BRUKTE JULEGAVER – JA ELLER NEI?

Jeg skrev litt om dette rundt bursdagen min, det med å gi og få brukte julegaver. Da fortalte jeg at på min ønskeliste så stod det diverse ønsker, og bak mange av dem hadde jeg skrevet i parantes (kan kjøpes brukt). Flere synes det var en veldig god idé, mens andre synes kanskje ikke noe om å få brukte ting i julegave. Det vet ikke jeg og det er litt det jeg vil snakke med dere om i dag.

Er det innafor å gi brukte julegaver til noen som ikke har spesifisert at de ønsker seg det? Og hva hadde du synes om du fikk en brukt gave under juletreet? Kunne du gitt bort en brukt julegave eller kjøpt en julegave på for eksempel Tise eller Finn?

Personlig så synes jeg brukte julegaver er helt supert! Det er så mye fint som ligger ute til salgs, noen ting har faktisk lappen på fortsatt og har ligget hengt eller urørt i et klesskap. Noen ting er uten lapp og brukt, men i god stand og vil holde i mange år til.

Jeg har fått inn en slags rutine, at når det er noe jeg vil ha som er litt ordentlig, for eksempel et par sneakers, så sjekker jeg alltid Tise først og ser om det er noe der som kan passe meg. Det samme gjelder litt dyrer kjoler og ull. Ja, og selvfølgelig interiør. Så hvorfor gjør man ikke dette mer når det kommer til gaver?

Jeg fikk nok litt svar på det selv da jeg var gjest i Julehygge-podden i dag. Man vil jo gjerne gi bort noe som den andre ønsker seg, har brukt for og blir glad for. Poenget er ikke at det skal bli liggende eller hengende i et skap. Så da er det litt skummelt å gi bort noe som ikke kan byttes, og det er nok derfor det sitter litt langt inne for meg og sikkert for flere å gi bort brukte ting i gave.

Men! Vi kom frem til en veldig fin ting, og det er at om man har spesifikke ønsker. For eksempel ønsker jeg meg en Devold Svalbard genser i grønn eller rød, så er det noe som er “trygt” å kjøpe brukt. Hvis jeg øsnker meg “en blomsterpotte” så er det kanskje litt mer risky fordi man ikke vet akkurat hva jeg faktisk kommer til å like.

Så det er jo et par ting vi kan tenke over nå som det nærmer seg jul og vi sender ut ønskelister til venner og familie:

Er du åpen for at noen av ønskene dine kan kjøpes brukt? Si ifra!

Hvis du har konkrete ønsker så spesifiser farge, størrelse og merke slik at det “trygt” kan kjøpes brukt. 

Spør de du kjøper gave til hva deres tanker er rundt å få en brukt julegave. Jeg tipper de fleste er positive til det hvis man bare spør!

Send forskjellige ønsker til folk som ikke snakker sammen så du ikke ender opp med tre av samme genser som du ikke får byttet. Det er jo litt kjedelig..

Se om du har noe fint liggende som ikke får den kjærligheten det burde få, men som du vet at noen du er glad i hadde blitt kjempeglad for og tatt i bruk. Det kan jo være en super julegave!

Jeg tenker at det ikke spiller noen rolle om det er nytt eller brukt så lenge det er en tanke bak. Det aller koseligste er når man merker at en gave er gjort personlig og at den som gir virkelig har hatt deg i tankene. Noen ganger kan det aller koseligste være å få en godtepose med favorittgodteriet, bare fordi du vet at personen har tenkt på hva du liker! Eventuelt så er det en fin liten sidegave 😉

Nå er jeg spent på å høre hva dere mener! Dette er jo bare mine tanker rundt det og alle er forskjellige. Her er det helt lov til å dele alle mulige tanker og meninger rundt temaet, så kjør på 😀

5 kommentarer
    1. Jeg er helt for å både få og gi brukte gaver! På den måten kan man jo virkelig få til et kupp og man får mer for pengene + man sparer miljøet! Om man lytter til hva folk ønsker seg året gjennom, men som er dyrt f.eks, blir den personen sååå glad hvis man har lagt inn en effort å skaffe det. Det viser virkelig omtanke. Så et stort JA til det! ❤️

    2. Jeg er veldig for å kjøpe brukt generelt, kikker også alltid på Tise og finn før jeg kjøper noe til huset eller meg selv 🙂
      Når det gjelder gaver så ser jeg an litt, noen gaver er man mer usikre på og jeg vet at noen personer liker å bytte. Da er nytt greit. Men jeg har spesielt et par venninner som elsker brukt og antikke ting, og de kjøper jeg glatt brukt til. Det er en balanse, og noen syns brukt er rart (forstår ikke hvorfor, men respekterer det).
      Det er også ekstra jobb å skaffe noe brukt, man må gjerne tråle bruktbutikker eller bruke tid på apper i stedet for å “bare” løpe inn i en butikk og raske med seg noe 🙂 Jeg tenker det ligger en ekstra innsats bak rett og slett, og det er et oppriktig godt forsøk på å finne noe personen vil like, og å tenke miljøbevisst samtidig. Samme tenker jeg med hjemmelagde gaver, jeg strikker gjerne sokker til folk jeg vet liker dem, og det tar mange timer å lage et par. Elsker hjemmelagde gaver selv, om det er spiselig eller noe som får meg til å holde varmen <3
      Jeg vil gjerne ha brukte ting selv <3

    3. Er veldig for dette!
      Er student og kjøpte alle julegavene brukt i fjor! Har og gitt klar beskjed at eg sjølv ønsker meg brukte gaver. Familien har fått øynene opp for Tise og syns det er spennende å få brukte og lokale varer 😍
      I år har dessverre semesteret vært ett annet og det har blitt mindre tid til å kjøpe brukt. Men de beste (og billigste) gavene som gav mest inntrykk var de brukte, så skal absolutt fortsette med det framover 😁😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg