ÅRETS FØRSTE MIDDAGSMENY

Jeg elsker å planlegge og jeg elsker at jeg så vidt rakk å starte med dette innlegget før juleferien kom. Dette blir en ny fast spalte (håper jeg) på bloggen og jeg kommer til å dele diverse middagsmenyer hver uke.

Menyen består selvfølgelig av det jeg selv skal lage til middag, så det kan godt være at noen går igjen fra uke til uke, men jeg prøver å variere så godt jeg kan. Jeg kommer til å dele fem middagsretter fordi det er det vi som regel handler inn til. Noe blir det rester av til dagen etter, andre dager gidder vi ikke lage middag og noen ganger har vi lyst til å være spontane, hehe.

Alle rettene jeg deler kommer jeg til å lage vegetar, men om det står kjøtt i oppskriften så presiserer jeg hva jeg bruker i stede. Vi prøver oss på en litt billigere meny enn tidligere og bytter ut mye kjøtterstatning med billigere og i mange retter, minst like gode ingredienser som bønner, linser og kikerter. Okei, er dere klare?

Bakt søtpotet med krydrede kikerter. Dette er en favoritt, jeg elsker den. Her kan du egentlig ha akkurat hva du vil av tilbehør, men jeg liker å lage guacamole og i tillegg servere med rømme, fetaost og en salat ved siden av som gjerne har mais, agurk og cherrytomater i seg. Bruk så store søtpoteter du ønsker, alt etter hvor sulten du er 😉

Slik gjør du: Sett ovnen på 220 grader. Del søtpoteten i to, stikk noen hull med en gaffel, smør på litt olje og ha på ønsket krydder. Jeg bruker paprikakrydder, chiliflak, maldonsalt og litt pepper. Bak i ovnen i ca 30 minutter eller til søtpoteten er mør, kommer litt an på hvor stor potet du bruker. Like før de er ferdig begynner du med kikertene, det tar kanskje 10 minutter. Skyll kikertene godt (jeg pleier å bruke en boks, men vi er bare to stykker så se an litt hvor mye du trenger. De er forresten gode å ha dagen etterpå og hive i en salat eller spise som snacks om du lager for mye). Ha litt olje i en stekepanne og ha i kikertene, krydre med ønsket krydder (je gbruker oregano, chiliflak, salt, pepper og paprika) og stek de i 7-8 minutter. Så er det bare å kose seg!

Couscous salat med stekt halloumi. Nam, elsker halloumi. Litt dyrt, men så verdt det. Denne er superenkel å lage og tar kanskje 15-20 minutter så den er veldig fin om du har dårlig tid.

Slik gjør du: Kok couscous som anvist på pakken. Skjær opp ønskede grønnsaker, jeg bruker ofte agurk, cherrytomater og spinatblader (de kutter jeg ikke). Så skjærer du halloumi i tynne skiver og steker på middels varme i tørr stekepanne, da synes jeg de blir best. En ting du kan gjøre med halloumien som jeg gjør i ny og ne for litt variasjon er å dyppe den i sesamfrø og ha honning over. Det er kjempegodt!  Bland couscous og grønnsakene sammen, ha litt lime over og ha i halloumien. Hvis du vil slå på stortromam kan du servere salaten med noen deilige grove rundstykker eller kanskje hvitløksbrød?

Lapskaus med byggryn ala Linda Stuhaug. Dette er så sykt godt og mettende, kanskje en av mine favorittoppskrifter fra Linda. Dere finner oppskriften på bloggen hennes her. Et lite tips, her hiver jeg i det jeg har av ekstra grønnsaker hjemme om det så er gulrot, kålrot, potet eller søtpotet så jeg får brukt det opp. Blir superdigg!

“Pølse”form med pasta. Dette er så sykt godt og noe av det beste jeg vet om faktisk. Jeg har lagd så mange forskjellige versjoner av denne. Alt kommer an på hva jeg har tilgengelig hjemme, men noe av det jeg liker veldig godt å ha i er vegetarpølser fra Coop (den røde pakken), purreløk, paprika og hvit saus. Noen ganger gjør jeg det enkelt og hiver i en boks creme friache, men sist lagde jeg ostesaus fra bunnen av og det er såååå mye bedre. Du kan gjøre retten sunnere om du ønsker det, alt kommer an på hva du velger å ha i. Det er også veldig godt å bytte ut hvit saus og pasta med hjemmelaget potetmos. Anyways, denne uken tenker jeg å lage den slik: 

Sett ovnen på 200 grader. Kutt opp vegetarpølsene i biter og stek de lett i en panne med smør på middels varme til de er gylne og fine. Kok ønsket pasta, om det er skruer, penne, macaroni, fullkorn, vanlig eller glutenfri. Kutt opp grønnsakene du ønsker å ha i (er dritgodt med både blomkål og brokkoli forresten) og lag ostesausen. Jeg bruker ostesausen fra denne oppskriften til Julianne Lyngstad. Ha pasta, pølser og grønnsaker i en ildfast form og hell ostesausen over. Bland godt, ha revet ost og litt oregano på toppen og stek til osten er gylden og fin. Det er dritgodt.

Hjemmelaget pizza. Dette er det så lenge siden jeg har lagd på ordentlig. Vi pleier å bruke ferdigbunn, ferdigsaus og alt mulig ferdig når vi lager. Det pleier jo å bli sykt godt, men i helgen skal jeg prøve å lage alt fra bunnen av. Jeg fant denne oppskriften på bunn hos Funkygine så skal jeg prøve å lage en versjon av denne pizzasausen. Min del toppes som regel med fetaost med chili, spinat, cherrytomater og squash. Det er supergodt.

17 kommentarer
    1. Tusen takk for masse inspirasjon til gode vegetaroppskrifter! Alt så supergodt ut, og skal selvfølgelig prøve dem selv😋 Ja til flere slike innlegg😁❤️

    2. Så herlig! Digger at du legger ut ukemeny med oppskrifter på maten du lager! Det er så inspirerende retter, gleder meg til å prøve ut! 🙂 Håper du kan fortsette med det!
      Kan jeg spørre hvor du har kjøpt bolla med trestruktur inni fra? Og Gulvlampen dere har i stua? Den er så utrolig fin! 🙂
      Fortsatt godt nyttår til dere!

      1. Så gøy at du liker det <3 Den kjøpte jeg på No. 1 gave & interiør i Kristiansand, vet ikke merket, men du kan sikkert spørre de på Instagram 😀 Gulvlampen i stua er fra Oslo Wood <3 Godt nyttår!

    3. Du har så mange fine jakker, både treningsjakker, kåper, tykkere vinterjakker osv : ) Kunne du laget et innlegg hvor du samler alle favorittene dine, spesielt varme og gode vinterjakker? Ha en fin dag 🙂

        1. Tenkte i utgangspunktet av de du har selv, men sleng gjerne med hvis det er noen du ønsker deg/syns er fine også 🙂

    4. Jaa, fortsett å dele! Jeg lagde one-pot med poteter og quinoa etter tips her, og den har blitt en favoritt. Har oppdaget noen gode vegetarbloggere takket være deg! Kan tipse tilbake om grov middagspai med fetaost og spinat (Linda Stuhaug), til og med jeg som ikke er så god på baking klarte å lage bunnen med bare noen få ingredienser 🙂
      Har lyst til å lage vegetarlasagne en dag også, men det er jo litt mer jobb 😛 Får bli i helga!

      1. Yei, så gøy! Det er sååå godt. Har blitt en favoritt hos meg ogsp 😀 Ååå, den står på listen min, men vært skeptisk til bakedelen selv haha. Så gøy, da må jeg også prøve den. Vegetarlasagne er sååå godt, særlig den til Linda med linser 😀

    5. Måtte sporenstreks prøve søtpotet og kikkerter i dag – magisk med guacamole!

      Tips herfra er aubergin og parmesan, inspo hos f eks emilienutrition eller beritnordstrand 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg