JEG REISER PÅ NORGESFERIE

WOHO! Sommerens første (og muligens eneste) reise er planlagt og jeg reiser om noen få dager. Morten og jeg snakket lenge om å reise på en roadtrip i Norge i sommer, men da coronaen kom og grensene stengte begynte vi å tvile litt fordi vi var redd det kom til å bli stappfullt over alt hehe.. Men så bestemte vi oss for at sånn kan man faktisk ikke tenke og så lenge vi drar utenom fellesferien burde det går veldig fint. Så nå skal vi på tur! Vi skal også ha med en venninne av meg på turen, noe som blir veldig koselig 😀

Vi har lagt opp en reiserute, men tanken er å finne ut mye av turen på veien. Vi skal i hvert fall kjøre innlandet oppover og skal bruke litt tid på Hoddevik, Loen og kjøre via Geiranger når vi skal nedover igjen. Jeg tror det blir skikkelig kult, og takket være mine fantastiske følgere har jeg fått masse tips til hva vi kan og burde gjøre i det området. Planen er å kose oss masse, gå noen fjellturer, padle kajakk, ta skyliften i Loen og egentlig bare oppleve så mye som mulig.

Bilder fra Google

Jeg tror det blir en skikkelig fin tur og jeg gleder meg helt sykt mye til å reise! Vi skal selvfølgelig vlogge gjennom hele turen og jeg vil vedde ganske mye på at dette blir den vakreste vloggen noensinne.

Har noen av dere vært på disse stedene eller rundt? Noen gode tips til hva man burde gjøre, eller generelt gode roadtrip og telttur-tips?

27 kommentarer
    1. Følg @helenemoo på Instagram! Hun har mange bra tips når det kommer til roadtrip, i tillegg til en kjempeinspirerende profil!
      Håper dere får en nydelig tur, fine dere 😍

    2. Hei! Så spennende! Jeg skal nogenlunde samme turen og reiser allerede fredag ☺️ Kan du legge ut tipsene du har fått?

    3. Hei! Så gøy at du drar til Stryn og området rundt!
      Ser du skal til Loen og ta skylift opp Hoven. Tips til overnatting er Helset camping eller på Rakssetra. Sjekk ut «#rakssetra» på Instagram. Utrolig fint sted der du kan sette opp telt. En halvtime unna Stryn finner du Hjelle og Oppstryn, her er det blått hav etter isbreer og utrolig koselig område med en liten kafé.
      Halvannen time fra Stryn ligger Måløy, steder verdt å besøke her er Refviksanden, Halsørsanden, Vetvika i Bremanger. Tips til en utrolig flott topptur er å gå Hornelen som ligger i Bremanger – Europas høyeste sjøklippe! Se på solnedgangen på Kråkenes fyr er en kjempefin opplevelse. Fyret ligger nesten helt vest i landet (du kan se Vestkapp fra fyret). Så solen er lengst her i landet. I
      Måløy er det også mulighet å kjøre rib, leie kajakker. Uendelig med muligheter…
      Har bodd i Nordfjord (Stryn, Måløy, Eid) et år og dette er steder som absolutt er verdt å besøke.!! God tur 😃

    4. Er fra området selv! Dersom dere er glade i fjellturer kan jeg anbefale Synnevahornet (i Kinn kommune) og Revjehornet (ved stadt, det er jo i nærheten om dere skal til hoddevik). Heeelt magisk utsikt begge steder! God tur 😍

    5. Hei! Vurderer den ferieruten selv faktisk! Lurer på hvor lang tid dere beregner/hvor mange dager dere regner med å bruke ca? :))

    6. Jeg har vært i Loen flere ganger og skyliften er helt amazing, det er veldig fint å gå opp fjellet også og ta skyliften ned igjen🥰Kjempefin utsikt der også!

    7. Hei, vi var i Loen og omg i fjor. Skyliften turen var helt rå og for ikke å snakke om utsikten 😍 I Oldedalen er det super fint og flere camping plasser rett ved det nydelige grønne vannet 😍 Så ligger Briksdalsbreen helt innerst i dalen som er verdt et besøk. Google det. Siden dere skal innom fine Geiranger vil jeg tipse om skywalken på dalsnibba før dere kjører ned til Geiranger. Vi var på roadtrip der også i fjor, anbefales, utrolig flotte steder 😍 Norge er vakkert 🙏🏼 God tur og kos dere ❤️

    8. Hei. Via ferrata i Loen har jeg hørt skal være bra. Anbefaler å ta turen innom Ålesund når dere uansett er i området. Ålesund er en av de få byene som står igjen som er bygd i jugend stilen etter ay byen brant i 1904, den er også kåret til Norges vakreste by. En tur opp trappene fra byparken til fjellstua for å se på utsikten er da et møst👌🥰

    9. Hei. Via ferrata i Loen har jeg hørt skal være bra. Anbefaler å ta turen innom Ålesund når dere uansett er i området. Ålesund er en av de få byene som står igjen som er bygd i jugend stilen etter ay byen brant i 1904, den er også kåret til Norges vakreste by. En tur opp trappene fra byparken til fjellstua for å se på utsikten er da et møst👌🥰

    10. Via ferrata i Loen!!
      Selv har jeg skikkelig høgdeskrekk, men klatret denne turen i fjor, anbefales virkelig! Ikke så skummelt som man tror

    11. Jeg har vært i Loen flere ganger og det er veldig fint der på skyliften, veldig god trening å gå opp fjellet og ta skyliften ned igjen! Anbefaler det🥰

    12. 1-1,5 t unna stryn ligger Lom, med Arne Brimis resturanter, verdens beste bakeri, flotte fjell og isbre i jotunheimen med bl.a. Besseggen, galdhøpiggen m.m. Briksdalsbreen nært opp-stryn. Hjørundfjorden (og hotel union øye 😍) eller trandal. Nydelige fjell. Par timer nord for loen et ålesund og omegn, med god shopping og fin kort tur på aksla/fjellstua eller sukkertoppen. Evt rundefjellet med flotte lundefugler og havutsikt. Fløstranda i ulsteinvik, nydelig hvit sandstrand.

    13. Anbefaler fjordcruise i Geiranger, kjempeflott natur! Du delte forresten bilde av en hvit skjortekjole på instagram igår og nå finner jeg den ikke på nelly.com. Har du link? 😄

    14. Anbefaler at hvis trulte fortsetter med det jeg så på morten sin snap og om hun knurrer eller biter hvis dere rører bamsen, at dere tar den bort en stund. Kjenner noen som har jente hund som gjør det med en bamse, så måtte bamsen bli tatt bort en stund. Blir det ikke bedre etter dere har tatt den bort et par ganger, så kan det være at dere må ta den bort for alltid.

    15. Hoddevik er veldig fint, men jeg ser for meg at det vil være nesten litt for mye folk der i sommer! Lokalbefolkningen klager allerede litt over all turismen der. Men på Stadt er det flere andre fine steder dere burde besøke, Ervik og Grotlesanden for eksempel. Vetvika er også Veeldig fin men den er litt vanskelig å komme seg til da man må gå over et fjell for å komme frem.

      Nordfjordeid, Selje og Måløy er også små bygder som virkelig er verdt å bruke litt ekstra tid i. Kos dere på tur 😍

    16. Det er også veldig fint på Helgeland kysten med masse kajakk padling og masse fjell Torghatten, syvsøstre og mange flere anbefales 👍🙂😎

    17. Vi har ligende planer for årets ferie, og ettersom jeg bodde i Møre og Romsdal i mange år kan jeg i alle fall si hva jeg har likt. Både Loen og Geiranger er flott, her har vi stort sett bodd på Hotell Alexandra eller Union.

      Lengst nord i fylket er det svært fint på Smøla, det skjer kanskje ikke så mye der med mindre man er interessert i å besøke myrmuseum eller oppdrettssenter, men det er fint der.

      Litt lenger sør, i Batnfjorden, finner man Angvik hotell. Det er lite, koselig og har helt fantastisk god mat!

      På Sunnmøre kan jeg anbefale en fottur/telttur i Tafjordfjellene. Det er et stort område, men området rundt Pyttbua er fint synes jeg. Turen trenger heller ikke være så bratt, jeg er vant til “fjellene” på Sørlandet og synes Slogen og diverse andre bratte fjell kan bli litt heftig. Likevel er det nok av tinder i Tafjordfjella for de som ønsker å bestige noen.

      Gjør så et hopp til Sogn og Fjordane. Her kan man få med seg det vestligste punktet på øya Utvær. En runde med postbåten fra Askvoll til Værlandet/Bulandet og videre ut til Utvær gir mange gode fotomuligheter.

      God sommer!

    18. Via ferratta i loen har jeg hørt skal være bra. Loen skylift er utrolig flott om du treffer en solskinsdag. Siden dere er i området burde dere kjøre innom Ålesund, en fantastisk fin by i jugendstil. Byen brant nesten ned i 1904 men ble bygd opp igjem å har no mange freda hus. Anbefaler å gå trappene fra byparken og opp til fjellstua som har en helt fantastisk utsikt på både dag og kvelds/natt tid. Avslutt med verdens beste softis på STUEN nede i sentrum med kaia. Ålesund ble faktisk kåret til norges vakreste by et år. For ikke å gleme de fantastiske sunnmørsalpene med mange lette og litt vanskligere fjellturer.

    19. Dere burde ikke nøle på via ferrata Loen! Absolutt en opplevelse verdt! Passer for alle, selv de med høydeskrekk som meg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg