JEG MÅ SLUTTE

… med disse uvanene

Bruke så lang tid på å komme meg opp av sengen. Jeg har begynt å slumre så sykt. Jeg våkner, men jeg slumrer i senga om det gir mening. Jeg ligger der i sikkert en time før jeg faktisk står opp. Greit nok at jeg ligger og deler blogginnlegg, men det er mye scrolling på Instagram haha. Det er uansett noe med det å komme seg opp av sengen og starte dagen.

Ha mobilfri tid. Jeg har mobilen limt til hånden min hvert eneste sekund av dagen med mindre jeg sover. Det er faktisk noen ganger jeg sovner med mobilen i hånden. Det er krise. Jeg må bli mye flinkere til å legge den fra meg, særlig når jeg er med på sosiale ting eller på kvelden når vi skal ha det koselig og se på en serie eller spise middag sammen her hjemme.

Synes synd på meg selv på grunn av magen. Jeg synes skikkelig synd på meg selv, skikkelig. Det er helt ærlig grusomt å spise så begrenset som det jeg burde (og dessverre skal begynne med igjen). Jeg elsker avokado, mango, hvitløk i mat og for ikke å snakke om bakevarer og sjokolade. Nå er det sånn at jeg faktisk bare må ta meg sammen og forstå at det er sånn jeg må leve. Jeg må legge om livsstilen for at magen skal ha det bra og da hjelper det ikke å sitte gråtende i sofaen fordi jeg synes synd på meg selv. Skjerpings!

Spise smågodt flere ganger i uka. Akkurat her var lavfodmap en god greie fordi jeg klarte faktisk å holde meg unna smågodthylla, haha. Jeg klarer omtrent ikke gå i butikken uten å gå bort til smågodtet. Jeg er så svak. Så er må det bli skjerpings (noe jeg har sagt en million ganger før) og jeg må prøve å begrense godiset til helgen.

Kjøpe levende blomster. Dette er vel ikke en uvane, men jeg tar den med allikevel.Jeg kan ikke ha levende blomster. De dør etter noen dager uansett hva jeg gjør så jeg har rett og slett gitt opp. Det jeg må få tak i er pene falske blomster som jeg kan ha stående.

Brus… Jeg drikker nok over gjennomsnittlig mye Pepsi Max i løpet av en uke. Vi hadde på et tidspunkt fire brett med Pepsi Max som forsvant i løpet av rekordtid. Jeg hater jo smaken på vannet i Kristiansand, men det er en dårlig unnskyldning for å ta Pepsi Max i stede for vann.

Bruke så mye penger på mat. Jeg forstår ikke hvordan det skjer, men hver gang Morten og jeg drar på butikken for vår ukentlige storhandel så blir det så utrolig dyrt. Vi er aldri under 900 kroner, aldri! Hvordan kan man bruke så mye penger på mat? Nå kjøper jeg en del spesialprodukter som gluten- og laktosefrie ting, men allikevel. Det er nemlig stadig jeg er på butikken flere ganger i løpet av uken. Hvordan??? Jeg har i det minste klart å begrense “spise ute”-sløsingen, men det forsvinner allikevel ekstremt mye penger på mat.

Har dere noen uvaner dere burde slutte med?

Del gjerne, så prøver vi å slutte sammen!

 

 

32 kommentarer
    1. Anbefaler å gå til ernæringsfysiolog for å få hjelp med fodmap! Eller begynne gradvis. Er ganske overveldende alene.

    2. Dette var bra skrevet. Uvaner ja…. jeg har fått dilla på Pepsi Max jeg også, og som deg så syntes både jeg og mannen min( som kun drikker farris eller vann) at mitt brett ( les i flertall) forsvant som dugg for solen. Jeg har og fått en vane å kjøpe en bitte liten, ja du vet de små melkesjokoladene/ firkløverne man får kjøpt. En av de hver gang jeg er på butikken. Og jeg må bli flinkere til å ikke handle flere ganger i uka, men heller handle en gang i uka.

    3. Man kan visst ha inntil en kvart avokado i døgnet. Jeg spiste en hel og ..ja..det skjønte jeg jo at man ikke skal. Jeg elsker mat med masse løk, så det er et savn, selv om man kan bruke det grønne på purre, gressløk og vårløk. Brød er også et savn, for man blir møkklei erstatningene. De er gode sånn med en gang, men så går man lei. Mango er også en favoritt her, men jeg holder meg unna.
      “Glutenfri” er ikke alltid bra. Panert fisk? Glutenfri med store bokstaver på, men fordøyelsen gikk til helv*** gang på gang. Så oppdaget jeg at de tilsetter kikertmel i paneringen, og det er like ille som hvetemel for en med irritabel tarm. Hadde de droppet det melet, kunne de solgt mer. Vi er flere med IBS enn cøliaki, tror jeg. 😁Så panering må man fikse selv. Det meste av fiskekaker ser ut til å inneholde løk. Ok, vekk med dem! Jeg fant en fiskepudding uten. Grillpølser og wienerpølser til Finsbråten er uten løk, og jeg tåler dem. Nå er ikke pølser noen favorittmat hos meg, men man blir bare glad når man finner noe man kan ha. Grillpølsene kan i det minste kuttes opp, stekes og brukes i diverse retter. Glutenfri halvfabrikata inneholder gjerne løk , som sauser, gryteretter, så den lettvinte utveien får vi ikke. Mat fra bunnen av må til.

      På glutenfrihet.no er det en oppskrift på brownies. Bak selv. Oppbevarer du den med plast over i kjøleskap, blir den seig og god, og et lite stykke erstatter fint en sjokoladebit om godtelysten blir for stor. Den tålte jeg. En med hvetemel tålte jeg absolutt ikke,- jeg testet nemlig en gang. Nå regner jeg med at om man skulle stappe i seg hele kaken, så blir fordøyelsen gærn uansett , så man bør “oppføre seg” og ikke ta helt av. 😊

      1. Jaa, jeg reagerer skikkelig på avokado så droppet det helt dessverre 🙁 men nå er jeg jo ikke på lavfodmap for øyeblikket, umulig på ferie haha. Uff, det er mye vanskelig, men godt vi kan hjelpe hverandre litt 😀 Tusen takk or tips!

    4. Åhhhh, det förste bildet!!! Sååå fint! Du ser smashing ut! Håper du har det fint på ferie! 😀 Håper ikke magen blir for kranglete. Det er jo kjipt, så jeg forstår din frustrasjon altså! Klem! <3

    5. Jeg tok akupunktur mot irritabel tarm. Det funket faktisk. Dette var i Moss. Han var ekspert innen irritabel tarm. Kanskje det finnes noen sånne i Kristiansand? Vært et forsøk kanskje? ❤

    6. Det finnes faktisk en del godteri man kan ha på lav fodmap, man finner ut ting etterhvert. Man kan blant annet ha de sure rosa/turkis colaflaskene, krokodiller, de rosa marshmallow-putene, sure føtter, jordbær, “egg”, vepsebol, salte jungeldyr osv. Last ned noba appen, ikke alt som står der er riktig men det ser man selv hvis man blir kjent med “nei-ingrediensene”. Greenstar sin sjokolade med hvitt fyll fant jeg mange måneder etter jeg starta, smaker kinder og er laktosefri, finnes på meny og de har flere varianter.

      Savner løk og hvitløk, men det har jeg funnet ut at jeg ikke tåler selv om jeg hadde null problemer med å spise det før dietten. Man vet ikke hva som skaper problemer før man har vært uten og reintroduserer. Spiste blomkål hele tiden, nå tåler jeg ikke en bukett. Er mye godt man kan ha til middag og det er superenkelt å lage tacokrydder selv, smaker helt likt om ikke bedre. Finnes dessverre ikke mye vegansk og vegetarisk man kan ha ettersom man ikke kan ha bønner, kikerter eller soya, og alle kjøtterstatnings-produktene inneholder løk eller hvitløk. Og sauser må lages selv.

    7. Det med Pepsi Max og smågodt kjenner jeg meg godt igjen på 🙂 må holde meg unna butikken i ukedagene da jeg ender opp med smågodt i kurven

    8. Må også tipse om at rema har god glutenfri makaroni og lasagneplater. Og diplomis sin laktosefrie is i begge smakene er god, sørlandsis din smaker gammelt som om den er smeltet og frøset om og om igjen. Lager mye havregrøt, vafler og pannekaker av toro sin lyse melmix og spiser ellers mye egg og salater. Man blir lett matlei på denne dietten, var en periode jeg nesten bare fikk ned nachos, som ikke er særlig sunt. Men man finner plutselig ut at det egentlig er ganske mye godt man kan lage. Vi kan også ha mais tortillalefser, de smaker ikke spesielt godt til taco, men gode som “pizzabunn” eller hvis man får lyst på baconpølse.

    9. Anbefaler å kjøpe bris, taffel, boble eller lignende! Taffel koster for eksempel 25 kr for fire flasker på Rema1000, og finnes i ulike smaker. Jeg er heller ikke så glad i vann, men er mye flinkere til å drikke det når jeg kjøper med kullsyre. Drikker også mye mindre brus (er også hekta på Pepsi Max/Cola Zero) 🙂

    10. Syns du 900 i måneden på en uke er mye? For to personer? Hjelp – vi bruker 15-17 hundre i uka vi :p Nå følte jeg meg skikkelig uøkonomisk!! Haha! Hva er målet? 🙂

        1. Ser jeg formulerte meg helt teit…. Sorry. Men du de klar over at 900 delt på to er 450 per person? Det er jo ingenting spør du meg! Vi bruker som sagt 1500-1700 I UKA!! (Med husholdningsartikler da..) Spiser ikke godis i uka, ingen brusuvaner , eller lignende, men sunn og god mat blir kurva fylt med hver uke. Ble heeelt stressa av deg nå jeg!! Haha!!

          1. Vi har vært på de prisene vi også altså! Jeg mente at jeg ikke kommer under 900 kroner uansett hva jeg gjør og vi spiser ikke kjøtt en gang, så det er som regel masse grønnsaker haha. Nå må jo jeg ha gluten- og laktosefritt som er ganske dyrt… jaa jeg følte at det var mye jeg, føler at hver gang jeg deler prisen så blir folk sånn “HVA, BRUKER DERE SÅ MYE PÅ MAT??? VI ER EN FAMILIE PÅ 4 OG BRUKER 2000 I MÅNEDEN”. Hehe..

            1. Jeg tenker 700 kr i uka pr voksen person er mulig å klare jeg. Men ikke så særlig mye mindre enn det. 2000 på fire personer – det vil jeg gjerne se før jeg tror det! Takk for svar 😊 Ha en fin tur videre ⭐️⭐️⭐️ ps: gleder meg ekstra mye til å se hva neste ukeshandel kommer på – både for meg og deg🤪

    11. Mener man kan søke supplerende støtte av staten så man får penger i mnd når man har allergier, siden den maten er dyrere. 🙂 og angd planter burde du sjekke ut Ambiplants 😀

      1. Njaa, dslik jeg har forstått er det utrolig vanskelig/umulig å få for irritabel tarm siden det ikke slår ut på noen test, men kun er et resultat av å ha utelukket alt annet 🙁 Takk for tips 😀

    12. Har du tatt undersøkelse på galleblæra opp mot gallestein? Det kan nemlig skape masse trøbbel med magen. I know.
      Prøv å la være fet mat, det irriterer gallen. En ultralydundersøkelse vil avdekke sånt. Og blodprøver. Amylaseverdier.

    13. Sånn med tanke på mathandel så pleier jeg å skrive handleliste med mat jeg KUN trenger til matlaging. Jeg bor med min samboer og han er ikke så kresen, noe som hjelper ganske mye med tanke på pris på mat. Hvis det er en en ting jeg virkelig craver så kan det hende jeg plukker det med meg, men som regel så vil det vare over flere dager.

    14. Med tiden vil det bli lettere på Low fodmap. I begynnelsen er det veldig overveldende og mye. Men i bunn og grunn til slutt vil livet være sååå mye bedre. Det har hvertfall mitt blitt med mer energi og mindre magesmerter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg