LUNSJ- OG MIDDAGSFAVORITTER I OSLO

Nå er det kanskje ikke så mange måneden igjen i Oslo, stedet som har vært mitt hjem i over fire år. Det som er så gøy med Oslo er at man har så mye forskjellig å velge mellom, noe for enhver smak om man vil. Her i byen har jeg mange matfavoritter som jeg definitivt kommer til å savne når jeg befinner meg i Kristiansand. Her er noe av de!

LUNSJ

Soho Urban Eatery. Perfekt for en god, sunn og lett lunsj. Denne caféen ligger på toppen av Oslo City, så du går ikke plutselig på den med mindre du vet om den. De har kjempegode kaker og rawkuler fra bareraw, masse god bakst, smoothies, juice og ikke minst det som er noe av det beste jeg vet å spise til lunsj – avokado sandwich.

Oslo Raw. Du finner Oslo Raw på Adamstuen og inne på Egertorget i sentrum. Her har de veldig mye godt! Avokado på digge knekkebrød, acai boller, chiapudding og mye annet godt.

Miss Sophie. Perfekt til brunsj med gode venner eller familie. De har en egen brunsjmeny på lørdag og søndager som virkelig er verdt å teste ut. De har utrolig mye godt på den menyen, som for eksempel croissant med sjokolade, fruktskål, avokadosandwich med posjert egg, croque monsieur og club sandwich.

Gunnars Generasjonsbar. Ligger i Torggata like ved Youngstorvet. Denne testet jeg for første gang her om dagen, men kommer definitivt til å dra dit igjen. Veldig kult og ungdommelig lokale, men litt høy musikk. Heldigvis har de en kjempehyggelig bakgård som passer bedre for en rolig lunsj enn starten på dagsfylla, haha. Belgian adocado waffle, scrambled eggs, avokado toast og cheese plate er noe av det de kan tilby.

Lett. For dere som liker det sunt og godt! Lett finner du mange steder i Oslo, for eksempel inne på Steen&Strøm like ved Karl Johan, i Vika, på Frogner og på Aker Brygge. Jeg spiste ofte lunsj her da jeg jobbet i sentrum og det er helt perfekt om du vil ha en god og sunn lunsj på farten. Salater, acai bowls og wraps er noe av det digge de har på menyen.

SmootheXchange. Kanskje ikke en fullverdig lunsj, men veldig godt på farten eller om blodsukkeret begynner å synke. De har smoothies for enhver smak, noen med litt mer mat og noen som er mer for kos. Min favoritt er Mango og MoccaXtreme! Det er flere SmoothieXchange i Oslo, blant annet inne på Oslo City, på Byporten og på Frogner.

MIDDAG

Døgnvill. Åååh, som jeg kommer til å savne Døgnvill! Ikke at jeg er der så ofte, men når jeg først vil ha det så er det tilgjengelig. Du finner en på Tjuvholmen og en på Vulkan ved Grünerløkka og Mathallen. Deres spesialitet er definitivt burgere og dere må prøve søtpotetfries hvis dere er der. Så godt!

Olivia. En gammel kjenning dette. Jeg er veldig glad i Olivia, men jeg må innrømme at det er stor forskjell på restaurantene. I Oslo finner du en på Tjuvholmen, Aker Brygge, Hegdehaugsveien og inne i Østbanehallen. Mine favoritter er Aker Brygge og Hegdehaugsveien, den i Østbanehallen er ikke så veldig bra og den på Tjuvholmen har jeg aldri prøvd. Veldig fint til både lunsj og middag egentlig. Italiensk digg mat og kjempekoselige lokaler.

Delicatessen. Tapas! Da kan alle finne noe de liker (kanskje). Du finner Delicatessen på Grünerløkka, Aker Brygge og Majorstuen. Jeg har bare prøvd den som ligger på Majorstuen, men den er veldig fin, hyggelig personale og veldig god mat!

Kverneriet. Nam, nam. Enda et burgersted! Dette var et av de første stedene jeg virkelig likte da jeg flyttet til Oslo. Kjempegode burgere og ekstremt god parmesan og persille-fries. Det ligger en på Majorstuen (det beste lokalet) og en på Solli. Begge er veldig bra, flott service og supergod mat. De har også ganske gode drinker.

Troys. Okei, denne slår faktisk alle burgerstedene hvis vi kun går på burgeren. Trøffelburgeren derfra er den beste jeg har smakt i hele mitt liv! Det ligger en bitteliten Troys i Torggata og en litt større i Bogstadveien/Hegdehaugsveien. Dette er mer til takeaway føler jeg, rett og slett fordi lokalene er bittesmå, men totalt verdt det!

Freddy Fuego. Burrito! Dette er min #1 når det kommer til burrito i Oslo, og jeg elsker burrito. De har en kjempegod vegetarburrito som jeg alltid pleier å spise når jeg bestiller derfra. Det ligger en i Hausmanssgate (like ved Grünerløkka og Torggata) og en på Tjuvholmen.

Mirabel. En veldig koselig italiensk restaurant som ligger på Sørenga. De har kanskje noe av den beste servicen jeg har vært med på i Oslo. De er superkoselige, raske og oppmerksomme og maten smaker helt fantastisk. Pizzaen der er supergod og den må du prøve om du skal dit. De har et stort lokale inne, men også en stor uteservering som er helt herlig på sommeren.

Champagneria. Mer tapas! Det ligger en på Vulkan i Mathallen og en på Solli Plass. Det er veldig fine lokaler som ofte er ganske fullt, og derav høyt støynivå. Det er et veldig fint sted for jentekveld og datenights på litt roligere kvelden. De har kjempegod mat. Noen ganger er det litt lang ventetid, men det er verdt det. Også et kult sted å dra ut med venninnegjengen for en litt roligere kveld.

 

Har dere noen gode tips til spisesteder i Oslo? <3 Del gjerne!

 

8 kommentarer
    1. Åååå, takk.. Dette var akkurat det innlegget jeg trengte nå 🙌 Skal til Oslo siste helga i januar 🤩💃

      1. Jeg synes det har blitt veeeeldig mye greier og at det er en god blanding av angrep fra den ene siden og dårlig unnskyldninger fra den andre siden. Jeg synes det blir litt overdrevent. Hvorfor angriper vi da kun mennesker som drar til Dubai? En ting er sponset tur for å promotere Dubai, den er grei, men folk som drar på ferie dit på egen regning…Ellers må vi angripe alle som reiser til land hvor menneskerettigheter er bullshit, noe som er ganske mange land. Vi kan jo begynne å snakke om Russland og deres syn på homofili, ytringsfrihet og menneskerettigheter på generelt grunnlag. Folk er da på ferie der og de hostet til og med fotball VM! Vi kan snakke om afrikanske land hvor både influensere og andre drar på ferie, reiser på safari osv. Hva med Tanzania som er et av de verste landene i verden når det kommer til å være homofil, folk reiser stadig dit for å bestige Kilimanjaro og for å dra på safari. Jeg synes det å dra på betalt ferie for å promotere slike land blir litt dumt, men igjen så synes jeg det er feil å angripe alle som reiser til Dubai på egen regning og da kun reagere på Dubai og ikke andre land med shitty syn på menneskerettigheter. Personlig har jeg null interesse av å reise til Dubai eller noen av de andre Emiratene fordi jeg er kvinne og har lite lyst til å havne i fengsel om jeg blir voldtatt for eksempel, men det er nå meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg