DETTE SKJER I DESEMBER

Hundelivet starter! Dette blir så spennende! Nå har vi hatt Trulte her et døgn og det er så koselig. Hun er fantastisk snill og leken, litt for glad i å tygge på nye ting (hehe), men hører nesten alltid på oss 😉 Jeg gleder meg veldig til å bli mer kjent med denne fantastiske lille skapningen.

Julebord. Jeg har to julebord på agendaen i desember. Begge er i Oslo, men jeg fikk tilfeldigvis og heldigvis samlet begge på en helg så jeg slipper så mange turer frem og tilbake. Endelig en, eller to, anledninger til å pynte meg skikkelig og bruke den nyinnkjøpte kjolen min.

Stå på skøyter. Eller heter det gå på skøyter? Jeg har ikke gjort det siden jeg gikk på videregående tror jeg, men det var veldig moro! Vi hadde en skøytebane rett utenfor skolen så det hendte vi hadde skøyter i gymtimen. Nå har de laget en kjempefin skøytebane på torget i Kristiansand og den må jeg teste ut!

Oslo-helg. Jeg skal som sagt på to julebord og får en hel helg i Oslo. Jeg skal prøve å få gjort så mye som mulig, sett så mange som mulig og kost meg skikkelig. Jeg har bestemt meg for å booke hotell så jeg får ladet opp mellom slagene. Jeg trenger alenetid så det å bo hos noen og i tillegg være med folk hele tiden hadde rett og slett blitt litt mye for meg.

Personlig trener. Yes! Jeg skal fortsette mer personlig trener. Det går veldig bra og jeg liker opplegget veldig godt. Neste timer er på fredag og jeg håper formen min bedrer seg litt så jeg er 100% klar for å yte mitt aller beste. Det er så gøy når man gjør det gøy!

Første jul med Morten. Det blir skikkelig koselig, vår første jul sammen. Det som blir rart er å ikke dra hjem til Larvik i jula for første gang siden jeg flyttet hjemmefra, men jeg tror dette blir veldig koselig. Vi skal være på hytta og der er det garantert snø! Jeg husker faktisk ikke sist jeg opplevde hvit jul. Så blir det den første julen til Trulte og det er litt ekstra stas.

100% ferdig kjøkken. Forhåpentligvis! Jeg tror det ikke før jeg ser det, haha, men vi skal gjøre vårt beste. Forhåpentligvis blir den siste delen vi mangler levert 20. desember, så rekker vi kanskje å gjøre kjøkkenet helt ferdig før jul. Det blir utrolig fint og jeg gleder meg veldig til å vise det frem til dere.

Julemarked. Jeg har skikkelig lyst til å dra på julemarked! Det er så vanvittig koselig å traske seg gjennom gater fulle av julelys og små boder med masse moro og julete. Jeg har sett at de har en del her i Kristiansand så når Trulte har kommet seg til rette kan vi ta med henne på julemarked, wiii.

Nyttårsfeiring i Kristiansand. Min aller første nyttårsaften her i Kristiansand! Vi var litt inne på tanken om å droppe hele greia, men det er koselig å gjøre noe. En deilig middag, noe godt å drikke og gode venner er helt perfekt så det ble det! Jeg er utrolig spent på hvordan bebbis takler nyttårsaften med raketter og styr. Hun er veldig rolig og bryr seg lite om bråk, men det er litt annerledes med nyttårsaften… Noen gode tips å dele?

12 kommentarer
    1. Vi har en liten hund på 2 og et halvt år nå – og for å forbedre oss til nyttårsaften kunne vi feks sette på fyrverkeri fra youtube på høytalern så han fikk høre at det smalt! I tillegg var det viktig hvis han opplevde høye lyder andre plasser, at han ikke blir løftet opp og «syntes synd på» hvis du skjønner, da hunder kan tolke det som at «dette er farlig, dette må jeg være redd for». Nå elsker han nyttårsaften, og vil alltid opp i vinduet og se på rakettene! Men vi står inne da 🙂

    2. Min hund bryr seg ikke om raketter heldigvis, men man vet jo aldri. Så det å være inne med hunden, gardinene lukket og med radio på kan hjelpe. Noen må dra langt ut fra byen med hundene for å slippe unna rakettene.

    3. Ha på nyttårsraketter på YouTube så Trulte blir vant til lyden av fyrverkeri.
      Min gamle hund ble alltid kjempe redd og ville ikke gå ut flere dager etterpå så lurt å tilvenne tidlig. Begynn med lav lyd og ta høyere etterhvert så hun ikke blir skremt.

      Heldigvis er min nåværende hund ikke like redd, men tar alltid på YouTube i bakgrunnen litt før nyttårsaften for å være på den sikre siden. Helt forferdelig med en hund som blir redd for sånt og veldig vanskelig å avvenne 🙁

      Det beste tipset på selve kvelden er å ikke gi fyrverkeriet noe særlig oppmerksomhet sånn at Trulte skjønner at dette ikke er noe å være redd for.

      En sheltie er en veldig smart hund og de smarte er ofte de som kan bli nervøse for sånne ting hvis de ikke blir tilvent for sånne ting tidlig, så greit å begynne på forhånd før skaden er skjedd.

      Oppdretter har helt sikkert noen gode tips på lur. Veldig greit å forhøre seg med dem om sånne ting 🙂 de kjenner rasen best.

    4. Glemte å si at det kan være lurt å være hjemme sammen med hunden på nyttårsaften siden det er hunden sitt “trygge” sted. Og helst ikke være ute når det er verst med fyrverkeri.

      Gå ut tidligere på dagen så Trulte har fått gjort fra seg, så kan heller Trulte få gå ut igjen når det har roet seg ned så det ikke blir alt for mye inntrykk på en gang for den lille valpen.

    5. Jeg pleier å sitte inne med hunden vår, og er helt rolig. Nesten så rolig at jeg «overser» han (han er ikke redd altså, ligger bare ved siden av meg, kikker litt mot vinduene). De merker jo ofte våre sinnsstemninger; så hvis de merker at vi stresser, stresser jo ofte hundene også. Så jeg tror det viktigste er å tilbringe noen nyttårsaftener inne med hunden (i allefall de første åra) og bare slappe av, om om hunden stresser litt, bare forholde seg like rolig, uten masse kos og styr, så man ikke forsterker stress-følelsen. 🐶 Lykke til! Vi har ny valp nå (hund nr 2) så det blir spennende å se reaksjonen der…

    6. Ikke bry dere så fælt om at hun skal gå på do ute i løpet av den verste perioden av fyrverkeriet, da er det bedre at hun går på do på gulvet. Vi gikk ut for valpen vår måtte sånn på do, og det skulle vi aldri gjort, for akkurat da ble det skutt opp et fyrverkeri i nærheten. Nå tåler hun ikke høye lyder😭 og sett på YouTube filmer av fyrverkeri nå i tiden før nyttårsaften.

      Håper alt går bra!! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg