LONDON GUIDE

Reklame | annonselenker Nelly

Solbriller Quay her / kjole Missguided her / veske Nuuno

HER KAN DU SPISE

Frokost

Le Pain Quotidien (30-31 Kendal St, St George’s Fields). Det funker også bra som lunsj. De hadde mye forskjellig, blant annet avokado toast, breakfast bowl, eggerøre, granola og yoghurt, belgisk vaffel, salat, suppe og mye mer. De har både vegetar- og veganvennlige alternativer så her er det noe for de fleste. Utrolig digg ferskpresset appelsinjuice forresten!

Snack

Saint Aymes (59 Connaught St, St George’s Fieldset) er et must! Det ligger faktisk like over veien for Le Pain, men jeg ville ikke lagt frokosten min der. Det er mer et snack/dessert sted. De har masse kaker, waffles, macroner og slike ting samt et godt utvalg av kaffe (og antakeligvis te).

Pret a Menger. Dette funker til både frokost, snack og lunsj, men det er ikke så koselig å sitte der. Det er mer et sted for påfyll midt i shoppingen, eller hvis blodsukkeret begynner å synke. De har faktisk et ganske bra utvalg og mye digg mat. Jeg spiste avokado og brie sandwich, kjempegodt! De har supper, cookies og kaker, sandwiches, baguetter, salater, yoghurt osv. De ligger typ over alt.

Lunsj

The Ivy Chelsea Garden (195 -197 King’s Rd, Chelsea). Nydelig location, be om bord ute når du kommer. Det er verdt å vente. Her kan du spise alt fra lunsj, brunsj og afternoon tea til middag. Det har masse digg mat, dessert og drikke. Jeg bestilte grillet halloumi og det var fantastisk!

Le Pain Quotidien (30-31 Kendal St, St George’s Fields). Det er samme som på frokosten, funker også veldig bra til lunsj.

Middag

Sartori (5 Great Newport St, Covent Garden). Italiensk, finner det noe bedre? Sammen med meksikansk er dette min favoritt. Sartori ligger sentralt i London og har helt fantastisk pizza! De har også andre retter, men jeg vil virkelig anbefale pizzaen her. Det som er gøy er at de tilbyr meterlang pizza hvor du kan velge fire forskjellige, perfekt om man er flere som har lyst på alt og vil dele. Enkelt lokale med nydelig mat.

Ella Canta (One Hamilton Place, Park Ln, Mayfair). En stor og deilig restaurant med meksikansk mat. Jeg elsker meksikansk mat. De har både veganske og vegetaralternativer. De har en litt komplisert meny, eller å var det servitørene våre som sleit litt med å forklare den, haha, men uansett verdt det. Jeg vil anbefale å dele en del av forrettene fordi det er mye fristende og de er bittesmå. De har forresten en margarita som blir servert i en hodeskalle, utrolig kult! Jeg spiste en rett med gresskar som hovedrett (Calabaza rostizada, pipián rojo y col asada), men bestilte en creamy rice (Arroz cremoso con chile poblano) ved siden av. Den risen MÅ dere smake om dere skal hit. Bestill den gjerne for å dele fordi den var mektig, men det var noe av det beste jeg har smakt.

Drinks

Aqua Spirit (240 Regent St, Soho). Det finnes jo barer og pubs over alt, virkelig. Det er sikkert en million steder man kan dra, men vi dro på en rooftop den ene kvelden og det var så koselig.

PS. Jeg har spist vegetar hele turen og jeg har spist ordentlig digg mat, så alle steder jeg deler her har god vegetarmat. 

HER KAN DU (IKKE) BO 

Vi bodde på Ashley Hotel på Norfolk Square, Paddington. Beliggenheten var gull, like ved undergrunnen og i gåavstand til Hyde Park, Oxford Street og mye annet moro. Dessverre var servicen der elendig. Standarden var så som så, ganske små rom og ekstremt lite bad, men helt OK til å være England. Problemet var at det ene rommet stinket røyk da vi kom dit og da vi informerte om problemet og spurte om det var mulighet for noe annet ble det kaos, haha.

Mannen i resepsjonen begynte å kjefte på de andre som jobbet der foran oss, ekstremt uprofesjonelt. Så viste det seg at vaskedamene hadde informert om problemet til de andre på hotellet, men det ble tydeligvis ikke gjort noe med og vi var stuck der. Helt tragisk. Etter det var de generelt veldig sure og lite behjelpelige. Ikke noe hei når man kom inn, sure miner og dårlig service. Da jeg spurte om de kunne kaste en pose for meg i det vi skulle dra sa de bare nei. Ikke sant… Så for all del, hold dere unna det hotellet, men finn gjerne noe annet i området.

DETTE BØR DU FÅ MED DEG 

Det er mye å oppleve i London. Jeg rakk ikke en brøkdel av det en gang, men jeg deler like så godt alt vi så og gjorde så kan dere se om det er noe for dere.

Hyde Park. Igjen, jeg så sikkert bare en brøkdel av den, men det var så koselig! Vi gikk litt rundt, møtte på et søtt lite ekorn som var ganske nysgjerrig på om vi hadde mat, så på folk som kjørte tråbåt like nedenfor og hygget seg. Hyggelig hvis man bare vil vandre litt.

Kensington Palace. Hallo, Kate bor der. Det er grunn nok til å dra dit. Man kan betale for å gå inn og se, men jeg ser ikke helt poenget når Kate uansett ikke står der og hilser på meg. De har en gift shop og en liten café om man liker å henge på stappfulle steder, hehe. Neida, men det var gøy å se det så det ville jeg definitivt gjort igjen!

Big Ben & London Eye. Vi gikk riktignok bare forbi, men det er jo gøy å gjøre litt turist-greier når man først er turist. Big Jeg skal aldri opp i London Eye, men garantert en opplevelse om man ikke har høydeskrekk haha.

Chelsea. For et nydelig område! Vi var der for å spise på The Ivy og dro tilbake dagen etterpå for å shoppe litt. Det er masse butikker der, koselige caféer og utrolig hyggelige gater. Det er et sted jeg kunne vandret rundt i for alltid, kun for å kikke på gatene.

Royal Academy of Arts. Vi dro dit og så på årets summer exhibition, en perfekt søndagsaktivitet! Det var utrolig mye kunst, altså skikkelig mye. Jeg er ikke veldig kunstinteressert, men det var gøy å ta en tur innom og kikke litt. Det er jo umulig å ikke bli fascinert av hva folk får seg til å lage.

SHOPPING

Oxford street er jo fantastisk når det kommer til shopping. Der har du det som i alle fall er mine must haves når jeg er på tur, nemlig Primark, Topshop, Bershka, Pull&Bear, River Island osv. Du finner egentlig alt du kan tenke deg av vanlige butikker. De har også Selfridges & co, et gedigent varehus hvor du finner klær fra mange forskjellige merker. Jeg kjøpte drømmekjolen min fra maje der, sjekk det ut de har så mye fint.

Hvis du er et ordentlig luksusdyr kan du dra til New Bond Street. Der har du luksusbutikkene linet opp etter hverandre. Det er en veldig fin gate så det er også moro å gå gjennom der for å kikke.

TRANSPORT

Første gang jeg var i London tok jeg flybussen. Denne gangen tok jeg toget, Stansted Express til Liverpool Street og deretter undergrunnen til Paddington som var like ved hotellet vårt. Her kommer det jo litt an på hvor man bor, men toget var veldig greit egentlig. Det kostet 138 kroner en vei.

Det å komme seg rundt i London sentrum er ganske enkelt. Du har undergrunnen som du kan bruke, mye er i gåavstand hvis man legger godviljen til og taxi er ganske så billig om man er fler. Vi tok mest taxi, både fordi jeg hater undergrunnen (får helt panikk) og fordi det var som regel billigere enn undergrunnen fordi vi alltid delte det på fire eller fem.

KJEKT Å VITE

Alle London taxiene tar kort, i hvert fall i følge sjåføren vår. Det er utrolig greit!

Undergrunnen er faktisk ganske dyr, så hvis dere er mange ville jeg tatt taxi.

På Stansted Express (toget fra flyplassen til sentrum) er det mye å spare hvis man er flere og kjøper gruppebillett, så sjekk det på en av automatene.

Butikkene har ekstremt lange åpningstider. Da vi var der var butikkene på Oxford Street åpne fra klokken 08 til 22, til og med på lørdagen. De var også åpne på søndag, men da stengte de klokken 18.

Kate står faktisk ikke og venter på deg med åpne armer når du besøker Kensington Palace, til min store skuffelse.

2 kommentarer
    1. Hei! Jeg har tenkt til å slutte å spise mye kjøtt, spise sunnere og trene oftere. Har du noen tips?

      1. Hei! Fine mål det altså 😀 Planlegg måltidene dine, i hvert fall middag og handle inn alt en gang i uken så du slipper småturene på butikken når du er sulten. Ha sunn snacks tilgjengelig som frukt, oppkuttede grønnsaker og mandler er veldig godt når man er fysen. Kanskje litt rosiner hvis du liker det! Når det kommer til å slutte å spise kjøtt har det kommer utrolig mange bra alternativer til kjøtt! Du finner kjempegode burgere, “kjøtt”bollder, “kjøtt”deig, erstatning for kylling og pølser. Masse godt! Se i frysedisken der pleier de å ha mye godt. Man kan også erstatte mye kjøtt med bønner som for eksempel i enchilladas og taco. Jeg ville Googlet vegetaroppskrifter, da kommer det opp masse digg 😀 Når det kommer til treningen trenger jeg tips selv haha, men planlegging er flott der også. Sett deg små mål langs veien, kanskje du skal løpe en kilometer lenger eller løpe et par sekunder raskere? Eller hvis du vil fokusere på styrke kan du sette deg som mål å klare nye øvelser eller øvelser med mer vekt. Mål er gull! Bestem på forhånd hvilke dager du skal trene og noen dager holder det kanskje med en lang tur? Ikke gå for hardt ut, da kan det være du feiler (snakker av erfaring). Små endringer med tiden funker i hvert fall beste for meg 😀 Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg