MIDDAGSMENY #UKE2

I dag kommer ukens middagsmeny på mandag og så deler jeg ukens handel i morgen eller onsdag. Hvordan liker dere det? Vil dere helst ha ukens handel eller ukens middagsmeny på mandag?

Nå ble det en del rester av middagene vi lagde forrige uke så vi kom oss faktisk ikke gjennom middagsmenyen. Det er egentlig bare digg fordi det er penger som blir spart på denne ukens handel, men jeg tenkte uansett å dele en ny ukesmeny med dere 😀 Dette er det jeg hadde tenkt til å lage denne uken og noe av det blir nok laget, men ikke alt. Uansett så får dere kanskje noen middagstips!

Spicy kikertgryte. Denne har jeg ikke prøvd å lage før, men jeg elsker kikerter og jeg elsker gryter så jeg regner med at dette kommer til å bli kjempegodt. Det som er så deilig med gryter er at de ofte er minst like gode, om ikke bedre hvis de varmes opp dagen etterpå. En perfekt lunsj eller ny middag.  Jeg skal prøve denne oppskriften fra Meny.

Poke bowl med ponzumarinert tofu. Du trenger: en pakke jasminris, 1 pakke tofu, ponzusaus (hjemmelaget, eller kjøpt), 1 pakke sesamfrø, 2 ss hvetemel, en mango, 80g hasselnøtter, 100g rødkål, olje til steking og chilimajones.

Tilbered risen som anvist på pakken. Varm opp en tørr stekepanne til høy varme og rist hasselnøttene i 2-3 minutter og sett til side. Pakk tofuen inn i litt kjøkkenpapir/et kjøkkenhåndkle og press ut så mye vann som mulig. Kutt tofuen opp i små terninger og ha terningene i en bolle hvor du rører inn 2 ss hvetemel. Varm opp stekepannen til høy varme, ha i litt olje og stek terningene i ca. 10 minutter til de er gylne og sprø. Skru ned varmen og vend inn ponzusaus (jeg bruker ca en halv av den fra butikken, se an hva du føler for) og litt sesamfrø. Stek videre i noen minutter til. Skjær mangoen i passe store biter.

Fordel risen i serveringsskåler og legg tofu, mango og rødkål oppå. Topp med hasselnøtter og chilimajones.

Søtpotet- og gulrotsuppe. En stor favoritt hos meg, men ikke like mye hos Morten haha. Han synes den er litt kjedelig og lite mettende, men etter at jeg foreslo at han kan begynne å ha pasta i så er han litt mer med. Så suppe blir det! Jeg tar utgangspunkt i denne oppskriften, men bruker grønnsaksbuljong og kutter koriander. Så bruker jeg bare kokosmelk om jeg har en åpnet, hvis ikke bruker jeg creme fraiche som jeg uansett klarer å få brukt opp. Suppen er kjempegod! Her er det også fint å servere med grove rundstykker eller brød ved siden av.

Lompepizza. Så enkelt og raskt, men så godt! Jeg bruker speltlomper og gjør det så enkelt at jeg tar ketchup som en slags pizzasaus, osteskiver og den toppingen jeg måtte ønske. Jeg bruker ofte squash, cherrytomater, spinat og fetaost. Det er veldig godt med en lett salat ved siden av! Så steker du de rett og slett i ovnen på 200 grader til osten er gylden og fin.

Pytt i panne. Her kommer jeg til å ha i alt jeg har av grønnsaker i kjøleskapet. Gulrot, søtpotet, potet, brokkoli, paprika og hvis jeg har noe annet liggende mot slutten av uken så har jeg i det også. Dette er egentlig en perfekt reste-rett som gjør at man får brukt opp ting som burde brukes snart. Jeg kutter alt i små biter og begynner med å stekee de hardere grønnsakene som potet, gulrot og søtpotet i panna på medium + varme med litt vann i panna til grønnsakene begynner å bli møre. Så har jeg i restem av grønnsakene, krydrer med paprika, oregano, salt, pepper og chili og steker til det blir en passe konsistens. Serveres toppet med rømme eller creme fraiche. Godt og enkelt!

 

Hva skal dere spise denne uken? ❤️

12 kommentarer
    1. Har inntrykk av at du er like glad i ost som meg (hvem liker ikke ost?!😂), og vil derfor anbefale deg Big one sin frossenpizza med bare cheddar, den er himmelsk! 🥰

    2. Er ikke Morten hjemme?
      Har sett på snappene dine at du ikke legger ut noe av han, så hvor er han?
      Har dere pause fra hverandre?

    3. Hei Andrea! Tusen takk for middagstips. Prøvde både søtpotet retten og pølseform forrige uke som ble veldig bra. Men jeg hadde et spørsmål angående vegetar pølsene. Du nevner den røde pakken på coop? Har vært innom flere coop butikker og har ikke sett noen rød pakke. Kun “vanlige” vegetar pølser som ligger sammen med resten og den grønne pakken som er fryst. Jeg endte opp med de “vanlige” som var veldig gode. Men lurte på om det er noen spesiell smak på den røde i så fall? Og om du har funnet de i butikk etter du flyttet til Oslo? Er ikke så kjent med disse produktene enda, men prøver å kutte ned kjøtt her og der. Hilsen Ida

      1. Hei! Det er nok de vanlige du snakker om. De ligger i plast, men etikketten er rød 🙂 Så gøy at rettene falt i smak! Personlig har jeg enda ikke klart å finne noen fryste jeg liker…

        1. Ahaaa, men da er det jo greit 🙂 Takk for svar og håper du går en fin dag videre. Hilsen Ida Elise

    4. Morsomt med middags innlegg! Jeg har også lurt på hvor Morten er? Ingen bilder eller på snapp av dere sammen😢

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg