16 FILMER DU KAN KOSE DEG MED

Hei og god søndag, verdens beste dere! Jeg håper dere koser dere med ukens siste dag. Ferien min er over og jeg skal ta fatt på den lange reisen hjem til Norge. Nå kjenner jeg faktisk at det skal bli litt digg å komme hjem til hverdagen og jeg gleder meg allerede til filmkveld hjemme i stua i morgen kveld. Vi tar søndagen på mandag denne gangen, haha. Det blir god middag, smågodt og selvfølgelig en koselig film. Jeg bladde meg gjennom Netflix for å finne noen alternativer (planleggeren i meg elsker sånt) og jeg kom på at det er utrolig mange filmer der som jeg ikke har tipset om (edit: på den Thailandkse versjonen, alle er ikke i Norge)! Derfor skrev jeg ned absolutt alle jeg kom over som jeg liker og tenkte å dele listen med dere nå. Alle disse filmene er kjempefine, så det er bare å kose seg <3

🎬 The Notebook. Verdens fineste film! Jeg har sett denne filmen mer enn noen annen film og jeg går aldri lei. Filmen handler om Allie, en jente fra en rik familie, som møter Noah, en skikkelig arbeiderklasse-gutt når familien er på ferie i sommerhuset sitt. Når sommeren er over skilles de etter en stor krangel, men ingen av de klarer å glemme hverandre. Plutselig gjenforenes de mange år senere når Allie har forlovet seg med en annen. Åååh, dere må se den NÅ.

🎬 Sweet home Alabama. En ung kvinne fra Alabama må flytte hjem igjen etter å ha startet et nytt liv i New York hvor hun nå er forlovet med en flott mann for å skilles fra sin tidligere ektemann. De har vært separert i hele syv år og han er ikke helt med på det å skulle skilles…

🎬 Rumor has it. En ung kvinnelig journalist drar hjem for å delta i bryllupet til søsteren sin. Der får hun vite at familien hennes var inspirasjonen til boken “The Graduate” hvor en eldre kvinner ligger med kjæresten til datteren sin. Hun blir brått redd for at hennes far ikke lenger er hennes far og bestemmer seg for å oppsøke mannen som både hennes mor og bestemor har hatt et seksuelt forhold til. Det byr på en del forvirring og mildt sagt en del problemer.

🎬 The Proposal. Dette er også en film jeg kan se igjen og igjen uten å bli lei. Filmen handler om en redaktør som omtrent er gift med jobben. Når hun får vite at hun risikerer å bli sendt ut av landet og tilbake til Canada som følge av utgått visum, tilbyr hun assistenten sin en forfremmelse i bytte mot å gifte seg med henne. Han vil gjerne stige i gradene og sier motvillig ja, men da må hun bli med han til sitt hjemsted Alaska hvor hele familien holder til. Det blir ganske så morsomt, fint og litt kjipt.

🎬 Friends with benefits. En headhunter fra New York henter en ung og lovende redaktør (?) fra LA. De to blir gode venner og bestemmer seg for å begynne å ligge sammen, helt uten forpliktelser. Funker det egentlig noen gang? Vel, denne filmen gir deg kanskje svaret. En morsom og fin romantisk komedie.

🎬 Bridges Jones’s diary. En klassiker! Bridget er en litt håpløs dame som er veldig glad i å drikke, røyke, stadig prøver å gå ned i vekt, men gir opp like ofte som hun prøver. Hun roter til omtrent alt hun prøver på og forelsker seg brått i den typiske drittsekk-fyren som tilfeldigvis også er sjefen hennes. Det samtidig som hun faller for den perfekte, men kjedelige Mark. En advokat som også er sønn av familievennene til moren og faren hennes. Det blir som dere kanskje har gjettet mye rot, haha. En veldig morsom og søt film.

🎬 Peter Pan. Flere enn meg som så denne gang på gang i barndommen? Jeg oppdaget nettopp at den ligger på Netflix, riktignok i engelsk versjon, men det går så fint. Perfekt om man vil mimre tilbake til da man var barn og binget Disney-klassikere.

🎬 Just go with it. Denne er en typisk, ganske enkelt romantisk komedie, men noen ganger trenger man bare det. Filmen handler om en plastisk kirurg som møter drømmedama, men som har havnet i en litt kinkig situasjon. Hun tror nemlig at han er gift og han dikter opp en historie om at han skal skilles fra kona (han er ikke gift). I et forsøk på å redde dette får han assistenten sin til å spille ekskona og roter seg så langt bort i sin egen historie at han ender opp med å måtte reise med assistenten/sin fake ekskone, barna hennes/deres barn og sin nye kjæreste til Hawaii hvor det skjer en god del interessante hendelser.

🎬 Crazy stupid love. Filmen handler om en middelaldrende mann som får beskjed fra kona om at hun vil skilles. Han går rett i sørgemodus og begynner å sitte alene på en bar frem til han får uventet hjelp fra en kjekkas han har sett sittende i baren (og som alltid går hjem med masse damer). Han skal lære han å sjekke, noe som blir ganske morsomt. I tillegg til dette skjer det selvfølgelig mye interessant rundt dette, som det alltid gjør. Kjekkasen møter ei jente han faktisk liker på ordentlig og de begynner å date. Der kommer det noen overraskelser, samtidig som ekskona finner ut at han har ligget med læreren til et av barna deres. Altså kaos, men utrolig morsomt!

🎬 Set it up. Dette er en klassisk romantisk komedie! Den er kjempesøt, enkel og fin. Filmen handler om to assistenter som jobber for ekstremt krevende sjefer i samme bygning. De møtes tilfeldigvis og bestemmer seg for å spleise sjefene sine så de kan få mer fritid. Det blir ganske så interessant.

🎬 The blind side. Denne filmen er basert på en ekte historie og handler om en hvit, kristen familie som tar inn en afroamerikansk gutt som viser seg å ha et skikkelig fotballtalent. Han blir etter hvert en del av familien og foreldrene hjelper han med å bedre karakterene sine så han kan komme inn på en ordentlig skole. Det, sammen med hans fotballtalent reiser spørsmålet om familien kun på grunn av talentet hans… En nydelig film om hvor man virkelig ser at familie ikke er basert på blod, men på hvem som er der for deg.

🎬 Mamma Mia. For meg som elsker Hellas er dette en film som fort kan vekke reisesyken. Mamma Mia er en musikal hvor handlingen foregår på en liten gresk øy. Mor og datter har bodd der i mange år og driver et lite hotell. Datteren skal gifte seg og i den anledning vil hun invitere faren sin. Det er bare ett problem, moren har aldri fortalt henne hvem han er! Hun graver i morens gamle dagbøker hvor hun finner tre potensielle fedre og inviterer alle tre, haha. Det er ikke bare-bare 😉

🎬 The lion king. Dette er en av mine to favorittfilmer i hele verden. Originalen ligger på Netflix, men i engelsk versjon. Den er allikevel verdt å bruke tiden sin på, særlig nå som den animerte versjonen er like rundt hjørnet.

🎬 It’s complicated. Denne er så nydelig! Jeg slet med å sove en periode og da så jeg på denne hver kveld før jeg la meg for å få ro i sjela. Den handler om et ektepar som har vært skilt i mange år, men som begynner å ligge sammen igjen. Det er ikke bare enkelt, særlig ikke når mannen er gift med en ny og ekskona dater en snill og kjekk arkitekt. Det er en kjempefin film om kjærlighet, familie og at det ikke alltid er så enkelt.

🎬 The Holiday. De fleste av dere har kanskje sett denne? To flotte damer med uhell i kjærligheten bestemmer seg for å rømme landet i jula og bytter hjem for noen uker. Det viser seg at dette var akkurat det de trengte. En kjempefin romantisk film som dere virkelig burde se.

🎬 Someone special. Jeg nevnte denne så vidt i uken som gikk. Den er utrolig fin, men for all del – ikke se den hvis du har kjærlighetssorg! Den handler om ei jente som blir dumpet av kjæresten gjennom mange år etter at hun får en jobb på den andre siden av landet. Filmen handler om døgnet etterpå, med tilbakeblikk på forholdet deres, hvordan ting kanskje ikke var så fint som hun har tenkt og hvordan hun skal komme over det hun trodde var hennes livs kjærlighet. Rørende og nydelig.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

29 kommentarer

Siste innlegg