JEG HAR IKKE TURT Å DELE DETTE

Reklame | annonselenker Nelly

GENSER HER / BUKSE HER

Nå skal jeg dele noe med dere. Jeg har hatt dette liggende i arkivet en liten stund. Vært litt redd. Gruet meg litt… Men jeg vet at åpenheten min har hjulpet tidligere og jeg håper den kan hjelpe igjen. Så…

Jeg la ut en story om at jeg gruet meg til å gå til gynekologen uten at jeg visste hvorfor, men det var løgn. Jeg visste godt hvorfor, men jeg ville vel ikke innrømme det verken overfor meg selv eller overfor dere.

Det var rett og slett fordi det var en ny person som skulle undersøke meg og da måtte jeg ta opp vaginismen/vestibulitten. Jeg synes alltid det er skummelt fordi jeg ikke vet hvor mye de vet. Jeg har som sagt hørt skrekkhistorier hvor kvinner har dratt til gynekologer og leger som ikke har anerkjent sykdommen. Derfor var jeg redd. Kan forøvrig legge til at det gikk kjempefint og at denne gynekologen var utrolig flink.

Jeg var også redd fordi nå er det ganske ille. Det er i hvert fall ganske ille i min skala. Jeg kan ikke sitte med beina i kryss i mer enn noen sekunder før det begynner å svi i underlivet. Jeg har brukt bind under min forrige menstruasjon fordi jeg ikke orket tanken på tampong. Det er altså så ille, kanskje verre enn det har vært for meg noen gang tidligere. Og jeg har ikke turt å si noe til noen.

Jeg har vært så glad og fornøyd og omtrent skrytt av at jeg har blitt kvitt underlivsplagene mine. Jeg ble friskmeldt og alt var bra. Det var sånn veldig lenge. Jeg hadde ingen plager. Samleie gikk fint, tampong gikk fint, ingen svie, kløe og ingen kramper. Så var det noe som skjedde.

Det begynte så smått å komme tilbake igjen, og etter mye tidligere behandling og refleksjon har jeg skjønt at for meg handler dette i stor grad om stress. Hos noen setter stresset seg i nakken og skuldre (noe det forsåvidt også har begynt å gjøre her), men hos meg har det satt seg i bekkenbunnen. Rett og slett. Så når jeg ikke har tatt vare på meg selv over lengre tid og stresset, stresset, stresset så har det kommet snikende tilbake.

Det verste er at jeg kjente det starte. Jeg merket at nå begynner det å komme tilbake, men jeg gjorde ingenting. Jeg ville liksom ikke innse at jeg har fått et tilbakefall. Jeg som ble frisk! Og ikke minst delte med dere og alle andre at jeg ble frisk. Jeg kunne ikke gå ut og fortelle at nå har alt gått i dass, alle behandlingstimene og alt det positive..

Det er bare det at nå har det gått så langt at jeg ikke klarer å overse det lenger. Jeg prøvde å gå til en osteopat her og få hjelp, men jeg savner “min” osteopat i Oslo. Hun kjenner meg så godt og vet akkurat hva som fungerer på meg. Jeg orker liksom ikke bli kjent med en ny og starte helt på nytt. Jeg vil hoppe rett tilbake, gå rett til det som fungerer.

Jeg vil ikke ha dette mer, jeg vil at det skal gå bort igjen.. At jeg kan ha et fuckings normalt underliv, unnskyld språket, men jeg er så sint. Jeg er så lei og sint. Jeg er lei meg for meg selv og jeg er lei meg fordi jeg føler meg som en ræva kjæreste. En ting var da jeg var singel, da var det greit nok, men nå går det ikke lenger bare utover meg, men også utover kjæresten min. Det er kramper, det er svie, det skjennes ut som om det brenner nederst i magen og det er bare dritt.

Så da vet dere det. Jeg følte at det var på tide å dele. Jeg føler meg så falsk som går rundt og later som ingenting, og som later som jeg ikke vet når jeg gjør det. Nå må man ikke dele alt her i livet, men jeg har delt så mye av dette med dere. Fra dagen jeg fikk det påvist, tok dere med gjennom prosessen med behandling og ikke minst da jeg ble frisk. Så nå føler jeg nesten jeg skylder dere å dele dette også. Fordi jeg vet det er mange som meg der ute, som sliter med det samme, som jobber for å bli friske, som har det verre, som har det bedre, som blir friske, som får tilbakefall.. Jeg vet vi er flere og det er sikkert flere som meg som prøver å holde det skjult både for seg selv og for andre. Så derfor ville jeg bare si at jeg er her. Du er ikke alene og det er aldri for sent å finne hjelp. Det skal jeg gjøre. Ta tak og bli bedre!

Be kind, dette er ikke det morsomste jeg har delt og jeg er litt skjør ❤️

59 kommentarer
    1. Hei. Jeg syns du er modig som deler dette. Er så glad for at du deler sånne ting også selvom det er vanskelig. Jeg vil alltid støtte deg. Elsker å lese bloggen din , du er så flink med bloggen. Elsker også video du og kjæresten din har. Stå på videre.

    2. Hei! Jeg er fysioterapeut og jobber en del med kvinner med underlivsplager lik dine. Min erfaring er også- som du sier- at disse plagene ofte kommer som et kroppslig utslag av noe annet/ gir seg utslag når totalen blir for mye, som ved stress og andre belastninger. Et tips til deg er å ta IBS-plagene mer alvorlig, altså spise lav fodmap- selv om det er kjedelig- mange av mine pasienter har blitt bedre av vaginismeplager o.l når mage/tarmsystemet har vært friskere. Alt henger sammen! Lykke til.

      1. Hei! Ja, ikke sant.. Du det gjorde jeg, men jeg sultet i fire uker og det skjer ikke igjen. Jeg var hos ernæringsfysiolog på sykehuset for å få hjelp med lavfodmap dietten, nettopp fordi jeg synes det ble veldig vanskelig å få i meg nok mat og svaret hennes var at jeg måtte begynne å spise kjøtt igjen. Det kommer dessverre ikke til å skje fordi jeg synes det er grusomt ekkelt. Jeg kan ikke spise erstatningene for kjøtt og jeg kan da heller ikke spise bønner, kikerter osv. Så det er veldig lite mettende jeg da kan spise. Jeg spiste kokte poteter og gulrøtter til middag. Sånn kan jeg ikke ha det dessverre.. Hvis du har noe annet som hjelper mot IBS så del gjerne! Men lavfodmap går dessverre ikke for meg.

    3. Det hørtes helt grusomt ut..kanskje dere kam prøve analsex i stedet for 💖 håper at du finner en kur snart 💖🙏

    4. Huff, det høres vondt og kjipt ut, Andrea! 🙁 Flott at du deler! Håper du kan få god hjelp for plagene dine! <3 Angående mettende mat og food map – IBS, kanskje du kunne prøvd ut proteinpulver som er lav food map vennlig? Jeg vet ikke mye om det altså, jeg bare kom på det. Klem! <3

    5. Hei! Takk for at du deler, jeg vet hvor slitsomt, sårbart og vondt dette er. Jeg har hatt vestibulitt-diagnose siden jeg var 25, men problemet oppsto allerede i 14-15 års alderen. Jeg har altså hatt dette i 30 år. Men ikke la deg skremme av det, for da jeg ble diagnostisert visste de svært lite om dette. Vet at mange leger fortsatt vet lite, men jeg ser at det har blitt økt fokus på dette, noe som virker svært lovende. I tillegg finnes det poliklinikker som spesialiserer seg på dette.

      Vil tipse om et par grupper på Facebook som jeg fant for bare noen uker siden. “Vulvodynia Support” (omhandler både vestibulitt og vaginisme) er amerikansk, og der har jeg lært mye! De får mer hjelp der borte, både med medikamenter og kirurgisk. Ingen har noensinne nevnt for meg at akkurat min type vestibulitt kan opereres, noe jeg skal ta med meg til fastlegen og be om henvisning for. Det virker som om de har mer kunnskap der, noe som har gitt meg troen på at jeg faktisk kan bli kvitt dette.
      Den andre gruppen er norsk og heter “vestibulitt / vulvodyni / vaginisme norge”. Det hjelper å lese om andre, vite at flere sliter med akkurat det samme problemet og ringvirkningene av dette.

      Vil ønske deg lykke til, ikke mist håpet! Etter 30 år har jeg for første gang troen på at jeg kan bli bedre eller faktisk helt bra av dette, og har derfor også troen på at mange av dere som er yngre, ikke behøver å slite i så mange år som jeg har gjort. Dette skal vi klare!

      1. Hei Heidi <3 Tusen takk for at du deler! Og jeg blir så glad av å lese at du endelig har fått troen på at du kan bli helt bra ❤️ Tusen takk for tips om grupper, skal sjekke ut 😀 Håper du blir frisk <3

    6. Huff, høres vondt ut <3 Jeg sliter selv med kronisk sykdom, og vet hvor kjipt det er å være dårlig på en eller annen måte. Jeg er dårlig hele tiden. Har lært meg til å ikke si for mye om det, men det blir jo også feil, for da øker man ikke synligheten av et ganske vanlig problem.
      Jeg tipper at Morten syns det er kjipere at du har det vondt, enn at du ikke kan gjøre alt i forholdet for tiden (hvis det var det du mente). Ingen liker å se den man elsker i smerte, uansett hva slags type smerte det er.
      Pluss i boka for at du er ærlig og skriver om det som er vanskelig, og ikke bare et glansbilde av hverdagen som mange bloggere gjør! Håper du blir bedre. Gi behandleren lokalt en god sjanse også, eventuelt så kan fagfolk snakke sammen – kanskje du kan få behandleren din i Oslo til å ringe han i Kristiansand, for å gi han input på hva som fungerte der og da? Ikke gi opp håpet 🙂 Husk at dette ikke er din feil, uansett hvordan du vrir og vender på det!

      1. Hei <3 Så leit å høre at du er så mye dårlig! Håper du får god hjelp <3

        Jaa jeg tror også det, men så er det vanskelig å ikke tenke i de baner også hehe..

        Tusen takk for en kjempefin kommentar, MG <3 Du sier noe der! Kanskje jeg skal gi det et par forsøk til ☺️

    7. Det høres vondt ut❤️Veldig tøft av deg å dele det, fint at du deler det❤️Digger deg

    8. Det der hørrtes ikke noe godt ut🙈🙄👎🏻😔😔😢 Jeg har slitt med mageplager i årevis og jeg og ble stressa av at jeg skulle på lowfood map dietten. Det som var problemet mitt var at jeg var veldig stressa på å ikke spise det å d. Å da ble magen verre. Det jeg ofte spiser er: havregryn til frokost med blåbær, å en halv banan, laktosefri melk å litt nøtter på toppen. Lunsj er: salat med krutonger/omelett/speltlomper med noe god spekeskinke, kremost å noe salat greier, eller ofte kun ett speltrundstykke. Middag synes jeg er lett nå å spiser mer poteter med noe fiskekaker for eks:) å gulrot å brokkoli. Jeg spiser ikke det slavisk men jeg er blitt bedre. Julianne lyngstad har gode tips. Tror du har kjøpt boka hennes? Mitt tips er å faktisk bare bruke oppskriftene. Å en regel er å bare spise veldig variert.:)

      1. Så bra du har funnet noe som fungerer <3 Jeg har også funnet noe som funker som meg, men har sklidd litt ut i det siste hehe.. Spiser hovedsakelig laktosefritt, glutenfritt foruten om grovt brød som jeg sjelden reagerer på, prøver å holde meg unna løk, hviktløk, mango og granola.. Men har som sagt sklidd helt ut den siste måneden, var så lei trengte å være litt rebelsk haha. Jaa, hun har mange gode oppskrifter! Dessverre er mange av de med kjøtt 🙁

    9. Ååå tusen takk for at du deler! Jeg er i liknende situasjon og har ikke turt å snakke med noen av vennene mine om det. Misforstå meg rett men det hjelper å vite at du som har vært friskmeldt også kan få tilbakefall, selv om jeg så klart ikke unner noen det. Heldigvis vet du at du kan bli bedre, og det blir du nok! Og forhåpentligvis snart! Jo mer du deler om dette jo mer hjelper du alle oss andre og. Så igjen tusen hjertelig og masse god bedring! Jeg og prøver alt jeg kan å få noe forbedring … Stor klem! PS elsker bloggen din❤️

    10. Du er den tøffeste dama jeg vet om 💪 vær stolt over at du klarer å fortelle om ting som er vanskelig, å så kansje du har hjulpet noen som har samme plagene så slipper man å føle seg så alene ❤️

    11. Hei!
      Jeg må bare si tusen takk som deler! Jeg har selv slitt mye med underlivsplager – ikke vestibulitt, men mer at jeg revner under sex og noen ganger når jeg setter meg ned på toalettet. Jeg vet ikke nøyaktig hvorfor, selv etter flere besøk hos gynekolog, og jeg synes også at det er veldig kjipt og flaut å snakke om, og setter veldig pris på at du tar det opp, slik at jeg ser at jeg ikke er alene om å ha problemer der nede. Kjenner også godt til følelsen av å ikke strekke til på alle områder som kjæreste pga smertene, og mitt forhold tok faktisk slutt tidligere i år – mye på grunn av det, og også fordi jeg lot det påvirke meg så mye, det er veldig vondt å tenke på. Det var selvfølgelig også andre årsaker til at det ble slutt, så jeg skriver det ikke for å stresse deg mer, fordi det virker som at du og Morten har et veldig fint og sunt forhold.

      Legger også merke til at IBS går igjen i kommentarfeltet hos folk som sliter med underlivsplager, og det sliter jeg også med. Jeg vil tippe at hovedgrunnen er at mange sliter med stress – som du sier, og at det er grunnen til både IBS og underlivsplagene. Jeg ønsker deg lykke til i behandlingen, og krysser fingrene for at det blir bedre snart. Igjen tusen takk som deler og setter lys på det, så det føles bittelitt mindre tabu og skummelt å snakke om.

      1. Hei! Auuu det høres forferdelig vondt ut. Jeg håper virkelig du finner ut hvorfor og finner noe som gjør det bra <3 Uff, dette var ordentlig vondt å lese altså! Det kan virkelig påvirke mye, særlig psyken.. Så jeg skjønner godt at du lot det påvirke så mye, men det er fortsatt veldig leit å høre.

        Det tror jeg også! Stress viser seg på så maneg forskjellige måter og hos meg startet begge deler ganske likt..

        Det er nettopp dette som er grunnen til at jeg gjør det, så takk til deg for at du deler <3

    12. Nå vet jeg ikke hvem du har gått til i krsand, men har hørt at Stremair osteopat skal være bra mtp disse plagene 😊

    13. Så modig av deg å dele!! Setter fokus på et utrolig viktig og litt bortgjemt tema. Selv visste jeg ikke hva dette var før jeg leste om det på bloggen din, og visste i hvert fall ikke hvor store plager det faktisk kan gi.
      Utrolig tøft av deg å dele hva sykdommen får deg til å føle også.
      Klem<3

    14. Hei!

      Uff, det er skikkelig vondt å høre at du har fått et så kraftig tilbakefall. Ser at mange skriver om IBS, og føler meg nærmest “tvunget” til å legge igjen en kommentar, haha! Om IBS og vestibulitt/vaginisme/vulvodyni har en sammenheng eller ikke, vet jeg så klart ikke. MEN! Dersom du ønsker å lære mer om hvordan mage, immunforsvaret og div. sykdomer/hormoner henger sammen, anbefaler jeg på det sterkeste å lære litt mer om mage- og tarmhelse. HeleneRagnhild har et gratis foredrag førstkommende tirsdag (med mulighet for å melde seg på et betalt kurs etterpå), hvor hun snakker om å spise FOR bakteriene i tarmen. Altså at man ikke skal følge en diett og et så strengt regime at man ender opp med å “sulte” som du skriver, men at man skal spise slik at tarmbakteriene i magen får nok mat til å ta vare på kroppen og fikse en lekk tarm/IBS-plager. Hun har en holistisk tilnærming, og er opptatt av stressmestring er like viktig som kosthold i seg selv, men også at kostholdet kan gjøre kroppen mindre stresset dersom du får i deg nok og riktig næring. Berit Norstrand sin bok Omstart 30 forkarer også en del om hvordan mage- og tarmhelse henger sammen med overordnet helse, men det er også en ganske “streng” diett man skal følge i 30 dager.. Tenker bare å tipse, dersom det er interessant å sjekke opp, og å lese litt mer om. Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale å følge disse på instagram for enormt nyttige tips/oppskrifter/faktakunnskaper om ernæring og helse:

      * maritkolbyzinocker (ernæringsbiolog og matviter, forklarer veldig nyansert og grundig om ulik forskning, matproduksjon, dietter vs. ikke, faste osv osv).
      * heleneragnhild (bachelor i ernæring, snakker om mat som gjør bakteriene i tarmen glad. Deler mye god informasjon om kropp og tarm).
      * linn_sprudlendesunn (ernæringsrådgiver, deler mye gode oppskrifter mtp. gode valg i matveien).
      * ernaeringsmamma (egentlig rettet mot mødre og barnemat, men har lært utrolig mye selv om jeg ikke har barn, haha! Hun snakker ekstremt mye om viktigheten av råvarer, og tar opp mange matmyter og forklarer deres innvirkning på kroppen).
      * emilienutrition (legger ut en del gode oppskrifter).
      * julianne_godtformagen (samfunnsernæring, mye om lavfodmap – greit for å få et litt “helhetlig” bilde og tips, selv om man ikke følger en lav fodmap-diett).
      * vulverinekoos (svensk, men verdt en titt! Enormt mye informasjon om kvinnekropp, hormonsystemet, vestibulitt/vaginisme/vulvodyni, kosthold osv – hvordan ting KAN henge sammen).

      … Mulig denne kommentaren blir litt surrete, men jeg har bare så inderlig lyst til å komme med masse tips som KAN være ørlite til hjelp for en litt bedre hverdag!! Føler nemlig så utrolig med deg, har brukt halve livet på ulike “vidunderkurer” som skal fikse mageproblematikk, samtidig som jeg også opplevde å få vestibulitt. Man blir desperat etter hjelp, men jeg opplevde det i alle fall litt befriende å tilnærme meg kunnskap som faktisk har gitt meg en større forståelse av hvordan kroppen henger sammen. Husker også at det ble brukt enormt mye olje (jojoba og litt e-vitamin kapsler som man poppet hull på og smørte med) for å lindre svie og “myke opp” + har gått til myyye akupunktur. Vanskelig å si hva som har vært mest utslagsgjørende, men det er jo det som er så frustrerende med hele denne “diagnosen” – man vet ikke helt hva som egentlig fungerer, og man må finne det som fungerer for seg. Kjempebra at du har fått veldig god hjelp av osteopat – men ville bare tipse om at dette med ernæring/IBS-plagene kanskje kan være et fint supplement for å hjelpe kroppen å slappe litt mer av 🙂

      Håper noe er til hjelp og ønsker deg MASSE god bedring videre!! Stå på, og husk at du virkelig ikke er alene om dette – selv om det kan føles slik til tider. <3

      1. Hei Nina <3 Wow, det her er utrolig fint gjort av deg! Jeg er helt satt ut. Dette er skikkelig snilt. Tusen takk for alle tips! Ble du helt frisk eller ja, med IBS blir man kanskje ikke frisk, men holder du det i sjakk? Skal definitivt sjekke ut mer av dette ☺️ Tusen, tusen takk igjen! Er sikkert flere i kommentarfeltet her som får hjelp av dette 😀

        1. Hei igjen!

          Beklager aaltfor sent svar!! Virkelig bare hyggelig å dele, ingenting som er bedre enn at det kan fungere for flere enn meg 🙂 Så det skulle jo egentlig bare mangle å få delt god informasjon. Innlegget ditt traff meg veldig, så da klarte jeg heldigvis ikke helt å la være å legge igjen en kommentar. 🙂

          Hmm.. Vil på ingen måte påstå at jeg har blitt helt frisk, da det fortsatt har gått relativt kort tid fra jeg begynte å bli litt bevisst/lese meg opp/sette meg inn i dette med kosthold, hvordan tarmen fungerer osv og frem til nå. Lærer stadig noe nytt, og det er mye å sette seg inn i. Siden jeg har slitt halve livet med IBS, så vil det nok ta litt tid og snu/få magen i balanse også + at det tar litt tid å finne ut en hverdagslivsstil som både kropp og hodet kan trives med i lengden. Hos meg henger det nok veldig sammen med stress i kroppen også, så det vil nok i perioder være vanskeligere enn ellers. MEN! Når det er sagt, så har jeg absolutt kjent på bedring. Jeg vil påstå at jeg har lært meg å holde ting relativt i sjakk per nå, men jobber fortsatt med å “mate opp” bakteriene i tarmen, puste bedre (puste ned i magen kontra bryst osv er undervurdert og også verdt å lese litt om mtp. fordøyelse og avspenning! :)) osv slik at jeg kan fikse “roten” til problemet mitt, og etterhvert (forhåpentligvis) få en livsstil hvor jeg slipper å jobbe veldig med å holde ting “i sjakk” – hvis det gir mening? Kunne skrevet/snakket om dette i flere timer kjenner jeg, men skal gi meg nå, hehe. Men vil i alle fall sende deg alle gode tanker, og håper virkelig at du opplever bedring! <3 Både med det ene og det andre 🙂

          1. Ikke sant! Jeg skjønner. Synes det er sykt imponerende at du i det hele tatt går så inn i det! Det med pusten har jeg pgså fått myyye tips om fra osteopaten min. Jeg puster også bare med brystet, haha. Så er sykt anspent hele veien fra bekkenbunnen til brystet..

            Du inspurerer altså!! Tusen takk og masse god bedring til deg også <3

            1. Off, kjenner meg igjen! Det er altfor hyggelig sagt av deg 🙂 Føler på ingen måte jeg er så veldig inspirerende, men man får prøve så godt man kan! Veldig hyggelig av deg å si i alle fall 🙂 Tusen takk for det! 🙂 🙂 <3

    15. Tusen takk for at du er så sterk at du deler! Det er så utrolig viktig å fjerne skammen som er forbundet med intime plager og sykdommer. De fleste opplever underlivsplager i løpet av livet og det er så trist at både unge og eldre kvinner skal gå rundt og tenke at de er ekkel eller at de er unormal. Denne skammen kan vi kun forkjempe ved å spre kunnskapen og ved å snakke høyt om det 🧡 Anbafaler alle, men spesielt unge kvinner fra 15-årsalderen til å lese “gleden med skjeden”. Fin lesing og man lærer mye om egen kropp❤️

    16. Tusen takk for at du deler det her!! Sliter med det samme selv og det er helt forferdelig, også fordi det er ingen som prater om det her. Går til en helt fantastisk fysioterapaut som er spesialist på området. Du beskriver det akkurat som jeg har det, håper du kan dele litt innemellom hvis du finner noe som hjelper deg eller hvordan det går😊😊

    17. Andrea, takk for at du deler. Det er viktig med fokus rundt dette. Forhåpentligvis bidrar økt fokus til fremgang innen medisinen.

      Selv sliter jeg med vestibulitt. Gjort dette i 6 år nå. Ingenting hjelper. Har prøvd det meste. Har nå fått henvisning til vulvaklinikken og venter nå på min time. De skal være de beste i Norge. Og jeg håper at de kan gi meg operasjon eller botox, hva som helst. Har du vært innom der?

      Det er en slags trøst i å lese om deg. Føler meg mindre ensom. Forsett å dele, og lykke til videre med ditt.

      1. Hei! Så leit å høre at du har gått så lenge med det og ikke funnet hjelp! Holder du til i Oslo-området? I så fall kan jeg varmt anbefale Charlotte på Helsefabrikken på Røa. Utrolig dyktig!

        Men så bra du skal på Vulvaklinikken! Hørt mye bra om det og fant ut forrige uke at de har åpnet her i Kristiansand, så skal be om henvisning dit asap <3 Er bare litt ventetid hos legen min, hehe. Så håper de kan hjelpe her også.

        Ahhh, fine deg <3 Det er nettopp derfor jeg gjør dette så det var veldig fint å høre! Tusen takk og jeg håper du får den hjepen du trenger for å bli frisk ❤️

    18. Hei, Andrea!
      Så flott at du deler ❤️ Ble tipset om innlegget av en venninne som vet hvor ille det har vært for meg. Det jeg lurer på er hvilken osteopat du gikk til eller hvilken klinikk her i Oslo?
      Håper det løser seg for deg og for oss andre som sliter med dette…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg