ET HALVT ÅR SOM SAMBOERE

Oktober er virkelig måneden for å feire er i hjemmet. Vi har vært samboere i et halvt år, vi har ettårsdag og jeg har bursdag woho!

Den eneste grunnen til at vi i det hele tatt husker at det er et halvt år siden vi flyttet sammen i dag er fordi vi har ettårsdag i morgen, haha. Jeg tror nok ikke vi hadde husket på det ellers, men det er jo litt morsomt at de to tingene havnet rett etter hverandre. Når vi først er inne på det så er det litt gøy å dele litt tanker rundt nettopp dette med samboerskap.

🏠 Jeg hadde trodd vi skulle krangle mer. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg hadde liksom sett for meg at de tingene vi har gjort som å pusse opp, selve innflytningen osv. kom til å skape litt krangling. Det gjorde  det overraskende (og heldigvis) nok ikke.

🏠 Den merkeligste vanen Morten har er å legge klærne sine rett på gulvet. RENE KLÆR. For meg er det helt merkelig, men jeg hørte på podcasten til Emil & Anette og de hadde akkurat det samme problemet. Så nå har Morten fått en stol hvor han legger klær som er brukt, men ikke skitne nok til å vaskes. Jeg trodde det skulle funke, men den stolen ble til en haug av klær og til slutt var alt på gulvet igjen. Utrolig merkelige greier. Er det en guttegreie?

🏠 Jeg har virkelig inntatt rollen som husmor. En liten hemmelighet: jeg elsker det, men ikke si noe til Morten for da kan jeg ikke lenger klage på at han ikke hjelper til så ofte som jeg liksom vil. Jeg lager som regel middag hver dag, styrer rundt hjemme, vasker klær og ordner. Det er sååå koselig, men okei da. Han kan ta litt mer initiativ 😉 Ikke sant, Morten?

🏠 Jeg har blitt veldig vandt med å ha han rundt meg, noe jeg merket veldig godt da jeg var borte i to uker. Det er ikke helt det samme når han ikke er der og selv om begge har godt av litt tid alene innimellom, så tør jeg ikke tenke på hvor kjipt livet hadde blitt om vi flyttet fra hverandre.

🏠 Jeg tror det som irriterer oss begge mest er det punktet vi er mest forskjellig på. Det å få ting gjort. Morten er en avslappet type som ikke ser poenget med å gjøre ting med en eneste gang. Han kan gjerne spille en fotballkamp på mobilen, se fire episoder av en serie og spise lunsj før han setter i gang med en “oppgave”, mens jeg er helt motsatt og klarer ikke slappe av før det er gjort. Det fører jo til at jeg ender opp med å mase, noe som er irriterende for han og jeg irriterer meg igjen over at han er så treig på å komme i gang. Heldigvis er dette noe vi har lært oss å leve med 😉

🏠 Morten har et ekstremt varmdisk-forbruk. Med det mener jeg at han handler sykt mye i varmdisken, helst på Spar eller Meny. Det var noe av det som overrasket meg aller mest faktisk. Er ikke du student liksom? Varmlunsj fra Meny skal du ha, ja. Haha. Nå har jeg vendt meg til det, men det er fortsatt en merkelig ting. Hvem orker å spise lasagne til lunsj fire ganger i uka?

🏠 Dette er definitivt mitt beste samboerskap. Sorry alle mine tidligere roomies, men det er ikke noe som er like bra som å bo med kjæresten i sitt eget hjem. Her føler meg på en måte at jeg får gjøre akkurat som jeg vil, noe jeg får fordi vi er enige om ting. Jeg kan også si ifra til Morten uten å nøle om han gjør noe som irriterer meg eller om jeg ikke er fornøyd med hvordan ting er, noe man ofte vegrer seg litt for i et kollektiv hvor alle i utgangspunktet kan lage sine egne regler. Dette er amazing og jeg kunne nok aldri gått tilbake til å bo med noen andre.

🏠 Jeg synes den beste tiden på døgnet er morgenen. Når vi våkner opp sammen, ligger litt ekstra lenge i senge n før vi står opp, lager oss frokost sammen eller at den ene lager til den andre før vi ser på en eller annen serie og koser oss med morgenstund. Helt perfekt!

Alt i alt så er jeg sykt glad for at vi flyttet sammen da vi gjorde. Jeg hadde ikke orket en uke til med avstandsforhold og det er helt fantastisk å bo med en person som er bestevenn og kjæreste i ett. Noen tenkte kanskje at et halvt år var tidlig, men man vet ikke før man prøver og for oss var det i alle fall helt riktig!

 

7 kommentarer
    1. Så flott! 🤩 virker som dere har det veldig fint sammen! Det er en sååå god følelse! Haha, kjenner til det med klær… klærne til min eks havnet oppå vaskemaskina eller gulvet! Klem til deg fine! ❤️

    2. Det er så koselig å lese sånne innlegg om deg og Morten! Jeg og kjæresten flyttet også sammen etter ca like lenge som dere, og flere syns det var aalt for tidlig, men vi har det og bedre enn noen sinne! Tenker litt sånn “hadde det ikke funket nå så hadde det nok ikke funket i det hele tatt”.

      Håper forresten du gjenskaper oppussingstanker-innlegget når kjøkkenet tas! Det var gøy å lese hvordan dere taklet det + alt man tenker under oppussing.

    3. Åh, elsker tida på morgenen de dagene vi har god tid og kan ta flere kaffekopper i senga, skravle og bare nyte en lang og rolig morgenstund. Eller, nå har vi en datter på 3 mnd, så de stundene der skjer ikke så ofte lengre 😉 men det var virkelig kvalitetstid og noe vi begge savner nå. Vet hva vi skal gjøre når ho skal på overnatting til besteforeldre for å si det sånn 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg