MINE KRISTIANSAND-FAVORITTER

Jeg har fått så mye Kristiansand-spørsmål i det siste så jeg tenkte å samle alt jeg har fått spørsmål om i et lite innlegg. Det blir rett og slett mine favoritter i Kristiansand! Selv om jeg har bodd her i et år allerede så er det mye jeg ikke har rukket å teste ut. Derfor er det bare supert om dere vil dele egne tips i kommentarfeltet ❤️

LUNSJ

🥗 Will i Juice. En stor og skikkelig deilig meny. Når jeg spiser her føler jeg at jeg får i meg skikkelig bra og næringsrik mat. De har ufattelig mye godt og falafelen her er den beste jeg har smakt i hele mitt liv. Jeg er veldig glad i wrappene der, men de har også kjempegode salater, bowls og sandwiches. Smoothien der er himmelsk god! Veggie wrap er min absolutte favoritt.

🐼 Panda Panda. Favoritten min! Her er jeg nok innom litt for ofte. De har et lite, men veldig fint og koselig lokale midt på Torvet i Kristiansand. Her har de masse godt, både for kjøttetere og for vegetarianere og veganere. Jeg er veldig svak for salatene deres. Mango vegan er min store favoritt! De har også kjempegod toast, nydelige smoothies og smoothie bowls, wrap. Masse godt!

🥐 Drømmeplassen er perfekt om du ønsker god bakst. Helt ekstremt gode bakevarer! Skolebollene der er virkelig fantastisk gode. De har også digge salater, sandwicher, smoothies og mye mer. Det ligger i Skippergata og har et ganske stort og fint innredet inneområde og noen benker utenfor hvor man kan slå seg ned.

🌱 Spiregården/Spiren Kafé. Den mest Instavennlige caféen i hele Kristiansand tror jeg. Her serverer de nydelig vegansk mat i fantastisk fine lokaler! De har en kjempesøt bakgård, et lite drivhus hvor du kan sitte og nyte lunsjen din og fine lokaler inne. Her har de bowls, taco, burger, toast, wraps og mye mer deilig mat – alt er vegansk og fantastisk godt!

MIDDAG

🥘 Le Monde og Mercado har nydelig tapas. Her er Mercado favoritten min og jeg mener den ligger et par hakk over Le Monde for øyeblikket. De har det som kanskje er byens beste dessert: mørk sjokoladeganache servert på browniebunn med karamell, crumbles og vaniljeis. NAM! Noen av mine favoritter på Mercado er fritert halloumi, pitabrød, falafel spicy yoghurtsaus og patatas baravas. Le Monde har dessverre en litt dårligere vegetarmeny og derfor synker den hos meg, men for dere som spiser kjøtt har de også mye fristende!

🍕 La Famiglia og Bellini. Dette er stedne du drar om du har lyst på italiensk! La Famiglia ble kåret til stedet med byens beste pizza i fjor og jeg kan skriev under på at den er kjempegod. Kan også anbefale Cannelloni Ricotta E Spinaci som er supergod! Bellini har jeg vært på en gang og var kjempefornøyd. Denne ligger midt i Markens som er hovedgaten i sentrum av Kristiansand. Pasta, salat, pizza og grill er det du kan velge mellom der.

🍵 Café Rassmus. Her har jeg vært på afternoon tea og det må dere prøve om dere er i Kristiansand på en lørdag. Den serveres fra 11-17 og det er så godt og så gøy!

🦑 Sjøhuset. Aaah, jeg har ikke vært her enda selv så det er kanskje veldig rart å ha det på min favoritt-liste, men alle jeg kjenner som har vært der elsker det og beliggenheten er så fin så jeg tar det med allikevel.

🍛 Mother India. Omg, Mother India har fantastisk indisk mat. Min favoritt er grønnsaksbollene, en vegetarrett de har. Morten bestiller alltid buttered chicken så jeg går god for den også, haha, men jeg tipper alt smaker fantastisk der. Lokalet er skikkelig kult innredet, en del er lagd som innsiden av et telt. Det er så gjennomført!

TUR

Byrmarka. Det er egentlig navnet på all skogen som knytter flere deler av Kristiansand sammen. Det er fullt av godt markerte turstier. Noen på et par kilometer, noen lenger og en løype på 12 kilomter (om jeg ikke tar helt feil) som heter Bymarka rundt. Det er så mange fine turområder her! Mine favoritter er oransje og gul løype fra Ravnedalen og opp til Bervannet.

Vågsbygdskogen. Her var jeg for første gang for noen uker siden, men skal definitivt tilbake! Her får du ordentlig skog, utsikt og varierende terreng. Vi gikk rundt et stort vann som jeg ikke husker hva heter, hehe, men det var en veldig fin tur. Da startet vi ved et sted som heter Karuss.

Ravndedalen. Superkoselig liten park med flere benker, en restaurant og masse fine planter! Man kan ta en koselig liten runde der, eller gå videre opp i Byrmarka.

SHOPPING

Markens. Dette er hovedgaten i sentrum, en liten “mini Karl Johan” om du vil 😉 Her ligger det masse butikker som H&M, Upstairs, Zara, Monki og Ganni for å nevne noen. Mine favoritter her er definitivt Retro og Zara. Retro fører merker som Rotate, Acne, Faithfull the brand, Holzweiler og mange fler! Det er også sidegater med mange finer butikker som for eksempel interiørbutikkene Hansen & Co og No. 1 interiør som er mine favoritter.

Sørlandssenteret. Her har du alt du trenger! Det er et gigantisk kjøpesenter med alle mulige butikker. H&M Home, Høyer, Intersport, Normal, Cubus, Home & Cottage, Kid og ja… Alt mulig! Det er også noen spisesteder. De har SmoothieXchange og en liten bod som lager bubble waffles.

Sånn! Det var mine favoritter her i byen. Del gjerne deres favoritter i kommentarfeltet 😀

28 kommentarer
    1. Veldig enig med deg! Will i Juice, Mother India, Sjøhuset, Bymarka og Ravndalen er alle slagere hos oss også🥰

      Kjerstis kjøkken (rett over gata fra Drømmeplassen) har de beste bollene og en skikkelig koselig bakgård. Ellers ville jeg testet Tilstede mat og mer sin takterrasse (god vegetar). Jonas B har også god pizza. For sushi/ asiatisk mat ville jeg dratt på Monsoon (også gode drinker)!

      Ellers er det koselig å ta en tur ut til Randesund lysstøperi hvor det er koselig cafe og går med dyr😍

      Også ville jeg fått med meg en tur på Fiskebrygga for ei kule is og en tur rundt Odderøya dersom jeg var turist eller ny i byen!

    2. Skal til Kristiansand i august, så dette var jo en super liste over steder jeg kan besøke😃 Tusen takk for lista ☺️

    3. Såå enig, og noe må jeg få testet ut selv også!<3

      Vil blant annet tipse om:

      -Randesund Lysstøperi. Ikke som det høres ut som. Noen kilometer utenfor sentrum. Koselig gave, klær- og interiørbutikk, og kafé, på Holte Gård, samt veldig fin uteplass rundt og bak.

      -SVAL. Ligger litt nede i Markens. Hovedtingen her er hjemmelaget Gelato. Samt at det er litt utvalg av bakverk og kaffe og sånn au å få tak i der.

      -Restaurant Skrubbsulten. Har dere prøvd den? Den er på Tinnheia (og på Tangvall).

      -Frk. Lyng. Så herlig kafé i Søgne, på Tangvall.

      -Søgneskiltet. Hollywood? Nesten, bare Søgne. Blitt en populær attrasksjon, og er å finne på toppen av Rannesheia, der det er laget fint til for en tur. Man ser skiltet så fint nede fra bakken, mens man fra toppen får den fiine utsikten utover Søgne og skjærgården.

      <3

    4. Anbefaler Lysløypa i Voiebyen☺️ Kjempefine merkede stier og badeplasser som Buvann! Ta med Trulte og Morten og sjekk det ut🤩 Ellers anbefaler jeg virkelig Odderøya, det er sååå fint. Tidens utsikt, liten kiosk der de selger vafler etc.

      Og ikke minst Dyreparken da, blir aldri for gammel for det hehe.

    5. Hæææ, hvordan er ikke «Jonas b» på denne listen. der nåå dere spise!! Vegetarpizzaen er kjempe god! Selv for kjøttetere

    6. Bellini er kåret med best pizza i år! 😀 Kjæresten min jobber der. Jeg ville lagt til hos naboen og herlig land. Jegerbergsløypa er en veldig populær løype! 🏃🏽‍♀️

    7. Jeg vil også anbefale Lotus om du liker kinamat. Spiser alltid der når jeg er hjemme på besøk. De har også lunsjmeny som du kan bestille dersom du ikke vil ha en like stor porsjon som en middag- du går aldri sulten derfra, porsjonene er ganske store😁

    8. Randesund lysstøperi er verdens koseligste plass!! 😍 i tillegg ville jeg prøvd Kjersti kjøkken i byen, kjempe gode bakevarer. Og tømmerstø Brygge, der de har Norges største kuleis😍

    9. Noen flere tips:

      -Glowing Golf. Er å finne i Vågsbygd. Såå kult🤩
      -Vertshuset Høllen Brygge. Restaurant i Søgne. Og en gåtur gjennom den koselige og populære Høllegata. Og ellers generelt bare Høllen i seg selv. Åhh😍

    10. Noen flere tips:

      -Glowing Golf. Er å finne i Vågsbygd. Såå kult🤩
      -Vertshuset Høllen Brygge. Restaurant i Søgne. Og en gåtur gjennom den koselige og populære Høllegata. Fra brygga kan det også blant annet tas rutebåt ut i Skjærgården, der f.eks. Ny-Hellesund er en slager. Og ellers generelt bare Høllen i seg selv. Åhh😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg