien enn innlegget mitt.

    6. Hvorfor gidder du å bry deg? Hvorfor må du vie et helt innlegg til idioter ? Viktigste er at du vet at du ikke vil ha barn. Ignorer de som ikke respekterer det eller spør og graver.
      Værre er det ikke!

    7. Samtidig er det jo du som frivillig svarer på alle spørsmål rundt det. Hvis du ikke gir det oppmerksomhet så vil nok folk slutte å spørre 🙂 Når det er sagt er det tøft gjort at du er åpen rundt det også, for jeg tror flere folk tenker det samme som deg om barn, inkludert meg selv! Stå på.

    8. Jeg er så utrolig enig! Jeg er også i midten av 20-årene, og har aldri hatt det minste lyst på barn. Når jeg sier dette til venner og familie opplever jeg ofte å bli møtt med kritikk og folk kaller meg egoistisk – noe jeg synes er veldig urettferdig. Det får da være opp til hver og enkelt hva man ønsker for sitt eget liv! Veldig glad for at du tør å «stå frem» med dette, slik at det forhåpentligvis blir mer akseptabelt på sikt å ikke ønske seg barn! På nåværende tidspunkt er det jo omtrent et tabu… 🙁

    9. Jeg forstår deg godt! Det finnes de som lever og ånder for det å sette barn til verden, og de er ofte pågående med spørsmål, dessverre. De gir seg liksom ikke, og jeg har selv måttet stå i mange sånne situasjoner. Jeg klarte det uten å bli synlig irritert, men jeg kokte innvendig. :/
      Det tok lang tid før jeg kom dit at jeg ønsket meg barn. Jeg var akkurat som deg, jeg ville ikke, og skjønte liksom ikke greia hvorfor det var så om og gjøre å føde eget barn. Når det er sagt, jeg var i feil forhold også. Jeg ble mer voksen og følte at jeg hadde fått oppleve ting, være et fritt og individuelt menneske. Jeg valgte å bli mor som voksen, og jeg har vært glad for valget. Det jeg ikke trodde på ble motbevist, med mange private faktorer involvert. Sånt trenger ikke folk få vite, det ER privat.

      Så, kjære vakre deg; du har full respekt for dine valg. Det er sånt som ingen andre enn du har noe med. Nemlig!

    10. Heisann ☺️
      Jeg var ferdig utdannet som 22-åring, hadde samboer og fast jobb. Alle rundt meg begynte straks å mase på når barnet skulle komme… Jeg var langtfra klar for barn. Hadde ikke lyst på egne barn. Var drittlei av alle som hadde sterke meninger om når jeg skulle produsere et nytt menneske til verden. Ble faktisk mer oppsatt på IKKE få barn.

      Men…noen år senere var situasjonen forandret. Plutselig kjente jeg at joda, jeg vil ha barn. Men dette er ikke noe noen andre har noe med. Det skal være noe en selv virkelig ønsker og er klar for. Fuck alle dem som legger
      seg borti slike private ting, hater at folk ser seg rett til å ha sterke meninger om andres valg.

      Håper du ikke tar deg nær av slike uttalelser. Stå på ditt, hvem vet hva fremtiden bringer ?! ❤️

      Klem.

    11. Bra innlegg! Jeg er 27 år og du kan tro jeg får de samme spørsmålene som du får.
      Hvorfor kan ikke folk bare respektere at noen ikke ønsker barn, og la det ligge? Det verste
      er når enkelte faktisk blir fornærmet over at andre ikke vil ha barn? Som om det er en selvfølge?
      Ja, man kan endre mening, men det kan også hende at man har samme mening om 5 år som
      den dag i dag. Helt enig i alt du skriver her:) Føler det er tabu å snakke om så glad noen tør å skrive om temaet.

    12. Svar til de som mener det er egoistisk å ikke få barn:
      Aner de egentlig hva et barn koster samfunnet, i form av skattepenger, miljø og lignende? Et barn vil koste foreldrene rundt 1 million innen det er 18 år gammelt, kun regnet i praktiske ting og mat. Da er ikke gaver og “ekstravaganser” som en playstation, og spill til det, ferieturer, bunad til konfirmasjon, konfimasjonen generelt, regnet med. Da er ikke vår verdens stadige endring, med mobiltelefoner til stadig yngre barn, som for øvrig koster flesk, regnet med.

      For ikke å nevne at våre små er noen miljøsvin med et meget høyt bleieforbruk, engangs-våtservietter, plastflasker, matglass, og lignende.

      En fødsel er heller ikke direkte miljøvennlig, da man i etterkant bruker like store mengder bind på 5-6 uker, som man har gjort tilsammen resten av livet.

      Jeg har et barn, jeg elsker han, og jeg ønsker meg flere. Når det er sagt, jeg har INGENTING med om hvorvidt andre ønsker å utsette seg selv for en fødsel, være bundet til å oppdra et barn i 18 år, som forsåvidt er mer som 30 år, jeg ringer hvertfall min mor selv nå og ber om råd og hun “oppdrar” meg i form av å lære meg noen verdier og ting i forbindelse med arbeidsliv og lignende enda, og jeg er 25 år.

      Kanskje er det egoistiske motiv som gjør at man velger å ikke få barn, på lik linje som at det er egoistiske motiv for å velge å få barn, men man må da få være egoistisk? Folk tar da ikke på seg ekstraskift, krever å få betalt for jobben, og får beskjed om at det er egoistisk heller? Det er klart det er økonomiske motiv for å jobbe ekstra, som er egoistisk, men vi alle SKAL være egoistiske, til en viss grad. 🙂

      Lykke til, Andrea, enten med eller uten barn, som heldigvis er opp til deg. Og som du sier, du har mulighet til å endre mening både 4 og 5 ganger enda.

    13. kjære vene, det med barn er virkelig opp til hver enkelt menneske tenker jeg.
      Jeg ville heller ikke ha barn når jeg var 24,men når jeg var 33 så fikk jeg lyst, var så heldig at jeg fikk tvillinger, så da var jeg ferdig.

      Synes det er helt Naturlig at en på 24 ikke vil ha barn, og om du velger og få barn eller ei i fremtiden er det virkelig da helt opp til deg.

      De som sier det er Egoistisk ,bør holde kjeft, er vel heller egoistisk og få barn

    14. Har du noen gang reflektert over hvorfor menneskeheten er på jorda? Hva kan det ha seg at du eksisterer? Hva er årsaken? Hva tror du er den sentrale mekanisme bak dette under? Det er særlig to forhold som ligger bak: inntak av livsgivende materialer (les vann og mat) samt forplantning. Det samme gjelder for alle former for organisk liv. Tror du det er en tilfeldighet at 99,99 prosent av alle mennesker som har levd på jorda så langt, viser interesse for disse tingene? Hvorfor er det så viktig for menn og kvinner å finne seg en partner? Hvorfor er det viktig for deg å ha en blogg med vakre bilder av deg selv? I bunn og grunn handler mye om å få oppmerksomhet for så å bli populær. Dette er en urdrivkraft som har som mål om å finne den mest attraktive partner for så igjen få det beste avkommet.

    15. Jeg skjønner deg ekstremt godt må jeg si, jeg er nå kun 18 og folk snakker om barn som at det er noe de forventer at jeg skal få. Jeg er 18, jeg vet ikke hva fremtiden vil bringe. En annen ting er at jeg for omtrent ett år siden fikk beskjed om at jeg har en syndrom som medfører at jeg kanskje ikke kan få barn, og da å bli forventa av samfunnet at jeg skal få barn kan bli litt tøft.
      Forsett å skriv så bra som du gjør Andrea!! Elsker bloggen din!! Klem<3

    16. Jeg tenker at du får bestemme selv om du vil ha barn eller ikke. At du ikke vil ha det nå er vel helt greit og at hun kan forandre mening er også greit? Alle har forskjellige grunner til og ikke få barn og heller ikke alle ønsker det i det hele tatt. Jeg syntes folk skal la deg leve og ikke kommentere og hate på at du ikke vil ha barn. Folkens, la jenta være i fred:)

    17. Så bra at du tar opp dette! Det er blitt en norm at alle skal ha barn, og det et jo forventet at man skal stifte familie. Jeg kjenner også på den følelsen at jeg ikke tror jeg vil ha barn i fremtiden, og det må jo være lov å ta den beslutningen uten at folk skal innblande seg i det! Folk prioriterer ulikt og noen vil kanskje prioritere barn før karriere, mens andre tenker ulikt. Men det er sånn det er!

    18. Veldig bra skrevet, jeg er da en kar på 35 og vil heller ikke ha barn og aldri villet det, det stjeler for mye fritid og penger. frihet for meg er viktig. ikke låse livet mitt til unger, masse utgifter, og alt som hører med.. men jeg har måtte ty til anmeldelser mot flere tilfeldige damer både i 20 og 50 års alder fra dating sider som kommer med drapstrusler og annen shitkasting fra både menn og annet. Første dama jeg hadde tok det ikke lange tida før de spm om barn kom opp og jeg blir rimelig forbanna av sånt selv…denne dama var riktignok verpesyk men trodde hun kunne overbevise meg.. noe hun ikke klarte så vært singel siden. Fryktelig lett å finne noen som ikke vil ha barn eller har en haug fra før..not. Selv en kamerat jeg hadde slang drit til meg inne på butikken fordi jeg ikke vil ha barn… han er ingen kamerat lenger for å si det slik. Så stå på, folk som sitter å mener at det forventes at alle skal bidra med barn å slenger drit, maser og graver må settes på plass og jeg nøler ikke et sekund med å anmelde de frekkeste.

      Sånne som blabla her oppe blir jeg bare forbanna over, totalt respektløst. De fleste ender jo opp som aleneforeldre uansett ser jeg på møteplassen å match så hva er poenget med å stifte fam om det går den veien. Jeg vil ikke ende opp som en helgepappa.

      Ha en super dag, hilsen en som lever i sitt andre hjem på datingsider på den evige jakten etter barnløse og verpesyke 😛

    19. Jeg ville heller ikke ha egne barn når jeg var i begynnelsen av 20-årene og støtter deg helt i dine meninger. Barn er ikke noe som man obligatorisk må skaffe så fort man er i et fast og sunt forhold bare fordi verden mener det er slik det burde gjøres. Barn er en enorm livsforandring som man må være 120% klar for før man vier livet sitt til en liten individ. Det å bruke tiden på seg selv og det å leve livet, skape minner, ha det moro og gjøre ting når man føler for det er hva 20 årene er til, mener jeg da. Nå blir jeg 30 i februar, jeg har endret mine meninger og jeg og samboeren min vil ha barn en dag, men det er dermed ikke sagt at vi skal skaffe barn nå for det om. Vi bruker tiden på oss selv som kjærester og tar barne-delen når vi begge to er klare for det 🙂

    20. Ikke for å være frekk eller noe sånt men du kan ikke blande inn miljøet i dette her. Jeg mener hvis man slutter å få barn så slutter jo verden å eksistere. Det er greit at ikke akkurat DU ikke vil ha barn men hvis andre får barn er det virkelig ikke dies feil at miljøet er dårlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg